کونته و مورینیو

با توجه به آنچه که در این گزارش آمد و آنچه که در فیلم بالا مشهود است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که مناقشه و تنش بین کونته و مورینیو، دارای بعد روانشناختی است.

سرویس ورزش مشرق- در شب پیش‌بازی رویارویی چلسی و منچستر یونایتد، سخن از تنش بین «آنتونیو کونته» و «ژوزه مورینیو» به زبان آوردن، مناسبت خاصی دارد. بهتر است که این دو را فراتر از دو رقیب بدانیم. تنش میان مربی ایتالیایی و مربی پرتغالی به حدی است که هر آینه انتظار درگیری بین آنها می‌رود. خصوصا که باخت مربی ایتالیایی در بازی فردا شب، می‌تواند کونته را یک قدم دیگر به خروجی باشگاه چلسی نزدیک کند.

«آنتونیو کونته» -سرمربی ایتالیایی چلسی- در آستانه بازی مهم تیم‌اش با منچستر یونایتد، در گفتگو با روزنامه تلگراف انگلیس، تایید کرد که هیچ دوستی برای او در لیگ برتر انگلیس باقی نمانده است اما هنوز رابطه دوستانه قدرتمندی با «رومن آبراموویچ» مالک روس ثروتمند چلسی دارد. کونته، رابطه بسیار نزدیکی با «کلودیو رانیری» -سرمربی ایتالیایی سابق لسترسیتی و سرمربی کنونی نانت- داشت و به واقع، می‌توان او را نزدیک‌ترین دوست کونته در لیگ برتر انگلیس دانست. اما با اخراج رانیری پس از عملکرد ضعیف لسترسیتی در فصل گذشته و فصل کنونی و عزیمت وی به نانت فرانسه،‌ حالا دیگر آنتونی مانده و خودش. تنها میراث کلودیو برای او، دو بازیکن سابق لستر سیتی و کنونی چلسی به نام‌های «انگولو کانته» و «دنی درینک‌واتر» هستند که موتورخانه لستر سیتی در قهرمان فصل 16-2015 این تیم برای رانیری بودند و به احتمال فراوان، کونته از ترکیب این دو نفر برای بازی فردا در مقابل منچستر یونایتد بهره می‌برد.

دوست صمیمی او از لیگ برتر رفت و حالا دشمن درجه یک او «ژوزه مورینیو» همانی است که پیش از او، 7 ماه -برای دومین دوره مربی‌گری‌اش در تیم لندنی- به مربی‌گری پرداخت و دست آخر به خاطر کسب نتایج بسیار ضعیف، اخراج شد. حالا، آنتونی کونته سکان رهبری آبی‌ها را در دست دارد و از این نگران است که به سرنوشت دوست درجه یک و دشمن درجه یکش مبتلا شود. چرا که تنها مورینیو بوده که ظاهرا خیلی برای آبراموویچ عزیز بوده و توانسته دو فصل پیاپی در چلسی مربی‌گری کند. شکست چند روز پیش 3 بر صفر چلسی در مقابل رم در لیگ قهرمانان اروپا، مربی ایتالیایی را به دروازه خروجی باشگاه چلسی نزدیک کرده و اینک رقیب و دشمن ردیف اول او، می‌تواند در بازی یکشنبه او را به خروجی باشگاه بسیار نزدیک‌تر کند. پس، باید در انتظار نهایت هیجان در بازی فردا شب بود.

اولین تصادم اخلاقی مورینیو و کونته زمانی شکل گرفت که وی به عنوان سرمربی چلسی با مربی پرتغالی به عنوان سرمربی منچستر یونایتد روبرو شد؛ و ظاهرا مرد ایتالیایی قصد ندارد که به هیچ‌وجه کوتاه بیاید. خبرنگار تلگراف از او پرسید که آیا با کسی از مربیان بزرگ دیگر لیگ برتر دوستی دارد و وی پاسخ داد: «به هیچ‌وجه. نه ... قبلا رانیری اینجا بود و ما خیلی با هم عیاق بودیم. حتی در مراسم بهترین‌های جهان که چند روز پیش برگزار شد، با همسرانمان در سالن شام کنار هم بودیم. اما فکر می‌کنم که دوستی با رقبایم بسیار کار سختی است چرا که آنها پیوسته رقیب من هستند. به شغل و کارشان احترام می‌گذارم اما دوستی با آنها ندارم.

ظاهرا رابطه کونته با بعضی از بازیکنان‌اش نیز در دیدگاه تجاری تعبیر می‌شود. «ویلیان» هافبک چلسی در گفتگو با وبسایت برزیلی OUL مدعی شده که با توجه به رفتار کونته، ترجیح‌اش به دوری و دوستی است. وی اظهار داشت: «او بیرون از زمین با ما دوستی چندانی ندارد و معتقد است که همه آموزه‌ها را هنگام بازی به ما انتقال می‌دهد». البته در اینکه گفته‌های ویلیان تا چه حد قابل استناد و صادقانه باشد نیز جای شک وجود دارد. مربی ایتالیایی معتقد است که از وضعیت بسیار خوبی در باشگاه برخوردار است و آبراموویچ اعتماد کامل به او دارد.

پس از اینکه مورینیو، کونته را به مظلوم‌نمایی مبتذلانه به خاطر هر برخورد بین بازیکنان تیم‌اش با تیم‌های دیگر متهم کرد، کونته حملات لفظی خود را نثار او نمود. شدیدترین درگیری این دو نفر در فصل گذشته در جریان پیروزی 4 بر صفر چلسی مقابل منچستر یونایتد شکل گرفت. در ان مشاجره، مورینیو بارها در آغوش کشیدن هواداران چلسی از سوی کونته پس از هر گل را دلقک‌بازی و حرکات لوس خواند. کونته در این مورد می‌گوید: «مهم نیست. به هر حال رقیب هستند دیگر. یک احترام به کار هم می‌ماند و دیگر هیچ. فقط همدیگر را می‌بینیم و رقابت می‌کنیم و هیچ چیز اضافه دیگری نیست. من به شغل و کار مورینیو احترام می‌گذارم و او هم باید چنین باشد».

4 دقیقه طلایی که کونته و مورینیو زیر ذره‌بین کارگردان تلویزیونی فوتبال قرار دارند و شدت نفرت و رقابت و تنش در بین آنها به تصویر کشیده شده است / دانلود

یکی دیگر از نقاط تنش مورینیو با باشگاه قبلی خود این است که پیوسته میزان افتخارات‌اش در چلسی را به رخ هواداران می‌کشاند. در بازی ماه مارس در جام حذفی بود که وقتی چلسی موفق به شکست منچستر یونایتد شد، بعضی از هواداران آبی‌های لندن، شروع به هو کردن مورینیو کردند و او هم در واکنش عملا روبروی آنها ایستاد و به آنها متذکر شد که پر افتخارترین مربی تاریخ باشگاه بوده است. توقع می‌رفت که همین حرکت، واکنش کونته را در پی داشته باشد اما مربی ایتالیایی گفت که گذر از رکورد مورینیو برای او هیچ اهمیتی ندارد و وی فقط خواستار شادی هواداران و خوش‌کامی باشگاه است. همین واکنش، میزان تخاصم را بالا برد.

کونته پس از شکست در مقابل رم، وعده داد که شاگردان‌اش را تنبیه خواهد کرد و امید می‌رود که با بازگشت کانته از مصدومیت، زوج او و درینک‌واتر بتواند در مقابل شیاطین سرخ در میانه میدان، آبروداری کند. کونته در مورد شکست‌هایش می‌گوید: «پس از هر شکست، رنج می‌کشم ... آری، رنج می‌کشم. اما همه آن کسانی که مرا می‌شناسند می‌دانند که پس از این رنج کشیدن، تشنه پیروزی می‌شوم و جاه‌طلبی‌ام برای فتح بازی بعد بیشتر می‌شود. من باختن را دوست ندارم. من رنج‌ام را به بازیکنان‌ام انتقال می‌دهم. تا رنج بکشند و فکر کنند که کجای کارشان ایراد داشت. با آنها در مورد خطاهایشان سخن می‌گویم تا دیگر آن‌ها را تکرار نکنند. بارها در استادیوم‌ها چهره رسانه‌ها شدم و زیر تیغ نقد رفتم. اما اگر بدانم که شاگردان‌ام به من و تیم تعهد دارند، باز هم ابایی ندارم».

با توجه به آنچه که در این گزارش آمد و آنچه که در فیلم بالا مشهود است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که مناقشه و تنش بین کونته و مورینیو، دارای بعد روانشناختی است. حس رقابت نزدیک، خودبرتر پنداری بالاخص در مورینیو، مسئله جایگزینی، مسئله باشگاه چلسی و نقطه ثقلی همچون آبراموویچ، روحیه جنگ‌طلب هر دو مربی، و احساسات شورمندانه کونته که از دیدگاه مورینیو لودگی و حماقت است، همه و همه عواملی هستند در خلق تنش میان این دو مربی بزرگ دنیای فوتبال تاثیرگذار بوده‌اند. هم از آن جهت، رویارویی یکشنبه شب این دو رقیب آتشین که در حد دشمن با هم برخورد می‌کنند، بسیار دیدنی است.


منابع:

http://www.telegraph.co.uk/football/2017/11/03/antonio-conte-cannot-friends-premier-league-managers/

https://www.theguardian.com/football/2017/nov/03/chelsea-reunite-danny-drinkwater-ngolo-kante-manchester-united

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    4 0
    برن به جهنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس