کد خبر 793524
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
گربه هانیه توسلی

دلنوشته خانم توسلی برای مرگ گربه اش بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی داشته است. این دلنوشته از دو "وجه عاطفی" و "وجه سیاسی" قابل توجه است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان در کانال تلگرامی اش نوشت:  دلنوشته خانم توسلی برای مرگ گربه اش بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی داشته است. این دلنوشته از دو "وجه عاطفی" و "وجه سیاسی" قابل توجه است.

یکم. وجه عاطفی ماجرا
برخلاف واکنش های صورت گرفته به این سوگواره محزون که بعضا با طنز و تمسخر همراه بوده است، دلنوشته خانم توسلی طبیعی و واکنش عاطفی اش قابل فهم است. این تالم ناشی از فقدان یک موجود زنده است که مدتها دلبستگی بدان وجود داشته است. او حقیقتن نسبت به از دست دادن گربه اش تنگدل و غمین است. این ماجرا با شدت و حدت متفاوت برای همه ما نیز صادق است. اما او یک بازیگر سینماست که شهرت یافته و دلیلی ندارد واکنش یک عالم عارف را انتظار داشته باشیم.

و اما وجه سیاسی داستان مهمترست.

بجای خانم توسلی هر سلبریتی دیگری بود تحلیل ما در بند اول متوقف می ماند. اما وی بازیگری است که به یک چهره سیاسی هم شهرت دارد. مثلا نام خانم توسلی بجز سینما به جشن تولد آقای خاتمی هم مطرح است. به همایش تقدیر از عارف و حمایت از روحانی هم نامدارست.  
خانم توسلی در حمایت از آقای روحانی نوشت: " همه ما به امید زنده ایم و روحانی را تَکرار می کنیم."
اما خانم توسلی که به امید اصلاحات زنده بود، بعد از مرگ گربه اش از "تکرار می کنم" نیز ناامید می شود: " دیگه هیچی از خدا نمی خوام...فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت..."
یعنی مرز امید و ناامیدی اش، مرگ یک گربه است. "امید به روحانی اش" فراتر از مرگ یک گربه امتداد نمی یابد.
 
این ویژگی شبکه های اجتماعی بسیار راهگشا است. مواضع سیاسی افراد را باید همراه با سبک زندگی شان تحلیل کرد؛ همراه با ویژگی های شخصیتی شان فهمید. افراد در شبکه های اجتماعی تنها از مواضع سیاسی شان نمی گویند، از زندگی شخصی و روحیات و خلقیات شان هم روایت می کنند. مواضع سیاسی افراد را باید در کنار همین خلقیات تحلیل کرد و وزن داد.

ابعاد ماجرا را تامل فرمائید؛ پروژه "تکرار می کنم" بر گرده چه افرادی نشسته است و سرنوشت یک کشور به چه اوزان شخصیتی متصل است!... انشاالله برای مردم روشنگر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • P IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    9 0
    تا چهلم گربه ی هانیه بیتنیه بدید والا گربه های دیگه رفتن سر سطل زباله و زندگیشون شماها ول نکنید !!
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    9 15
    مشرق و داعش پست از حیوانات هستند
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      6 5
      ادبیات ضعیف این کامنت نشان از گذاشته شدن بوسیله رباتهای رایانه ای است. مدتی است این مسئله افشا شده است. دقت کنید . انی کلمات ابتدا به زبان غیر فارسی تهیه و سپس به شکل ماشینی ترجمه و در کامنت دانی اجرا می شوند.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      5 3
      مرض داری آخه تو به مشرق چکار داری؟
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    7 8
    مشكل ايشون نيست. ايشون هم در مورد مرگ گربه هم در مورد مسايل سياسي نظر شخصي خودشون رو گفتن. اون شنونده و مخاطب يا به قول شما مردم بايد عاقل باشن بدونن تشخيص بدن وزن يك إظهار نظر رو.
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      4 0
      نظر شخصی افراد بیانگر میزان درک و شعور و فهم و اعتقادات و خیلی از مسائل دیگر هست.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    3 1
    مشرق جان ما طرفدارتم جان هر کسی دوس داری به اینجور بازیگران اصلا نپرداز
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    19 2
    اين همه مسلمون تو يمن سوريه ، كشورهاي اطراف ما شهيد ميشوند دريغ از ي كلمه ، امان از روشنفكري اونور آبي
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    29 2
    مسائل کشور ایران بسیار پیچیده تر از آن است که با این ادبیات قابل تفسیر باشد. بنظر مسئله خیلی عمیقتر و مربوط به دستکاریهای حرفه ای ، با تعمد و دارای عقبه ی سیاسی و امنیتی در سبک زندگی و ارزشهای زندگی جاری مردم ایران باشد. بکارگیری "بازیگر" جماعت اینجا بسیار مفید است چون اون تخصصی ویژه ای در "بازی کردن" و تیپ گرفتن دارد و از سوی دیگر می تواند سبک زندگی معارض را بخوبی در جامعه رواج دهد. همانگونه که حجاب زننده ی این زن و محو حیا در رفتار وگفتار او جامعه را فرا گرفته، او می تواند این حیوان پرستی بی مرز تا حد فرزند و عشق را نیز به جامعه سرایت دهد. و الا اگر برای گربه ات می نویسی، نکند او سواد خواندن هم داشته یا روح او به کامنت ها و فضای مجازی ات سر می کشد ؟ اگر با روح گربه ات نجوا می کنی، چرا آن را در فضای مجازی بازنشر می دهی ؟ اینها علاماتی است که نشان می دهد مسئله فراتر از وضعیت بیمارگونه ی یک بازیگر باشد. بلکه مسئله، اثرگذاری بر انسانها از طریق فضای مجازی است. فضای مجازی که بهترین ابزار برای انتشار آلودگی های فکری شده است و البته که رها است با ادبیاتهای فیلسوفهای رفوزه ای که آن را رها و بی کنترل می خواهند.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    4 3
    این هانیه هم می دونست چی بگه همه شماها رو بگذاره سر کار خودشونم نشستن با خوندن کامنت ها به ریش و گیس همه می خندند سرگرمی هنرمندان این مملکت شده بازی با فکر و روان و فرهنگ مردم و خندیدن به احساسات و نظرات زودگذر اونا، یک گل به خودی! مردم رو مسخره کردن اینا مارمولک هایی هستند که باریک تر از خودشون نیست میخوان مردمو عوض کنند! بازی بدن، جماعت بی غم؛ خبر از بدبختی مردم ندارن!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    3 0
    ممنون مطلب پرمغزی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس