کد خبر 793125
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
خبرویژه

یک روزنامه انگلیسی نوشت سیاستمداران آمریکا و غرب باید در رفتار خود نسبت به ایران تجدیدنظر کنند.

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه دیلی میرور نوشت: ترامپ و رهبران غربی که به بررسی سیاست خارجی و نظامی ایران مشغول هستند، در تصمیم خود در مورد برخورد با ایران، به یک تجدیدنظر بزرگ نیاز دارند.


غالب زمامداران غربی و عربی از موضع رئیسان جمهور آمریکایی در قبال ایران مبنی بر اینکه این کشور احتمالاً به دنبال ساخت یک بمب (اتمی) است، حمایت کردند. ترامپ اکنون خشم خود را متوجه برنامه موشکی ایران کرده است.


این روزنامه انگلیسی در ادامه با اشاره به تأثیر جنگ تحمیلی بر رفتار ایران، ‌تصریح کرد: ترامپ چیزی از تاریخ ایران نمی‌داند. زمانی که انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) رخ داد، شاه سرنگون شد و آیت‌الله خمینی زمام امور را به دست گرفت.


یکی از اولین اقدامات این رژیم نوپا، متوقف کردن برنامه پژوهشی حکومت شاهنشاهی در باب سلاح‌های هسته‌ای بود. برنامه‌ای که برخلاف انتظارها از حمایت‌های فنی ایالات متحده آمریکا برخوردار بود.


در ذهن هر ایرانی که بالای ۴۰ سال سن دارد، خاطره جنگ ایران و عراق، نقش بسته است. در این دوران آمریکا و بویژه انگلستان به طور مخفیانه با سلاح‌های پیچیده به جنگ هشت ساله صدام علیه ایران کمک می‌کردند.

دولت ریگان تانکرهای نفتی کویتی را از مسیر خلیج فارس به سمت عراق اسکورت می‌کرد. این دولت همچنین پیشقدم تحریم تسلیحاتی علیه ایران نیز شد.عراق در مقیاسی بزرگ از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد اما ایران برای تلافی از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرد.

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر کنونی ایران از این نکته استفاده کرده است تا به ما یادآوری کند که استفاده این چنینی از سلاح‌های کشتار جمعی برخلاف آموزه‌های اسلام بود.

وی مدت‌هاست که اظهار می‌کند این دلیل اصلی برای این است که ایران به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست. ترامپ و رهبران غربی که به بررسی سیاست خارجی و نظامی ایران مشغول هستند، در تصمیم خود در مورد موضع آینده خود در قبال ایران، به یک تجدیدنظر بزرگ نیاز دارند.

اگر غرب به دنبال صلح در خاورمیانه و افغانستان است، ایران مهم‌تر از آن است که به انزوا کشانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس