کد خبر 783263
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
سهام عدالت

اگر متقاضیان مابه‌التفاوت سهام عدالت را واریز نکنند دولت آن را مصادره می‌کند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس به نحوه اجرای طرح سهام‌عدالت اعتراض کردند چراکه دولت همچنان بر طبل توخالی سهام‌عدالت می‌کوبد و از مردم می‌خواهد که برای دریافت سود احتمالی و سهام احتمالی پول واریز کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت از مردم خواسته مابه‌التفاوت سود سهام‌عدالت و ارزش سهام را واریز کنند!

بدین ترتیب آنهایی که منتظر سود بودند باید از جیب خود هم مبلغی بپردازند. جالب اینکه سازمان خصوصی‌سازی مردم را تهدید کرد اگر مابه‌التفاوت را نپردازند نیمی از سهام آنها به مالکیت دولت در خواهد آمد. مسؤولان اعلام کرده‌اند ارزش سهام یک میلیون تومان است و ارزش سود ۵۰۰ هزار تومان و برای آزاد شدن سهام (که اصلا تاریخ آن معلوم نیست) مردم باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند.

سازمان خصوصی‌سازی در زیرنویس اخبار سراسری نیز مردم را تهدید کرده که اگر این مبلغ را واریز نکنند و بدهی خود را به دولت نپردازند سهم سهام‌شان به نفع دولت مصادره خواهد شد! در چنین شرایطی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید از این رویه و با اشاره به دریافت وجه از مردم به منظور تکمیل مالکیت سهام‌عدالت گفت: این کار کاملا غیرکارشناسی و غیرمنطقی است.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به دریافت وجه از دارندگان سهام‌عدالت برای تکمیل شدن مالکیت خود، اظهار داشت: اولویت دولت باید واگذاری اصل سهام‌عدالت به دارندگان این سهام باشد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت درباره واگذاری اصل سهام‌عدالت هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده و امکان واگذاری آن وجود ندارد، گرفتن وجه از مردم هیچ توجیه منطقی ندارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: دولت به جای اینکه سهام را به سهامداران بدهد تا آنها بتوانند در بازار سرمایه نسبت به انتقال مالکیت یا خرید و فروش سهم خود اقدام کنند، بعد از ۱۲ سال عنوان می‌کند که سهامداران ۵۰۰ هزار تومان بدهند تا بعدها سهام را به آنها واگذار کنیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این کار کاملا غیرکارشناسی و غیرمنطقی بوده و اصلا قابلیت اجرایی ندارد و می‌توان گفت که این اقدام براساس ضوابط و مقررات نبوده و نیاز به بازنگری دارد. پورابراهیمی با اشاره به بحثی که اخیرا مطرح شده مبنی بر اینکه غیر از ۲ دهکی که مالکیت سهام خود را به‌طور کامل در اختیار دارند، سایر گروه‌ها برای کامل شدن مالکیت خود باید مبلغی (۵۰۰ هزار تومان) را بپردازند، گفت: در حال حاضر آن ۲ دهکی که مالکیت سهام خود را به طور کامل در اختیار دارند تعیین تکلیف نشده‌اند؛ دولت چه زمانی می‌خواهد سهام آن ۲ دهک را واگذار کند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که آزادسازی سهام‌عدالت امکانپذیر نباشد این کار بیهوده است؛ اینکه ما از مردم مبلغی دریافت کنیم و چند سال دیگر به آنها سهام واگذار کنیم، کما اینکه ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته و سهام‌عدالت آزاد نشده است. پورابراهیمی گفت: دولت هر زمان که سهام آن ۲ دهک را واگذار کرد، باید از سایر سهامداران وجه مابه‌التفاوت را دریافت کند.


 واریز ناگهانی ۲۵ هزار میلیارد تومان سهام‌عدالت به جیب دولت؟


با عدم استقبال مردم برای تسویه با سازمان خصوصی‌سازی در جهت مالکیت کامل سهام‌عدالت، پیش‌بینی می‌شود رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از سبد این سهام به مالکیت دولت در بیاید.  بر اساس اعلام مسؤولان سازمان خصوصی‌سازی، ارزش کل سبد سهام‌عدالت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

در حال حاضر جمعیتی معادل ۲ دهک از سهامداران این سهام به‌طور کامل مالکیت سهام خود را در اختیار دارند و بقیه گروه‌ها باید برای کامل شدن مالکیت خود وجه مابه‌التفاوت سهم فعلی تا رقم یک میلیون تومان را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند. بر همین اساس چند روز پیش  سازمان خصوصی‌سازی برای همه مشمولان سهام‌عدالت که شماره تلفن همراه خود را به سامانه سهام‌عدالت اعلام کرده‌اند، پیامکی با عنوان اینکه «مهلت واریز نقدی جهت تسویه مانده ارزش سهام‌عدالت شما تا پایان مهر تمدید شد» ارسال کرد. بر اساس مفاد این پیامک، همه مشمولان سهام‌عدالت می‌توانند به‌صورت دلخواه و نه اجباری تا پایان مهرماه جاری نسبت به پرداخت مانده مبلغ سهام تخصیصی خود اقدام کنند.

گفتنی است، پرداخت این مبلغ الزامی نبوده و در صورت پرداخت مانده مبلغ تخصیصی سهام، به همین نسبت در آینده سود سهام‌عدالت مشمولان افزایش خواهد یافت. در واقع کسانی که با سازمان خصوصی‌سازی تسویه کامل را انجام دهند آبان‌ماه سود ۱۵۰ هزار تومانی را دریافت خواهند کرد و بقیه افراد که تقریبا مالکیت نیمی از سهم را دارند، حدود ۷۵ هزار تومان سود خواهند گرفت. اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی وجهه پنهان عدم تسویه مردم با این سازمان را تشریح و تاکید کرد در صورت عدم تسویه، دولت مالک جدید نیمی از سهام‌عدالت خواهد بود.

وی گفت: اگر مشمولان مابقی سهام خود تا یک ‌میلیون تومان را نپردازند، تنها به‌اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید. طی ۱۰ سال گذشته حدود نیمی از سهام‌عدالت یک ‌میلیون تومانی به مالکیت مردم درآمده است و به‌رغم اعلام دولت برای تسویه نیمی دیگر توسط خود مردم، استقبالی از این پیشنهاد نشده است، بنابراین تا پایان مهرماه، مالکیت حدود نیمی از کل سهام‌عدالت به دولت بازخواهد گشت و از مردم پس گرفته خواهد شد.

به عبارت دیگر اگر ارزش سبد سهام‌عدالت همان ۵۰ هزار میلیارد تومان که مسؤولان دولتی اعلام کرده‌اند در نظر گرفته شود از پایان مهرماه رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از سبد تسویه نشده سهام‌عدالت به مالکیت دولت در خواهد آمد. به نظر می‌رسد مالکیت مجدد دولت بر بخش مهمی از سبد سهام‌عدالت با هدف اصلی این طرح و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در تعارض باشد. دولت همانطور که از طریق سود این سهام مالکیت نیمی از این سبد را به مردم واگذار کرد می‌تواند با ادامه این روند مردم را به‌طور کامل مالک مابقی سهام‌عدالت کند.
 

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Asd IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    4 0
    پول کم اوردن الان میخوان با سهام عدالت از جیب مردم بکنن
  • رمضان رضایی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    0 1
    این دولت احتیاجی به انتخابات ندارد تادولت بعدی خداکریمه مهدی جان دیرتربیا تا بعض مردم رانبینی
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    3 0
    اگه دزدزاده باشی وپولت توسط پدرومادرت ازخزانه ی دولت که دستشون مثل دست مجیددلبندم درازباشه تاآخرعمرشون تو رفاءهستن نیازی به این چندرغازندارن چون تانفت است وفروش میره روپول هستن وخونه های آنچنانی وسفرهای اونچنانی وماشینهای میلیاردی حالابعدازیازده سال سودسهام من بدم ازچه دهکی شروع بشه حالانه ماه دیگه بدیم حالامردم بیان پول بریزن حالاچقدرپانصدتوم چقدرسودمیدن اگه بقیه ی پولوبریزی ،130الی 140،دفعه بعدچقدرسودواریزمیکنیددولت ،بذاریدیازده سال دیگه یه پانصد،ششصدی ازمردم بگیریم شاید40و60تومنی واریزکنیم خخخخخخخخخ
  • حسن IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    4 0
    واقعا شرم آوره ، بعد از 10 سال تازه به این فکر افتادن که چرا سهام را به مردم بدیم بااین ترفند میتونیم نیم دیگه سهامو صاحب بشیم ، ننگ بر شما
  • سما AE ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    من مستمری بگیر باحقوق یه میلیون تومنی که اونم دوم ماه بعد میریزن با قسط وهزینه های خونه از کجا میخوام بیارم ۵۰۰ تومن بریزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس