کد خبر 783738
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
روحانی

در حالی که کشور سه ماه بدون حاشیه و آرام را سپری کرد روحانی با اظهارات متناقض سعی کرد وارد فاز حاشیه سازی شود.

سرویس سیاست مشرق_حجت‌الاسلام روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها حاشیه ساز شد او در سخنرانی خود گفت:

« شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند ناچار هستند عده‌ای را احضار کنند یک جناحی از اول دیوارش کوتاه ساخته شده است، اگر کسی تأثیرگذاری زیادی هم داشته باشد، مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که پای صندوق بیایند خب آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند یک عده تنبیه شوند تشویق و  تنبیه برای همین است یک جناح تشویق و یک جناح تنبیه.»

اظهارات فوق ما را به یاد حسن روحانی کاندیدای انتخابات برای جلب رای بیشتر می اندازد، منظور رئیس جمهور از تنبیه جناح ها چیست؟

روحانی بازهم سعی بر ادامه مواضع تبلیغاتی خود دارد و با بیان اینکه باید این مسیر را رها کنیم اظهار کرد: «چند بار باید تجربه کنی یک بار در 92 تجربه کردید و باز هم در 94 تجربه کردید و در 96 دوباره تجربه کردی بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه ما باشد در اقتصاد انحصار خطرناک است در علم انحصار خطرناک است در مدیریت انحصار خطرناک است؛ رقابت آزاد بگذاریم و برای نقد و برای مشارکت همه را تشویق کنید، هر که نقد می‌کند باید تشویق شود.»

روحانی با بیان اینکه مردم در سال 92 راهی را انتخاب کردند و در 94 و 96 باز همان راه را تایید کردند، اظهارداشت: عده‌ای می‌خواهند بگویند مردم اشتباه کرده‌اند، خیر مردم اشتباه نکردند راه مردم درست بوده است، اکنون شاهد این هستیم که عظمت و عزت ما در دنیا بالا رفته است. همان چیزی که رهبری گفتند خواست ما تعامل گسترده با دنیا است، مگر می‌شود بدون تعامل و همکاری با دنیا حرکت کرد، ما باید با همه دنیا تعامل داشته باشیم.

صحبت های رئیس جمهور در حالی مطرح می شود که هیچ یک از منتقدان برجام تعامل با دنیا را رد نکرده اند فقط از مخمصه های حقوقی برجام که باعث توافقی یکجانبه برای آمریکا شده است گله کرده اند نکته ای که بسیاری از فعالان سیاسی دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا و حتی خود آقایان روحانی، ظریف و صالحی بارها بر آن تاکید کرده اند.

نکته حاشیه ساز دیگری که روحانی در سخنان دیروز مطرح کرد عبارات زیر بود: «امروز اگر آمریکا تخلف کند، همه دنیا آمریکا را محکوم می‌کنند و نه ایران را و جالب اینکه عده‌ای با وجود این شرایط به ما می‌گویند که چرا اعتماد و مذاکره کردید. این عده اگر شاید در زمان پیامبر(ص) نیز بودند به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایراد می‌گرفتند چرا که در قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است "تو معاهدات فراوانی با کفار بستی که هر دفعه هم آن را نقض کردند". آیا می‌شود به پیامبر(ص) ایراد گرفت که چرا با وجود نقض عهدهای متعدد باز هم نسبت به آن اقدام می‌نمودند؟»

وی همچنین با تأکید بر اینکه پای عهد ایستادن به ضرر متعهد به توافق نیست، اظهار داشت: کسی که نقض عهد می‌کند حیثیت و اعتبار خود را زیر سوال می‌برد و ما راه درست را انتخاب کردیم.

اشاره آقای روحانی به آیه 56 سوره انفال است که می‌فرماید: الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا یَتَّقُونَ ﴿٥٦

البته رئیس‌جمهور به هر دلیلی نخواست دو آیه بعدی را هم مورد اشاره قرار دهد که خداوند در آنها می‌فرماید: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ ﴿٥٧ وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَیٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ ﴿٥٨

ترجمه: پس اگر در میدان نبرد بر آنان دست یافتی [با دچارکردنشان به مجازات سنگین]، دیگر کسانی را که پشت سر آنان [از هر قوم و طایفه‌ای] هستند بترسان، [و آنها را به شدت پراکنده ساز] تا عبرت گیرند !«57»

و اگر از پیمان‌شکنی مردمی [که با آنان هم پیمان هستی] بیم داری، از راهی درست و عادلانه به آنان خبر ده که پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند خائنان را دوست ندارد.«58»

جدای از استنکاف شاید عامدانه رئیس‌جمهور از اشاره به دو آیه بعدی و معنای واضحی که در هر سه آیه و در کنار هم وجود دارد، اما به لحاظ سیاسی نیز مشخص نیست چرا آقای روحانی تلاش دارد اشتباه بزرگ و مسلّمی مثل برجام خود را برگرفته از آیات قرآن مجید معرفی کند؟

محمد عبداللهی فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به سخنان رئیس جمهور گفت: حسن روحانی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها گفت :«بگذارید یک رقابت سالم در جامعه ما باشد، باید همه را تشویق به نقد کنیم.»

روحانی امروز در حالی از تشویق به نقد سخن میگوید که در دولت یازدهم دستگاهها و مجموعه های وابسته به دولت 102 شکایت از رسانه های مختلف را به ثبت رسانده اند، رقمی که در بین دولت های پس از انقلاب یک رکورد به شمار می آید.

ظاهرا پارادوکس در شعار و عمل رییس جمهور به یک رویه ثابت تبدیل شده است؛ رویه ای که پیش بینی میشود با عیان تر شدن خسارت برجام نزد افکار عمومی، تشدید شود.

مهمترین نکته ای که می توان از آن نام برد نکته ای بود که عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان به آن اشاره کرد، او نوشت: کشور حدود سه ماه از تنش سیاسی دور بود و همه نسبتا رعایت می کردند امروز معلوم شد کلید تدبیر تنش و آرامش در جیب روحانی است.

کیهان هم در واکنش به اظهارات رئیس جمهور نوشت: تجربه‌هایی مثل تقابل آشکار و معمولا بلافاصله با برخی فرمایشات رهبری،بحث عجیب و بی‌مبنای درس مذاکره گرفتن از عاشورای حسینی، بحث خلاف مبانی به زور نبردن مردم به بهشت و چندین و چند نمونه دیگر،همگی در زمان‌هایی خاص و در روزگاری که مردم به شدت نیاز به فهمیدن حقایق و آگاهی از امور داشتند بیان شد و الحق هم تیم رسانه‌ای و عملیات روانی دولت با موفقیت، هیچ را به جای همه چیز نشاند و حاشیه را بر متن غلبه داد و شد آنچه که نباید می‌شد.!

حالا دیگر همه می‌دانند که هروقت روحانی از این حرفها می‌زند، خبری در راه است، افتضاحی به بار آمده یا خواهد آمد و خلاصه باید منتظر چیزی باشیم! اینکه در یک جلسه، هم منطق امام حسین علیه‌السلام تحریف شود، هم سنت و سیره پیامبر عزیز اسلام علیه‌السلام و هم قرآن تقطیع و گزیده‌خوانی شود، گویای آن است که خبرهای مهمی در راه است، اتفاقات مهمی افتاده و خلاصه که یک چیز جواب نمی‌داده است.

هدف روحانی از حاشیه سازی در دوران آرامش چیست؟ آیا می خواهد اصلاح طلبان ناراضی که به دنبال طلاق سیاسی از او هستند را مجاب کند؟ آیا از انتقادهای اصلاح طلبان به دولت خسته شده و سعی دارد رابطه خود را با آنان اصلاح کند؟ آیا می خواهد ضعف های دولت و به خصوص برجام را با فرار رو به جلو پنهان کند؟ آیا می خواهد مردم دغدغه های معیشتی خود را با این اظهارات فراموش کنند؟....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • SG ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    76 10
    هدف فراموشی از گند زدن برجام است
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      1 1
      به نظرم میخواهد حواس مردم را از افتضاح دولت نسبت به سهام عدالت پرت کند.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    48 2
    بزودی ترامپ عدم پایبندی ایران به روح برجام اعلام میکند. یکی از اهداف این حاشیه سازیها فریب افکار عمومی و لاپوشانی این قضیه است و البته اهداف دیگری هم قابل تصور هست.
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    42 7
    مژده آمد خبری در راه است ان شاءالله خسارت محض برجام به موزه تاریخ خواهد پیوست .
  • حمید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    39 6
    کتاب تفسیر المیزان از علامه طباطبایی تفسیر نمونه از آیت الله مکارم شیرازی تفسیر منشور جاوید از آیت الله سبحانی تفسیر تسنیم از آیت الله جوادی آملی و حالاااااااااااااااااااااااااااااااااا.....معرفی می کنیم !!! جدیدترین کتاب تفسیری! تفسیر برجام از حجت الاسلام روحانی
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    26 5
    برجام به هیچ عنوان برای مردم سود اقتصادی نداشته حتی برای اکثر تولید کننده ها هم خوب نبوده چون عملا سیل ورود کالاهای خارجی به بازار ایران بعد از برجام حدود دو نیم برابر شده چون دولت عملا با فروش نفت و گاز و واردات کالا و گرفتن ارز از وارد کننده ها داره بخش ارزی بودجه رو تامین می کنه در عوض صادرات نفت خام بازار ایران رو دو دستی تحویل اروپا و..داده.....
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    24 5
    در کشوری مسولی تحریف قران می کند وکسی نیست جلودارش شود دیگر از چه گله میکنید از ماست کخه برماست
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 4
    برو گم شو مشرق
  • علی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    تمام این حرکات زشت سیاسی بخاطر وعده های خوش خیالی برجام بود که مدام شعارش را به مردم دادند ولی نتیجه آن جفت پوچ درآمد.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    ترامپ برا یهفته اینده برنامه چیده اینها میخوان خودشان رو برای جشن بالماسکه در کاخ سفید اماده کنند و مردم به اجبار باید لذت ببرند چون اصلاح طلبان خوب بلدن چطوری فکرها را عوض کنند و حاشیه را با متن
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    دارم یاد روزهایی میفتم که داروی مادرم که برای بیماری کبدی مصرف میکرد، تو کشور پیدا نمیشد.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    0 0
    تمامی دستاورد دولت یازدم برجام بود که آن هم سرانجام به اهئاف خود نرسید مردم حوصله شنیدن چنین حرفهایی را ندارند
  • دانشجو IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    0 1
    با سلام خدمت دوستان. آقای روحانی پس از برجام برای توجیه این اقدام اشتباه هی خط عوض می کنند. اول فرمودند که با برجام کلا تحریم های موشکی و هسته ای بلمره برداشته می شود بعد گفتند سایه جنگ رو برداشتم ( برعکس حالا که ذخیره یک دهه غنی سازی رو از کشور خارج کردی اتفاقا کشورهایی دارای سلاح هسته ای الان دیگه فهمیدند که بخواهیم هم نمی شود ) در نهایت الان می فرماییند پیروز اخلاقی هستم. آخه حقوقدان ( به قول خودشون من حقوقدان ) در دیپلماسی بین المللی اخلاق کیلویی چنده ؟ مگه همین اروپا به صدام سلاح شیمیایی نداد؟ مگر امریکا بمب زد به هیروشیما همین الانش هم اروپا محکوم میکنه ؟ مگه خودشون کتاب می دهند بیرون که داعش کار ماست . اروپا منتقد میشه ؟ شما و برخی از مسئولین می دونم وضع مالیتون خوب هست و دنبال بازی قدرت هستید ولی لطف بفرمایید کمی به وضع تولید و اقتصاد داخل برسید که بنده در دوره شما بیکار شدم و حالا باید از روی بیکاری ادامه تحصیل بدم و با امید به آینده و تلاش هایی که هنوز ثمری نداشته ادامه بدهم. الان دیگه همه چیز مشخص شد.
  • امانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    1 1
    اساسا جناب روحانی وهم فکران اصلاح طلبش بقای خود را در اشفته کردن فضای جامعه میدانند وهر از چن گاهی که فضا سکون وخالی از تشنج هست برای خودنمایی وحتما خبری مهم اینچنین دست بکار میشوند بگذریم از اینکه جناب روحانی تفسیر قران را هم از تفسیر شریف وبی مانند المیزان یاد نگرفته اند!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    1 1
    توهیم به روحانی توهین به مردم و حق الناس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس