محمد‌رضا رضایی‌کوچی

رئیس کمیسیون عمران گفت: در چهار ماهه اول امسال تنها هزار و 100 میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی کشور اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران در جلسه علنی امروز در جریان بررسی طرح‌های عمرانی نیمه تمام کشور اظهار کرد: کمیسیون عمران در این راستا جلسات متعددی با مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده است که به زودی گزارش جامعی به مجلس ارائه می‌کنیم.

وی با تأکید بر این که بحث پروژه‌های نیمه تمام یکی از موضوعات اصلی و دغدغه‌های مهم کشور است، گفت: در همه مدل‌های توسعه‌ای دنیا دولت مسئول خدمات زیربنایی چون شبکه‌های جاده‌ای، ارتباطات، تحقیقات بنیادین، تأسیسات دفاعی، پروژه‌های بهداشت و درمان و مسکن است که همکاری و مشارکت دولت در بخش خصوصی می‌تواند تأثیر زیادی در رشد اقتصادی داشته باشد که متأسفانه این همکاری در کشور ما آن طور که باید و شاید دیده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی در پیوست یک قانون بودجه 96 و سال‌های بعد از آن تصریح کرد: 411 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی، 58 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های استانی و 25 هزار میلیارد تومان در جدول متفرقات و سر جمع معادل 600 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها در امسال و سال‌های آینده تعریف شده‌اند.

رضایی‌کوچی ادامه داد: در قانون بودجه 96، 71 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح تملک دارایی سرمایه تعریف شده است این در حالی است که طبق آمار دریافتی ما از خزانه در چهار ماهه اول امسال فقط هزار و 100 میلیارد تومان به پروژه‌های سرمایه‌ای کشور اختصاص پیدا کرده است در صورتی که باید 24هزار میلیارد تومان تخصیص می‌یافت.

وی بیان کرد: شاید آقای نوبخت بگوید که ما برای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی اسناد خزانه و اوراق مشارکت هم منتشر کرده‌ایم که این مسئله فقط روی کاغذ است و تا این اسناد و اوراق به دست پیمانکاران برسد پروسه‌ای طولانی است و ما تنها می‌توانیم بگوییم که امروز برای همه پروژه‌های عمرانی کشور فقط هزار و 100 میلیارد تومان در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است و جالب آن است که از هزار و 100 میلیارد تومان هم 960 هزار میلیارد تومان به پروژه‌هایی که در جدول متفرقات آمده داده شده است یعنی 86 درصد اعتبارات به پروژه‌هایی داده شده که در شفاف نیستند و برای تأمین اعتبارات قدرت چانه‌زنی در آنجا می‌تواند موثر باشد.

رضایی‌کوچی گفت:‌حداقل 15 سال است که بحث واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی مطرح می‌شود اما هنوز موفق به عملیاتی کردن این مسئله نشده‌ایم و گویا بسیاری از مدیران علاقه‌ای به این واگذاری‌ها ندارند و شاید تصور می‌کنند با این اقدام دامنه اختیاراتشان کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: سالانه در بهترین شرایط تنها 20 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده می شود در حالی که ما 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمامی عمرانی داریم که در بهترین شرایط و اگر پروژه جدیدی تعریف نشود، سی سال برای اتمام این پروژه‌ها طول می‌کشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس