ازدواج اجباری

در شرایطی که در امریکا سن قانونی ازدواج ۱۸ سالگی است، اما سالی ۱۳ هزار کودک زیر ۱۸ سال در این کشور ازدواج می‌کنند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که در امریکا سن قانونی ازدواج ۱۸ سالگی است، اما سالی ۱۳ هزار کودک زیر ۱۸ سال در این کشور ازدواج می‌کنند. دلیل این ازدواج‌ها هم معافیت‌هایی است که با رضایت والدین یا باردار شدن این بچه‌ها موجب می‌شود تا قانون ممنوعیت ازدواج‌های زیر ۱۸ سال در برابر آنها سر تسلیم فرود آورد و نتیجه چنین موضوعی ازدواج بیش از ۲۰۰ هزار کودک امریکایی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی که روزانه گزارش‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمندی درباره وضعیت آزار زنان و کودکان در کشورهای مسلمانی همچون ایران یا افغانستان ارائه می‌کنند در برابر ازدواج کودکان امریکایی یا آزارهای جنسی زنان و کودکان در کشورهای غربی سکوت اختیار کرده است. 

پنهان‌کاری واقعیت‌های موجود در جوامع غربی و بزرگ‌نمایی رخدادهای کشورهای خاورمیانه و به‌طور خاص کشورهای مسلمانی مانند ایران یا افغانستان یکی از استراتژی‌های حساب‌ شده رسانه‌های غربی است. در همین راستا هم روزی نیست که رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی با جست‌وجوی موارد نادر کودک‌آزاری یا خشونت علیه زنان و مواردی اینچنینی گزارش‌هایی درباره ایران یا دیگر کشورهای منطقه منتشر نکند. در برابر   سکوت معنادار این شبکه در قبال آمار و ارقام قابل‌تأمل تجاوز، ‌خشونت و آزار و اذیت زنان و کودکان در جهان غرب، سیاست‌های رسانه‌ای بنگاه سلطنتی انگلستان را بیش از پیش برملا و ادعای بی‌طرفی‌اش را نقض می‌کند. در این میان اگر سری به رسانه‌های غربی بزنید متوجه خواهید شد در مهد تمدن جهانی اوضاع زنان و کودکان چگونه است و آمار تجاوز، ‌قتل و خشونت علیه زنان و کودکان تا حد جدی بازتابی از وضعیت نابهنجار جوامع غربی است. 

ازدواج ۲۰۰ هزار کودک 

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت طی ۱۵ سال ۲۰۰ هزار کودک امریکایی ازدواج کرده‌اند. هر چند مطابق این گزارش رقم واقعی ازدواج دختربچه‌ها احتمالاً بسیار بالاتر خواهد بود، زیرا ۱۰ ایالت آمار ناقص ارائه می‌دهند. نکته قابل‌تأمل در این بین ازدواج دختر بچه‌های کمتر از ۱۳ سال با مردان بالغ است. 

۷۷ درصد از کودکان زیر سن قانونی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در سراسر کشور ازدواج کرده بودند، دختران  ۱۶ یا ۱۷ ساله بودند. بر اساس گزارش ایندیپندنت جوان‌ترین مورد دختر ۱۰ ساله‌ای در ایالت تنسی بود که در سال ۲۰۰۱ با مردان ۲۴، ۲۵ و ۳۱ ساله ازدواج کرد. جوان‌ترین داماد هم پسر۱۱ ساله‌ای بود که در سال ۲۰۰۶ با یک زن ۲۷ ساله در همان ایالت ازدواج کرد. 

کودکان زیر ۱۲ سال در آلاسکا، لوئیزیانا و کارولینای‌جنوبی در حالی مجوز ازدواج دریافت می‌کردند که در ۱۱ کشور دیگر ۱۳ سالگی حداقل سن ازدواج است. اکثر ایالت‌های امریکا سن رضایت جنسی را بین ۱۶ تا ۱۸ سال تعیین می‌کنند، اما قضات قبل از اینکه فرد به سن رضایت جنسی برسد برای ازدواج به او مجوز می‌دهند. طبق گزارش ایندیپندنت در آلاباما یک دختر ۱۴ ساله با یک مرد ۷۴ ساله و در آیداهو یک دختر ۱۷ ساله با یک مرد ۶۵ ساله ازدواج کرده‌اند. 

  

فقر عامل ازدواج دختر بچه‌های امریکایی

 دکتر نیکلاس سیرت درباره ازدواج کودکان در امریکا می‌گوید: «تقریباً تمام شواهد نشان می‌دهد که دختران در شهرها و از طبقه متوسط یا خانواده‌های ثروتمند، در سنین کودکی ازدواج نمی‌کنند. این یک پدیده روستایی و به دلیل فقر است.»

روزنامه نیویورک تایمز هم با انتشار گزارشی از آمار بالای ازدواج زودهنگام دختران در برخی ایالت‌های امریکا خبر داد. در ایالت فلوریدای امریکا به‌طور متوسط هر روز یک دختر ۱۶ ساله و پایین‌تر ازدواج می‌کند که بسیاری از آنها نیز اجباری است. 

در بخشی از این گزارش به تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در مورد ازدواج دختران زیر ۱۷ سال و پایین‌تر در ۳۸ ایالت امریکا پرداخته شده است. در ایالت تگزاس و در بازه زمانی مذکور۳۴ هزار و ۷۹۳ ازدواج زیر ۱۷ سال به ثبت رسیده که از لحاظ تعداد بیشترین رقم آماری است. 

پس از این ایالت، ایالت فلوریدا با۱۴ هزار و ۲۷۸ مورد و ایالت کنتاکی با۱۱ هزار و ۶۵۷ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند. 

در مجموع از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، بیش از ۱۶۷ هزار دختر زیر ۱۷ سال در ۳۸ ایالت امریکا تن به ازدواج داده‌اند که در بین آنها دخترانی با سنین ۱۰ و ۱۱ سال نیز دیده می‌شوند. 

این گزارش، آمار کل این ازدواج‌ها در ۵۱ ایالت امریکا را حدود ۲۵۰ هزار مورد پیش‌بینی کرده است.  در این‌بازه زمانی، ایالت ایداهو امریکا به نسبت جمعیتی که دارد، بیشترین آمار ازدواج‌های زودهنگام و اجباری را به خود اختصاص داده است. 

همچنین دو سوم از این ازدواج‌ها دوامی نداشته و ظرف مدت چند ماه از هم پاشیده شده‌اند. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بیش از نیمی از ایالت‌های امریکا هیچ قانونی درخصوص سن ازدواج ندارند. نیویورک تایمز در گزارش خود به عنوان نمونه به مورد یک دختر ۱۱ ساله در ایالت فلوریدا اشاره کرده که پس از مورد تجاوز واقع شدن از سوی یک مرد ۲۰ ساله، مجبور به ازدواج با وی شده است. 

ازدواج در سن پایین در ایران هم هست، اما برخلاف تلاش برخی فعلان حوزه زنان آنچنان فراگیر نیست و نه بر مبنای تجاوز و بارداری بلکه بر اساس قانون صورت می‌گیرد. بر اساس آمار ارائه شده ۸۲ درصد این ازدواج‌ها همچنان پابرجاست و تنها ۵ درصد به جدایی انجامیده است، این بخشی از واقعیت است که هم از سوی فعالان حوزه زنان و هم از سوی رسانه‌های غربی سانسور می‌شود. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس