کد خبر 788888
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
وزنه برداری

تیم ملی وزنه برداری روی کاغذ شرایط بسیار مطلوبی برای مسابقات جهانی آمریکا دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در سال 2017 در شرایطی قرار است به میزبانی شهر آناهیم آمریکا برگزار شود که این دوره از مسابقات از دو جهت برای وزنه‌برداری ایران بسیار حایز اهمیت است. ابتدا محرومیت 9 کشور مدعی و سرشناس دنیای وزنه‌برداری (کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، اوکراین و ترکیه ) فرصتی طلایی را برای ملی پوشان وزنه‌برداری کشورمان ایجاد کرده تا برای نخستین بار در تاریخ این رشته با استفاده از ظرفیت ایده‌آل خود در شرایط فعلی، بر سکوی نخست جهان جا خوش کنند. همچنین حضور چهار رکورددار و چهره طلایی وزنه‌برداری جهان و المپیک (کیانوش رستمی، سهراب مرادی، بهداد سلیمی و سعید علی حسینی) موجب شده تا بار فنی و کفه ترازوی کاروان وزنه‌برداری ایران در نبود مدعیان جهانی نسبت به سایر تیم‌های حاضر در «آناهیم آمریکا» سنگینی کرده و همه چیز مهیای کسب یک نتیجه تاریخی در رقابت‌های جهانی 2017 باشد.


زمان زیادی تا شروع مسابقات جهانی 2017 که قرار است بازهم مثل سال 2015 به میزبانی کشور آمریکا برگزار شود، نمانده است. البته این بار شهر آناهیم و ایالت کالیفرنیای آمریکا قصد دارد میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای ورزش دنیا در رشته وزنه‌برداری باشد. بی شک همه چیز برای برگزاری این دوره از پیکارها فراهم است اما جدی ترین شوک و اتفاق عجیبی که پیش از آغاز این دوره از مسابقات به دنیای وزنه‌برداری وارد شد، محرومیت 9 کشور مطرح و بزرگ وزنه‌برداری دنیا از حضور در رقابت‌های جهانی 2017 بود. اتفاقی غیرقابل باور برای کشورهایی همچون چین، روسیه، قزاقستان، ارمنستان و ... که بعد از المپیک 2016 ریو برای درخشش در رقابت‌های جهانی 2017 آمریکا خیلی جدی و با قدرت هدفگذاری کرده بودند.


این موضوع (عدم حضور مدعیان سرشناس و عنواندار جهانی) اگرچه مطمئنا باعث افت کیفی و سطح رقابتی مسابقات پیش رو در اوزان و دسته‌های مختلف می‌شود اما فرصتی است برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران که از خلا به وجود آمده به نحو مطلوب استفاده کرده و با بهره بردن از ظرفیت بالای خود، خصوصا در اوزان 85، 94، 105 و 105+ کیلوگرم، برای نخستین بار در تاریخ وزنه‌برداری ایران با کسب مدال‌های خوشرنگ جهانی صاحب سکوی نخست دنیا در سال 2017 شود.

4 رکورددار جهان و المپیک در ترکیب ایران
حضور چهره‌های شاخص و قهرمانان بزرگی همچون کیانوش رستمی (در دسته 85 کیلوگرم)، سهراب مرادی (در دسته 94 کیلوگرم) و در نهایت بهداد سلیمی و سعید علی حسینی (در دسته 105+ کیلوگرم) در ترکیب و استخوانبندی اصلی تیم ملی وزنه‌برداری ایران قطعا شاخصه اصلی و نقطه تمایز تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در آناهیم با سایر تیم‌های شرکت کننده در این دوره از پیکارهای جهانی است.

تفاوتی ملموس و قابل رویت که اگر به آن نگاه فنی درستی داشته باشیم متوجه می‌شویم این ترکیب به همراه وزنه‌برداران باانگیزه‌ای همچون محمدرضا براری، علی هاشمی، سیدایوب موسوی و ... ترکیبی قدرتمند را شامل می‌شود که حداقل روی کاغذ و در مقایسه با رکوردهای همتایان خارجی، از بیشترین شانس برای دشت مدال‌های خوشرنگ و کسب سکوی جهانی با جمع آوری حداکثری امتیازات برخوردار هستند. حضور 4 رکورددار و مدال آور جهان و المپیک در ترکیب تیم ایران قطعا نقطه قوت تیم ملی وزنه‌برداری ایران است و می‌تواند کمک شایانی به کادرفنی کند برای رسیدن به سکوی قهرمانی جهان و کسب یک نتیجه تاریخی تکرار نشدنی.

نگاه آماری به شرایط رکوردی وزنه‌برداران اردونشین
مجید عسگری در دسته 69 کیلوگرم، کیانوش رستمی و علی میری در دسته 85 کیلوگرم، سهراب مرادی و سیدایوب موسوی در دسته 94 کیلوگرم، محمدرضا براری، علی هاشمی و علیرضا سلیمانی در دسته 105 کیلوگرم و در نهایت بهداد سلیمی، سعید علی‌حسینی و همایون تیموری در دسته 105+ کیلوگرم وزنه‌بردارانی هستند که در چند ماه گذشته با حضور در میادین داخلی و بعضا تورنمنت‌های بین‌المللی مختلف (خصوصا چهره‌های جهانی و المپیکی وزنه‌برداری) رکوردهایی را برای خود ثبت کرده‌اند که تقریبا با رکوردهایی که در بازی‌های المپیک 2016 ریو و رقابت‌های جهانی 2015 هیوستن آمریکا ثبت کرده بودند، فرق داشت. البته شرایط رقابت ملی پوشان کشورمان در رقابت‌های جهانی 2017 به واسطه محرومیت 9 کشوری که اسامی‌شان پیش از این ذکر شد، حتما با شرایط قبل متفاوت است. به همین دلیل در ادامه سعی کردیم با مقایسه وضعیت رکوردی ملی پوشان کشورمان با همتایان خارجی‌شان از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاهی آماری و مقایسه‌ای داشته باشیم.


شکی نیست این مقایسه حتمی و صددرصد نیست، بلکه قطعا شرایط آمادگی وزنه‌برداران در زمان برگزاری مسابقات جهانی، وضعیت روحی و انگیزشی ملی پوشان و خیلی موارد دیگر می‌تواند نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در موفقیت وزنه‌برداران کشورمان در میدان جهانی پیش رو ایفا کند که همگی خارج از مقوله آمار و ارقام ذکر شده است.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس