کد خبر 787745
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
فیلیپین

صبح دیروز رئیس جمهور فیلیپین «رودریگو دوترته» پاکسازی کامل شهر ماراوی را از عناصر داعش اعلام کرد.

به گزارش مشرق،  بنا به گفته وزیر دفاع فیلیپین و به نقل از رویترز، «عملیات آزادسازی ماراوی از سیطره داعش، ۹۷.۵ میلیون دلار هزینه داشته است. وی همچنین از امکان شروع بازسازی شهر از ابتدای سال ۲٠۱۸ اطلاع داد و دلیل این تاخیر را پاکسازی شهر از تله های انفجاری و مهمات منفجر نشده عنوان کرد.»

در نتیجه ۱۴۴ روز نبرد شهر ماراوی براساس آمار رسانه های رسمی فیلیپین ، ۳۵۹۶۸٠ نفر غیر نظامی آواره شدند و مجموعا ۱٠۵۷ نفر جان باختند که این عدد شامل ۴۷ نفر غیر نظامی و ۱۶۳ نفر از نظامیان فیلیپین و ۸۴۷ نفر از عناصر داعش است.

با توجه به اینکه داعش در فیلیپین نفرات و تجهیزات جنگی قابل  توجهی در اختیار نداشت و از لحاظ موقعیت جغرافیایی کاملا در محاصره ارتش فیلیپین قرار گرفت، نظامیان فیلیپین نیز در شروع مقابله با این گروه عملکرد ضعیف و در ادامه آن عملکرد نسبتا خوبی داشتند.
عوامل که در این ارزشیابی موثر است، از عدم آمادگی ارتش فیلیپین در مقابله با داعش، اتخاذ تاکتیک های نامناسب جنگی، شرایط جغرافیایی، گروگانگیری غیرنظامیان شروع می شود تا دخالت و فشار خارجی و... که این عوامل در طولانی شدن عملیات ارتش نیز موثر بود.
به هر صورت داعش در فیلیپین حذف شد اما آتش این جریان افراطی، هر آن ممکن است در سایر کشورهای شرق آسیا نظیر اندونزی، مالزی و... نیز شلعه ور شود.

*تحولات جهان اسلام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس