کد خبر 789030
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
عربستان

«چارلز چمیتز» با بیان اینکه هدف عربستان از جنگ یمن تسلط بر این کشور است، گفت: نقش ایالات متحده آمریکا در جنگ یمن بسیار پررنگ است.

به گزارش مشرق، عملیات نظامی عربستان در یمن در ۶ فروردین ۱۳۹۴ (۲۵ مارس ۲۰۱۵) با حملات گسترده هوایی ائتلافی از ۹ کشور عربی به رهبری عربستان سعودی تحت نام «عملیات طوفان قاطعیت» آغاز شد. عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان که اعضای ائتلاف یاد شده اند به درجات مختلف از سوی آمریکا، بریتانیا، کانادا، ترکیه، چین و آلمان حمایت می شوند و در عین حال از پشتیبانی لجستیکی جیبوتی، اریتره، سومالی و فرانسه نیز برخوردارند.

نگاهی به سازماندهی جنگ از سوی عربستان و اجرای «عملیات طوفان قاطعیت» که پس ازحمله‌های ۲۷ روزه عمدتاً هوایی به در گیریهای دریایی و زمینی نیز کشیده شد، نشان می دهد که برنامه ریزان سیاسی و استراتژیست‌های نظامی عربستان سعودی بر این باور بودند که در مدتی کوتاه به هدفهای خود در یمن نایل خواهند شد، اما بعد از نزدیک به ۲۸ ماه بمباران هوایی، محاصره دریایی و جنگهای زمینی نه تنها جنگ در یمن پایان نیافته بلکه فقیرترین کشور عربی را با بدترین فجایع انسانی مواجه کرده است.

در این راستا خبرنگار ما گفتگویی با پروفسور «چارلز چمیتز» استاد دانشگاه تاوسان آمریکا و کارشناس مسائل خاورمیانه و یمن در موسسه خاورمیانه انجام داده که در ادامه می آید.

*رسانه های سعودی ادعا می کنند که هدف از حملات عربستان به یمن بازگرداندن ثبات به منطقه است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

واضح است که جنگ نه تنها باعث ایجاد ثبات در یمن نشده بلکه باعث بی ثبات شدن یمن و منطقه می شود. عربستان سعودی می خواهد بار دیگر بر یمن مسلط شود. از نظر سعودیها یمن یک تهدید امنیتی بوده و آنها می خواهند مطمئن شوند که بزرگترین قدرت خارجی مسلط بر یمن هستند. آنها در نهایت به هدف خود دست خواهند یافت، اما شاید نه از طریق جنگ. زیرا عربستان از لحاظ اقتصادی تاثیر زیادی بر یمن داشته و هر کسی که بر یمن حکومت می کند باید با سعودی ها تعامل داشته باشد زیرا آنها  نفوذ بسیار زیادی بر یمن دارند.

*نقش ایالات متحده آمریکا در جنگ یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش ایالات متحده امریکا در جنگ یمن بسیار پررنگ است. ایالات متحده آمریکا به طور مستقیم از طریق کمپین مبارزه با القاعده و به طور غیر مستقیم از طریق حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن دخالت می کند. آمریکا و عربستان سعی کرده اند تلفات غیرنظامیان را با هدف گیری دقیق حملات هوایی کاهش دهند، اما سطح تلفات غیرنظامیان یمن همچنان بالاست.

*وضعیت انسانی در یمن را چگونه ارزیابی می کنید و جامعه بین المللی چه اقداماتی جهت کاهش درد و رنج مردم یمن انجام داده است؟

سازمان ملل، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها کمک های بشردوستانه را به سمت یمن ارسال کرده اند اما بزرگترین نیاز مردم یمن و دولت آن، پول است. دولت (هر دو دولت) به پول نیاز دارند تا حقوق پرسنل پزشکی و کارمندان دولت را بدهند و مردم به پول نیاز دارند تا بتوانند مواد غذایی پایه خود را تهیه کنند. یمنی ها قبل از جنگ فقیر بودند و جنگ موجب فروپاشی اقتصاد آنها شد. در حال حاضر مردم پول جهت خرید مواد غذایی حتی اگر مواد غذایی در بازار موجود باشد را ندارند.

*چرا جنگ یمن در صحنه بین الملل کمتر مورد توجه قرار گرفته و جنگ خاموش نام گرفته است؟

از دید کشورهای منطقه خاورمیانه و قدرتهای بین المللی، بحران عراق و سوریه نسبت به یمن از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این پناهندگانی که وارد کشورهای اروپایی می شوند از عراق ، سوریه و لیبی می آیند و نه از یمن. مردم یمن نمی توانند از کشور خارج شوند، بنابراین درد و رنج آنها داخلی بوده و بعد بین المللی پیدا نکرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس