مجلس

نشست علنی امروز خانه ملت در حالی به کار خود پایان داد که محمدباقر نوبخت به ارائه گزارشی درباره طرح‌های نیمه تمام دولتی پرداخت.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 16 مهر 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

42 هزار میلیارد از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در سال گذشته پرداخت کردیم/ دستگاه‌ها نسبت به فروش و واگذاری طرح‌ها مراقب نیستند

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس برای گزارشی درباره واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به نمایندگان مردم حاضر شد. 

سازمان برنامه و بودجه شرایط لازم برای واگذاری‌ طرح‌ها به بخش خصوصی را ایجاد نکرده است

در ادامه این گزارش،‌ قاسمی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از سخنان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره طرح‌های نیمه تمام گفت: تفاوت اصلی ارزیابی مرکز پژوهش‌ها و گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره طرح‌های نیمه تمام این است که شرایط لازم جهت واگذاری آنها از سوی سازمان برنامه و بودجه بوجود نیامده است.

بسیاری از دستگاه‌ها هنوز اراده واگذاری طرح‌ها را به بخش خصوصی ندارند

بر این اساس،‌ محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران طی سخنانی با اشاره به اینکه در پیوست یک قانون برنامه و بودجه سال 96، 411 هزار ملیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده است، گفت: سرجمع پروژه‌های پیوست یک این قانون برای امسال و سال‌های بعد معادل 600 هزار میلیارد تومان است.

500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور وجود دارد/ نباید با واگذاری پروژه‌ها نظام خصوصی‌سازی تبدیل به اختصاصی‌سازی شود

در ادامه نیز،‌ زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در سخنانی پس از ارائه گزارش نوبخت سخنگوی دولت، اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که دولت فعلاً توانایی اجرا و نهایی کردن پروژه‌ها را ندارد، اما بالاخره باید یک فکری برای این موضوع شود. 

*ادیانی: ما عادت کرده‌ایم سرمایه‌های موجود را هزینه و سرمایه‌های آتی را پیش‌خور کنیم/ وجود بروز مشکل در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی با این وضعیت

همچنین سید علی ادیانی پس از سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در دولت‌های مختلف رؤسای سازمان برنامه و بودجه برای ادوار مختلف مجلس مطالبی را در مورد واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به مردم مطرح کردند و اگر این رویه ادامه پیدا کند همین وضعیت را خواهیم داشت.

*محبی‌نیا: طرح‌های نیمه‌تمام مانند زخم کهنه به دولت‌های بعدی منتقل می‌شود

جهانبخش محبی‌نیا نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم پس از سخنان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور با اشاره به اینکه برای مدیریت برنامه ششم 770 هزار میلیارد تومان پول در بخش‌های مختلف نیاز داریم، گفت: بعلاوه برای نوسازی حوزه نفت حدود 500 هزار میلیارد تومان و برای اتمام طرح‌های راه و شهرسازی 200 هزار میلیارد تومان نیازمند منابع هستیم.

مجلس به استرداد لایحه عضویت ایران در صندوق هبستگی اسلامی رأی داد

در ادامه‌، نمایندگان به لایحه استرداد عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق همبستگی اسلامی وابسته به بانک توسعه اسلامی رأی موافق دادند.

*لاریجانی: مدیران ولعی برای نگهداری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی نداشته باشند

علی لاریجانی رئیس مجلس هم پس از آن طی سخنانی گفت: بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی از 20 موضوع مهمی بود که ما همگی در ابتدای سال توافق داشتیم که باید به سرانجامی برسد چرا که با 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی با وضع فعلی که داریم به نتیجه نمی‌رسد و از سوی دیگر بسیاری از این پروژه‌ها طبق قانون اصل 44 وقتی به نتیجه نیز رسید باید واگذار شود. بنابراین عقلایی است از ابتدا یا نیمه کار این پروژه‌ها واگذار شود که دولت بار آن را تحمل نکند.

اگر کسی بگوید نمایندگان یا دولت اراده واگذاری طرح‌ها را ندارند سخن آگاهانه‌ای نیست

در ادامه نشست محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از استماع نظرات نمایندگان در پی ارائه گزارشش در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: مطالب مفید، ارزشمند و اثربخشی از سوی نمایندگان ارائه شد.

«مجلس» نمونه بارز جمهوریت نظام است/ انتقاد از نظارت ضعیف نمایندگان بر اجرای قوانین

در بخش دیگری از نشست،‌ علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در نطق میان‌دستور با اشاره به الزامات یک مجلس مقتدر و کارآمد، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل اساسی استوار است، یکی اسلامیت نظام و دیگری جمهوریت نظام که با اتکا به آرای مردم شکل می‌گیرد و نماد مردم‌سالاری دینی است. 

راه‌حل اساسی مقابله با استکبار جهانی تبعیت از ولایت فقیه است

بشیر خالقی نماینده مردم خلال و کوثر نیز در نطق میان‌دستور خود، ضمن درخواست از دولت برای تعیین تکلیف به استاندار اردبیل، اظهار داشت: دشمنی استکبار با ملت ایران به ویژه آمریکا همواره وجود داشته، اما راه‌حل اساسی برای مقابله با استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار، تبعیت از مقام معظم رهبری است. 

*طرح استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی دوفوریتی بررسی می‌شود

نمایندگان در ادامه،‌ دو فوریت طرح استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی را در نشست علنی امروز یکشنبه 16 مهرماه به تصویب رساندند.

*حاجی‌دلیگانی: بازنشستگان فولاد به علت عقب افتادن مستمری‌شان پولی برای درمان ندارند

سپس،‌ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر گفت: متأسفانه حقوق بازنشستگان فولاد پرداخت نشده است؛ در حالی که مشکل درمانی دارند و به علت عقب افتادن مستمری‌شان نمی‌توانند پولی برای درمانشان پرداخت کنند.

شرکت هپکو را به صورت موقت به دولت واگذار کنید

سید مهدی مقدسی نیز به از دیگر ناطقان امروز نشست،‌ طی سخنانی عنوان کرد: در یک سال گذشته به صورت شفاهی و کتبی مشکلات شرکت‌های آْذرآب، هپکو، واگن پارس و ماشین‌سازی را با رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه مطرح کردیم و پیشنهاد کردیم که کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات کارگران و خود این شرکت‌ها تشکیل شود و از رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی دولت انتظار داریم که نسبت به حل مشکلات این شرکت‌ها اقدام کنند.

دولتمردان تلاش کنند پیمان‌شکنی ترامپ در برجام به پای اعتبار آمریکا نوشته شود

یوسف داوودی هم در نطق میان دستور خود گفت: ترامپ ماجراجو امروز هم در داخل آمریکا منزوی است و هم در بین افکار عمومی جهان دولتمردان و مسئولان کشورمان تلاش کنند که پیمان‌شکنی‌های ترامپ درخصوص برجام تماما از اعتبار و وجهه آمریکا هزینه شود و مسائلی که با منافع ملی ما گره خورده است دستمایه منازعات جناحی و سیاسی نشود.

تمامی ارکان نظام به مبارزه با فساد برخیزند/ در این مبارزه هیچ خط قرمزی را نباید لحاظ کرد

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران هم به عنوان آخرین ناطق میان‌دستور نشست علنی امروز پارلمان اظهار داشت: متأسفانه این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر نظام پارلمانی شنیده می‌شود، جمهوریت نظام با انتخاب مستقیم ریاست جمهوری معنا پیدا می‌کند، اجازه ندهیم که مردمانمان از انتخاب مستقیم ریاست جمهوری محروم شوند.

*مخالفت مجلس با فوریت بررسی طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی کشور

وکلای ملت در ادامه به فوریت بررسی طرح ادغام موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی شرکت فولاد در صندوق بازنشستگی کشور رای ندادند.

*تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی انجام می‌شود

بر اساس این گزارش،‌ نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را به بخش خصوصی تصویب کردند.

سوال از وزیر کار درباره عدم اجرای یک بند از سیاست‌های اصل 44

در بخش پایانی این نشست،‌ یک سوال ملی و دو سوال منطقه‌ای نمایندگان مجلس از وزرای دولت اعلام وصول شد.

*نشست امروز مجلس پایان یافت/ جلسه علنی بعدی 8 صبح چهارشنبه

جلسه علنی امروز پارلمان به پایان رسید که براساس اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که اداره نشست علنی را برعهده داشت، جلسه علنی بعدی ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 19 مهر آغاز خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس