سوریه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: انشاءالله با تدابیر اندیشیده شده به زودی اعزام کاروان‌های زائرین به سوریه شروع شود که امیدوارم زائرین بتوانند تا آن زمان در مضیف (مهمانسرا) پذیرایی بشوند.

به گزارش مشرق، حسن پلارک در مورد وضعیت بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) و اقدامات اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سوریه گفت: 4 سال پیش بعد از حمله تروریست‌ها به محله زینبیه، تکفیری‌ها به 100 متری حرم رسیدند و تیر مستقیم مسلسل‌ها، آرپی جی‌ها و خمپاره‌هایشان متاسفانه به اطراف حرم اصابت و خسارت‌هایی را وارد کرد.

وی افزود: مدافعین حرم با اهدای خون و ایثارگری‌هایشان آنها را ظرف مدت کوتاهی دور کردند، اما صدماتی هم به حرم مطهر وارد شد که می‌توان به خمپاره‌باران داخل حرم، داخل صحن و اصابت آرپی جی به یکی از مناره‌ها و اصابت یک آرپی جی دیگر به گنبد مطهر و انفجاراتی که در اطراف حرم صورت گرفت اشاره کرد.

آغاز بازسازی حرم حضرت زینب (س) با ساخت مصلی 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با توضیح بیشتر درباره این خسارت‌ها تصریح کرد: این خسارات شامل خسارات به تاسیسات حرم، شکستن شیشه‌ها، شکستن درهای چوبی، آسیب دیدن نقاط مختلف حرم و انفجار مصلی جنب حرم اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر زائرین ایرانی برای نماز جماعت از این مصلی استفاده می‌کردند و آن مصلی هم به طور کلی منفجر شد.پلارک گفت: بعد از ماموریت محول شده از سوی مسئولان بلافاصله نیروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات داوطلبانه وارد عرصه شده و برای نشان دادن ارادت به اهل بیت اقدام کردند.

وی افزود: شاید کمتر از یک سال همزمان با بیرون راندن تکفیری‌ها از محله زینبیه (س) بازسازی را شروع کردیم ضمن اینکه تکفیری‌ها هم دیگر نتوانستند به حرم خسارت بزنند. 

تهیه طرح توسعه حرم حضرت زینب (س) توسط دانشگاهیان ایران

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) علاوه بر نقاط آسیب دیده، به رفع نقاط ضعف‌ها هم منجر شد به طوری که در یک عملیات 2 ساله موفق شدیم ضمن ترمیم گنبد حرم مطهر، گلدسته‌ها را هم ترمیم کنیم. همچنین درب‌های چوبی حرم را تعویض کرده و سیستم‌های آب و برق و فاضلاب مصلی بازسازی کردیم و موفق شدیم سقف آنرا احیای دوباره کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این زمان حرم را به حالت اولیه بازگردانیده و نواقصی را مرتفع کردیم ضمن اینکه در اصلاح محوطه سازی حرم اقدامات خوبی انجام دادیم.

پلارک با بیان اینکه حین بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) بحث توسعه حرم را مطرح کردیم افزود: چون شرایط امنیتی سوریه مناسبتر از قبل شده بود با هماهنگی‌های به عمل آمده به ویژه با همکارانم در ایران، طراحی توسعه حرم توسط اساتید دانشگاه‌های ایران تهیه شد و هم اکنون در حال رایزنی برای تملک زمین‌های اطراف حرم برای اجرای پروژه هستیم. ضمن اینکه هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی هم با دولت سوریه و تولیت و مدیریت حرم مطهر حضرت زینب (س) در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در اولین فرصت طرح توسعه را آغاز کنیم.  

آغاز عملیات بازسازی با نذورات قبلی مردم به حرم مطهر 

وی افزود: اماکن دیگری در سوریه وجود دارد که مورد تعرض عناصر تکفیری قرار گرفته است که برای مثال می‌توان به مکان‌های مقدس در شهر حلب و داریه اشاره کرد به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازسازی آنها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به زودی اقدامات خود را در شهر حلب آغاز خواهیم کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: هم اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات در سوریه نسبت به گذشته فعالتر شده و با توجه به اینکه به نفس‌های آخر تکفیری‌ها و داعشی‌ها نزدیک می‌شویم و به لطف خدا نزدیک به 90 درصد خاک سوریه از دست معارضین و تکفیری‌ها آزاد شده، انشاالله در ماه‌های آینده شاهد آزادسازی کامل سوریه خواهیم بود و به طور جدی اقدامات بازسازی عتبات سوریه را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به موقع اطلاع رسانی به مردم در خصوص آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) را انجام خواهیم داد تا آنها در مورد اهداء نذورات تصمیم‌گیری کنند افزود: از ماه‌ها و سال‌های قبل ذخیره‌ای را از کمک‌های مردمی به حرم مطهر حضرت زینب (س) در اختیار داریم و می‌کوشیم با استفاده از آنها کارها و عملیات‌ اجرایی طرح توسعه را شروع کنیم. 

بازسازی زینبیه بدون بودجه دولتی 

پلارک گفت: در طول دوران مبارزه‌ای که مدافعین حرم با تروریست‌های تکفیری در دفاع از حریم اهل بیت (س) داشتند 2 نوع کمک مردمی داشتیم بخش اول به کمک‌های مردمی که مستقیما در جبهه‌ها هزینه می‌شد بازمی‌گشت که پایگاه‌های مقاومت بسیج مسئول جمع‌آوری کمک‌های مردمی بودند. البته رقم‌های قابل توجه و موثری به جبهه مدافعین حرم شد که مستقیماً خرج مایحتاج رزمندگان عزیز شده است.

وی درباره بخش دوم کمک‌های مردمی تصریح کرد: بخش دوم این کمک‌ها به جمع‌آوری کمک‌ها و نذورات مردم توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات بازمی‌گردد که این ستاد در حساب‌های از قبل اعلام شده و بعضا مراجعات حضوری، آنها را جمع‌آوری کرده است ضمن اینکه کلیه این مبالغ صرف بازسازی حرم‌ها به صورت تفکیکی شامل حرم حضرت زینب (س)، حرم حضرت رقیه (س)، حرم حضرت سکینه (س) و دیگر اماکن مذهبی نگهداری شده‌اند که البته بخشی از آن خرج بازسازی حرم شده و بخشی هم در اختیارمان است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تاکید کرد: این ستاد نه تنها از بودجه و ردیف دولتی در این موضوع بازسازی حرم‌های مطهر استفاده نکرده است بلکه بعضا برای امورات رزمندگان و مدافعین حرم هم از کمک‌های مردمی استفاده شد. 

اجرای بازسازی حرم حضرت سکینه (س) بعد از ماه صفر 

وی درباره زمان بازسازی حرم مطهر حضرت سکینه (س) گفت: هم اکنون طرح بازسازی این حرم در مرحله اجراست و ان‌شاءالله بعد از محرم و صفر عملیات اجرایی آنرا آغاز خواهیم کرد ولی فعلا اولویت کار ستاد بازسازی عتبات عالیات توسعه حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) است.

پلارک درباره میزان آسیب‌دیدگی حرم مطهر حضرت زینب (س) در اثر حملات تروریست‌های تکفیری خاطرنشان کرد: درصد آسیب دیدگی حرم به لطف خداوند بین 15 و 20 درصد بوده است و الحمدالله خسارت عمده مانند سامرا که آن انفجار فجیع، موجب تخریب حرم شد نداشتیم.

وی تصریح کرد: مدافعین حرم با اهدای خون و ایثارگری جلوی تکفیری‌ها با تمام توانشان ایستادند و اجازه ورود تکفیری‌ها به حرم را ندادند و آنها از راه دور به حرم خسارت جزئی زدند و بلافاصله در همان سال اول خسارت‌ها جبران و بازسازی انجام شد. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: استان خوزستان باشد به عنوان معین بازسازی سوریه از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات انتخاب شد که البته این اقدام به دلیل عرب زبان بودن و حضور سهل‌تر آنان صورت گرفت. 

به زودی اعزام کاروان‌های زائرین به سوریه شروع می‌شود

وی درباره حضور نیروهای اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سوریه خاطرنشان کرد: نیروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات با انگیزه مضاعفی این مسئولیت را پذیرفته‌اند ضمن اینکه اعزام نیروهای این ستاد شبیه به اعزام نیروهای مدافع حرم داوطلبانه بود و از ما حقوقی دریافت نمی‌کنند و حتی وجوهات مردمی را برای خرید مصالح آن هم از ایران و انتقال به سوریه هزینه‌می‌کردیم. 

پلارک اظهار داشت: عمده نیروهای مردمی داوطلبانه اهل خوزستان بودند به لطف خدا و عنایت حضرت زینب (س) در طول این مدت هیچگونه حادثه‌ای برای نیروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات نداشتیم که منجر به شهادت یا مجروحیت این نیروها شود. 

وی درباره ساخت مضیف (مهمانسرا) در حرم مطهر حضرت زینب (س) گفت: ساخت این مضیف (مهمانسرا) در مراحل پایانی قرار داد که در جنب حرم حضرت زینب (س) ساخته خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: انشاءالله با تدابیر اندیشیده شده به زودی اعزام کاروان‌های زائرین به سوریه شروع شود که امیدوارم زائرین بتوانند تا آن زمان در مضیف (مهمانسرا) پذیرایی شده و ناهار یا شام در خدمت‌شان باشیم. 

زمان‌بندی اجرای طرح توسعه عملیات اجرایی حرم ظرف 3 سال

وی تصریح کرد: موارد برجسته بازسازی شده در حرم مطهر حضرت زینب (س) به بازسازی گنبد، گلدسته، تعویض کلیه درب‌ها، تاسیسات حرم شامل موتورخانه، برق و غیره، به اضافه بازسازی کامل مصلی که روزگاری توسط تکفیری‌ها به طور کامل منفجر شده بود، است. 

پلارک با بیان اینکه متاسفانه این مصلی با انفجار اتوبوس جنب آن و حملات خمپاره‌ای تقریبا مصلی از بین رفته بود اظهار داشت: یکی از اولین عملیات‌های اجرایی‌ ستاد بازسازی عتبات عالیات در سوریه به بازسازی مصلی بازمی‌گردد که با سرعت بالا و با کیفیت بهتر از قبل آنرا بازسازی کردیم به اضافه اینکه برنامه مسقف کردن صحن فعلی حرم را به مصلی اجرا کردیم تا فضای نماز جمعه مصلی به حرم متصل شود و جمعیت بیشتری بتواند حضور پیدا کنند.

وی درباره زمان آغاز طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با دولت سوریه برای تملک زمین هستیم و بعد از آن، عملیات اجرایی را شروع می‌کنیم. برای اتمام عملیات اجرایی 3 سال زمان در نظر گرفته‌ایم چرا که طرح توسعه طرح وسیعی است که 2 خیابان از خیابان‌های اصلی اطراف حرم به شکل زیر گذر خواهد شد و خیابان‌های فعلی به صحن‌های اصلی افزوده می‌شوند. 

استفاده از ظرفیت آستان قدس رضوی در پروژه‌های ستاد عتبات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره تفاهم منعقد شده با آستان قدس رضوی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای کلی بین ستاد بازسازی عتبات عالیات با آستان قدس رضوی بعد از تولیت جدید حضرت آیت الله رئیسی به امضا رسید که یک همکاری 2 جانبه است. 

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی از یک ظرفیت بالای فنی و اقتصادی برخوردار بوده و توانایی خوبی در زمینه‌ کاشی، چوب، سیستم‌های روشنای در کارخانجات مختلف دارد که ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه‌هایش نیازمند این ظرفیت است به همین دلیل از آنها خواستیم که با حداقل هزینه و تحت عنوان آستان قدس رضوی با ما ستاد عتبات عالیات در عراق و سوریه همکاری داشته باشند که آنها تاکنون در زمینه خدمات نجاری و چوبی رقم قابل توجه و بالایی با ما ستاد همکاری داشته‌اند. 

پلارک در توضیح بیشتر گفت: برای نمونه درب‌های چوبی صحن و شبستان حضرت زهرا (س) با رقم قابل توجه توسط آستان قدس رضوی البته به قیمت تولید شده ساخته و تحویل شده است ضمن اینکه در بحث کاشی‌های نماکاری صحن حضرت زهرا (س) و نماکاری‌ها در سوریه از متخصصین آستان قدس رضوی استفاده کردیم و انشاالله به زودی در بحث روشنایی و لوسترها صحن حضرت زهرا (س) هم از آستان کمک خواهیم گرفت.

حضور شیعیان سوری، عراقی‌ها و رزمندگان مدافعین حرم در زینبیه

وی با تاکید بر اینکه حرم حضرت زینب (س) حتی در زمان حمله تکفیری‌ها خالی از زائر نبوده افزود: در ایام خاص و مخصوصا در ایام عادی زائرین شیعیان لبنانی در حرم مطهر زیاد حضور داشتند. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: در حال حاضر شیعیان سوری، زائران عراقی و تعداد قابل توجهی از رزمندگان مدافعین حرم به زیارت می‌آیند و امیدواریم به زودی شاهد خبرهای خوشی از اعزام زائرین به سوریه باشیم که البته مردم ایران خیلی نباید انتظار برقراری مجدد این سفر را بکشند. 

وی در پایان با بیان اینکه بار اصلی پذیرایی و خدمات‌دهی به زائرین ایرانی در داخل ایران، مرزها و بخش از عراق به عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است گفت: بنا به درخواست مردم، خیرین و ناذرین برای تسهیل راه‌های مشارکت، کد#110*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مریع) برای توسعه حرم‌ها و کد #1040*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره ده چهل مربع) برای برپایی مراسم اربعین اختصاص یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس