نشست کمیسیون مشترک برجام

معاون پیشین مدیرکل آژانس که سابقه همکاری با سازمان سیا و موساد را دارد، معتقداست کنگره آمریکا می‌تواند بدون کنار کشیدن از برجام محدودیت‌های بیشتری بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند.(!)

به گزارش مشرق، میدل ایست آی‌دیروز نوشت: هاینونن فنلاندی به همراه مارک والاس (سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل) و فیلیپ گوردون (دستیار ویژه اوباما در امور خاورمیانه) در جلسه‌ای با 13 نماینده عضو کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقای مجلس آمریکا حضور می‌یابد تا پس از اعلام راهبرد جدید ترامپ در مورد ایران، توصیه‌هایی را در مورد نحوه رسیدگی به مسائل ایران به نمایندگان ارائه کند.

هاینونن به نمایندگان می‌گوید که واشنگتن می‌تواند به جای دورانداختن توافق هسته‌ای از متحدان و آژانس بخواهد تا نظارت دقیق‌تری بر فعالیت هسته‌ای ایران شود و مانع دستیابی این کشور به فناوری موشکی شده و پس از انقضای برجام نیز تداوم نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای تضمین شود.

وی به میدل ایست آی گفت: ما تجربه دو سال اجرای برجام را در اختیار داریم و از قوت و همچنین ضعف آن آگاهیم. هیچ توافق کنترل تسلیحات و عدم اشاعه نمی‌تواند مسیرهای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود کند. این توافق‌ها تنها می‌توانند بازدارنده بوده و این بازدارندگی با تشخیص زودهنگام میسر است. تشخیص زودهنگام هم تنها با یک برنامه منسجم راستی‌آزمایی ممکن می‌شود. به گفته هاینونن، این (برنامه منسجم راستی‌آزمایی) در برجام وجود ندارد. واشنگتن باید با کمک متحدان خود بازرسی‌های آژانس از اماکن نظامی ایران را تقویت کرده و در مورد فن‌آوری نظامی، استخراج معادن اورانیوم، فعالیت‌های غنی‌سازی و ساخت سانتریفیوژهای جدید نیز گزارش دهد.

هاینونن افزود: آمریکا باید با همکاری متحدان خود و با اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های تسلیحاتی و بانک‌های عامل، در راه ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای مانع ایجاد کند.
علاوه بر این، آمریکا باید با متحدان خود توافق‌های تکمیلی‌ای انجام دهد تا اگر ایران پس از پایان محدودیت‌های برجام (بین سال‌های 2020 تا 2030) به دنبال سلاح‌های ممنوعه رفت، تهدید اعمال مجدد تحریم‌ها حفظ شود.

به نوشته میدل ایست آی، انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان آمریکا در این هفته در مورد تحریم‌های جدید حزب‌الله لبنان و برنامه موشک‌های بالستیک ایران رأی‌گیری کند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس