امیر حسین علم الهدی

عمده مخالفت‌ها با اکران فیلم خارجی به بدنه غیرکیفی سینما بر می‌گردد که می‌خواهد با تولیدات نازل، همین مقدار تماشاگر را برای خود نگاه دارد.

به گزارش مشرق، مدتی است که بحث اکران عمومی فیلم‌های خارجی در ایران جدی‌تر شده، این در حالی است که نمایش فیلم های خارجی سالهاست نه تنها در تلویزیون و نمایش خانگی اتفاق می افتد بلکه در جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمده و شاهد این هستیم که بسیاری از آنها جدای از تکنیک و فرم قوی، دارای مضمون و محتوای خوبی هم هستند و می توانند بحث‌های جدیدی را در عرصه اجتماعی طرح کنند.

بر همین اساس «امیرحسین علم الهدی» مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» در پاسخ به پرسش  شبستان درباره اکران عمومی فیلم های خارجی گفت: یکی از مشکلات سینمای ایران این است که به شدت در انحصار تولید داخلی برای عرضه در نمایش است و اگر قرار است جشنواره فیلم فجر موفق شود بهتر است سازوکار خودش را در اکران فیلم خارجی مشخص کند چراکه نمی توان اکران را ایزوله کنید و بعد بگویید فیلم خارجی اکران شود.وی بیان کرد: مردم عادت به تماشای فیلم خارجی بر پرده سینماهای سراسر کشور ندارند و یکجوری نسبت به آن بی اعتماد هستند به دلیل اینکه ترجیح می‌دهند این فیلم‌ها را از مدیوم‌های دیگری دریافت کنند.مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات حوزه اکران فیلم‌ها حل نشود، حتی جشنواره فجر نیز نمی‌تواند به سازوکار منطقی و استاندارد خودش برسد که مردم را به نمایش فیلم خارجی عادت دهد.

وی در پاسخ به شبستان درباره اینکه با اکران فیلم‌های خارجی، فیلمسازان داخلی از رقابت با فیلم‌های خارجی جا می‌مانند یا خیر، گفت: اگر کسی کارش را بلد باشد از رقابت جا نمی‌ماند و می‌تواند خودش را ارتقا دهد. عمده مخالفت ها به بدنه غیرکیفی سینما بر می‌گردد که می خواهد با این تولیدات نازل، همین مقدار تماشاگر را برای خود نگاه دارد. در صورتی که نمایش کنترل شده فیلم خارجی، نه به معنای حذف تولید ملی بلکه به معنای حق انتخاب مخاطب، باید صورت بگیرد.

علم الهدی در پایان گفت: قطعاً فیلم ایرانی در این مملکت بیشتر بیننده دارد ولی نمی‌توانیم فیلم های خارجی را فقط در جشنواره‌ها نمایش دهیم و فیلم ایرانی را در اکران عمومی! این نوعی تضاد است. تا زمانی که جریان طبیعی نباشد و مناسبات توزیع و نمایش و صنعت سینما و نمایش به رسمیت شناخته نشود، اعتماد مخاطب بر نمی‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس