کد خبر 790663
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
دادگاه

۲ مأمور پلیس که در جریان دستگیری ۲متهم با شلیک‌های شتاب‌زده باعث مرگ آنها شده بودند، هر یک سرنوشت متفاوتی پیدا کردند.

به گزارش مشرق، نخستین مأمور که هنگام دستگیری یک متهم به سرقت با شلیک 2گلوله از فاصله نزدیک او را به قتل رسانده بود به قصاص محکوم شد اما اقدام دومین مأمور که جان متهم دیگری را گرفته بود مصداق قتل شبه‌عمد تشخیص داده و به پرداخت دیه محکوم شد.

نخستین حادثه به صبح روز 24خردادماه سال 94بر می‌گردد. آن روز 4نفر از مأموران پلیس برای دستگیری جوانی که متهم به سرقت بود به خانه پدری او در بلوار ابوذر رفتند.

پسر 21ساله وقتی فهمید مأموران پشت در هستند تلاش کرد از طریق حیاط خانه وارد خانه همسایه شود و فرار کند. او موفق شد از دیوار 4خانه عبور کند اما درست وقتی روی دیوار پنجم بود از ناحیه کتف و شکم هدف گلوله یکی از مأموران قرار گرفت و جان باخت. هرچند مأمور پلیس مدعی بود با رعایت قانون اقدام به شلیک کرده اما چندی قبل به اتهام قتل عمدی در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد.

در این جلسه که به ریاست قاضی محمدباقر قربانزاده و با حضور قاضی ملکی و قاضی غفاری برگزار شد ابتدا نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 2گلوله از فاصله نزدیک به مقتول اصابت کرده است. از این گذشته درصورت فرار مقتول، مأموران می‌توانستند در فرصت دیگری او را دستگیر کنند. به‌نظر می‌رسد افسر پلیس که قهرمان تیراندازی نیز بوده در این ماجرا دقت‌نظر کافی را نداشته است. در ادامه پدر و مادر مقتول خواستار قصاص متهم شدند.

سپس مأمور پلیس در دفاع از خودش گفت: من ناخواسته باعث مرگ مقتول شدم و عمدی در کار نبود. به همین دلیل اتهامم را قبول ندارم. وی ادامه داد: من با حکم قضایی دنبال متهم رفته بودم. وقتی او ما را دید از طریق حیاط که جنوبی بود از روی دیوار به خانه همسایه پرید. دنبالش کردم و ایست دادم اما او توجه نکرد و دیوار چند خانه را رد کرد.

من هم بعد از شلیک یک تیر هوایی، 2گلوله دیگر شلیک کردم که به او برخورد کرد. وی ادامه داد: متهم در جست‌وخیز بود. من پایش را هدف گرفته بودم که گلوله به بالا تنه‌اش برخورد کرد. پس از پایان دفاعیات متهم و وکیل مدافعش ختم جلسه اعلام شد. با گذشت مدتی از جلسه محاکمه قضات دادگاه با بررسی محتویات پرونده این مأمور پلیس را در قتل متهم تحت تعقیب مقصر تشخیص دادند و وی را به قصاص محکوم کردند.

پرداخت دیه، مجازات شلیک شتاب‌زده

مأمور دیگری که چندی قبل در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد متهم است روز 12اسفند 93در جریان دستگیری یک متهم به سرقت در حوالی جنت‌آباد وی را با شلیک یک گلوله به قتل رسانده است. ماجرا از این قرار بود که به مأموران گشت یکی از کلانتری‌ها در غرب تهران خبر رسید که مردی در یکی از خیابان‌های خلوت در حال وارسی خودرویی است که کنار خیابان پارک شده.

زمانی که مأموران گشت پلیس به آنجا رسیدند این مرد سوار بر یک خودروی پراید شد و تلاش کرد فرار کند. هرچند مأموران به او ایست دادند اما مرد تحت تعقیب به فرارش ادامه داد تا اینکه پس از دقایقی تعقیب و گریز مأموران راه وی را سد کردند. اما متهم همچنان حاضر نبود خود را تسلیم کند.

در این شرایط شلیک یکی از مأموران به وی اصابت کرد و باعث مرگش شد. به‌دنبال این حادثه پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. در جلسه محاکمه اولیای دم برای این مأمور درخواست قصاص کردند، اما او در دفاع از خودش گفت: وقتی با همکارانم سد راه خودروی متهم شدیم من و سربازی که همراهم بود پیاده شدیم اما او باز هم می‌خواست فرار کند. او با خودرواش به طرف من حرکت کرد و من هم برای دفاع از خودم گلوله‌ای شلیک کردم که به او اصابت کرد.

من عمدی برای به قتل رساندن وی نداشتم. با گذشت چند روز از این محاکمه قضات دادگاه دیروز وارد شور شدند و شلیک مرگبار این مأمور را مصداق قتل شبه‌عمد تشخیص دادند و وی را به پرداخت دیه محکوم کردند. همچنین وی به اتهام عدم‌رعایت نظامات و مقررات دولتی نیز به تحمل 3سال حبس محکوم شد.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 12
  • امین IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    3 0
    یعنی مرده شور این قانون توی ایران رو ببره بعد مردم میکنم چرا نیروی انتظامی توی درگیری ها جمعی دخالت نمیکنه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    5 0
    به جای دفاع از پلیس ، اعدامش میکنند .
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    8 0
    دولت ما اینگونه از مامورانش در برابر سارقان حمایت می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس