برجام

خبرهای تازه منتشر شده می‌گوید که اروپا نیز با بهانه‌های واهی آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای همراه شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که برخی شادمانه در مدح برجام سرودند و شکاف و تقابل آمریکا و اروپا را در این فقره هنر دیپلماسی برجامی نامیدند، خبرهای تازه منتشر شده می‌گوید که اروپا نیز با بهانه‌های واهی آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای همراه شده است.


رهبران اتحادیه اروپا در نشستی که روز پنج‌شنبه (۱۹ اکتبر) در بروکسل برگزار شد، در رابطه با مواضع آمریکا در قبال برجام و سیاست بحران‌زای این کشور، مجددا بر تعهد کامل! خود بر توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.


آنچنان که خبرگزاری «رویترز» نوشته اتحادیه اروپا تأکید دارد که توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران پابرجا بماند و همه تلاش خود را در این زمینه می‌کند و مدعی شده که برجام از مهم‌ترین عوامل حفظ امنیت در منطقه و جهان است. به همین دلیل هم این اتحادیه از کنگره آمریکا خواسته است که اجازه ندهد آمریکا این توافق را برهم زند.


همچنین روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد در این نشست رهبران آلمان، انگلیس و فرانسه خواستار افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای شده‌اند.


آن سوی لبخندها


«دویچه ووله» نیز در گزارش خود درباره این موضع نوشته است که اتحادیه اروپا در عین حال قصد ندارد به طور کامل از آمریکا و نگرانی‌هایی که پیرامون برنامه موشکی ایران وجود دارد، فاصله بگیرد. این یعنی که پشت لبخند ظاهری اروپایی‌ها همچنان جلوگیری از پیشرفت ایران به بهانه‌های واهی وجود دارد و در فرهنگ (به ادعای خودشان متمدنانه غرب) اخلاق و پایبندی به تعهد هیچ جایگاهی ندارد.


یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است که اروپا در گام بعدی در حال بررسی نحوه برخورد با برنامه موشکی ایران و [ادعای نخ نمای] نقش بی‌ثبات‌کننده‌ این کشور در خاورمیانه است. او گفته است: «ما از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم ولی در عین حال نمی‌خواهیم به طول کامل در مقابل آمریکا بایستیم.»


اینها همه در حالی که هیچ جای برجام در مورد موضوع موشکی حرفی به میان نیامده است، به آن معنی که ایران حق بالا بردن توان دفاعی خویش را نداشته باشد. اما اکنون غربی‌ها چنان همیشه دبه کردن و بد عهدی را پیش گرفته و موضوعات دیگر را به برجام پیوند می‌زنند. همراهی اروپا با آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای نشان داد مواضع عده‌ای که می‌گفتند بدون آمریکا و با اروپا نیز می‌توان برجام را ادامه داد، چقدر ساده‌لوحانه بوده است!


شرکای اروپایی؛ به پیش!


با همه این اوصاف توجه به چند جمله کلیدی به فهم مسایل کمک خواهد کرد. اینکه مقام ارشد اروپایی می‌گوید «ما نمی‌خواهیم به طور کامل در مقابل آمریکا بایستم!» این یعنی برای آنها روابط استراتژیکشان بر هر چیز مقدم است حتی بر تعهداتشان. از دیگر سو نیز تیلرسون به اروپایی‌ها گفته که «بدون نگرانی هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید!» آیا حامیان چشم و گوش فرو بسته برجام این تقسیم کار میان آمریکا و اروپا را نمی‌بینند؟


به همین دلیل است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با «وال استریت ژورنال» از دفتر خود اطمینان خاطر داد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مانع از تجارت اروپایی‌ها با ایران نمی‌شود.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ترامپ به دنبال بر هم زدن معاملات تجاری اروپا با ایران نیست و به شرکای اروپایی! هم گفته است با وجود مخالفت آمریکا با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آنها هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند.


تیلرسون تصریح کرد: رئیس‌جمهور به اروپا گفته است به رغم مخالفتم با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شما هر آنچه می‌خواهید انجام دهید.


کارگردان آمریکا؛ بازیگران فرانسه، آلمان، انگلیس


بازیگران تئاتری که اکنون آمریکا کارگردانی می‌کند، یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس حکایت مضحکی دارند.


برای نمونه یکی از همین روزنامه‌های ظاهرا سهل‌اندیش! با ذوق و شوق عکسی را منتشر کرده بود که سفیر آلمان در تهران کنار پوستری که بر روی دیوار سفارت نصب شده و روی آن نوشته بودند «آری به برجام» ایستاده و با افراد عکس سلفی می‌گیرد. همین باعث شده بود با ذوق و شوق «کودکانه‌ای» در مدح اروپایی‌ها از یک طرف و توافق برجام که میان آمریکا و اروپا شکاف یا دشمنی ایجاد کرده قصیده‌سُرایی کنند!


طبیعی است. این جماعت وقتی خبری مانند آنچه دیروز العالم منتشر کرد را می‌شنوند سر ذوق می‌آیند و چشمان را می‌بندند بر دیگر حقایق. العالم نوشت: «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «هندلس بلات» آلمان اعلام کرد گابریل طرح ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران را بزرگترین خطای وی برشمرد.»


اما در ادامه گفت‌وگوی خود با مجله اقتصادی هاندلس بلات افزود: «سیاست آمریکا علیه ایران به ضرر آلمان است و اقداماتی که ترامپ علیه تهران مطرح می‌کند، صادرات آلمان را در معرض تهدید قرار می‌دهد ، چرا که اکنون بسیاری از شرکت‌های آلمانی و اروپایی از بستن قرارداد با ایران به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا امتناع می‌ورزند.


این یعنی دولتمردان ما بدانند اروپا و آمریکا تا جایی که منافع شان ایجاب کند ظاهرا به توافق پایبند هستند آن هم با هزار جور ادا و اصول.


عشوه و ناز توتال شروع شد


خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مدیرعامل شرکت توتال گفت، تصمیم کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران می‌تواند موضع واشنگتن در قبال این توافق بین‌المللی را روشن کند و منجر به یک نتیجه مثبت برای توتال و پروژه گازی ۵ میلیارد دلاری این شرکت در ایران شود.


پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد، کنگره آمریکا دو ماه زمان دارد که در مورد وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری نماید. کشورهای چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا از دیگر امضا کنندگان این توافق هستند.


توتال اولین شرکت بزرگ نفتی غربی بود که برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با ایران قرارداد امضا کرد. تصمیم کنگره مبنی بر وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران ممکن است این پروژه را به خطر بیاندازد.


پلیس بد برای فشار به ایران می‌آید


چنانکه رویترز نوشته، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت در جریان سفر به تهران، ایران را درمورد برنامه موشکی خود تحت فشار قرار خواهد داد.


وی در این زمینه تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در موضوعات خارج از برجام (برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای)، مسائلی جدی هستند، اما جزو توافق هسته‌ای نیستند.


 ژان ایو لودریان در ادامه با اشاره به سفر آتی خود به تهران گفت: به زودی این فرصت را خواهیم داشت که ایران را در زمینه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای تحت فشار قرار دهیم.وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران شفاف اجرا می‌شود و ایران بایستی به تعهداتش پایبند بماند.


گفتنی است سخنگوی کاخ الیزه اخیرا اعلام کرد ژان‌ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در هفته‌های پیش رو به ایران سفر خواهد کرد.


جالب است که تاکید بر پایبندی به برجام تنها شامل ایران می‌شود و این موضوع که وزیرخارجه کشوری مانند فرانسه که در مذاکرات نقش پلیس بد را داشت و پس از مذاکرات کشورش بیشترین سود را از آن طریق به جیب زد اکنون می‌خواهد بیاید تا کشورمان را برای موضوعی تحت فشار بگذارد که اولا هیچ ارتباطی با برجام ندارد و در ثانی جزو حقوق مشخص و بی‌تردید هر کشوری برای دفاع از خویش است. برای پی بردن به رفتارهای دوگانه غرب و بهانه جویی‌های واهی آنان کافی است تاریخ رقابت تسلیحاتی – اتمی پاکستان و هند را مرور کنید و مواضع غربی‌ها را در برابر آن.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • اکبر IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    13 75
    به نظر من این برنامه موشکی را مطرح میکنندکه مقامات را تحریک بکنند برای سرمایه گذاری بیشتر در برنامه موشکی تا ایران نتواند در زیر ساختهای اقتصادی هزینه کند
    • هالو IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      36 1
      باید زرنگ بود و نباید کاری کرد که بعدا پشیمانی ایجاد شود
    • ضدصهیونیسم IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      47 4
      خیلی ضایع نظر دادی انقدر خنده دار بود که نتانیاهو هم خندش گرفت
    • مهندس نادر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      53 4
      کل بودجه نظامی ایران به اعتراف همین ظریف و روحانی به یک چندم امارات که یک دهم ایران جمعیت هم داره نیست شما نمی خوای بدونی ندون اما بالاترین بودجه های نظامی و تسلیحات اتمی و متعارف در اختیار اسراییل پاکستان عربستان و ترکیه هست...
    • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      22 2
      به قدر کافی در دولت های نهم و دهم در قضیه موشکی سرمایه گذاری شده است هدف امریکا و اروپا آنست که انبارهای موشکی ما را خالی و ایران را خلع سلاح نمایند درست همانند کاری که در موضوع هسته ای صورت دادند.
    • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      59 2
      هدف دشمنان اینست که می خواهند پروژه لیبی و عراق را در ایران پیاده کنند.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    54 8
    هسته که رو که تقریبا به هیچ دادن نکنه موشکی رو هم به هیچ بدن ؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      1 8
      ناموسا خسته نشدید از این همه مزخرف گویی؟الان باید بخندیم یا لخت شیم سینه بزنیم؟
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    55 6
    بیغیرتهای سیب زمینی صفت جواب بدند.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    6 55
    کمی هم امید بدنیست برای مردم به اندازه کافی مشکل درست کرده اید
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      51 2
      شارلاتان بی مخ
  • حبیب IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    10 96
    آیا هسته و موشک برای مردم نون و آبه ؟ آیا جلوی بی رویه بیکاری و فقر و فحشا و تورم و بی عدالتی رو گرفته ؟
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      75 4
      داعش و یانکی ها خدای نکرده به ناموست حمله کنن، یک نانوثانیه فکر آب و نون به ذهنت خطور میکنه؟
    • ناصر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      69 1
      بعد از تعطیل کردن هسته ای که امثال شماها می گفتن بهانه اونهاست بریم خودمونو مثل لیبی و عراق خلع سلاح کنیم؟؟؟ بعدش که همین امارات هم ترتیب ما رو میده.. اصلا می دونی وقتی اسراییل پاکستان در منطقه بمب اتمی دارن و عربستان موشک بالستیک دوربرد چنین حماقتی یعنی چی؟؟
    • دکتر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      69 2
      زیر سایه امنیت همین موشک ها نشستی داری نطق می زنی ! وگرنه ایران الان ده سالی بود با عراق و افغانستان و یمن لیبی یکی شده بود
    • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      47 3
      امنیت از شکم مهم تر است و چاره ایجاد اشتغال و کاهش فقر و بی عدالتی اجرای اقتصاد مقاومتی است .
    • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      44 1
      آخه گودرز چه ربطی به شقایق داره ؟!!
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      1 5
      10:20 مگه یانکیا بهت حمله کردن که ربطش میدی به این؟
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      1 7
      بدبختی آخه تکنولوژی نظامی هم نداریم همش یه مشت مزخرف و فوتوشاپ.اگه اینو داشتیم باز دلمون نیمسوخت.معلوم نیست پولا کجا میره.تا بوده همین بوده
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    74 3
    لعنت بر ساده لوحان و خائنین داخلی
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    4 70
    سایت مشرق ! به شعور مردم احترام بگذار - مردم ایران رفاه میخواهد که وظیفه دولت است. موشک و هسته ای وظیفه نظامیان است. هرکسی کاری دارد. امنیت وظیفه یکی است که رفاه وظیفه او نیست. موشک امنیت میآورد اما دولت هم باید برای اقتصاد تلاش کند
    • ناصر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      78 3
      نه چرخ سانتریفیوژ می چرخه نه چرخ اقتصاد تازه حضرات امنیت ملی کشور رو هم بعد آن همه ودعده مفت درباره دستاوردهای اقتصادی نفت در برابر کالای برجام و اشغال بازار ایران می خوان قدرت سخت ایران رو هم به باد بدن!!
    • ناشناس IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      57 2
      باید از روزی ترسید که دولت به بهانه ایجاد رفاه برای مردم در موضوع موشکی هم کوتاه بیاید درست همانند موضوع هسته ای که خسارت محض شد.
    • ناشناس IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      56 2
      مشکل از زمانی شروع شد که دولت چرخ اقتصاد رو به چرخ سانتریفیوژ گره زد و حتی آب خوردن مردم را هم به برجام نافرجام ربط داد !
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      9 1
      آقایی که سایت مشرق رو مخاطب قرار دادی... مخاطب صحبتهای شما باید دولت باشد که این دو رو به هم گره زده (البته عمدا اینکار رو کرده با انگیزه‌های سیاسی)
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    21 1
    .......و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم ( قرآن کریم ) >
    • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      17 2
      ان کنتم تعلمون مگه می فهمن برادر؟!
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    15 2
    .......و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم ( قرآن کریم ) >
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      3 1
      احسنت!!! باید این آیه رو قاب طلا گرفت زد بر سر در ساختمان دولت و مجلس
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    56 1
    ما حتی اگر برنامه ء موشکی خود را متوقف کنیم آنان دست از سر برنمیدارند ، رهبر درست فرمود " مشکل آنان نظام است " غنی سازی و تروریسم و حقوق بشر و برنامهء موشکی و ..............همه بهانه است . آنان میخواهند نظامی مانند نظام آل سعود و پهلوی و مصر و شیخ نشینها و امثال اینها در ایران سر کار بیاید بقیه اش بهانه است.
  • مهندس نادر IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    44 3
    در حیرتم از مردمی در ایران که زیر سایه امنیت همین موشک هایی نشتن در امن ترین کشور منطقه برخلاف همسایگان و حرف از برجام موشکی می زنن با وجودی که لیبی و عراق که برجام هسته ای و موشکی رو بستن و سوریه ای که که برجام شیمیایی بسته بود و مصر و سودان و یمن رو جلوی چشمون دیدن که چه طور حاکمانشون به خاطر یه مشت دلار کشورشون رو فروختن نه اقتصادشون آباد شد فروپاشی سیاسی و امنیتی هم شدن... یه بچه 5 ساله هم می فهمه وقتی طرف از زمان بوش دنبال حمله به ایران با اشغال همسایگان ایران یعنی عراق و افغانستان بوده مشخصه وقتی جنگ رو به سمت جنگ اقتصادی تحریم ها و در آخر خلع سلاح کشور میاره یعنی در نهایت هدفش همان پایین کشیدن هزینه حمله و رژیم چنگ هست...خیلی مشخصه امریکا دنبال بازگشت نظامی و همسایه شدن با روسیه در ایرانه و ایجاد چتر هسته ای و ضد موشکی مانند اوکراین در ایران.......
  • نصیر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    52 3
    از کسایی که از بارزانی و نتانیاهو برای تجزیه کردستان عراق حمایت می کنن حتی از کردهای داخل ایران هم برای جدا شدن از ایران حمایت می کنن در حیرت نباش! چون خیلی ها دیگه در ایران ایرانی فارسی زبان نیستن! بلکه امریکایی و در کل غربی فارسی زبان هستن! یک دنیا فاصله هست بین یک ایرانی فارسی زبان با یک غیر ایرانی فارسی زبان در ظاهر متولد ایران و فرزند پدر و مادر شیعه شناسنامه ای!! روی این جمله فکر کنی به عمق فاجعه فرهنگی در این کشور پی خواهی برد!..اصولا قدرت هر حکومتی از مردمش نیست! از فرهنگ مردمش هست این فرهنگ هست که یک حکومت رو با هر مشکلاتی به اوج می رسi
  • ناشناس IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    63 2
    در واقع برجام این درس بد را به امریکا و اروپا داد که میتوان به زور از ایران هر چیز را گرفت و همین باعث زیاده خواهی آنان در بحث موشکی و غیره شده است .
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    47 3
    15 سال پیش که نه هسته ای بود نه موشکی چرا اقتصاد ایران لنگ مونتاژ پیکان بود؟نیم درصد اقتصاد جهان هم بودیم اصلا؟ اصلا کجای اقتصاد جهانی بودیم کدوم سرمایه گزاری کدوم کشک کدوم دوغ اصلا قبل انقلاب کجای صنعت جهانی بودیم دو سوم کشور کلآ روستا نشین بودن بعد از نیم دهه اتحاد با غرب چرا خودمون رو زدیم به خریت!!؟؟ داریم با آینده این کشور چه می کنیم.....ایران ژاپنه؟ ایران آلمانه؟ایران کره جنوبیه؟ اصلا ژاپن و آلمان اگر مثل ایران 5 قومیتی بودن دریایی از انرژی و نفت و گاز و معادن داشتن می تونستن اجازه بدن کشورشون پایگاه نظامی امریکا بشه و ایالتی و فدرالی بشه؟اونها اصلا خطر تجزیه داشتن؟ اصلا امریکا این کشورها رو اجازه می داد صنعتی بشن وقتی باید خام فروشی می کردن تا با پولش مثل امثال عربستان ایران و...واردات می کردن از خودشون؟؟....بابا اون گوگولی داخل کله کچ نیست! یه خورده ازش استفاده کنید...اصلا استراتژی غرب در اروپای غربی و شرق آسیا با خاورمیانه بخصوص ایران متفاوته....حتی اکثر کشورهای امریکایی جنوبی و افریقا که اسلامی هم نیستن و منابع عظیم انرژی و مواد اولیه رو هم دارن اجازه نمی دن صنعتی بشن چون باید صادرات مواد خام کنن به صنایع بزرگ در اروپا و امریکا و اگر خودشون صنعتی بشن این خام فروشی قطع میشه و صنعت اروپا و امریکا زیر سوال میره همین برزیل و آرژانتین یه تکونی دادن سریع با خراب کاری سیاسی ترمز اونها رو کشیدن.....شما غرب رو نشناختید همین چین و روسیه که مقاومت کردن عملآ دارن محاصرشون می کنن اوکراین افغانستان ایران کره شمالی دریای جنوب چین تماما بخشی از بازی هست
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
      1 1
      بخشی از بازی هست برای محاصره روسیه و چین
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    2 4
    هر روز موشک هوا میکنین بعد میگین بهانه های واهی؟!
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    1 1
    وقتی هدف امریکا خود فشاره برای ضعیف نگه داشتن ایران بعد موشکی هم داستان با قدرت ادامه خواهد داشت!....امریکا تا داخل ایران با هدف محاصره روسیه با روسیه در ایران همسایه نشه ول کن ماجرا نی...اون میگه نره شما میگی بدوش!!!!!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 0
    هر حکومتی که به مردم خودش اتکا نکنه، سرانجام بساطش جمع میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس