کد خبر 788221
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
مهدی فضائلی

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اظهارات تیلرسون نشان داد آن‌ها به دنبال گزینه خروج از برجام نیستند. به طور کلی برجام برای ایالات متحده امتیاز محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق،  مهدی فضائلی، کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص اینکه چرا ترامپ مستقیماً برجام را لغو نکرد و آن را به کنگره ارجاع داد، گفت: آمریکایی‌ها یک طراحی که دارند این است که ایران را معطل یک موضوع واهی نگاه دارند و اجازه ندهند کشور به مسائل اصلی خود بپردازد و بر مشکلات واقعی تمرکز کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از زمانی که این پرونده را گشودند هدف‌شان همین معطل نگاه داشتن ایران بود و تا حدی موفق نیز شدند، گفت: الان افکار مسئولان ما متوجه اقدام بعدی ترامپ است یعنی تا امروز منتظر سخنرانی ترامپ در مورد سرنوشت برجام بودند و از امروز تا ۶۰ روز آینده منتظر بررسی و نظر کنگره خواهند بود.

فضائلی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها به صورت واقعی قصد خروج از برجام را ندارند اظهارات ۲۴ ساعت گذشته تیلرسون نشان داد آن‌ها به دنبال گزینه خروج از برجام نیستند و به طور کلی برجام برای ایالات متحده امتیاز محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن است که فشارهای بیشتری از طریق برجام به جمهوری اسلامی بیاورد، یادآور شد: از نمونه این فشارها می‌توان به اصرار برای مذاکره مجدد یا بازدید از مراکز نظامی ایران اشاره کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حقیقت با این وقت کشی به دنبال برجام‌های ۲ و ۳ هستند و متاسفانه شاهد آن بودیم که اروپا نیز با آن‌ها همراه است.

فضائلی با اشاره به اینکه این پروسه سناریویی طراحی شده از طرف ایالات متحده است، گفت: البته جمهوری اسلامی باید در قبال این سناریو تدبیر و درایت به خرج دهد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی آمریکا به تنهایی می‌تواند برجام را تایید یا رد کند؟ گفت: به لحاظ قانونی چنین امکانی وجود ندارد، اما عملا اگر آمریکا از برجام خارج شود تاریخ انقضای این توافق‌نامه به سر خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس