کد خبر 787619
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
ترامپ نمایه

اکنون با شکست طرح‌های غلط و تنش‌آفرین آمریکا و عربستان در منطقه و آشکار شدن اهداف شوم آنها، به‌جز خود ریاض و همچنین امارات کسی با آمریکا همراهی نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، «محمد حسین محترم» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

۱- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!. اگر جمهوری اسلامی می‌خواست یک‌بار دیگر چهره واقعی و فریبکارانه و سیاستهای نابخردانه و زورگویانه آمریکا و غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها را آن‌گونه که رئیس‌جمهور آمریکا به نمایش گذاشت! ، برای ملت ایران و همه ملت‌های جهان به نمایش بگذارد، نمی‌توانست. رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد همان‌گونه که امام سجاد(ع) فرموده خداوند دشمنان ما را از«حُمقا و جهلا» قرار داده است، تا جایی که تیلرسون وزیرخارجه آمریکا، هم رئیس‌جمهور این کشور را «ابله و احمق» خوانده و هم خود را فاقد عقل دیپلماسی!،

لذا چنین رویکردی از سوی آمریکا دور از انتظار نبود. اما آنچه که دور از انتظارِ دولت دوازدهم بود، همراهی اروپا با آمریکاست. چنان‌که فدریگو موگرینی رئیس ‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از سخنان ترامپ گفته اکنون سرنوشت برجام در دست کنگره آمریکاست نه در دست اروپایی‌ها!. فرانسه و انگلیس و آلمان هم بعد از سخنان ترامپ در بیانیه مشترکی با اتخاذ رویکردی مشابه ترامپ اعلام کردند «در برجام می‌مانیم و برای مقابله با برنامه موشکی ایران با آمریکا همکاری می‌کنیم»! و این همان سخن‌گری سیمور دیپلمات آمریکایی است که گفته بود «اروپا مجبور است با آمریکا همراهی کند »! و البته آنچه دور از انتظار ملت ایران بود بر باد رفتن همه امیدهایشان به وعده‌های داده شده برای حل مشکلات اقتصادی به مدد برجام است.!


۲-آقای روحانی در واکنش به مواضع رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را «آزمونی بسیار بزرگ» دانست. البته بر خلاف نظر آقای روحانی نه برای۱+۵ بلکه درحقیقت آزمونی برای ملت ایران بود.چراکه امریکاو دولت‌های اروپایی در بدعهدی و نقض تعهدات خود، به‌ویژه در تعامل با ایران سابقه سیاه طولانی دارند. لذا برجام ازاین جهت برای ملت ایران آزمون بزرگی بود که اولا یک بار دیگر به فریبکاری و غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ پی بردند و این دستاورد مهمی بود ثالثا آنچه این دستاورد را برای ملت ایران بزرگ می کند، این است که آزمودند نباید به هر وعده و شعاری هرچند پررنگ و لعاب که از سوی هر جریانی در جهت منافع حزبی و جناحی و برای رسیدن به قدرت و نه برای حل مشکلات مردم می‌دهند، اعتماد کنند.این آزمون بزرگی بود تا ملت ایران جریان های سیاسی را یک‌بار دیگر غربال کنند.


۳- آنچه که ترامپ خواست به جهان القا کند، صدرصد مخالف هدف او دریافت شد و آن اینکه «سپاه یک نهاد قدرتمند و غیرقابل برخورد است».در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا منفعلانه و ملتمسانه از جهان خواست با قدرت رو به افزایش سپاه مقابله کنند، کاخ سفید قبل از سخنان ترامپ با انتشار متن راهبرد جدید آمریکا درباره ایران، در آن تاکید کرد «قدرت و نفوذ سپاه در طول زمان افزایش یافته و تسلط سپاه بر خلیج‌فارس و آب‌های عمان و دریای سرخ و کنترل تردد کشتی‌ها، هرگونه تحرکی را از نیروهای آمریکا گرفته است». این متن همچنین به نقش سپاه در جلوگیری از سقوط بغداد و دمشق به‌دست تروریست‌ها و بلعیدن یمن توسط عربستان و تغییر توازن قدرت به نفع محور مقاومت اذعان می‌کند و تاکید دارد که «ایران در منطقه نفوذ پیدا کرده بدون اینکه کمترین هزینه‌ای بپردازد». رئیس‌جمهور آمریکا در حالی‌که از مقابله با سپاه که در حمایت از مردم منطقه ‌ایستاده، ناتوان است، برای جااندازی سیاه‌نمایی‌های خود علیه سپاه ناخواسته اذعان کرد«سپاه پاسداران توان عملیات در پایتخت آمریکا را هم دارد».

لذا به همین دلیل است که اصلا گزینه نظامی به مخیله ترامپِ به ظاهر دیوانه هم خطور نکرده تا جایی که کینزینگر نماینده جمهوری خواه کنگره و همچنین فیلیپ گیرالدی مامور سابق سیا تاکید می‌کنند «در راهبرد جدید آمریکا مقابله با ایران اصولا نظامی نیست و ترامپ اعتقادی به جنگ با ایران ندارد چون می‌داند نمی‌تواند»! و این اقتدار سپاه بود که با هشدار سردار جعفری، رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد از طرح اولیه خود برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی عقب‌نشینی کند، هرچند نیش‌هایش را جور دیگری زد، اما هرچه بود،تجلی سخنان حضرت امام (ره) بود که فرمود «اگر در مقابل آمریکا بایستید، عقب‌نشینی می‌کند و اگر یک‌قدم عقب بیایید، ده قدم جلو می‌آید!»


۴- یکی از پیامدهای راهبرد جدید آمریکا تقویت اعتماد به نفس ملت ایران در مقابل آمریکاست و تاییدی بر این سخنان رهبرمعظم انقلاب است که آمریکا قابل اعتماد نیست و سرانجام برجام نشان داد هرگونه نرمشی در برابر آمریکا، دشمنی آمریکا با ملت ایران را آشکارتر و وارد فاز تهاجمی‌تری می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا براساس پالس‌های ‌اشتباهی که از سوی برخی مقامات و سیاسیون داخلی دریافت کرده بود، تلاش مزورانه و البته ناشیانه و محکوم به شکستی کرد تا بین نظام و رهبری و سپاه و مردم فاصله بیندازد، اما موضع گیریهایش موجب اتحاد و یکپارچگی بیشتر ملت ایران در حمایت از سیاستهای اصولی رهبری و اقدامات انقلابی سپاه شد. خود آمریکا نیز در متن راهبرد جدید مقابله با ایران نیز تاکید کرده «دشمن اصلی و عاملی که گروه‌های مختلف در ایران را با یکدیگر متحد می‌کند، آمریکا بوده و هست که آیت‌الله خامنه‌ای از آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ یاد کرده است».


۵- آمریکا در راهبرد جدید خود باردیگر با تکرار ادعاهای نخ نما شده تقلب در انتخابات که اکنون سران فتنه و فتنه‌گران نیز خود به دروغ بودن آن اذعان کردند و با درخواست برای آزادی سران فتنه، یک‌بار دیگر حمایت حماقت‌آمیز خود از فتنه ۸۸ و فتنه گران را آشکار کرد و مهر تاییدی زد بر اینکه فتنه ۸۸ یک طرح آمریکایی برای از بین بردن اصل نظام و ولایت بود.


۶- آمریکا در این راهبرد گفته به ائتلاف های سنتی منطقه ای در برابر ایران جان دوباره‌ای می‌بخشد تا توازن قدرت در منطقه را تغییر دهد. اولا ائتلاف‌های منطقه‌ای آمریکا از جمله ائتلاف موسوم به ضدداعش و همچنین ائتلاف جنگ علیه یمن که واشنگتن و ریاض محور اصلی‌شان بودند، تاکنون با شکست مواجه شدند و حتی اسمی هم از آنها باقی نمانده است. ثانیا اکنون با شکست طرح‌های غلط و تنش‌آفرین آمریکا و عربستان در منطقه و آشکار شدن اهداف شوم آنها، به‌جز خود ریاض و همچنین امارات کسی با امریکا همراهی نخواهد کرد. روابط ترکیه و قطر با آمریکا اکنون به‌دلیل سیاست‌های متناقض کاخ سفید بحرانی است و به‌سوی ایران رو آورده‌اند و عمان و کویت نیز با جمهوری اسلامی روابط دیرینه و احترام آمیزی تاکنون داشته‌اند و همواره خواستار مذاکره کشورهای عربی با ایران بوده‌اند. ثالثا عربستان و امارات هم با گرفتار شدن در باتلاق یمن و حمایت از تروریست‌ها چندان اعتبار و توانایی ندارند که بخواهند در مقابل جمهوری اسلامی قد علم کنند.


۷- همان‌گونه که قبلا ‌اشاره شده بود اصلا بحث تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا موضوع اصلی و بحث مهمی نیست چرا که اولا تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی۸ بار، خود دولت آمریکا دو بار و اروپایی‌ها ده‌ها بار و حتی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی پایبندی ایران به برجام را تایید کردند، آیا اتفاقی افتاده است؟!

آیا دست از سر ایران برداشتند و تحریمها را در عمل لغو کردند!؟ ثالثا همان‌گونه که رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را با ادعاهای واهی تایید نکرده است ، باز اتفاق خاصی نخواهد افتاد چون تحریم‌ها و فضای تهدید علیه ایران و ایران‌هراسی علیرغم امضاء برجام از قبل وجود داشته از جمله اینکه در اوایل سال جاری میلادی(۲۰۱۷) تحریم‌های هوشمند را علیه ایران و به‌ویژه سپاه تصویب کرده بودند و از اول آبان نیز اجرایی میشوند.

البته در راهبرد جدید آمریکا و به مدد برجام این تحریمها و تهدیدات تشدید می‌شود. برای این منظور نیز همان‌گونه که قبلا بیان شد قرار است براساس طرح تیلرسون – کروکر لایحه ۱۶۹۸ مجلس نمایندگان موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌ها علیه ایران» که در کمیته امور خارجی با حمایت ۳۲۰ نماینده دموکرات و جمهوری خواه به تصویب رسیده و از آن به «سنگین‌ترین تحریم‌ها»یاد شده، در دو هفته آینده در کنگره و سنا به رای گذاشته شود. چنان‌که برد شرمن نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان هنگام رای‌گیری درباره این تحریم‌ها تاکید کرده «ما تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم تا به عمد و عملاً توافق هسته ای را از بین ببریم ،اما اعمال تحریم‌ها به سبب برنامه موشکی ایران باعث میشود منافعی که از اجرای برجام نصیب ما شده به قدرت خود باقی بماند».

برد شرمن تاکید کرد که جان کری در سال۲۰۱۵در جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان امریکا تاکید کرده بود «خیالتان راحت باشد با برجام ما آزادیم تحریم‌های بیشتری علیه ایران برقرار کنیم!». لذا در لایحه ۱۶۹۸با اصلاح قانون قبلی در حقیقت «تعلیق تحریم‌ها» به «تعلیق برجام»منجر خواهد شد و قرار است مقامات آمریکایی با دادن مهلت شش ماهه به ایران برای مذاکره مجدد، هر سه ماه یکبار چنین جنجال‌آفرینی را برضد ایران و قدرت دفاعی کشور از طریق برجام به راه بیندازند و به گفته ‌گری سیمور «ترامپ در حال براه انداختن یک نمایش سیاسی تازه است».

آمریکایی‌ها با این تحلیل و ادعا که تحریمها دولت ایران را به پای میز مذاکره برجام آورد، معتقدند در کنار عدم لغو تحریم‌های قبلی و با اعمال تحریمهای جدید به بهانه قدرت دفاعی، دوباره موفق خواهند شد دولت ایران را نهایتا به پای میز مذاکره مجدد بکشانند.

رئیس‌جمهور آمریکا هر چند از داخل هم پالسهایی متاسفانه دریافت کرده، اما نمی‌داند که این دفعه به کسی اجازه مذاکره مجدد را نمی‌دهند و سپاه با قدرت در منطقه با تروریسم مبارزه و به‌زودی جشن نابودی داعش و مجلس عزای حامیان داعش را برگزار خواهد کرد! آن‌گونه که فلیپ گیرالدی مامور سابق سیاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است: «ترامپ از درک مواضع قوی رهبری و افکارعمومی ایران درقبال اوضاع منطقه غافل است».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    8 2
    دهسال پیش می گفتید بر سر حقوق هسته ای مذاکره نمی کنید! اما مذاکره کردید. والله با ادامه این روند در مورد حقوق قوم لوط هم مذاکره خواهید کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس