کوهکن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید در قراردادها و ارتباطات به گونه‌ای عمل کنیم که اگر اروپایی‌ها به دوران تحریم برگردند سرمایه‌گذاران آنها همانند ما آسیب ببینند.

به گزارش مشرق، محسن کوهکن درخصوص حمایت‌های کشورهای اروپایی از برجام با توجه به روابط اقتصادی این کشورها با آمریکا، اظهار داشت: در این که برخی کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن، کره‌جنوبی و تقریبا اکثریت قاطع کشورهای اروپایی تامین منافع اقتصادی خود را در داشتن روابط خوب با آمریکا می‌بینند نباید شکی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنها مانند ما به مسائل به‌صورت آرمانی نگاه نمی‌کنند به  این معنی که هر مسئولی در حاکمیت این کشورها روی مرزی حرکت می‌کنند که منافع خودشان را تامین کند و طبق آن پیش می‌روند، گفت: گاهی اوقات در فضای سیاسی و اجتماعی دنیا اتفاقاتی صورت می‌گیرد که حاکمیت و مسئولین اگر اظهار موضع نکند در جایی دیگر ضرر می‌دهد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی ادعاهایی دارند و مدعی دموکراسی و انتخابات هستند و حقوق حیوانات را در نظر دارند، ادامه داد: برخی از این کشورها به قدری افراطی هستند که اعتقاد دارند حقوق انسان به‌قدری محترم است که اگر هر جنایت کند حق صلب ادامه حیات از او را نداریم اما این مسئله مورد قبول ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که بافت ‌سیاسی آنها اینگونه شکل گرفته است اگر با حرف‌هایی روبه‌رو شوند که با هیچ منطق سیاسی، بین المللی و انسانی سازگاری ندارد، منافع و آبرویی خود را در نظر می‌گیرند، عنوان کرد: یک کشور اروپایی به چه دلیلی باید خود را با یک فرد غیر متعادل هماهنگ کند و اعتبار خود را به میان بگذارد.

موضع‌گیری‌های اروپایی‌ها در مقابل ترامپ و مسئله برجام به منظور حفظ اعتبار است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضع‌گیری‌هایی که اروپایی‌ها در مسئله برجام انجام می‌دهند عمدتا در جهت حفظ اعتبار و نیمه اعتبار آنها است و به این دلیل این مسئله را ابراز می‌کنند که برخی هزینه‌های دیگر را پرداخت نکنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و غربی به‌صورت مرتب مطالبات و افکار عمومی مردم خود را رصد می‌کنند و متوجه هستند که اگر اکثریت قابل توجهی ‌از مردم آنها مطالبه‌ای در فضای سیاسی و اقتصادی داشته باشند در نقطه مقابل آن قرار نگیرند، عنوان کرد: این کشورها حتی اگر اعتقادی به مطالبه مردم ندارند، در آن مقطع زمانی به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که این برداشت صورت نگیرد که در نقطه مقابل خواسته مردم قرار دارند.

کشورهای اروپایی چشم به منافع اقتصادی خود دارند

کوهکن با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی احزاب سرکار هستند و اگر اتفاقی صورت ‌بگیرد طبق یک معادله ساده مردم در انتخابات به سمت حزب دیگر گرایش پیدا می‌کنند، اضافه کرد: این کشورها با یک چشم به منافع اقتصادی خود با آمریکا نگاه می‌کنند و با چشم دیگر به اعتبار خود نگاه می‌کنند، اگر موگرینی چند دقیقه بعد از ترامپ موضع گیری می‌کند و می‌گوید برجام یک توافق دو جانبه نیست که یک کشور آن را برهم بزند به این دلیل است که به این مسائل توجه می‌کند.

حمایت اروپایی‌ها از برجام تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به منافع آنها لطمه وارد نشود

وی با تاکید بر اینکه همراهی اروپایی‌ها با کشور ما در حمایت از برجام تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به منافع آنها لطمه وارد نشود، گفت: در کشور ژاپن تفکیک قوا مانند کشور ما نیست به این معنا که معاون وزیر می‌تواند نماینده مجلس نیز باشد طی یک جلسه معاون وزیر خارجه این کشور با صراحت اعلام می‌کرد که تمایل دارند با ایران همکاری کنند اما به ما اعلام می‌کرد با آمریکایی‌ها توافق کنید تا زمینه همکاری ما نیز وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه می‌توان این نتیجه را گرفت در برخی موارد کشورهایی وجود دارند که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کند و منافعی با کشور مقصد که آمریکا با آن در تضاد است تعریف نمی‌کند، تصریح کرد: اما اروپایی‌ها و شرق آسیا منافع اقتصادی دوطرفه با آمریکا برای خود تعریف کرده‌اند که طی آن رسما یک سری همراهی های با آمریکایی‌ها دارند و در خفا از ایران درخواست می‌کنند که مشکلات بین ایران و آمریکا برطرف شود تا بتوانند ارتباطاتی را نیز با ایران داشته باشند.

استواری اروپایی‌ها در برجام یک خوشبینی غلط است

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه این یک خوشبینی غلط است که ما فکر کنیم برجام توسط آمریکا برهم زده شود اروپایی‌ها بر این توافق استوار می‌مانند، اضافه کرد: اما این مسئله برای کشور ما یک فرصت است که باید از آن حداکثر استفاده را برای اقتصاد کشور ببریم و همه تلاش ما باید بر این باشد که پای آنها را در معاملات اقتصادی نگه داریم؛ این بدترین ضربه به کشور و به مردم است که فکر کنیم این فرصت به آن معنا است که بازارها را پر و اگر پولی وجود دارد از آنها خرید کنیم.

قرادادهای اقتصادی با اروپایی ها باید به‌گونه‌ای باشد که در صورت اعمال تحریم آنها نیز متضرر شوند

عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: باید در قراردادها و ارتباطات به گونه‌ای عمل کنیم که اگر اروپایی‌ها به دوران تحریم برگردند سرمایه‌گذاران آنها همانند ما آسیب ببینند تا نتوانند مسیر آمده را به راحتی برگردند.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس