پزشکیان

مسعود پزشکیان، نایب رئیس اصلاح‌طلب مجلس به تازگی به ترس شورایعالی امنیت ملی از لیدر اصلاح‌طلبان اشاره کرده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

فراکسیون امید، زیر تیغ ستاد اصلاحات...

تاجرنیا: اکثر نمایندگان چپ، اصلاح‌طلبان دسته‌چندم‌اند؛ غفاری:«اینها به قالیباف رأی می‌دهند نه روحانی»

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در اشاره به عملکرد ضعیف فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی گفته است:

«با توجه به عدم تایید صلاحیت بخش عمده‌ای از نیروهای سیاسی (جز چند نفر) و حضور کسانی که در رده‌های چندم اصلاح‌طلبی هستند، کیفیت مجلس هم پایین آمده است.»

او همچنین می‌افزاید:

امروز متاسفانه شاهد هستیم کسانی در فراکسیون امید هستند که حتی نمی‌توانند انسجام فکری داشته باشند. رای اعتماد به برخی وزرای محافظه‌کار و رای نیاوردن یکی از معدود وزرای اصلاح‌طلب نشان می‌دهد فراکسیون امید فاقد عناصر لازم برای تاثیرگذاری است.[۱]

*همزمان با انتشار صحبت‌های تاجرنیا، هادی غفاری، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی در خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: «همین مجلس فعلی که ۱۲۰ نفر آن با نام فهرست امید سر کار آمده اند و ۴۰-۵۰ تن دیگر هم با حمایت حزب اعتدال و توسعه رای آورده اند اگر یک انتخابات بین آقایان روحانی، قالیباف و رییسی برگزار شود به احتمال فراوان قالیباف و رییسی را بر روحانی ترجیح می‌دهد.»

ستاد جریان سیاسی خاص اگرچه بواسطه پیروزی لیستی در تهران، اشتباهاً یا از روی عمد! سرود پیروزی نواخت و حتی به مردمی که در شهرستان‌ها به اصلاح‌طلبان رأی نداده بودند نسبت «عقب‌ماندگی سیاسی» داد اما امروز و با گذشت حدود ۲ سال از عمر مجلس دهم، نه تنها باخت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم بر همگان آشکار شده است بلکه چپ‌ها اکنون باید مسئولیت فراکسیونی را بر گردن بگیرند که در نزد مردم هیچ کارنامه‌ای جز ۳ ضلعی «طرح دوفوریتی برای زندانی کردن منتقدان دولت»، «سلفی حقارت» و «تلاش برای تصویب غیر شرعی طرح خروج بانوان از کشور بدون اذن ولی» ندارد.

بدیهیست که این مسئله برای ستاد اصلاحات گران و غیر قابل تحمل است و جور آن و رفتارهایی مثل کنایه‌های تاجرنیا را هم بایستی نمایندگان فراکسیون امید و بالخصوص آقای عارف بعنوان رئیس این فراکسیون متحمل شوند.

***

روایت پزشکیان از خائف بودن یک نهاد امنیتی از خاتمی!

جماران گزارش داد: مسعود پزشکیان، نایب رئیس اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا محدودیت‌های اخیر برای خاتمی، مصوبه شورایعالی امنیت ملی بوده است، گفت: کاغذ و متنی ندارند، می‌ترسند این را نشان دهند! آنها از طرفی این کار را انجام دادند و از طرف دیگر جرأت اینکه آن را مکتوب کنند ندارند، زیرا در تاریخ می‌ماند و بعد قضاوت می شود. جلوگیری از حضور فردی که رئیس جمهور بوده در مجالس عمومی آن هم در شرایطی که دم از آزادی و دموکراسی می‌زنیم قابل قبول نیست و البته امیدوارم این موضوع را تکذیب کنند![۲]

*اینکه لیدر دولت اصلاحات به دلیل عملگری در فتنه سال ۸۸ تحت محدودیت‌هایی قرار دارد، امر عجیب و یا حتی مکتومی نیست.

استدلال آقای پزشکیان درباره «جرأت ندارند»! هم حرف درستی نیست چه اینکه نهادهای مرتبط با مسائل امنیتی و ملی، همواره مکلّف به پوشیده‌گویی و مستوری هستند نمی‌توانند راهبردها، توصیه‌ها و احکام خود را بر سر هر کوی و برزن جار بزنند.

و صد البته این نتوانستن هم نه از سر ضعف یا خوف که به دلیل الزامات عقلانی است.

یقینا انتظار زیادی نیست اگر از آقای پزشکیان خواسته شود که همانطورکه در ماجرای FATF تأکید کردند سر دَر نمی‌آورند و خبری هم ندارند؛ در مقولات امنیتی و مرتبط با آسایش مردم هم از آنجا که اطلاع و تخصصی ندارند، سکوت برگزینند و کار را به کاردان‌ها بسپارند.

چیزی که تاریخ قضاوت خواهد کرد، نه برخورد قانونی و شرعی با عناصر فتنه‌گر که همراهی و همسازی برخی مسئولان با جریان فتنه و تقویت جریانات ضد امنیتی ملی است.

پزشکیان زمان دیگری و در اظهاراتی غلط که می‌تواند مغایر با امنیت کشور تلقی شود، گفته بود: «کشور تا گلو در فساد اداری و اقتصادی گیر کرده است»[۳]

گفتنیست، به تازگی محمدرضا عارف، الیاس حضرتی و مسعود پزشکیان، طی نامه‌ای درباره اعمال محدودیت برای یکی از لیدرهای فتنه، به رئیس‌جمهور روحانی تذکر داده‌اند!

***

«این راه اصلاحات است نه راه دولت»

اعتراض یک مسئول ستاد انتخاباتی روحانی به روحانی

ناصر قوامی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه ستاره صبح با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور روحانی در دانشگاه تهران مبنی بر اینکه «مردم راه دولت را پیدا کرده و بر آن مسیر گام گذاشته‌اند» نوشته است:

«مردم نه راه دولت، بلکه راه اصلاح‌طلبی را یافته و بر آن گام گذاشته‌اند. مردم چه در سال ۹۲ و چه در انتخابات مجلس، که بسیاری از اصلاح‌طلبان از حضور در میان نامزدها ممنوع شدند، و چه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری راه اصلاح‌طلبی را انتخاب کردند و به نظر نویسنده بهتر آن بود که روحانی عنوان می‌کرد مردم در این سه دوره، یعنی دوره اول و دوم ریاست‌جمهوری او و مجلس راه اصلاح‌طلبی را انتخاب کردند و این اصلاح‌طلبان بودند که روحانی را به پیروزی رساندند. به عقیده نگارنده، روحانی باید تجدیدنظری جدی در نگاه و سخنان خود در این مورد داشته باشد، زیرا راه مردم در سال‌های اخیر راه دولت نبوده، بلکه راه اصلاح‌طلبی است که هزینه‌های فراوانی تاکنون پرداخته‌اند.»

او در بخش دیگری از یادداشت خود نیز گفته است:

در استان قزوین، که نویسنده خود مسئولیت سیاست‌گذاری ستاد روحانی را بر عهده داشت، ۹۹ درصد اصلاح‌طلبان به روحانی رأی دادند و سبد رأی اصول‌گرایان برای ایشان خالی بود. این همه در حالی است که روحانی در تشکیل کابینه خود، که باید بیشترین توجه را به حامیانش نشان می‌داد، خلاف آن عمل کرد و همان‌طورکه شاهد بودیم تنها اقلیتی از اصلاح‌طلبان در کابینه دولت دوازدهم توانستند حضور پیدا کنند.[۴]

*ما دقیقا نمی‌دانیم این صحبت‌ها ناشی از بدون سهم ماندن اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم است یا در راستای پروژه طلاق چپ‌ها از روحانی و عبور از او!

اما هرچه هست، می‌توان نتیجه گرفت که چپ‌ها که روزگاری خود را فدائیان دولت معرفی می‌کردند و از این می‌گفتند که ما و اعتدالیون یکی هستیم، اما حالا به هر دلیلی آهنگ اختلاف کرده‌اند.

اختلافاتی که برخی تحلیلگران معتقدند دارای هدفی بزرگ تحت عنوان «عبور از روحانی» است و می‌رود تا در دو انتخابات مهم پیش رو خود را منتقد روحانی معرفی کند و از تمام گذشته مشترک خود با رئیس‌جمهور روحانی و یارانش نیز برائت بجوید.

هدفی که البته شدنی نیست و طرح انفکاک اصلاح‌طلبان از روحانی و فرار چپ‌ها از پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت، به تقبیح هر دو جریان در نزد مردم منتج می‌شود.

گفتنیست، پیش از این کسانی همچون علی صوفی، مرتضی حاجی، محمدرضا تاجیک، احمد شیرزاد و کسان دیگری از اصلاح‌طلبان بر مفهومی تحت عنوان بیربطی اصلاح‌طلبان به دولت اشاره کرده‌اند!

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/200058

2_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-760293

3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940808000685

4_ http://setaresobh.ir/fa/news/main/14476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مجید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    77 35
    هرچی بدبختی سر این کشور میاد از وجود نحس اسهال طلبان است.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      55 20
      مرگ بر خاتمی و موسوی و کروبی
    • b IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      43 3
      مرگبردواعش وطالبان داخلی وجاسوسان موساد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      31 2
      مرگ بر منافق و نفوذي!!! مرگ بر اونايي كه از داخل دارن اين نظام رو ميخورن در أصل مرگ بر إصلاح طلب و اصول گراي خائن
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      27 11
      ۱۰:۱۹ - داعش داخلی که معلومه کیا هستن همون هایی که تو سال 88 ریختن بسیجی لخت میکردن و سر میبریدن و سطل زباله آتیش میزدن و به جرم ریش داشتن و چادری بودن به مردم حمله میکردن مسجد و خیمه حسینی و بسیجی و پایگاه بسج و پاسگاه و ماشین پلیس آتیش میزدن و ریگی هم ازشون حمایت میکرد و همون هایی هستن که از تروریست های تکفیری وهابی سوریه حمایت میکردن و به بشار اسد فحش میدادن و ایران و مدافعان حرم رو سرزنش میکردن و شبکه وهابی هم لیستشون رو تبلیغ میکنن ، جاسوس های موساد و سیا و ام ای 6 هم که معلومه کیان و نیازی به گفتن نیست
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      19 17
      لعنت به فرقه سراسر فساد و نفاق اصلاح طلبان ، یک مشت نفوذی ایادی غرب که ماموریت اصلیشون براندازی نرم ماموریت جنبیشون غارت بیت المال
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    58 14
    برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    37 2
    با تحریمهای جدید ترامپ برای ایران قطعن روزهای داغی رو در کشور خواهیم داشت بگوش باشین
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      3 19
      یعنی شما میگید اگه یک اصولگرا رئیس جمهور میشد دیگه تحریمی وجود نداشت ؟
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      20 2
      مگه تو انتخابات نگفتید رئیسی بیاد تحریم می شویم و مردم را ترساندید حالا رنگ عوض کردید؟
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    55 5
    همش بازی هست اطلاح طلبان و دولت دوروی یک سکه بی ارزش هستن
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    43 12
    ای کاش مسئولین کشور واقعن گوش به حرف رهبر بودن متاسفانه حتی نمایندگان ایشون هم گوش به حرف نمیدن چه برسه به بقیشون
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    22 10
    این حرفها عوض تشکر پزشکیان از بزرگواری نظام اسلامی است که فتنه گران را اعدام نکرد!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      8 22
      چرا همش حرف از اعدام میزنید ؟ چقدر شماها کشت و کشتار رو دوست دارید !!!!!!
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    16 14
    .... تر از مشرق و افرادش کمتر دیدم،بنگر که تا چه حد است نشان این خریت.اگه وجود داری انتشار بده ....ان جیره خوار کفتار صفت...
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    18 2
    طنز ماجرا اینجاست که روحانی حمایت اصلاح طلبها از خودش رو باور کرده و نمی دونه اینا چه آشی واسش پختن.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    8 3
    تاجرنیا افغانی الاصل است که با حقه بازی شناسنامه ایرانی گرفته است
  • تمنا بانو IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    مرگ بر سه نوکر اجنبی .. خاتمی ... موسوی .... کروبی
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    فساد طلبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس