کد خبر 792159
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصلی‌ترین مرکز پرورش نیروی انسانی آموزش و پرورش، بیش از چهار سال است که با سرپرست اداره می‌شود و انتصاب رئیس برای آن، معمای بی‌پاسخ این روزهای دستگاه آموزش و پرورش شده است.

به گزارش مشرق، دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین مرکز تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است که از چهارم مرداد سال ۹۰ با تجمیع مراکز تربیت معلم سراسر کشور در نظام آموزش و پرورش متولد شد تا سکان‌دار تربیت نیروی انسانی و معلمان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش باشد.

* ۶ سال فعالیت دانشگاه فرهنگیان، بدون داشتن رئیس!

این دانشگاه در طول بیش از ۶ سال که از تأسیس آن می‌گذرد، هنوز به طور رسمی رئیسی به خود ندیده است؛ چرا که در دور اول فعالیت خود، اسدالله اسدی گرمارودی مدت ۱۰ ماه و پس از آن جهانبخش محبی نیا مدت ۱۵ ماه سرپرستی این دانشگاه را عهده‌دار شدند.

*مهرمحمدی با ۵۰ ماه سرپرستی دانشگاه، رکورددار مدیران کشور

محمود مهرمحمدی ۵۹ ساله، سومین فردی بود که در ۲۴ شهریور ۹۲ به عنوان سرپرست این دانشگاه مشغول به کار شد و همگان مترصد این بودند تا این فرد در مدت زمانی کوتاه یا به عنوان رئیس بر این دانشگاه مدیریت کند و یا بعد از مدت سرپرستی کوتاهی این مسئولیت را به فردی دیگر واگذار کند.

 اما این انتظار، سرابی بیش نبود و حکایت تعیین رئیس برای تنها مرکز تربیت معلم کشور نزدیک به ۵۰ ماه همچنان باقی است و خود مثنوی هفتاد من کاغذی است که منتظر رسیدن به فرجام خوب و خوش است.

موضوع قابل توجه دیگر این است که بر خلاف نص صریح قانون مبنی بر فعالیت و سرپرست اداره کردن دانشگاه تنها در مدت ۶ ماه و تأکید بر انتصاب رئیس برای این مرکز علمی در این مدت، هنوز پس از گذشت بیش از چهار سال، ریاست این دانشگاه تعیین نشده و سرپرست فعلی آن نیز ماه‌هاست که در برزخ ماندن یا رفتن است.

با توجه به این مدت زمان بلاتکلیفی برای تعیین مدیر ارشد این دانشگاه، این مرکز تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش دارای مشکلات و تنگناهای مختلفی است.

از کمی بودجه پردیس‌ها تا امکانات رفاهی دانشجو معلمان و حقوق آنها در طول سال تحصیلی و نقصان‌های مربوط به تدریس برخی استادان که آن طور که باید، به مفاهیم تعلیم و تربیت اسلامی توجه و اعتقاد لازم را ندارند و بعضاً حواشی را برای این دانشگاه ایجاد کرده‌اند، ار جمله مشکلاتی است که دانشگاه فرهنگیان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

اگر کمی به رسالت خطیر این دانشگاه با تأمل و تعمق بنگریم، این مرکز علمی گرانیگاه تربیت معلمان کشور است؛ آنان که در صورت تربیت صحیح علمی و مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی‌مان، می‌توانند هدایتگر میلیون‌ها نسل نوجوان، جوان و آینده ساز این مرز و بوم باشند و در مقابل نیز، اگر خود معتقد و حامل ارزش‌های اخلاقی، تعهد و تخصص لازم نباشند، کاروان عظیم علم و دانش  و مسافران فراوان آن، از مسیر اصلی به بیراه کشانده و فرجام خوشی را برای تعلیم و تربیت کشورمان رقم نخواهد زد.

باید توجه داشته باشیم محیط علمی دانشگاه همواره از قداست خاصی برخوردار است؛ چراکه خروجی این دانشگاه، معماران اصلی و عملی نظام آموزش و پرورش کشور و حاملان ارزش‌های اسلامی ایرانی به نسل آینده کشور هستند و هرگونه قصور و سهل‌انگاری در پرورش معلمان، صدمات جبران‌ناپذیری به جامعه میلیونی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی وارد می‌کند.

 اگر نگاه کوتاهی به اقتضائات نظام تعلیم و تربیتی کشور که براساس آموزهای اسلامی بنا نهاده شده بیندازیم، آنچه مورد تأکید است،انتخاب فردی شایسته، متعهد و متخصص در امر تعلیم و تربیت برای پست ریاست این دانشگاه است و ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که مورد اجماع نظر همه صاحب‌نظران و کارشناسان تعلیم و تربیت قرار دارد. 

تعیین ریاست دانشگاه فرهنگیان براساس شخصیت علمی و بر مدار ارزش‌های اسلامی باید  به خوبی و دقت‌نظر افزون‌تری لحاظ شود و اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی، هیچ جایگاهی در گزینش افراد برای این پست مهم نظام آموزش و پرورش کشور ندارد؛ چراکه کم کاری و قصور در این مسیر، لطمات جبران ناپذیری را به دانش‌آموزان وارد می‌کند که آثار و تبعات آن، سالیان سال بر پیکره این جامعه در سطوح مختلف ماندگار خواهد بود.

* داشتن نگاه سیاسی و فراتربیتی؛ عامل عدم حل معمای انتخاب رئیس دانشگاه

اما نگاه‌های سیاسی و فرا تربیتی به این موضوع باعث شده است که انتصاب رئیس دانشگاه فرهنگیان در طی سال‌های گذشته به عنوان معمای حل نشدنی وزارت آموزش و پرورش بدل شود و همچنان یکی از سؤال‌های بی‌پاسخ مخاطبان به ویژه فرهنگیان و دل سوزان آموزش و پرورش باشد.

* اداره کردن دانشگاه فرهنگیان با سرپرست ظلم به آموزش و پرورش است

  حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس شورای اسلامی در خصوص «بلاتکلیفی ریاست دانشگاه فرهنگیان»، اظهار داشت: متاسفانه سالیان سال است این دانشگاه بدون رئیس رها شده است و اداره این دانشگاه مهم با سرپرست، ظلم به آموزش و پرورش است. 

وی ادامه داد: این رویه قطعاً بر خلاف قانون است؛ چراکه حداکثر ۶ ماه می‌تواند این دانشگاه با سرپرست اداره شود و تعجب آور است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به این قصه هیچ ورودی پیدا نکرده و بیانیه و تذکر نمی‌دهد.

* مهر محمدی دانشگاه فرهنگیان را به کما برده است

دبیر کمیسیون آموزش مجلس افزود: در مجلس مکرراً با وزرای قبلی آموزش و پرورش این موضوع را مطرح کردیم، اما متاسفانه مدیریت حاکم بر این دانشگاه، دانشگاه را به کما برده و این دانشگاه در حالت کماست.

* کمبود ۱۸۶ هزار نیرو و عدم توانایی دانشگاه در تربیت آن

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: ۱۸۶ هزار نیرو برای آموزش و پرورش نیاز داریم اما این دانشگاه نتوانسته است این تعداد نیرو را تربیت کند و با چالش جدیدی در خصوص جذب نیرو مواجه هستیم.

وی بیان داشت: امیدوارم وزیر آموزش و پرورش این مسئله را حل کرده و ساماندهی کند و رئیس دلسوز و توانمندی را که به دانشگاه فرهنگیان اعتقاد داشته باشد، تعیین کند.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: مدیریت کنونی آنچنان که باید به دانشگاه اعتقاد نداشته است و این عدم اعتقاد، آسیب جدی به آموزش و پرورش زده است.

*رئیس دانشگاه فرهنگیان نباید سیاست زده باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی متذکر شد: باید رئیسی انتخاب شود که بتواند نیازهای آموزش و پرورش را بشناسد، سیاست زده نبوده و براساس رفتارها و علاقه‌های سیاسی عمل نکند.

* آشنایی با نظام آموزشی و تعلیم و تربیت اسلامی، شاخصه انتخاب رئیس

باید بگوییم فردی صلاحیت نشستن بر پست ریاست این دانشگاه را دارد که ضمن آشنایی با ساختار نظام آموزشی کشور و نیز نظام‌های آموزشی متداول دنیا، این توانایی را داشته باشد تا سیستم آموزشی معلمان مقاطع مختلف تحصیلی را براساس آخرین روش‌های علمی، متناسب و بومی سازی شده با فرهنگ و آداب و رسوم کشور برنامه‌ریزی کند.

ضمن اینکه کسانی در مناصب مدیریتی آن قرار بگیرند که به دستگاه تعلیم و تربیت علاقه داشته و برای ارتقای تربیت معلم بکوشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    چرا رئیس لایقی برای دانشگاه تربیت معلم منصوب نمی شود ؟سیاست زدگی به چه قیمت ؟ آیندگان در مورد شما چه قضاوتی خواهند کرد ؟ برایتان مهم نیست ؟ سهل انگاری و دادن تاوانش از جیب ملت چقدر و تا کی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس