ترامپ نمایه

آیین رونمایی از فیلم مستند «پرواز از حلب» ساخته «محسن عقیلی» در مجموعه رسانه‌ای عصر رونمایی شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آیین رونمایی از فیلم مستند «پرواز از حلب» صبح دوشنبه ۲۳ مهر در آمفی‌تئاتر مجتمع رسانه‌ای عصر با حضور محسن عقیلی کارگردان فیلم و «محسن اسلام‌زاده» مستندساز و منتقد، برگزار شد.


محسن عقیلی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به سابقه فعالیتش در حوزه تدوین اظهار داشت: در زمانی که ‌«حسین حریری» به شهادت رسید به بنده پیشنهاد شد تا یک تیزر در مورد این شهید بسازم‌. یک سری فیلم و عکس هم در اختیارم قرار گرفت. دیدن این تصاویر مرا مجذوب کرد و ضمن آن به واسطه ساخت مجموعه «فرماندهان» با لشکر فاطمیون آشنا شده بودم. این قضایا باعث شد که به جای تیزر، ساخت مستندی درباره شهید حریری را آغاز کنم. مجموعه رسانه‌ای فاطمیون هم به ما اعتماد کردند و شرایط برای به دست آوردن آرشیو مهیا شد. رفته رفته رسیدیم به فیلم پرواز حلب. برای کامل شدن فیلم نیاز داشتیم که به سوریه سفر کنیم که شکر خدا شرایطی مهیا شد و با سفر به سوریه و ضبط تصاویری که نیاز داشتیم این فیلم به سرانجام رسید.

عقیلی ادامه داد: وقتی مقابل همسر شهید قرار گرفتم، تصمیم گرفتم همسرم با ایشان مصاحبه کند. بعد از فیلم به این نتیجه رسیدم که اگر خودم این مصاحبه را انجام می‌دادم به این خوبی نمی‌شد. شاید تصور اینکه هر فیلمی که راجع به شهداست و همسر شهید گریه کند به اصطلاح برخی‌ها هندی بازی است، اما در واقع چنین نیست. خانواده هم بخشی از زندگی شهید است. برای همین این تصور پیش می‌آید که نباید سراغ این فضا رفت.

وی درباره روایت موازی فیلم بیان کرد: در این فیلم دوگانگی وجود ندارد. اینکه یک زوج جوان که تازه ازدواج کرده‌اند و تصمیم می‌گیرند ۱۰ روز همدیگر را نبینند تا به نبودن هم عادت کنند و اینکه همسر شهید شرط کند که شوهرش در صورت ایجاد شرایط به سوریه برود حماسه است و باید در فیلم روایت می‌شد.

عقیلی در پاسخ به نبود لشکر فاطمیون و اشاره مستقیم به آنها توضیح داد: حسین حریری با هویت ایرانی و اسم افغانستانی خود راهی سوریه شد و همین قدر برای پرداخت کافی است و نیازی به پرداخت وسیع‌تری نبود. فیلم «پرواز از حلب» درباره شهید «حسین حریری» است و در واقع این فیلم مستند پرتره است و باید به خود شهید پرداخته می‌شد.

محسن اسلام‌زاده مستند ساز و منتقد در ادامه این نشست با اشاره به فضای سیاسی امروز گفت: مستند «پرواز از حلب» زمان خوبی پخش شده است زیرا ترامپ ما را به دنیا تروریست معرفی می‌کند درحالی که خودش حامی تروریست است. ملت ما ذاتا ضد تروریست هستند و فرقی نمی کند چه سازمانی تروریستی باشد، ما با آنها دشمن هستیم. «حسین حریری» نیروی نظامی نبوده و در جریان پاک‌سازی خانه‌ها در تدمیر سوریه به شهادت رسید.


وی با اشاره به اهمیت آرشیو در فیلم مستند توضیح داد: در فیلم مستند آرشیو نقش بسیار مهمی دارد. برای ساخت برخی از آثار مستند ناگزیر هستیم که به سمت آرشیو برویم. هدف از ساخت مستند نزدیک شدن به کاراکتر و انتقال آن به مخاطب است و به همین دلیل نمی‌توان از آرشیو غافل شد.

این مستندساز ضمن اشاره به نقطه ضعف فیلم گفت: با اینکه کلیت فیلم دارای استاندارد قابل قبولی بود اما شروع آن چندان خوب نبود. هر چند فیلم جنگی است اما زد و خوردی نمی‌بینیم که البته ضرورتی هم نداشت تا صحنه‌های پرتحرکی داشته باشد. این البته ضعف فیلم نیست اما با شروع فیلم تناسبی ندارد و در قد و قامت همه فیلم نیست.

وی در مورد موضوع تازه فیلم ادامه داد: جنگ فقط شهادت نیست و مسائل دیگری هم هست که باید به آن پرداخته شود. ویژگی فیلم این است که ابدا ضد جنگ نیست. وقتی در فیلم خبر شهادت شنیده می‌شود، واکنش‌های خانواده شهید دیدنی است. فیلم‌سازان فیلم کوتاه باید سراغ خانواده‌های شهدا بروند و آثاری مثل «پرواز از حلب» را ببینند و  یاد بگیرند تا فیلم‌هایشان به ضد جنگ تبدیل نشود. همچنین نقطه تحول فیلم، که دوست شخصیت اصلی به شهادت رسید از نقاط برجسته پرواز حلب است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس