فوتبال باشگاهی ایران

چالش ایجاد شده بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و باشگاه‌های ایرانی بهانه خوبی است برای بازگشت به عقب و اندیشیدن در باب ذات فوتبالی که مدت‌هاست، نیست.

سرویس ورزش مشرق - به بهانه چالش ایجاد شده بین فوتبال باشگاهی ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا و به طور کلی فیفا، در این فرصت نگارشی به ریشه‌ها،‌پیش‌زمینه‌ها و پس‌زمینه‌های این زخم کهنه می‌پردازیم. این مطلب در حالی منتشر می‌شود که کمتر از 3 ساعت دیگر ممکن است فوتبال ایران پس از تعلیق تاریخی چند سال پیش خود با یکی از بزرگترین محرومیت‌های تاریخی خود مواجه شود. به همین جهت خواننده این مطلب ممکن است در شرایطی آن را مطالعه کند که ساعت‌ها و بلکه روزها از لحظه صدور حکم قطعی علیه فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی گذشته باشد. فرقی هم نمی‌کند که چقدر زمان گذشته باشد. اصولا برای فوتبال سیاست‌زده ایران زمان و گذر آن چندان اهمیت ندارد. با نگاهی کلی‌تر برای ورزش ایران زمان چندان مهم نیست و حوادث در بستر آن گاه به سود ما و گاه به ضرر ما رقم می‌خورد.

چندین و چند میلیارد دلار بدهی روی دست فوتبال باشگاهی ایران مانده و کنفدراسیون فوتبال آسیا که مدتی است دشداشه‌پوش بالای سر ما ایستاده بهانه‌های کاملا منطقی و در قالب حرف حساب در دست دارد تا حسابی ما را ادب کند.

سؤال مهم این است که چرا فوتبال باشگاهی ایران به این حال و روز افتاده است. پاسخ مهم اینکه فوتبال باشگاه‌های ایران خیلی وقت است به چنین حال و روزی افتاده و کسی سراغی از آن نمی‌گیرد. منتظر یک متن فنی و بسیار سنگین و حساب شده نباشید. وضعیت مشخص است. وقتی یک پروژه کلید بخورد و مدیران آن پروژه اهل آن نباشند، پروژه به مقصد نخواهد رسید. فوتبال خالی از اهالی فوتبال شده و سیاسیون (در لباس صنعتی‌ها و دلسوزان جوانان ورزش ایران) وارد عرصه شده‌اند

بدهی‌ها آنقدر زیاد است که تسویه حساب ها در حد رویا به نظر می‌رسد. مدیران نیز یک به یک تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند. یکی از شاکیان شکایت از مدیر 5 دوره پیش دارد و دیگری به سراغ مدیر وقت آمده است. هر که آمده میراثی منفی و تاسف‌بار بر جای گذاشته و به هزینه یک صندلی در شورای شهر یا مجلس یا سازمانی در خور و شأن خود عرصه ورزش را ترک کرده است.

به این موضوع بارها پرداخته شده که در باشگاه‌های فوتبال معتبر جهان هر چیزی سر جای خودش است. یعنی مدیرعامل حق دارد مدیرعامل باشد. مربی حق دارد مربی باشد و به همین سبک و سیاق می‌توان به بازیکن، مدیر استادیوم، هوادار، روانشناس و پزشک و ... اشاره کرد

تنها به این نکته در قالب یک مثال بسنده می‌شود که مدیرعامل کنونی باشگاه آلاوس اسپانیا (به عنوان یک باشگاه کاملا معمولی و نه چندان حرفه‌ای) در کنار داشتن تمام فاکتورهای لازم برای احراز پست مدیرعاملی باشگاه و اخذ آراء اکثریت هواداران رسمی آن یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن اینکه معادل ضرر احتمالی مالی 2 سال آینده آلاوس از حساب شخصی خود سرمایه کنار گذاشته و این سرمایه تا پایان این زمان قابل برداشت نخواهد بود.

به ثبات مالی و فکری در چنین باشگاه معمولی توجه کنید و اگر توانش را دارید و اصولا امکانش وجود داشته باشد آن را با وضعیت مالی بزرگترین باشگاه‌های فوتبال ایران، مقایسه کنید. شکی در برخی تلاش‌های AFC به صورت تبعیض‌آمیز علیه ایران وجود ندارد اما مشکلات آنقدر زیاد است که دشمنان فوتبال ایران (به فرض وجود) تا مدت‌ها و به راحتی می‌توانند کاملا منطقی و حساب شده علیه ما فعالیت کرده و حکم صادر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ساسان سخایی FR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    37 2
    فوتبال = هیاهویی برای هیچ و پوچ !
  • ناصر FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    19 8
    برزیل و اسپانیا که قوی ترین فوتبال حرفه ای ترین باشگاهها را دارن ، با بیشترین آمار بیکاری و رکود اقتصادی و بزهکاری [ برزیل ] مواجه هستند ... پس کاملاً مشخصه که ورزش حرفه ای هیچ نفعی برای جوامع بشری نداشته و نخواهد داشت .. و البته تلف شدن بودجه بیت المال و خسارت هایی که به استادیوم ها و اماکن زده میشود تنها عایدی ورزش حرفه ای برای مردم است ..
    • نادر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      4 6
      همه مردم دنیا شما تفکراتشون فقط شکم و آلت نیست وگرنه الان بشر در همان غار زندگی می کرد..برزیل و آرژانتین هم با ورزش خودشون رو به دنیا نشون دادن که یه جهان سومی مثل تو بیاد بگه برزیل! فکر کردی نقشه ایران رو چند برزیلی می دونن کجاست؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      1 3
      جوک نگو
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    16 0
    در ایران فوتبالیستا پول مفت میگیرن و میرن سراغ قلیون کشیدن و الواتی و مسولین باشگاهها هم دنبال کلاه گذاشتن سر ملت با بالا بردن فوتبالیستایی که دو ریال نمی ارزند به میلیاردی و گرفتن سهم خودشون از اونا و..............
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    4 5
    وقتی باشگاهی مثل سپاهان را تحت فشار قرار می دهید و از باشگاههای کلنگی بی حساب حمایت می کنید غیر از این نمی شود.
  • اصلاح طلب 2 آتیشه IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    7 15
    این بدهی ها تماما نتایج مدیریت مدیران ارزشی در زمان دولت های نهم و دهم میباشد! حالا کجایند که پاسخ ملت رو بدن؟!
    • سيد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      9 3
      نظريه همه چي گردن دولت قبل مربوط به دولت يازدهم بود حالا استراتژي در دولت دوازدهم عوض شده الان برجام اجرا نشده كه وضع ما اينه و البته كارشكني آمريكا... علي بركت اله
    • نادر IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      1 1
      استقلال 2 فصل اخیر گرانترین تیم لیگ به اعتراف سازمان لیگ بوده دوما 70 درصد بدهی استقلال و پرسپولیس مالیات هست مالیات!!!!!!!!!!
    • علی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
      0 0
      گرم شدن کره زمین و اب شدن یخ های قطبی هم یکی از نتایج مدیریت مدیران ارزشی در زمان دولت های نهم و دهم میباشد.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    7 0
    دشداشه پوش را از کجات در آوردی ، مشرق جون !!! D:
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    5 2
    فوتبال قلیونی ها از این بهتر نمیشه، باشگاه داری دولتی همه جای دنیا حتی توی کره شمالی هم ور افتاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس