کد خبر 787028
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
سیدهادی سیدافقهی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص روند ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک گفت: علت ورود آسان و شتابان ارتش عراق کمک مردم کرکوک بود.

به گزارش مشرق، سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص روند عملیات کرکوک، اظهار داشت: این عملیات با دستور العبادی و فرماندهی کل قوا و طبق قانون اساسی عراق صورت گرفت. کرکوک منطقه مورد اختلاف میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی بود که متاسفانه هنگامی که ارتش عراق و حشدالشعبی با تروریست‌های داعشی درگیر بودند بارزانی به پیشمرگه‌های تحت امر خود دستور داد تا کرکوک را تصرف کنند.

وی ادامه داد: در طول دو سالی که کرکوک در تصرف پیشمرگه‌های طرفدار بارزانی بود نفت این منطقه را به خارج از عراق می‌فروختند. طبق اسناد و مدارک ۷۵ درصد این نفت به رژیم صهیونیستی فروخته می‌شود.

سیدافقهی افزود: دولت عراق با استفاده از اختیارات قانونی و طبق قانون اساسی و با صدور فرمانی با احتیاط و ظرافت مناطق مهم را از چنگ پیشمرگه‌های طرفدار بارزانی آزاد کرد.

وی گفت: علت ورود آسان و شتابان ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی همکاری مردم کرکوک بود. تمام مردم کرکوک کُرد نیستند، در میان آنها عده‌ای عرب، ترکمان و آشوری هم وجود دارد؛ حتی کُردهای کرکوک نیز طرفدار بارزانی نبوده و وابسته به اتحادیه میهنی مرحوم جلال طالبانی هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: به نظر می‌رسد بارزانی توان و جرات مقابله با نیروی عظیم مردمی که از عملیات‌های نظامی ارتش عراق حمایت می‌کنند را ندارد.

افقهی با اشاره به مقاومت پیشمرگه‌ها در برابر ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک خاطرنشان کرد:  پیشمرگه‌ها به دلیل اینکه این منطقه جزو قلمرو رسمی جغرافیای اقلیم کردستان نیست اصراری به مقاومت و دادن تلفات ندارند اما اگر این پیشروی‌ها به مرز سلیمانیه و مرز رسمی اقلیم کردستان برسد ممکن است آنها مقاومتی از خود نشان دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 1
    مشرق خان!کامنت منو منتشر نکردی ها
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 1
    علت دیگرشمم ترس بارزانی از بیشروی ارتش عراق و سقط اربیل بوده
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    بارزاني يهودي بايد به دامن همان اربابان اسرائيلي اش پناه ببرد
  • مهدی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    بخاطر،اینکه مقاومت میکردند تا اربیل سقوط،میکرد و بارزانی اعدام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس