سنا

پیش‌نویس یک طرح قانونی جدید که قانونگذاران آمریکایی درباره توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از شرایط جدیدی است که مشخص شده است.

به گزارش مشرق، پیش‌نویس طرح قانونی جدیدی که قانونگذاران آمریکایی به پیشنهاد دولت این کشور برای «اصلاح» توافق هسته‌ای برجام تهیه کرده‌اند خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد به متن پیش‌نویس طرح این دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه که راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران به آن بستگی خواهد داشت، دست یافته است.  

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که ترامپ از قوانین کنگره برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای  ایران استفاده خواهد کرد.

آسوشتیدپرس مدعی شده این طرح، که بر اساس پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده الزماً توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را نقض نمی‌کند، اما ممکن است با ملزم کردن ایران به شرایط جدیدی که ایران با آنها موافقت نکرده، این توافق را از مسیر خارج کند. 

آسوشیتدپرس نوشته از جمله ملاک‌هایی در این طرح که باعث بازگشت تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند موارد زیر هستند: تست پرواز، ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک شامل هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما و «هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای».

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند ترامپ خواستار تغییر متن قانونی موسوم به «بررسی توافق هسته‌ای ایران» است که در سال 2015 با هدف اعطای نقش نظارتی به کنگره در موضوع برجام به تصویب قانونگذاران آمریکایی رسید.  

همزمان با سخنرانی ترامپ درباره ایران، دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی از طرحی رونمایی کردند که خواستار وضع شرایط جدید برای توافق هسته‌ای‌ ایران و گروه 1+5 است.

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و تام کاتن، نماینده جمهوری‌خواه این مجلس قانونگذاری هستند که پیش‌نویس این طرح را تهیه کرده‌اند. «کورکر» و «کاتن» امیدوارند طرح پیشنهادی جدید بتواند به ترامپ برای آغاز مذاکراتی دوباره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور کمک کند.

تیلرسون هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت که این طرح خواستار مستقر کردن ساز و کارهایی موسوم به «نقاط ماشه‌» علیه ایران است که در صورت انجام برخی اقدامات از سوی تهران، به صورت خودکار تحریم‌ها علیه این کشور را کلید خواهد زد.  

دو سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر کردند نوشته‌اند از جمله مفاد کلیدی این طرح، «بازگشت خودکار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در صورت اقدام تهران برای  کاهش زمان گریز هسته‌ای به کمتر از یک سال و نزدیک‌تر شدن به ساخت سلاح هسته‌ای است.»

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» یک روز بعد از بیانیه این دو سناتور نوشت این طرح قانونی خواستار آن است که در صورت تخطی ایران از محدودیت‌های جدیدی که شرایط آن تعیین می‌شوند، تحریم‌ها به صورت خودکار علیه این کشور بازگردند. 

طرح مشابه دیگری که قرار است در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شود نیز در صدد است ایران را ملزم به پذیرش شرایط سخت‌گیرانه جدید در زمینه برجام یا بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی کند. «پیتر روسکام»، قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه این طرح است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس