ترامپ

در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در تلاش است تا به برجام ضربه بزند، مدیران شرکت های خارجی باید در مورد ماندن یا رفتن از ایران تصمیم بگیرند.

به گزارش مشرق به نقل از وال استریت ژورنال، در طی دو سالی که از زمان توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی می گذرد، شرکت های غربی وارد اقتصاد این کشور شده اند. اکنون در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در تلاش است تا به این توافق بین المللی ضربه بزند، مدیران این شرکت ها باید در مورد ماندن یا رفتن از ایران تصمیم بگیرند.

ترامپ روز جمعه گفت که پایبندی ایران از توافق سال 2015 که به موجب آن تحریم ها علیه ایران برداشته شد را تایید نمی کند. وی همچنین وعده داد که اگر کنگره و متحدان امریکا برای مرتفع کردن نگرانی های وی در مورد توافق اقدامی صورت ندهند، خود این توافق را لغو کند.

ترامپ ترجیح داد دیروز مستقیما اقدام به خروج از برجام نکند. اما وی این پیام روشن را ارسال کرد که دولتش در خصوص وضع مجدد تحریم ها علیه ایران جدی است و این مسئله ریسک شرکت های خارجی مشغول فعالیت در ایران را افزایش داد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ترامپ گفته، گام های اعلام شده در روز جمعه نباید بر شرکت های امریکایی ای که برای دریافت مجوز ویژه جهت انعقاد قراردادهای مجاز به موجب برجام درخواست داده اند، تاثیری بگذارد.

شرکت آمریکایی بوئینگ چنین مجوزی از دولت آمریکا گرفته است.

بسیاری دیگر از شرکت ها، به ویژه شرکت های اروپایی بعد از انعقاد توافق هسته ای و در دوران دولت اوباما، برای منتفع شدن از بازار ایران به سمت این کشور هجوم بردند. از زمان انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری امریکا و در میان جنگ لفظی به راه افتاده در واشنگتن در خصوص توافق هسته ای، برخی از این شرکت ها به فکر تجدیدنظر در خصوص فعالیت خود در ایران افتاده اند.

به گفته منابع اگاه، در طی ماه های اخیر پس از آنکه ترامپ اعلام کرد که وی در حال بررسی خروج آمریکا از برجام است، شرکت اورانژ فرانسه تلاش های اولیه برای خرید بخشی از شرکت ارتباطات سیار ایران را به حالت تعلیق درآورده است. اورانژ در سال 2016 تلاش هایش برای توسعه حضور خود در بازار ایران را علنی کرده بود.

سخنگوی شرکت اورانژ از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

شرکت رنو نیز که قراردادی برای افزایش تولید خود در ایران منعقد کرده در روزهای گذشته اعلام کرده بود، منتظر است ببیند ترامپ دقیقا چه می گوید تا بعدا در مورد حضورش در بازار ایران تصمیم گیری کند، اما در صورت وضع مجدد تحریم ها «بخشی از سرمایه گذاری هایی را که قویا قصد انجام آنها در ایران داشته را متوقف خواهد ساخت.»

در میانه این وضعیت نامعلوم، شرکت های غربی فعال در ایران احتمالا برای تداوم فعالیتشان دست نگه داشته اند. این شرکت ها که مدت ها علاقمند به فعالیت در ایران بودند، اکنون برای برداشتن گام های بیشتر تا دریافت سیگنال های واضح تر از دولت ترامپ دست نگه خواهند داشت.

شرکت های بزرگ انرژی نظیر رویال داچ شل، انی ایتالیا و استات اویل نروژ به مشاوران خود گفته اند اگر اقدامات ترامپ نشان دهد که وی قصد دارد در نهایت مجددا تحریم ها علیه ایران را برگرداند، بعید است با ایران قرارداد امضا کنند.

هلیما کرافت، تحلیلگر بازار انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: «اگر شانس بازگشت تحریم ها وجود داشته باشد، بعید است این شرکت ها نزدیک اقتصاد ایران شوند.»بعید است اقدامات ترامپ تاثیری بر قراردادهای انرژی قبلی منعقد شده با ایران نظیر قرارداد ماه جولای توتال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی بگذارد.

شرکت شل نیز در اواخر سال 2016 یک قرارداد مقدماتی برای بررسی فرصت های موجود در میادین نفتی ایران به امضا رسانده، اما این شرکت هنوز در مورد سرمایه گذاری واقعی در این کشور به تصمیم قطعی نرسیده است. سخنگوی شرکت شل در این باره گفت: «ما همچنان به بررسی نقشی که شرکت شل می تواند در محدوده قانونی در توسعه پتانسیل های انرژی ایران ایفا کند ادامه می دهیم.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس