ابوالفضل حسن بیگی

حسن بیگی با بیان اینکه بررسی موضوع انگشت نگاری ایتالیا از نمایندگان برای سفر به این کشور به وزارتخارجه محول شده است،‌ گفت: وزارتخارجه هنوز گزارشی در این حوزه به کمیسیون ارائه نکرده است.

سرویس سیاست مشرق - چندی پیش ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از لغو سفر خود و یکی دیگر از اعضای این کمیسیون به ایتالیا به دلیل درخواست مسئولان این کشور برای ثبت اثر انگشت این نمایندگان خبر داد. وی بیان داشت که این موضوع از نظر عرف دیپلماتیک که نمایندگان دارای مصونیت هستند خلاف بوده و قرار شده که وزارت خارجه در این زمینه رایزنی‌های لازم را با طرف ایتالیایی انجام دهد.

خبرنگار سیاسی مشرق در تماسی با نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره چند و چون این ماجرا و پیگیری‌ها و نتیجه حاصله مصاحبه‌ای داشته که در ادامه می‌خوانید:‌

حسن بیگی با بیان اینکه از سوی وزارتخارجه شاهد اقدامی در این راستا نبوده‌ایم، گفت: وزارت خارجه قرارده بوده که گزارشی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد که هنوز گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

وی درباره علت سفر این دو نماینده به کشور ایتالیا اظهار داشت:‌ یکی از وظایف کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نظارت بر عملکرد وزارت خارجه است. یکی از مباحثی که در حال حاضر نمایندگان به شدت پیگیر آن هستند کاربرد سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در جهت تقویت بنیه اقتصادی کشور و پیگیری مسائل اقتصاد مقاومتی است. از طرف مجلس به کمیسیون امنیت ملی ماموریتی در کنار وظایف ذاتی خود داده شده که ما از سفارتخانه‌ها بازدید داشته باشیم و با نوع کارشان آشنا شویم و وظایف محوله‌ای که بر روی دوش آنها قرار داده شده را بررسی کنیم.

این نماینده مجلس افزود: نظارت ما بر عملکرد سفارتخانه‌ها مخصوصا معطوف به فعالیت آنان بعد از برجام است که بررسی کنیم که شرایط اروپا و ارتباط آنان با سفارتخانه‌های ایران در پسابرجام به چه صورت است. به همین دلیل به دو نفر از اعضای کمیسیون یعنی آقای کمالی و بنده ماموریت داده شد که بررسی‌های لازم را با سفر به ایتالیا از سفارتخانه ایران در این کشور انجام دهیم.

حسن بیگی با بیان اینکه به دلیل انگشت نگاری از نمایندگان توسط کشور ایتالیا این سفر لغو شد، بیان کرد: کشور ایتالیا اعلام کرد که نمایندگان برای سفر به این کشور باید انگشت نگاری شوند که این موضوع در کمیسیون مطرح شد و بنده اعلام کردم اگر قرار بر انگشت نگاری باشد بنده به این سفر نمی‌روم زیرا این موضوع توهین به جمهوری اسلامی است و جایگاه مجلس زیر سئوال می‌رود. این نوع برخورد ایتالیا غیرقانونی است.

نماینده دامغان افزود: با بررسی که در این زمینه در کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت، مقرر شد وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کند. آقایان عراقچی و بهرام قاسمی ، معاون وزیر و سخنگوی وزارتخارجه در کمیسیون حضور پیدا کردند و قرار شد که این موضوع را پیگیری و رفع کنند و همان انگشت نگاری که نیروی انتظامی انجام می‌دهد برای مسئولان کشور ایتالیا قابل قبول باشد.

حسن بیگی با بیان اینکه طی دو جلسه با حضور مسئولان وزارتخارجه این موضوع بررسی شد، گفت: مقرر شده که آقایان بروند این موضوع را بررسی کنند اما هنوز گزارش خود را در این زمینه به کمیسیون نیاورند.

وی با اشاره به اینکه موضوع انگشت نگاری از نمایندگان برای ورود به کشوری‌های دیگر کم سابقه بوده است، اظهار داشت:‌ من با تعدادی از نمایندگان که در این حوزه صحبت کردم غیر از یکی دو مورد که به کشورهای اروپایی سفر کرده بودند انگشت نگاری صورت نگرفته و چنین موضوعی وجود نداشته است. برخی از نمایندگان نیز بر این موضع تاکید داشتند که اگر قرار بر انگشت‌نگاری باشد این کار را انجام نخواهند داد و سفر را لغو خواهند کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو هفته از وقتی که وزارتخارجه بایستی این مسئله را بررسی و به کمیسیون ارائه می کرده گذشته است گفت:‌ این موضوع هنوز در سطح کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است و اگر مسئله برطرف نشود مقرر است که این موضوع به ریاست مجلس اطلاع داده شود. البته با مباحث جدیدی که وزارتخارجه مانند اراجیفی که اخیرا ترامپ گفته است پیدا می‌کند، معمولا طبیعی است که این مباحث کمی عقب بیفتد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    7 1
    فقط ملت كه نبايستي تحت بي حرمتي واقع شوند همان ملتي كه هيچ نقشي در دشمني با ديگران ندارد ولي همه هزينه ان را پرداخت ميكند
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
      0 0
      اینها ژن خوب هستن با بقیه فرق دارن . بقیه مردم اگر بدترین نوع تحقیر هم بشوند مهم نیست ولی یک انگشت نگاری از اینا میشه وا کشورا وا عزت ایران ! و ....
  • ناشناس IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    11 0
    تحقیر از این بدتر نمیشود عجب عزتی به پاسپورت ایرانی بازگشت فقط باید از آقایان پرسید چطور قبلاً عزت داشتیم اما الآن نداریم
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    5 1
    ابن دولت امید همه عزت ایرانی را به باد داد
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    0 0
    بهتر که نرفتن چون جز خرج کردن بیهوده بیت المال چیزی نیست
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    0 0
    بازگرداندن عزت به پاسپورایرانی ! آقای روحانی سربلندی ازنظرشمادقیقا چه معنایی دارد ؟ لطفا ماراتوجیه کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس