لاریجانی رحمانی فضلی

اگرچه بعد از ماجرای عضور زرتشی شورای شهر یزد، همه هجمه‌ها به سمت شورای نگهبان رفته است اما در این بین افرادی هم هستند که بی‌تدبیری آنان شرایط امروز را رقم زده است.

سرویس سیاست مشرق - ماجرای «سپنتا نیکنام» منتخب زرتشتی شورای شهر یزد چند وقتی است که دست‌آویزی برای هجمه به شورای نگهبان شده است و رهبریِ این هجمه را ضد انقلاب با استفاده از پیاده نظامش در داخل به دست گرفته است.

اما ماجرای سپنتا نیکنام چه بوده و چه اتفاقاتی افتاده است؟

ماجرا از آن جایی آغاز شد که پیش از برگزاری انتخابات، آیت‌الله وافی، نماینده استان یزد در مجلس خبرگان، نامه‌ای به شورای نگهبان ارسال کرد؛ بیشتر بخش‌های این نامه را سخنانی از حضرت امام خمینی (قدس سره) در مورد شاخص‌ها و شرایط نمایندگان مردم در شوراها تشکیل می‌داد.

به دلیل درخواست‌های رسیده به شورای نگهبان در خصوص این تبصره، فقها آن را در چند جلسه بررسی کردند، در نهایت تشخیص دادند که تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون شوراها خلاف شرع است.

بر این اساس، دبیر شورای نگهبان، ۲۶ فروردین ۹۶ در نامه‌ای خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان است.[1]

آیت الله جنتی در این نامه آورده است:

در اجرای اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طبق مواد (۱۹) و (۲۱) آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۳ مورد بحث و بررسی واقع شده، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تقدیم می‌گردد:

با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.

نکته اول: شورای نگهبان قبل از انتخابات شورای شهر چنین ابلاغیه‌ای را به مجلس ارسال کرده است و علی لاریجانی رئیس مجلس و رحمانی فضلی وزیر کشور، فرصت داشته‌اند با توجه به چنین ابلاغیه‌ای، اقدامات لازم را انجام دهند.

نکته دوم: شورای نگهبان در این مرحله تنها به عنوان نهادی که موظف به بررسی قوانین بر اساس عدم مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی است، عمل کرده و هیچ قدرتی برای جلوگیری از ورود یا خروج افراد به شورای شهر ندارد، زیرا مطابق قانون، وظیفه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای شورای شهر به عهده شورای نگهبان نیست بلکه بر عهده مجلس و هیئت‌های اجرایی است.[2]

 آیا شورای نگهبان می‌تواند به قوانینی که قبلاً تصویب و تأیید شده است، ورود کند؟

 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا درباره نظریه فقهی اخیر این شورا درباره عدم حضور اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر مناطقی که اکثریت آن مسلمان هستند، توضیح داد:

اگر شخصی یا خود فقها نسبت به همه قوانین و مقررات تردید داشته باشند که مصوبه‌ای خلاف شرع است، می‌توانند، از فقهای شورای نگهبان درخواست رسیدگی کنند، فقها آن را بررسی می‌کنند، اگر خلاف شرع بود اعلام می‌کنند و به منزله امری لازم الاجرا برای همه خواهد بود، این نظریه فقهی را طبق آیین نامه برای رییس جمهور و روزنامه رسمی ارسال می‌کنیم.[3]

واکنش‌ها به ابلاغیه‌ دبیر شورای نگهبان چه بود؟

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی گفته است:

«پیرو نامه‌ای که صبح امروز در خصوص جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر طبق نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان نوشتم، آقای لاریجانی مستقیماً به هیات نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد مطابق قانون اقدام کنند«.

اختیاری یادآور شد:

«پس از دستور آقای لاریجانی، با اعضای هیات های نظارت بر انتخابات شوراها که از نمایندگان مجلس هستند، نیز گفت‌وگو شد و اکثریت آنها هم با ادامه اجرای قانون فعلی موافق بودند و قرار شد دقیقاً مر قانون در این زمینه اجرا شود و تغییری در آن صورت نگیرد«.

این نماینده مجلس اضافه کرد:

«بر اساس قانون فقط مجلس وظیفه قانونگذاری را دارد و شورای نگهبان می‌تواند نظر فقهی خود را در مورد طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس، آن هم در موعد زمانی قانونی اعلام کند. مجلس نیز در صورت ایراد شورای نگهبان یا قانون را اصلاح می‌کند و یا بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد و تعیین تکلیف به مجمع تشخیص واگذار می‌شود، لذا قانونی که ۲۰ سال قبل تصویب شده و بارها در انتخابات شوراها اجرا شده، نیازی به تفسیر ندارد و در صورت نیاز به اصلاح این قانون باید از طریق ارائه لایحه یا طرح جدید اقدام شود«.[4]

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در واکنش به این موضوع گفت: از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست. در گفت‌وگوی خود با آیت‌الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم.

لاریجانی یادآور شد: به لحاظ قانونی مشکلی در این خصوص وجود نداشته است، اما شورای نگهبان به مسائل شرعی در این خصوص استناد می‌کند که البته مربوط به قوانین گذشته است و شورای نگهبان باید درباره قوانین جدید رأساً اعلام نظر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان در این باره به وجود آمده که اگر حل نشود بر اساس مکانیزمی که وجود دارد موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف قوا پیگیری می‌شود.

نکته سوم: علی لاریجانی بعد از مشکلات به وجود آمده در این موضوع و تبدیل شدن یک بحث حقوقی و قانونی به یک بحث رسانه‌ای، تازه به این فکر افتاده‌اند که موضوع را از طریق نهادهای قانونی حل کنند و آن را به شورای حل اختلاف قوا ارجاع دهند؛ آیا ایشان نمی‌توانستند همان زمان و قبل از برگزاری انتخابات، این موضوع را با ارجاع به شورای حل اختلاف تعیین تکلیف کنند؟ یا تصور بر این بود که بعد از انتخابات می‌توان نهادهای قانونی را در عمل انجام شده قرار داد؟

در نهایت هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها، بدون توجه به ابلاغیه شورای نگهبان، صلاحیت تعدادی از اقلیت‌های دینی را تأیید کردند و عملاً ابلاغیه اجرا نشد؛ انتخابات برگزار شد و کاندیدای اقلیت دینی به عنوان عضو شورای شهر یزد در انتخاب گردید.

بعد از برگزاری انتخابات و پیروزی سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد، علی‌اصغر باقری، کاندیدای شکست‌خورده شورای شهر یزد به استناد ابلاغیه شورای نگهبان به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند.

در اصل ۱۷۰ قانون اساسی، ابطال مقررات مغایر با شرع، به دیوان عدالت اداری سپرده شده است؛ اما ابطال مغایر با شرع، با تشخیص مغایرت آن، متفاوت است.

قانون دیوان عدالت اداری می‌گوید دیوان در مورد مغایرت یا عدم مغایرت مقررات با احکام شرع، باید موضوع را به شورای نگهبان ارسال کند و نظر بخواهد.

در ۱۳ شهریور ۹۶ از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد صادر شد.

حال سؤال این است که در این مورد خاص، کدام رفتار یا نظر شورای نگهبان خلاف قانون بوده است؟ آیا شورای نگهبان دخالتی در انتخابات شوراهای شهر و روستا داشته و دارد؟

آنچه مسلم است، اینکه شورای نگهبان در پاسخ به استعلامات نهادهای دیگر، نظریه کارشناسی خود را همانند آنچه پیش از انتخابات به اطلاع رییس مجلس رسانده بود، اعلام کرده است. اما مقصران اصلی این اتفاقات که با سهل انگاری ماجرا را به این مرحله رساندند، حالا شورای نگهبان را سپر بلا کرده اند.

در این میان بازهم جریان‌های زخم‌خورده از شورای نگهبان به همراه ضد انقلاب، بار دیگر ابزاری برای حمله و هجمه به این شورا را به دست آورده‌اند. در این بین، اظهار نظر دوستان جبهه انقلاب در انتقاد از نظریه فقهی شورا نیز جای تأمل دارد که چرا در اوج حمله به شورای نگهبان، این افراد بدون توجه به واقعیت‌ها، و بنا بر مصلحتی که تشخیص آن برعهده دیگر نهادهای نظام است، شورای نگهبان را نکوهش می‌کنند.

آنچه امروز باید مورد سؤال واقع شود، سستی و تعمد رئیس مجلس و وزیر کشور در بی توجهی به ابلاغیه شورای نگهبان است و اگر این افراد به دنبال حل مشکلات کشور بوده و با شورای نگهبان اختلاف حقوقی داشته‌اند، باید قبل از انتخابات اقدام به طی مراحل قانونی می‌کردند و در حال حاضر، تمام عواقب تعلل در اجرای قانون، به گردن این دو نهاد است، مجلس و وزرات کشور.

به نظر می‌رسد این مشکل در مقطع فعلی، تنها از طریق مجمع تشخیص یا شورای حل اختلاف قوا قابل بررسی و نتیجه گیری است و شورای نگهبان در این مرحله، هیچ وظیفه‌ای ندارد؛ بلکه شورا قبل از انتخابات بر اساس تکلیف و وظیفه قانونی، نسبت به مغایرت این بند از قانون انتخابات شورای شهر با اسلام اظهار نظر کرده است و اگر در حال حاضر اختلافی وجود دارد، نهادهای مصلحت اندیش همچون مجمع تشخیص مصلحت و شورای حل اختلاف قوا باید به آن ورود کنند و تصمیم نهایی با آنهاست.


[1] -yon.ir/w451g

[2] - yon.ir/sFln8

[3] - http://www.isna.ir/news/96013114379/

[4] - http://www.khabaronline.ir/detail/656582/Politics/parliament

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 198
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    واقعا نوشته به جایی بود.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      مشرقم شده پاتوق ضدانقلاب. آخه شمایی که میاین منفی میدین سواد فقهی دارین؟ سواد حقوقی دارین؟ وقتی سرتون از هیچ جا درنمیاد چرا الکی اظهار فضل میکنین؟ همه بدبختی کشور ما از اینه که همه به خودشون اجازه میدن در زمینه ای که اطلاع ندارن نظر کارشناسی بدن. مشرق سایت انقلابیه شماها برین اخبارتون رو از همون کانال فاضلاب نیوز بگیرین.
    • سید حسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      33 34
      شما رو به خدا منتشر کنید: اتفاقا اشکال در نهایت به شورای نگهبان بر می گردد که افرادی که سابقه حرکت بر علیه قوانین شرع دارند و غیره رد صلاحیت نمی شوند.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      83 52
      کاربر 10:56 شمایی که سواد دارید و مدعی فقه و اصول هستید، لطفا بفرمایید چگونه می شود که حضور ایشان در دوره قبل در شوراها بر اساس اصول فقهی و شرعی درست بوده است
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      28 10
      تو این مملکت معیار حق نمیاد
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      26 52
      به ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ آن زمان نمی دانسته اند این شخص زرتشتی است. چرا که مسلمانها هم متاسفانه از این اسامی غیراسلامی می گذارند.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      44 21
      کاربر 13:45 پیشنهاد می کنم یک بار دیگر برگه های ثبت نام در انتخابات را مطالعه بفرمایید. قطعا در این برگه دین فرد نوشته شده است. در ثانی اگر هم نظر شما را بپذیریم، ایشان که ساکن یزد بودند و با مردم در حال تعامل.. مگر این که بگویید که ایشان از خارج ایران نامزد شده باشند که کسی ایشان را نمی شناخته است
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 39
      زن است یا مرد؟ چون من سرچ که میکنم اسم سپنتا را میزنم عکس زن میاد . خیلی هم زیباست
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 2
      ببخشید زن نیست ائو یکی دیگس
    • خودم ! IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      23 3
      خدایآ من چی کآر کنم آخه ؟! نوشته سپنتآ مردِ یآ زن !!! تآزه رفته سرچ هم کرده و خیلی زیبآ هم برآش اومده ! آخه من چی بگم ؟! به این کِ نمی دونه سپنتآ مردِ یآ زن .. یآ به گوگل ک برآش سپنتآ رو خیلی خوشگل رونمآیی کرده ؟! ای خدآ خخخخخخخخخخخ وآی خدآ چقده خندیدم ! :)))))))))))))))))))))))))))))))))))
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      8 3
      بازی عده ای برای انحراف افکار عمومی از مطالبات اقتصادی و جایگزینی آن با مطالبات سیاسی. همه مشکلات کشور حل شده فقط این یکی مونده!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      11 17
      اصلا زرتشتی ها ایرانی اصیل هستند
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    66 62
    مسئله الان پیدا کردن مقصر نیست، مسئله الان این هست که نباید در جامعه دو دستگی ایجاد کرد، آن هم در مقطعی که هجمه علیه ایران و سپاه چه در منطقه و چه از سوی آمریکا و اسرائیل در اوج هست. اگر بخواهیم در مقابل استکبار جهانی بایستیم باید اول در داخل کشور محکم باشیم. نمی شه با جامعه ای چند تیکه به دنبال مقاومت علیه قدرت های جهانی بود.
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      به درک. مگر قرار است ما برای رضایت دشمنانمان از اصولمان کوتاه بیاییم؟ اگر قرار است غیرمسلمان بر مسلمان ولایت داشته باشد و امور تصرف مالی و تصمیم گیری به صورت غیراسلامی انجام شود اصلا چه نیازی به انقلاب اسلامی و آنهمه شهید بود؟
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      51 33
      ایجاد دو دستگی رو وزارت کشور و مجلس با بی اعنایی به قانون باعث شدن درضمن باید فاتحه مملکتی را خواند که این مسئله کوچک باعث دودستگی در آن شود .
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 26
      زن است یا مرد؟ چون من سرچ که میکنم اسم سپنتا را میزنم عکس زن میاد . خیلی هم زیباست
  • دانشجو IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    زدید به هدف؛ دمتون گرم
  • مجاهد IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    49 30
    یکی به امثال زائری و عبدالله گنجی و ... بگید بصیرت چیزه خوبیه که باید در بزنگاه ها خودشو نشون بده
  • قاسم US ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    ای به اصطلاح خبرنگار ما به اصل عمل اعتراض داریم بر طبق چه منطقی یک ایرانی که رای مردم فارق از هر دین و مذهبی داره نمیتونه نماینده همشهری هاش باشه
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      63 99
      به این منطق که غیر مسلمان بر مسلمان ولایت ندارد و منشاء قوانین در جمهور اسلامی شرع اسلام است و نه هوای نفس و سلیقه های افراد چنانچه در نظامهای سکولار چنان است و در نتیجه دین برایشان مهم نیست.
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      47 32
      انسان نمیتونه فارغ از اعتقاداتش تصمیم بگیره، متوجه که هستید؟
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      38 24
      اصل عمل این است که تو اصلا از قوانین و سلسله مراتب و جایگاه نهادها چیزی نمیفهمی و صد البته اینکه مذاهب به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی همین الان هم مثل مذهب رسمی مردم ایران دارای احترام هستند ولی دور زدن و زیر آبی رفتن و نقص قانون در مواردی ایجاد اینچنین مشکلاتی هم میکند!!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      36 28
      کاربر 6:46 ایا نمایندگی در یک شهر باعث ایجاد ولایت می شود؟ شما یک بار دیگر اصول قانون اساسی مربوط به شوراها را بخوانید. شوراها برای پیشبرد امور یک ناحیه است. بحث حاکمیتی ندارند، بحث جاری بودن امور را دارند. در ضمن در زمان خلفاء راشدین خصوصا در ایران فرمانداران غیرمسلمان انتصابی از سوی نهاد خلافت مستقر بودند
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      19 24
      به ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ اولا آری. نظارت بر بیت المال مسلمین یعنی امور حاکمیتی. لهذا جز نمایندگان ویژه اقلیتها بقیه نمایندگان همه باید مسلمان باشند. ثانیا هر چند عمل خلف برای ما ملاک نیست اما حتی آنها هم چنین کاری نمی کردند. آنها فقط امور خاص خود اهل ذمه نظیر موقوفات و صدقات و قضاوت بین خود آنها را به فردی از خودشان می سپردند.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      29 15
      کاربر 12:22 با این نگاه شما نمایندگان اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی هم نمی توانند به موضوعات مربوط به حسابرسی رسیدگی کنند، چرا که می شود نظارت یک غیرمسلمان بر بیت المال مسلمانان!!! تازه مجلس می تواند قانونگذاری کند و به بحث حاکمیت وارد شود ولی شورا برای امور جاریه است!!! با این دید شما غیرمسلمانان نمی توانند وارد دانشگاه های دولتی شوند چرا که از پول مسلمانان برای درس خواندن خویش بهره می برند. با این دید شما اصلا نباید کالای خارجی خرید چرا که پول آن به کفار می رود!
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      40 11
      به ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ لطفا خود را به آن راه نزنید. در مجلس شورای نگهبان است که شان ولایتی دارد و اگر مصوبات را تایید نکند مطلقا تصویب نمایندگان اعتباری ندارد. آیا چنین چیزی در مورد شورای شهر هم هست؟ خیر. ضمنا قیاس کاملا بی ریطی در مورد دانشجویان انجام دادید. اجازه دادن استفاده دانشجویان غیر مسلمان از بیت المال مسلمین آنهم با قانون مورد تایید شرع خیلی فرق دارد با آنکه یک غیر مسلمان در مورد نحوه خرج کردن بیت المال تصمیم بگیرد.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      20 7
      کاربر 15:01 منظورتان کدام راه است؟ آیا تصمیم گیری برای نحوه جمع آوری زباله ها ، تصمیم گیری برای ساخت و ساز، تصمیم گیری برای اسفالت کردن، تصمیم گیری برای ساختن بوستان، تصمیم گیری برای نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی مسلمان و غیر مسلمان دارد؟
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      4 1
      این کیه بالا گفته به درک این جا هم از منطق حرف میزنه آدمممممممممممم بی تربیت.
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    49 53
    سه نکته انتخاب هر نوع نماینده اقلیتهای مذهبی صرفا برای همان اقلیت مذهبی اعتبار دارد. برای مثال یک فرد زرتشتی می تواند برای انتخاب نماینده اقلیت خود در مجلس کاندیدا شود اما نمی تواند برای نمایندگی شهر یزد یا سایر شهرها کاندیدا شود. پس توجیه کسانی که بهانه حضور نمایندگان اقلیتهای دینی در مجلس مدعی هستند این اقلیتها می توانند عضو شوراها باشند بیمورد است. دوم اینکه اصولا کسانی که مدعی هستند هر کسی با هر دینی می تواند عضو شورای شهر شود از اساس معنای نام شورای اسلامی شهر و روستا را نفهمیده اند و یا مغرض هستند و این مساله را دستاویزی برای سکولاریزه کردن نظام قرار داده اند. اما بدیهی است که در دیدگاه اسلام یک غیر مسلمان هیچ شان ولایتی بر مسلمان نمی تواند داشته باشد. لهذا اسلام هر چند برای اهل ذمه اجازه فعالیت مذهبی خودشان را داده است و در امور داخلی آنها دخالت نمی کند اما مطلقا اجازه نفوذ آنها در حاکمیت اسلامی را نمی دهد. نکته سوم اینکه جای شک نیست که ایجاد شوراها عملا سبب هزینه های سنگینی برای کشور شد و به هیچ وجه بازدهی مورد نظر را نداشت. این رویه باید اصلاح شود و بی هیچ شکی نظارت دقیق و جدی چه در صلاجیت کاندیداها و چه در مصوبات شوراهای شهر ها صورت بگیرد. تا وقتی شورای های شهر از نظارت آزاد باشند و علنا مرکزی برای چپاول حقوق مردم باشند قطعا عده ای خواهند پرسید چه فرق می کرد این منتخبان مسلمان باشند یا نباشند! در غیر این صورت بهتر است شوراها منحل شده و تعیین شهردار به همان وزارت کشور و فرمانداریها سپرده شود. یقینا این مساله به معنی انتخاب شهرداران همسو با دولت است و بسیاری از اصطکاکهای قبلی که بین شهرداریها و دولتها دیدیم را به صفر خواهد رساند. اما نباید از چاله به چاه بیفتیم و به بهانه اینکه چه خیری از اعضای مسلمان شوراها دیدیم بیاییم به جای شورهای اسلامی شوراهای غیراسلامی ایجاد کنیم.
    • داوود IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      71 40
      اصلا واسه چی انتخابات برگزار میکنن؟؟!!! ببینید کی دزدتره بهش کار بدید. زرتشتی و مسلمان و مسیحی هم نداره. من خودم غیر مسلمان هستند اما دزد در بین ما هم زیاد شده
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      33 6
      به داوود فعلا که همینطور است و مردم علاقه زیادی به رای دادن به دزدها دارند.
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    67 52
    خداییش خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      32 34
      شما که نفهمیدی بغضت رو کنار بذار تا بفهمی
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    68 47
    ماست مالی نکن
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 12
      شما هم بجای بتن ریزی تو مغزت این متن رو بدون تعصب بخون .
  • رضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    68 36
    از کی تا حالا شورای نگهبان قانون وضع میکنه؟
  • دبیر IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    91 37
    با سلام زمانی که که یزد دانشجو بود از دانشجوهای یزدی می شنیدم که میگفتن زرتشتیان یزدی خیلی از مدارس ودرمانگاه ها را ساختن
    • مرتضی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      24 40
      دروغ گفتن که کنتور نمیاندازه آمار رسمی بده اینکه بگی یکی گفته که دلیل نشد (پس من هم میگم بیشتر مدراس و درمانگاه های یزد نه کشور رو شیعیان ساختن)
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 6
      سلام. من خودم یزدی هستم.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    36 3
    یعنی بنا براین قانون در محله ای که اکثریت مسلمان هستند، اقلیت ها نمی تونند کاره ای بشند؟ یا اینکه نمیتوانند سیاستهای کلان را تعیین کنند؟
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      39 21
      نمی توانند برای محل تصمیم گیری کنند.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    متاسفانه نویسنده میخواهد شورای نگهبان را معصوم و مبرا از گناه جلوه دهد
  • حسن IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    این سایت مسخره شماهم شورش رو دراورده... معنی دموکراسی ام فهمیدیم... خخخخ
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    53 52
    خدایا چه بر سر ما آمده خود خداوند در قرآن میفرماید ((اناجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقاکم) حال سوال من اینست بر چه اساسی داره شرع و شریعت رو تفسیر میکنه ،
    • RO ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 17
      ما کدوم کارمون براساس قرآنه تا این یکی باشه و احادیث امامان هم تفسیر از قران است
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      20 18
      يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13) اولا این آیه در مورد نژادهای انسانی بحث می کند و در مورد مذاهب مردم بحث نمی کند و نفی برتری نژادی را می کند ولی گرامی بودن را به تقوا کشروط می کند . پس این ایه ربطی به این موضوع ندارد و شما هم نمی توانید یومن ببعض و یکفرو ببعض باشید خداوند تبارک و تعالی در همین قران می فرماید : «یا ایُّهَا الَّذینَ آمنوا لاتَتَّخِذوا الکافِرینَ اَوْلیاء مِنْ دونِ المُوْمِنینَ»: «ای کسانی که ایمان آورده اید کافران را بدون مؤمنان، دوست و سرپرست قرار ندهید». و بر اساس این آیه و قائده نفی سبیل غیرمسلمانان حق سرپرستی بر مسلمانان را ندارند .
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 9
      يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13) اولا این آیه در مورد نژادهای انسانی بحث می کند و در مورد مذاهب مردم بحث نمی کند و نفی برتری نژادی را می کند ولی گرامی بودن را به تقوا کشروط می کند . پس این ایه ربطی به این موضوع ندارد و شما هم نمی توانید یومن ببعض و یکفرو ببعض باشید خداوند تبارک و تعالی در همین قران می فرماید : «یا ایُّهَا الَّذینَ آمنوا لاتَتَّخِذوا الکافِرینَ اَوْلیاء مِنْ دونِ المُوْمِنینَ»: «ای کسانی که ایمان آورده اید کافران را بدون مؤمنان، دوست و سرپرست قرار ندهید». و بر اساس این آیه و قائده نفی سبیل غیرمسلمانان حق سرپرستی بر مسلمانان را ندارند .
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      11 9
      يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13) اولا این آیه در مورد نژادهای انسانی بحث می کند و در مورد مذاهب مردم بحث نمی کند و نفی برتری نژادی را می کند ولی گرامی بودن را به تقوا کشروط می کند . پس این ایه ربطی به این موضوع ندارد و شما هم نمی توانید یومن ببعض و یکفرو ببعض باشید خداوند تبارک و تعالی در همین قران می فرماید : «یا ایُّهَا الَّذینَ آمنوا لاتَتَّخِذوا الکافِرینَ اَوْلیاء مِنْ دونِ المُوْمِنینَ»: «ای کسانی که ایمان آورده اید کافران را بدون مؤمنان، دوست و سرپرست قرار ندهید». و بر اساس این آیه و قائده نفی سبیل غیرمسلمانان حق سرپرستی بر مسلمانان را ندارند .
  • اقایی US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    کار شورای نگهبان اشتباه بود و آبروی خودشو با این کار برد و سبب محوبیت بالای سپنتا شد. اگر او بخواهد ریس جکهور شود مردم او را انتخاب می کنند.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      23 32
      برو کشکت را بساب.
    • M.sh IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      24 54
      امام خمینی ره: هرکس ایراد به کار شورای نگهبان بگیرد مفسد فی الارض هست‌!
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    شما بفرمایید کجای ایران اکثریت با اقلیت دینی است که این هموطنان بفرمایند آنجا کاندیدا شوند ، حاج آقا
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    96 44
    سلام. اون یک ایرانیه. این چه وضعش. اونم حق داره.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      33 69
      ایرانی بودن ملاک نیست. والا حتی گروهکها هم ایرانی بودند.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      58 46
      کاربر 9:41 چطور برای مقابله با تهاجم بیگانگان و سربازی رفتن اینها هم جزیی از ایران محسوب می شوند؟ اما برای شوراها حق ندارند. خداوند شاهان قاجاریه را رحمت نماید که نیمی از مملکت که مسیحی و سنی بودند دادند رفت.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      27 37
      نژاد ملاک باشه این جوری باشه بگید یک دفعه کافر و ناصبی و وهابی هم حق داره بیاد در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت کند !؟
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      23 25
      نژاد ملاک باشه این جوری باشه بگید یک دفعه کافر و ناصبی و وهابی هم حق داره بیاد در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت کند !؟
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    91 64
    وقت جنگ آیا اینها گفتند این جنگ مسلمانان است ؟ خودتون چندتا گزارش راجع به شهدای زرتشتی کار کردید توی همین سایت حالا که مردم یزد به ایشون اعتماد کردند و از قرار معلوم و بر اساس مشاهدات ایشون به کار مردم هم رسیدگی می کردند باید رد صلاحیت بشن کاش به صحبت های حضرت آقا در مورد استفاده از ظرفیت همه ایرانیان توجه می کردید
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      33 47
      بله. شهدای اقلیت ها بسیار کم بودند چه به طور مطلق و چه به طور نسبی. اما همان عده مورد احترام همه هستند. اما این بدان معنی نیست که چون برخی از آنها شهید شدند حالا می توانند بر مسلمانان ولایت داشته باشند.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      47 41
      یک رای در 10 نماینده به معنی ولایت نیست برادر به معنی مشارکت است به معنی احترام به شهروندی اقلیت است به معنی آن "ایرانی" است که فرد به عنوان ملیت انتخاب می کند
    • یزدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 28
      اگر سپنتا نیکنام هم نبود یکی دیگه میخورد و مبیرد. حالا بزارید این بابا هم کمی از سفره را مثل بقیه دوستان ببرند و بخورند و مدتی بعد از کشور خارج شوند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      20 33
      به ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ وقتی راه را باز کردید و مردم برایشان مهم نبود که به یک غیر مسلمان رای بدهند خواهید دید چه بسا اکثریت شورا هم نامسلمان شود. این راه را باید بست. عواقب بسیار خطرناکی دارد. مخصوصا با توجه به ثروت برخی اقلیتها و حمایتهای خارجی از آنها.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    22 9
    اینجا همه مقصرند
  • اقبال مهدوی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    52 7
    علی لاریجانی برای رسیدن به ریاست جمهوری و حرکت میکند
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    31 27
    مقصر اول این هموطن زرتشتی هست که اومده کاندید شده؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      17 18
      بله. او حق نداشت چنین کاری بکند.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      24 17
      اجازه دادن به این فرد برای شرکت در انتخابات در حوزه انتخاباتی که اکثریت مسلمان بوده اند خلاف قانون بوده که مجلس و وزارت کشور پاسخگو باشند و این فرد حق دارد فقط در حوزه انتخاباتی که دارای اکثریت زرتشتی هست برای انتخابات شرکت کند .
  • سیدمحمد IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    53 43
    فعلا بایدبر اساس به قانون عمل کرد.اگر اشتباهی را هیئت نظارت انجام داده باید اصلاح بشه نه اینکه به قانون ایراد گرفت وتازه اگه نیاز به اصلاح قانون باشه و اینکار هم انجام بشه شامل ماسبق نخواهد شد.پس بهتره که بجای جریان سازی رسانه ای و بازی تو زمین دشمن به قانون تمکین کرد.
  • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    54 56
    طبق دستور اسلام - پیروان ادیان دیگر نمی توانند نماینده مسلمانان باشند. علی لاریجانی چون در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد درصدد جلب رای دیگر ادیان است
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      25 29
      کاربر علی پس چرا خلفاء راشدین این دستور اسلام را رعایت نکردند؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      19 13
      به ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ خلفای راشدین مبنای فقهی ما نیستند اما حتی همانها هم این موضوع را رعایت کرده و هرگز امور حکومتی مسلمین را به اهل ذمه نمی دادند. اگکر منصبی هم به هم ذمه دادند در امور داخلی خودشان بود. نظیر راس الجالوت که قاضی بین خود یهود بود یا موبد فارس که امر قضاوت و موقوفات مجوس را داشت .
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 8
      کاربر 12:26 منظور از خلفاء راشدین چهار خلیفه اول است. بهتر است کمی تاریخ اول اسلام را مطالعه نمایید. در جریان فتح ایران حکام سابق در مصدر امور باقی مانده بودند. اما اختیارات بیت المال و ارتش در اختیار فرماندهان مسلمان بود. ما در زمان امویان امارت خاصه را داشتیم. شما می توانید هر مبنای فقهی برای خودتان داشته باشید، اما نمی توانید استنتاجهایتان را به عنوان فقه اسلامی به خرد مردم بدهید.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      23 19
      ۱۰:۲۴ -ما پیرو قرآن و سنت رسول الله (ص) با تفسیر اهل بیت هستیم . ما پیرو رسول خدا (ص) و سنت و روش ایشان هستیم نه پیرو خلفای ثلاثه.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      19 20
      ما پیرو قرآن و سنت رسول الله (ص) با تفسیر اهل بیت هستیم . ما پیرو رسول خدا (ص) و سنت و روش ایشان هستیم نه پیرو خلفای ثلاثه .
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      20 19
      اجازه دادن به این فرد برای شرکت در انتخابات در حوزه انتخاباتی که اکثریت مسلمان بوده اند خلاف قانون بوده که مجلس و وزارت کشور پاسخگو باشند و این فرد حق دارد فقط در حوزه انتخاباتی که دارای اکثریت زرتشتی هست برای انتخابات شرکت کند .
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      16 14
      خداوند تبارک و تعالی درمی فرماید : «یا ایُّهَا الَّذینَ آمنوا لاتَتَّخِذوا الکافِرینَ اَوْلیاء مِنْ دونِ المُوْمِنینَ»: «ای کسانی که ایمان آورده اید کافران را بدون مؤمنان، دوست و سرپرست قرار ندهید». و بر اساس این آیه و قائده نفی سبیل غیرمسلمانان حق سرپرستی بر مسلمانان را ندارند .
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 8
      به ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ حرف شما که تایید صحبت من بود. اهل ذمه دخالتی نه در امور نظامی و نه در بیت المال نداشتند.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 7
      کاربر 16:00 ولی ولایت بر جامعه داشته اند. جامعه ای که مشروعیت خویش را از اسلام می گرفت و غیرمسلمانان جزیه می دادند
  • CA ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    33 14
    گویند روزی از چرچیل پرسیدند که چرا با این همه قدرت نتوانستید ایرلند جنوبی را مستعمره خود نمایید؟ پاسخ داد: در آن کشور دو طیف را که لازمه استعمارند، نمی یابید. عوام نادان و روشنفکران خائن!!!!!!!!!!!!.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 4
      چرچیل عزیز
  • امير گودرزي IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    38 39
    اين مسائل باعث ميشه بهانه به دست معاندان نظام داده شود كه در ايران اقليت مذهبي شهروند درجه دوم محسوب ميشوند.همه پيروان اديان كه در قانون اساسي كشور به صراحت مورد تأئيد قرار گرفته بايد از حقوق شهروند مسلمان برخوردار شوند . گو اينكه در زمان جنگ تحميلي اقليتهاي مذهبي شهدايي را تقديم انقلاب نموده اند و الان و در اين شرايط حساس نمودن اين موضوع باعث ايجاد نوعي جو رواني و سمپاتي منفي در اجتماع ميگردد.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      22 17
      اولا بر ما حفظ اسلام مهم است نه حفظ رضایت غربی ها دوما غیر مسلمانان در ایران دارای حقوق شهروندی برابری با مسلمانان هستند
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      26 19
      جمهوری ما اسلامی است نه غیر اسلامی و لیبرال و سکولار که مذهب در حکومت نقشی نداشته باشد در ضمن تمام اقلیت های مذهبی باوجود نداشتن جمعیتی که بتوانند در مجلس نماینده داشته باشند دارای کرسی ثابت هستند و این نشان دهند حفظ حقوق اقلیت هاست .
  • بی سواد روستایی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    18 34
    حالا که همه در شوراها میخورند حداقل آزادمرد باشید و بزارید این بابا هم کمی ببرد و ...
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      21 8
      اجازه دادن به این فرد برای شرکت در انتخابات در حوزه انتخاباتی که اکثریت مسلمان بوده اند خلاف قانون بوده که مجلس و وزارت کشور پاسخگو باشند و این فرد حق دارد فقط در حوزه انتخاباتی که دارای اکثریت زرتشتی هست برای انتخابات شرکت کند . و آزادمردی تبعیت از قانون است و بی قانونی بی بندو باری است .
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      17 5
      اجازه دادن به این فرد برای شرکت در انتخابات در حوزه انتخاباتی که اکثریت مسلمان بوده اند خلاف قانون بوده که مجلس و وزارت کشور پاسخگو باشند و این فرد حق دارد فقط در حوزه انتخاباتی که دارای اکثریت زرتشتی هست برای انتخابات شرکت کند . و آزادمردی تبعیت از قانون است و بی قانونی بی بندو باری است .
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 8
      زن است یا مرد؟ چون من سرچ که میکنم اسم سپنتا را میزنم عکس زن میاد . خیلی هم زیباست
  • حکمت IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    31 27
    حاج آقا بفرض اگر سرحدات جمهوری اسلامی در حد مرزهای آقامحمد خان قاجار بود و فتحعلیشاه این خدمت بزرگ را به جمهوری اسلامی بخاطر کوچک شدن نمی کرد، ما چگونه کشوری به اسم جمهوری اسلامی ایران با آن همه تنوع قومی مذهبی و نژادی داشتیم.و شورای نگهبان آن کشور فرضی چگونه حکم میداد، در صورتی که یک کشور ۲۵۰تا ۳۰۰ میلیونی با ۴ میلیون کیلومتر مساحت بودیم. بفرض.خدای نکرده. باید از فتحعلیشاه در کلیه بلاد ایران مجسمه هایی از طلا بسازند. بخاطر این خدمت بزرگ
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 14
      عالی بود. البته باید از شاه شهید (ناصرالدین شاه) تا خاقان مغفور (فتحعلی شاه) تشکر کرد. در زمان ناصرالدین شاه بود که ترکستان ، افغانستان و بلوچستان را شوهر دادیم رفت.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 7
      تنوع نژادی مانعی نیست و درضمن مغالطه نکنید و اراجیف به هم نبافید که شورای نگهبان حکمش این است که یک نفر از مذهبی دیگر حق ندارد بر جمعیتی با مذهبی اکثریت کشور ریاست کند درضمن در مناطقی که از ایران جدا شد همه مسلمان یودند و اهل سنت و شیعه هر دو برادر و مسلمان هستند غیر از گرجستان و بر اساس نظر شورای نگهبان در منطقه ی انتخاباتی که اقلیت های مذهبی اکثریت دارند حق تعیین نماینده از بین هم مذهب خود را دارند .
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 3
      کاربر 13:36 ماوراء قفقاز جزیی از ایران بود و تا الان هم کرجیان و ارمنیان مسیحی هستند.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    35 32
    "خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان است." جایی در ایران هست که غیر مسلمان اکثریت داشته باشد؟
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      11 12
      بله. روستاهای مسیحی نشین در برخی نقاط کشور نظیر آذربایجان
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 3
      ناشناس عزیز ۰۸:۴۹ در مورد روستاها در چهارچوب دهیاری ها باید صحبت کرد بحث اینجا در مورد شورای شهر یزد است
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 15
      اگر باشد می توانند عضو شورا شوند اگر نباشد مگر قحط الرجال هست در بین مسامان ها که یک غیر مسلمان بیایید برایشان تصمیم بگیرد !؟ و اگر اقلیت مذهبی در جایی اکثریت ندارد خوب حق داشتن کرسی را هم ندارد .
  • اکبری IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    21 24
    بابا یه سفره ای پهنه همه دارند میخورند بزارید این سپنتا هم بخوره.. شورای شهر را که همه میدانند کارش چیست.................
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      2 3
      چیست؟
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 19
      دزد خودتی. ایراین ها دزد نیستند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 4
      برو بابا
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 7
      به نظرم درست میگی. این هم میخواسه نانی بخوره و ببره
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 5
      دیگه همه دزد بیت المال شدند. کافر و مسیحی و ... هم نداره
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      9 1
      مردم ایران خخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 1
      به دین نیست که به میزان دارارایی است
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 2
      میزان پول افراد است بزارید این هو پولدار بشه
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 5
      خیلیها از مردم فقط شناسنامه ای مسلمان هستند و عملا کافر و خیلی ها هم دینهای دیگری دارند تو شورای شهرها توادوار مختلف باباندبازی ورشوه گیری وکلا مال حرام خوری به نان ونوایی رسیدند شکی نیست ب
  • رضي IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    25 3
    گویند روزی از چرچیل پرسیدند که چرا با این همه قدرت نتوانستید ایرلند جنوبی را مستعمره خود نمایید؟ پاسخ داد: در آن کشور دو طیف را که لازمه استعمارند، نمی یابید. عوام نادان و روشنفکران خائن!!!!!!!!!!!!.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 1
      مطمئنی چرچیل؟ افرین چرچیل
  • حسن ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    31 15
    اجرای قوانین اسلامی از اهداف انقلاب می باشد ، نه پر کردن صندلی ها ! انتظارمان این است که حتی اگر قانونی به زیان شخصیشان هم باشد مصالح اسلام را ارجعیت داده و قانون اسلامی را به اجرا در آوردند .
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    5 12
    سفره ای پهنه در شوراهای شهر. و همه دارند میخورند و میبرند. بگزارید سپنتا هم بخورد و ببرد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    24 7
    هیچ رسانه و اپوزیسیونی اندازه شورای شهرها مردم را خراب وبدبین نکرده به نظام
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 1
      تایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر به عهده شورای نگهبان نبوده است که بتونید ایراد رو از اون بدونید بلکه به عهده وزارت کشور و مجلس هست و ورود افراد نا صالح هم به خاطر نظارت ناکافی و تایید صلاحیت های کیلویی هست .
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    5 15
    چاره ای نیست باید اجازه بدهید دیگران هم از این پولهای باد آورده شورای شهرها بهره ببرند و حالشو ببرن.
  • غلام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    6 15
    من یک سئوال دارم ! شورای شهر برای چیست؟ بزارید این هم بخورد. با هم بخورید/ نامه تمام
  • ابراهیم IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    36 32
    آقا مگه نماینده مسلمون چه گلی به سر شهر و کشورمون زدند که این نماینده زرتشتی و هموطنمون نتونن.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      28 19
      این جوری باشه بگید یک دفعه کافر و ناصبی و وهابی هم حق داره بیاد در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت کند !؟ اسم شوایی که اسلامی هست حداقل باید اعضاش هم پایبند به اسلام باشند ! درضمن تایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر به عهده شورای نگهبان نبوده است که بتونید ایراد رو از اون بدونید بلکه به عهده وزارت کشور و مجلس هست و ورود افراد نا صالح هم به خاطر نظارت ناکافی و تایید صلاحیت های کیلویی هست .
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    40 22
    قانون، قانونه. حامیان فتنه به دنبال انحراف افکار عمومی از بی کفایتی اشان در امور مملکت داری هستند. افراددیگری در اجرای قانون سستی کرده اند و باید جوابگو باشد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    36 13
    حقیقت ماجرا : حیثیت نظام جمهوری اسلامی بر اثر ندانم کاری و بی توجهی و سیاسی کاری مسئولین محترم خدشه دار شد . تبصره و ماده مورد نظر از ابتدای تشکیل شوراها موجود بوده و کسی توجهی نکرده . حالا که توجه شده یک مسئله ای که در زمانی به شکل قانونی قابل حل بوده تبدیل به گره ای شده که حالا با دندان هم نمی توان باز کرد . نمی توان انتظار شرکت اقلیت در انتخابات را داشت بعد اجازه حضور منتخبی از ایشان را نداد . میتوان در شهرهایی مانند یزد به ازای درصد جمعیت امکان حضور منتخب به صورت سهمیه ای را داد .
  • کاظمی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    18 2
    در ایران تجربه شوراها تجربه موفقی نبوده ... به نظر برای گرفتار نشدن در این هرج و مرج ها باید قانون شوراها مورد بازبینی و رفع نقائص قرار گیرد... در همین تهران چند سالی است شورا شده مهملی برای خنده مردم...خواننده ، نوازنده ، تکواندوکار، کشتی گیر و... باید برای کلان شهر تصمیم بگیرند ولی انسانهای متخصص در علوم شهرسازی و معماری بروند غاز بچرانند!!!
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 1
      دلیل این امر این است که دولت حاضر نیست اختیارات خودش را به شهرداری ها واگذار کند.
  • مهدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    20 22
    با این تفاسیر اگه خدای نکرده جنگی اتفاق بیفته فقط بچه های تهران باید برن. .
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      18 5
      فقط بچه های پا منبری ساده دل .
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      19 6
      نه خیر هم 96 درصد جمعیت ایران مسلمان هست و بر اهل ذمه حضور در جنگ واجب نیست و اقلیت های مذهبی غیر مسلمان حضور در جنگ برشان واجب نیست .
  • امیر IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    15 38
    جالبه که هموطنان زرتشتی و دیگر ادیان ما از ما انقلابی تر و جبهه رفته تر هستند و شهید داده هستند.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      16 12
      اینکه دروغ محض است. البته شهدایی داشتند اما به نسبت بسیار کمتر از بقیه اقشارمردم .
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      13 12
      9:40 شهدای کمتری داشته اند به دلیل کم بودن جمعیتشان است.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 12
      لطفا رگ گردنتان باد نکند ! وقتی در هر ماجرایی بیست نفر مسئول و غیر مسئول اقلاً ۱۹ نفرشان دروغ می گوید به دین و مذهبشون نیست . با هر آینی و دینی و مذهبی. حتی ایرانیهایی که کافر هستند البته شناسنامه شان مسلمان است اماخ ودشنا میگویند ما کفریم. ... همه شون دزد و دردوغگو هستند !
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 5
      به ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ به طور نسبی هم کمتر بودند.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 11
      در طول جنگ هشت ساله فقط 15 نفر از زرتشتیان در جنگ جان باخته اند که یا ارتشی بوده اند و یا سرباز وظیفه و حتی یک شهید داوطلب زرتشتی در جنگ وجود ندارد .
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 6
      کلا فکر کنم تعداد شهدای زرتشتی 13 یا 12 نفر باشد
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      11 5
      اینها ایرانی هستند و حق هم دارند و محترم هستند. اما برای دفاع از ایران خون ندادند. و نخواهند داد
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 4
      13 شهید سرباز کلا جمیعا
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 2
      oooooooooooooo
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 4
      خنگه ایرا ن 2 میلوین نفر کشته و زخمی و اسیر جنگی داشته .... 10 نفرش زرتشتی هستن
    • خودم ! IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 0
      بحث سر متنه یآ تعدآدِ شهدآی زردتشی ؟!!!! این حرفآ چیه می زنید شمآهآ ؟! مشرق این ـآ چی می گن ؟! در این شرآیط اجآزه دهید مشکل از اسآس و در جآی خودش حل شود .. شمآ بآ این کآمنت هآی قشنگ قشنگتون ، اصطکآک و نآراحتی ایجآد نکنید بآ یک قشر از جآمعه !
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    19 16
    به نظر من مبنای تحلیل فقهی شورای محترم نگهبان جای بحث دارد.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 2
      لطفا نظرتونو مبسوط و مستدل بنویسید اگر قمپز در نمی کنید
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    9 13
    بر اساس قانون اساسی (اصل صدم) شوراها برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی تشکیل می شوند. و بر اساس اصل 102 مصوبات شوراها که جنبه حاکمیتی پیدا می کند باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و تأیید مصوبات مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 96 بر عهده شورای نگهبان می باشد. لذا حضور افراد غیر مسلمان در شوراها و به نمایندگی از مردم مسلمان میسر می باشد. در اصل صدم قانون اساسی لفظ مردم نه امت به کار رفته است. و ملاک از مردم تمامی افرادی هستند که در محدوده جغرافیای سیاسی ایران زندگی می کنند. حضور فرمانداران غیرمسلمان در کنار فرماندهان مسلمان در دوران خلفاء راشدین هم در تاریخ وجود داشته است.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 5
      شما متن بالا رو بخونی می فهمی و خودت رو هم به اون راه نزن ! پیش از برگزاری انتخابات، آیت‌الله وافی، نماینده استان یزد در مجلس خبرگان، نامه‌ای به شورای نگهبان ارسال کرد؛ بیشتر بخش‌های این نامه را سخنانی از حضرت امام خمینی (قدس سره) در مورد شاخص‌ها و شرایط نمایندگان مردم در شوراها تشکیل می‌داد. به دلیل درخواست‌های رسیده به شورای نگهبان در خصوص این تبصره، فقها آن را در چند جلسه بررسی کردند، در نهایت تشخیص دادند که تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون شوراها خلاف شرع است. بر این اساس، دبیر شورای نگهبان، ۲۶ فروردین ۹۶ در نامه‌ای خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان است. بعد از برگزاری انتخابات و پیروزی سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد، علی‌اصغر باقری، کاندیدای شکست‌خورده شورای شهر یزد به استناد ابلاغیه شورای نگهبان به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند. در اصل ۱۷۰ قانون اساسی، ابطال مقررات مغایر با شرع، به دیوان عدالت اداری سپرده شده است؛ اما ابطال مغایر با شرع، با تشخیص مغایرت آن، متفاوت است. قانون دیوان عدالت اداری می‌گوید دیوان در مورد مغایرت یا عدم مغایرت مقررات با احکام شرع، باید موضوع را به شورای نگهبان ارسال کند و نظر بخواهد. در ۱۳ شهریور ۹۶ از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد صادر شد.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 9
      ما پیرو قرآن و سنت رسول الله (ص) با تفسیر اهل بیت هستیم . ما پیرو رسول خدا (ص) و سنت و روش ایشان هستیم نه پیرو خلفای ثلاثه .
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 15
      کاربر 13:36 شما به جای این که فکر خوانی کنید و اندیشه های دیگران را تفسیر به رای کنید، بفرمایید چرا در سال 1392 عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر اشکال شرعی نداشته است، اما در سال 1396 داشته است؟ در ضمن بنده خوانده ام که چه کسی نامه نوشته است و در چه زمانی نوشته است.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      4 9
      کاربر 13:19 منظور از خلافت راشده، خلافت چهار خلیفه اول است. اصطلاحات علمی با اصطلاحات محافل خودمانی متفاوت است
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      12 3
      خیر نمی شود. چون شورای نکهبان نظارتی بر مصوبات شوراهای شهرها ندارد. ضمنا در مجلس هم نماینده غیر مسلمان فقط برای اقلیت خودش است و برای مثال نمایندگان تهران همه بایذ مسملمان باشند.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 7
      کاربر 13:52 می شود بفرمایید چرا باید شورای نگهبان بر اسفالت خیابان ها نظارت داشته باشد؟ چرا باید بر انتخاب مجری جمع آوری زباله های شهر نظارت داشته باشد؟ شما هنوز معنی حاکمیت و امور جاری که در قانون اساسی به آن اشاره شده است را متوجه نشدید.
    • خودم ! IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      8 3
      ای خدآ خلآفت رآشده چیه ؟! خلفآی رآشدین ! بعد تو چرآ می گی چهآر خلیفه ی اول ؟!!!! مگه تو شیعه نیستی ؟! :| اصطلآح 4 خلیفه رو بیش تر اهل سنت دآرن .. یآدت بآشه مآ حضرت علی خلیفه ی بر حق بعد از پیآمبر و امآم می دونیم ! خخخ ! من هیچی مشرق ! :دی
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 0
      کاربر خودم! تاریخ ایدئولوژیک بردار نیست. یک اصطلاحی در تاریخ وجود دارد که آن را خلافت راشده می نامند. این اصطلاح حق و ناحق نمی کند. یک نام است و بس. از لحاظ تاریخ اگر نگاه کنید امام علی چهارمین خلیفه و حاکم بعد از حضرت رسول بوده است. معنی این اصطلاح وضعیت اسلام در یک دوره زمانی بوده است. شما بفرمایید اگر بخواهیم وضعیت حکومت اسلامی در این دوره را تفسیر کنیم چه باید بنویسیم؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    18 30
    مگر ایشان نماینده دوره قبل نبوده است؟ مگر ایشان در دوره قبلی در شوراها حاضر نبوده است؟ اون وقت مشکل شرعی نداشته است، الان شرع دچار مشکل شده است؟
    • مائده IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      11 20
      همینو بگو. معلوم نیست تفسیر به رای کردن احکام تا کجا قراره ادامه داشته باشه.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    4 14
    من کاری به مقامات ندارم ولی انصافا پشت پا زدن به این ایشون که زیبا هم بود درست نیست
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 2
      مشرق چرا این نظر توهین آمیز رو منتشر کردی ؟
  • محمدرضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    24 2
    اینها همه بازیهای سیاسی هستش تا مردم از گرانی و برجام نپرسند
  • علی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 23
    برادر من اول ثابت کن ایرانی هستی بعد صحبت کن زرتشتی ها اولین ایرانیان هستند و تو مشخص نیست از کجا اومدی و خودت را ایرانی میدونی
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 6
      کی گفته زرتشتیان اولین ایرانی ها هستن !؟ متوهم جان قبل از زرتشت ایرانی ها بودن و بعدش هم همه ایرانی ها زرتشتی نبود !
    • خودم ! IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      3 0
      :| می گه قبل از زردتشت ایرآنی هآ بودن ! :| :| :| زردتشت مگه خودش ایرآنی نبود ؟!!!!! :| :| :| کلن کآری ب اقوآم قبل از زردتشت ندآرم امآ زردتشت مگه ایرآنی نبود ؟! :| :| بعد اونی کِ گفته زردتشی هآ اولین ایرآنی بودن .. ! عآمو ! از لطفِ شومآ خیلی مرسی امآ یِ لطفی کن کآری ب تآریخ چ بآستآنش چ اسلآمش ندآشته بآش ! :| :| :| کآمنت ـآی بآحآلی هستن ! :))
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      0 0
      اقایون زرتشت دینِ! مربوط به جد و آباد خودمون میشه؛ به قبیله و نژاد ربطی نداره! یعنی مغزتون در حد سوم راهنمایی هم نیستا!!
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    20 7
    نظر شورای نگهبان را وارد بدانیم حضور نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس نیز به خاطر تاثیر یک به دویست و نودم در تصویب لوایح و مصوبات مجلس شورای اسلامی جای شبهه ندارد چون باید پس از تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان برسد. اما در مصوبات شورا تایید نیاز نیست و مستقیم است
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 7
      مصوبات شورا حاکمیتی نیستند. جاری هستند. مثل این است که شما برای تشخیص بیماری خودتان به درمانگاه زرتشتیان بروید. این رفتن به درمانگاه به معنی ولایت پذیری زرتشتیان نمی باشد. بلکه به معنی بهره گرفتن از متخصصین برای پیشبرد امور جاریه است. مسائل حاکمیتی و ولایتی در سطح مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت است.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 5
      به ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ خود فریبی تا کجا؟ اعضای شورا قانون برای اداره شهر و بودجه شهرداری تصویب می کنند. پس کاملا کارشان حاکمیتی است. اینها که کارمند و مشاور شهرداری نیستند که بگویید متخصص هستند.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      9 9
      کاربر 13:46 خود فریبی صفت کسانی است که مطالعه کافی و وافی ندارند. شما یک بار تعریف امور مربوط به حاکمیت و امور خدماتی را ملاحظه کنید. قطعا برای بردن زباله ها، ساختمان سازی، ریختن اسفالت نیازمند بودجه است ولی هیچ کس اینها را مربوط به حاکمیت نمی کند الا شما
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      10 6
      به ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ بودجه تخصص دادن برای امور عمرانی شهر برای کشیدن یک بزرگراه و یا ایجاد پارک و یا نصب چراق برق و نظایر آنها یعنی تصمیم گیری برای بودجه و بیت المال که امری کاملا حاکمیتی است و مطلقا در اختیار غیر مسلمان نمی تواند باشد.
  • احمدخواجوند IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    24 10
    اينكه ميگن ميزان راي ملت هست كجاكاربرد داره؟؟
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      19 7
      یه زمانی لازم بوده، حالا دیگه کاربردی نداره!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      8 19
      میزان رای ملت است فقط در چارچوب اسلام. پدرتان به شما پول توجیبی می دهد اما معنیش این نیست که حق دارید با آن کراک بخرید.
    • US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 1
      ای بابا
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 3
      کاربر 13:46 پیشنهاد می کنم نامه حضرت امام علی به مالک اشتر را مجددا مطالعه نمایید. مردم پول توجیبی نیستند که با آن کراک خرید و فروش شود.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      17 7
      به IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ در مثل مناقشه نیست و خود را به آن راه زدن هم کافیست. اختیار مردم فقط در چارچوب حکم خدا معنی دارد و هر حکمی غیر از حکم الله حکم طاغوت است.
  • محمد جوادی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 1
    عمو جون بزرگ شدی نظر من رو داری ویرایش می کنی آفرین. جای شبهه دارد چه شورای نگهبان تائید کند و یا تائید نکند این اقلیت دینی دارد در امور مسلمین نقش ایفا می کند چه مثبت و چه منفی
  • مستوفی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    4 4
    اغلب بیراحه رفتید شورای شهر و نمایندگان مجلس باید حتما عضو یک حزب مشخص باشند و سالها کارکرد خود را در ان حزب با سابقه خود اثبات کند و بعد رای بیاورد خیلی مسخره و احمقانه است که در انتخاباتهای ما فقط کاندید با سخن وری و چاپ کاغذ رنگی و وعده وعید پوک مردم را به رای دادن وا میدارد در هیچ کجا دنیا هم وجود ندارد چنین الگوی خنده داری اینکه افرادی مستقل بدون کارنامه و سابقه حزبی با دعوت و سخن رانی انتخاب شوند احتماقات است نه انتخابات چون بی نتیجه است باید مردم به یک حزب رای بدهند و الا بعد از انتخاب شدن فرد نماینده بهترین هنرش پر کردن جیب خود و دوستان خواهد بود ولی وقتی حزبی باشد ابرو و سابقه ان حزب میرود و بندرت حزبی چنین کاری میکند چون حزب یک گروه بزرگ است البته این روش هم ناکارایی هایی دارد ولی کارایی این روش هزاران برابر روش فعلی ماست و نتیجه را در کشورهای حزبی اروپایی و رفاه مردم میبینید که تست شده جواب داده حالا ولی نه اینکه بگویند چپ و راست که خیلی کلی و بیخودی است احزاب اعضا و شناسنامه و سایت و دفتر و اساسنامه معین و معلوم دارند تنها راه بهبود اوضاع قوانین و امورات شهر روستا کشور همین است راه دیگری تا امروز ابداع و اختراع و اکتشاف نشده است کاش در رسانه ها میگفتند مردم بفهمند الان هم احزاب مختصری داریم ولی بدلیل سواد پایین مردم غیرفعال هستند و ناشناخته و فقط افراد را میشناسند نه احزاب انها را
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      14 2
      خیر. اتفاقا روش شما یعتی فاجعه. یعنی مسلط شدن یک اقلیت سرمایه دار به نام حزب بر مقدرات کشور. یعنی حذف کاندیداهای مردمی و غیر وابسته به کانونهای قدرت و ثروت. البته در اروپا جوابی داده چون اکثر احزاب ماسونی هستند و با هم اختلاف بنیادین ندارند. اما همینها اگر احیانا فرد یا حزب مردمی بتواند رای بیاورد او را خرد می کنند. کاری که با ژان ماری لوپن و ملانشان در فرانسه و یا با یورگ هایدر در اتریش کردند.
  • میر مهنا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 0
    هه هه هه چرا با نظر من رو چاپ نکردی خیلی سعی کردم چیزی ننویسم که بهت بر بخوره امروز زیر لی اون شعر معروف که اوباش شیراز روی ارگ می چرخیدند ، می رقصیدند و با لباس زنانه ای که پوشیده بودند در وصف کریم خان می خواندند در قبال تو و مشرقی ها زیر لب زمزمه می کردم و وجه اشتراک شما با کریمخان را در همان می دیدم
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 13
    یک تصمیم نابخردانه آبروی نظام وخون مقدس شهدا را بر باد داد
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      26 9
      شهدا برای حفظ و پاسداری از اسلام جانشان را دادند و نظام ما هم قراره اسلامی باشد و زمانی آبروی نظام می رود که برای رضایت غربی ها رضایت خدا را فدا کند
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 5
    هر روز آشکار تر میشه که جمهوری اسلامی چه نظام دقیق و درستی است و آازدی بیان چقدر زیاد است. در کشور ترکیه 120 هزار نفر را بازداشت کردند به خاطر احتمال مخالفت با حکومت. اروپا و آمریکا هم سکوت کرد
  • میثم IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    3 5
    وزارت کشور باید ایشان را فرماندار کند یا رئیس جمهور
  • امیر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    13 16
    بنفسه مشکلی نبود وبار ولایت هم نبود چون رییس نبود ویک نفر هم بیشتر نبود. اما اگر افکار افراطی بود وگفتیم اگر کوتاه بیاییم فردا بیشتر میشوند حرفی بیهوده وترس بیهوده ونوعی توهم می باشد درچهار سال گذشته چه ضرری داشت که حالاه داشته باشد. باید مانند افراطی ها نباشیم دیدید ان راهب بودایی درمیانمار با افکار افراطی چه بلایی بر مردم انجا وارد کرد ان هم. از اینده می ترسید
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      21 30
      افراطی شما هستید که حاضر نیستید به هیچ عنوان اشکالات دموکراسی و خطرات آن را ببینید. آنچه پیش بینی می شود هشداری کاملا جدی و محسوس است و با گسترش ماهواره وها و سکولاریسم خطری فوق العاده جدی است.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      0 0
      اشکالات و خطرات دمکراسی!!!؟؟؟ داداش آخه چه اجباری هست که شما صحبت کنید؟!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 1
    اینها همه بازیهای سیاسی هستش تا مردم دنبال نان و برجام نروند
    • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      0 0
      و ما ادراک برجام؟ برجام را خدا اورد!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    4 5
    زن است یا مرد؟ چون من سرچ که میکنم اسم سپنتا را میزنم عکس زن میاد . خیلی هم زیباست
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    8 6
    به نظربنده ایشان باید در شورا باشد اگر قانون اشکال داشت که ندارد باید به صورت لایحه و یا طرح در مجلس مطرح میشد ایشان مورد اعتماد مردم یزد بوده که خیلیها ادعا میکنند ولی مورد قبول مردم نیستند /
  • امیر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    27 20
    شهردار لندن فردی است مسلمان،اگر دولت انگلستان با آن مخالفت میکرد همین عزیزانی که با عضویت هموطن زرتشتی ما در شورای شهر مخالفن شب و روز علیه این کار دولت انگلستان بیانیه میدادند.
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      15 20
      حکومت انگلستان لاییک است و مبنای حضور در حاکمیت هم وفاداری به فراماسونری و صهیونیسم است و لهذا بین آن فرد به ظاهر مسلمان و آن فرد یهودی فرقی نیست. هر دو حامی حقوق همجنس بازان هستند! و این مهم است!
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      11 13
      کاربر 16:03 احتمالا این صلیبی که در پرچم پادشاهی بریتانیای کبیر وجود دارد نماد لائیک و فراماسونری باید باشد؟ اگر اشتباه می کنم راهنمایی فرمایید
    • GB ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      7 8
      حکومت بریتانیا یک حکومت سکولار هست او صلیب هم بازمانده قرون وسطی است . درضمن شهردار لندن هم یک صهیونیست فراماسون سکولار به ظاهر مسلمان هست که به اهتزاز پرچم حزب الله هم واکنش منفی نشان داده بود .
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
      2 0
      کاربر 17:39 ملکه یا پادشاه بریتانیا مشروعیت خود را از کلیسا میگیرند. اسقف اعظم کانتربری تاج را بر سر حاکم بریتانیا می گذارد.
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    21 2
    عالی بود
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    5 0
    تکلیف این همه سالهایی که برخلاف شرع، یک غیر مسلمان برایمان تصمیم گرفت چی میشه!؟
  • GB ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    2 8
    ازکجا به این نتیجه رسیده اند که بیشتر مردم فلان شهر مسلمانند ؟ اگر مسلمانند چرا یک غیر مسلمان رای اورد و پیروز شد ؟
  • پاپی تال IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    4 8
    میزان رای ملت است /اینقدر توجیهات فقهی نیاورید ... آن زمان که زرتشتی جبهه رفت و ازکیان اسلام و ایران دفاع کرد و شهید شد آنجا ولایت داشت حالا برای عضویت شورای شهر ولایت ندارد ؟ والله خجالت دارد که این همه خوراک برای رسانه های خارجی جمع می کنید این قضیه به این سادگی ها از چشم بیگانگان پاک نمی شود
  • مهدی IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    4 3
    قانون اساسی در اصل 4 می گوید: «این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است» یعنی این که : اگه شورای نگهبان تشخیص دهد هریک از اصول قانون اساسی چه قانون اساسی فعلی چه قانون اساسی که طبق اصل 177 تدوین خواهد شد، مغایر با موازین شرعی است موظف است آن اصل را ابطال نماید. لذا این اختیاردر مورد قوانین عادی به طریق اولی حتی 20 سال پس از تصویب برای شورای نگهبان محفوظ است.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      5 6
      عجب تفسیر حقوقی انجام دادی این اختیارات در کجای قانون اساسی به شورای نگهبان داده شده است؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 1
    محمد عنبری- قاضی شعبه 6 اجرای احکام ویژه قتل دادگستری استان البرز- درباره انگیزه بروز اینگونه جرایم گفت: «درسال‌های اخیر شاهد قتل‌هایی با انگیزه‌های متفاوت بوده‌ایم. اما یکی از مواردی که بیشتر در جامعه بروز یافته، کشتن مردان به دست همسران‌شان است. تا چندی پیش قتل‌های خانوادگی ماهیتی مردانه داشت، اما در سال‌های اخیر این روند تا حدودی تغییر کرده است. شوهرکشــی از دیــدگاه جرم‌شناسان، قضـــات، حقوقدانـان و حــتـی روان‌شناسان علل مختلفی دارد که شاید از حذف روابط عاطفی و بروز اختلافات بزرگ مانند خیانت ریشه می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‏ دهد، پدیده همسرکشی در مردان و زنان متفاوت است.
  • بختیاری IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    6 9
    شرم آوره که اینطور با هموطن زرتشتیمون برخورد کردن، این همه دزد و اختلاسگر تو کشور همگی مسلمان بودن و شیعه، هیچکی اعتراض نکرد کافی بود یه اقلیت این کارها رو انجام میداد فریاد وامصیبتا و واسلامای ریاکاران دینی بلند میشد، بازم به اسرائیل و دیگر کفار که مثل ما با اقلیت هاشون برخورد نژادی ندارن.
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    8 0
    فقظ آشنا داشته باش همه جا و همه کس تورا تایید میکنند هردینی میخای داشته باش تو این جامعه امروز دین شده بازیچه امام حسین علیه السلام میفرماید: مردم بندگان دنيا هستند، و دين چون آب دهانيست كه بر روى زبانهاى آنان جارى است، و تا جائيكه معيشت‏هاى آنان فراوان است، متعهّد و حافظ دين هستند؛ امّا زمانيكه به بلايا و مشكلات آزمايش شوند، دينداران حقيقى به شماره اندك خواهند بود
  • US ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    مشرق چرا هی قر و قمیش میای و فرمت و ساختار منوها و صفحه رو عوض میکنی؟ تا مردم میان عادت کنن، میزنی ساختاری عوض میکنی. مگه مریضی؟! تا حالا هیچ تغییر مثبت و مفید نداشته بلکه فقط بیننده رو سردرگم میکنه!
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 0
    یادی کنیم از فرمانده زرتشتی ارتش سرتیپ غضنفر آذرفر که همراه با لشکر 64 ارومیه در عملیات کربلای 7 به پیروزی رسید و امام شخصا ازش تشکر کرد.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 0
    اگر بنا به عدالت باشه قانون رو بعد از سپنتا تصحیح میکردن، اینطور رای مردم که حق الناس هست پایمال نمیشه
  • علی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    0 1
    خداوند متعال در آیه شریفه المائدة 68 خطاب به غیر مسلمانها می فرماید: بگو اى اهل كتاب تا [هنگامى كه] به تورات و انجيل و آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است عمل نكرده‏ ايد بر هيچ [آيين بر حقى] نيستيد...... یعنی چی؟ یعنی عمل به کتاب مهم است نه لقلقه زبان بودن. لذا اگر ایشان به کتاب دینی خود پایبند است، چه باک؟ اگر شکایت از ایشان غیر از این است پس نتیجه می گیریم باز یک خودشیرینی از سوی مسئولین نظام رخ داده است. یاحق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس