وزارت کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرحی به وزیر جهاد پیشنهاد داده‌ایم که تولید خوراک دام و یا حتی غذای انسان با استفاده از جلبک‌ را در دستورکار قرار دهیم.

به گزارش مشرق، اسکندر زند صبح امروز در همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی که در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت استفاده از متون دانشگاهی در راستای توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: اکنون موضوعاتی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، همان‌هایی است که در گذشته خوانده‌ایم و باید به فکر به روز کردن این علوم باشیم. 

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت دنیا باید منابع خود را از جمله امکان تأمین غذای بیشتر را مدیریت کنیم که در این راستا استفاده از گیاهان آبزی برای تولید غذای انسان و دام می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: برخی از دام‌ها مانند زنبور، کرم ابریشم و انواع حشرات را می‌توان برای تغذیه دام و طیور و حتی انسان پرورش داد، به طوری که حتی مصرف ملخ نیز حرام نیست و می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی به آینده درخشان کشت جلبک‌ها هم اشاره‌ای کرد و افزود: با استفاده از این محصول می‌تون در بخش‌های مختلف صنایع آرایشی و بهداشتی، تغذیه، روغن و حتی سوخت که کاربرد فراوانی دارد، استفاده کرد و محققان کشورمان بیش از یک دهه است که روی جلبک‌ها کار می‌کنند و نظراتی را ارائه کرده‌اند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. 

یکی دیگر از پیشنهادات زند، استفاده از جلبک‌ها و کشت آن در کانون‌های گرد و غبار بود که گفت: در حال پیاده‌سازی بسته شورورزی در عمق کانون‌های گرد و غبار هستیم که این بسته شامل کشت علوفه و جلبک است. 

معاون حجتی همچنین از ارائه طرحی در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در این طرح از کشت جلبک‌ها و گیاهان آبی برای مصارف دارویی و غذایی یاد شده است و امیدواریم پروژه‌هایی را در این زمینه شروع کنیم. 

 از مجموع 22 میلیون تن جلبک تولیدشده در دنیا، ایران سهم بسیار اندکی دارد، در صورتی که با استفاده از 5 هزار کیلومتر سواحل دریایی و سواحل جزایر کشورمان، زمینه خوبی برای پرورش این محصول وجود دارد. 

جلبک علاوه بر مصارف دارویی، می‌تواند به عنوان غذای دام و طیور و کاهش قیمت تمام شده تولید این محصولات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    ایده جالبی بود بایددراینباره تحقیق کنم
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    جالبه ازاینجورمطالب بیشتربزارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس