کد خبر 782800
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰
ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر ایران را به نقض برجام متهم کرد.

به گزارش مشرق، چند روز دیگر تا انتشار گزارش جدید دولت آمریکا درباره میزان پایبندی ایران به برجام مانده است. شواهد و اخبار متعدد نشان می‌دهد دونالد ترامپ خود را برای اعلام این ادعا که ایران به تعهداتش در برجام پایبند نبوده، آماده می‌کند.

سخنگوی کاخ‌سفید گفته است ترامپ تصمیم نهایی‌اش را درباره گزارش وضعیت پایبندی ایران به برجام گرفته است.

حتی گفته شده است تیم ترامپ راهبرد مربوط به این موضوع یعنی تقسیم وظایف کاخ سفید و کنگره را نیز تدوین کرده و این راهبرد مورد حمایت تیم امنیت ملی دولت آمریکا نیز قرار گرفته است. در کنگره نیز برخی سناتورها برای حمایت از گزارش ترامپ و ادعای عدم پایبندی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

این سناتورها می‌گویند کنگره آماده است شرایطی فراهم کند که یا برجام لغو شود یا اینکه شرایط برای مذاکره مجدد بر سر آن فراهم شود. آنها از راهبرد افزایش فشار بر ایران و گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی نیز گفته‌اند.

در این میان واشنگتن‌پست گزارش داده ترامپ برای آنکه فشار لازم برای تحقق سناریوی مطلوبش را وارد کند، می‌خواهد در گزارش آینده خود نه‌تنها ایران را متهم به عدم پایبندی به برجام کند بلکه برجام را توافقی علیه امنیت ملی آمریکا اعلام کند.  ترامپ نیز دیروز جمعه در دیدار فرماندهان نظامی آمریکا یک بار دیگر ایران را متهم به نقض برجام کرد. او البته در اظهارنظری کنایه‌آمیز گفت: «این آرامش قبل از توفان است.» 

رئیس‌جمهور آمریکا  در نشست با فرماندهان ارتش کشورش گفت ایران به روح برجام پایبند نبوده و بزودی خبرهایی از قول وی درباره ایران شنیده خواهد شد. «دونالد ترامپ» دیروز جمعه در نشست با فرماندهان ارشد نظامی کشورش، نحوه تقابل با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برجام را به بحث و بررسی گذاشت.

در نشست کاخ سفید، علاوه بر ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، برخی دیگر از فرماندهان ارشد ارتش این کشور هم حضور داشتند. ترامپ پیش از شروع نشست، در برابر خبرنگاران، ضمن تکرار ادعاهای پیشین درباره جمهوری اسلامی ایران گفت: «نباید اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ ایران علاوه بر حمایت از تروریسم، خشونت، خونریزی و هرج و مرج را در خاورمیانه گسترش می‌دهد.»

به گزارش فارس، وی در ادامه به عزم خود برای بر هم زدن توافق هسته‌ای پرداخت و در تلاش برای ارائه دلیل برای این اقدام احتمالی گفت: «به خاطر این که تهاجمات مستمر ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور باید متوقف شود؛ آنها به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند و ما در این نشست [درباره نحوه مقابله با ایران] بحث خواهیم کرد.» ترامپ در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره فرجام برجام گفت: «بزودی خبرهایی درباره ایران خواهید شنید.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بشدت منتقد توافق هسته‌ای با ایران است و از این توافق که سال ۲۰۱۵ در زمان دولت سابق آمریکا به دست آمد با عباراتی چون «مایه شرمساری» و «بدترین توافق تاریخ» یاد کرده است. ترامپ پس از اتمام این دیدار، همراه با برخی حضار در نشست، برای گرفتن عکس یادگاری برابر عکاسان و خبرنگاران ایستاد و سخنانی مبهم درباره «آرامش قبل از توفان» بر زبان آورد. ترامپ از خبرنگاران پرسید: «می‌دانید این جمع نماینده چه چیزی است؟ نمی‌دانم.

آرامش قبل از توفان.» خبرنگاران پرسیدند: «چه توفانی آقای رئیس‌جمهور؟ برای ایران؟ برای داعش؟ برای چه چیزی؟» ترامپ با لبخند پاسخ داد: «ما نظامیان بزرگ دنیا را در این سالن داریم. به شما خواهم گفت.»

یک روز قبل از این اظهارات ترامپ که به اعتقاد کارشناسان تلاش برای ایجاد جنگ روانی در آستانه انتشار گزارش ۱۵ اکتبر است، واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد دونالد ترامپ در سخنرانی خود در هفته آینده ضمن عدم تایید پایبندی ایران به برجام، این توافق را مغایر منافع امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و سرنوشت آن را به دست کنگره خواهد سپرد.

براساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صدور نخستین تاییدیه درباره پایبندی ایران به «برجام» در ماه آوریل اعلام کرد به چند نهاد دولتی دستور انجام بررسی‌هایی بین‌سازمانی جهت تعیین سیاست کلی این کشور درباره ایران را داده است.

مقام‌های دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از نتایج این بررسی‌ها تعیین خواهد شد.  تیمی که مأموریت انجام این بررسی‌ها به سرپرستی «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته، بعد از چند ماه تلاش، راهبردی درباره ایران تدوین کرده که مورد موافقت همه اعضای تیم امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

در بخش برجام، این طرح پیشنهادی خواستار آن است که ترامپ در گزارش جدید به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند اما با انجام رایزنی‌هایی با کنگره از بازگشت تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام علیه ایران جلوگیری کند. 

واشنگتن‌پست نوشته تصمیم جدید دولت ترامپ به منزله اولین گامی خواهد بود که می‌تواند در نهایت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ منجر شود. نشریه پولیتیکو نیز همین موضوع را تایید کرده و نوشته است: انتظار می‌رود سیاست جدید طرح‌هایی برای مقابله با گروه‌های تحت حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان را شامل شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت و دولت ترامپ برای نخستین‌بار آن را به عنوان «سازمان تروریستی» اعلام خواهد کرد.

رئیس سیا از همین حالا اختیارات جدیدی برای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتی ایران را رصد کرده و علیه آنها عملیات انجام دهند. این برنامه‌ها شامل برخی عملیات‌های روان‌شناختی مانند انتقال پول‌ به حساب‌های مخفیانه مأموران ایرانی می‌شود.


چراغ سبز کنگره


به نظر می‌رسد می‌توان با قطعیت گفت ترامپ در گزارش آتی خود، پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید نخواهد کرد. در کنگره نیز برخی سناتورها نسبت به تصمیم قانونی پس از گزارش ترامپ اظهارنظر کرده‌اند. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در این‌باره گفت: رئیس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای جز عدم تایید پایبندی ایران به برجام ندارد.

ترامپ باید به کنگره اجازه دهد تا اقدامات تنبیهی سختی علیه تهران به کار گیرد تا از این طریق پایه و اساس از بین رفتن کامل برجام یا مذاکره مجدد با ایران فراهم‌ آید. کروز با استفاده از همراهی آمانو در عدم تایید تعهدات ایران گفت: «اعتراف آژانس به اینکه آنها طبق برجام قادر به رسیدگی به یک بند اساسی، بند T (اقلام با کاربری دوگانه) نیستند، بسیار هشداردهنده است. در این شرایط، تایید پایبندی ایران بسیار اشتباه خواهد بود.

ادامه امتناع ایران برای دادن اجازه به آژانس برای دسترسی به سایت‌های نظامی، برجام را کاملاً ناکارآمد و دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را تسهیل می‌کند. نبود هرگونه راستی‌آزمایی هدفمند، دلیل دیگری است که این توافق احمقانه را معیوب می‌کند».

جنگ نفتی آمریکا علیه ایران کلید خورد


پس از اظهارات هفته گذشته یک وزیر آمریکایی درباره طرح دولت این کشور برای راه‌اندازی «جنگ نفتی» با ایران، منابع خبری روز پنجشنبه از ورود نخستین محموله نفت خام آمریکا به هند خبر دادند.


به گزارش فارس، «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد نخستین محموله نفت خام این کشور وارد هند شد. روزنامه «واشنگتن‌اگزماینر» این اقدام را در راستای طرح «جنگ نفتی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که وزیر کشور دولت آمریکا هفته گذشته به آن اشاره کرده بود.

پری گفت که «همکاری‌های جدید» در زمینه انرژی بین هند و آمریکا باعث افزایش مشاغل، ثبات اقتصادی و امنیت ملی ۲ کشور خواهد شد. مطابق این گزارش، نخستین محموله نفت آمریکا روز دوم اکتبر وارد هند شده است.

پری گفت که انتقال نفت به هند جزو نتایج دیدار «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند با ترامپ است. طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، بعد از این دیدار، شرکت‌های هندی خریداری نفت خام آمریکا را آغاز کردند. «رایان زینک»، وزیر کشور آمریکا جمعه هفته گذشته در نشستی گفته بود واشنگتن اکنون در موقعیت مناسبی قرار دارد تا از «برتری اقتصادی‌اش» برای کاستن از درآمدهای نفتی ایران استفاده کند. زینک گفت: «ایران یک تهدید جدی است. بهتر است برای مقابله با ایران از لحاظ اقتصادی و نه‌تنها از لحاظ نظامی، گزینه‌هایی در اختیار داشته باشیم.»

وی مدعی شد: آمریکا با «نفوذ اقتصادی» می‌تواند «همه قطره‌های نفت خامی که ایران تولید می‌کند را جایگزین کند.» روزنامه «واشنگتن‌اگزماینر» در توضیح اظهارات این وزیر دولت ترامپ نوشت: «آمریکا به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی و نفت خام در جهان تبدیل شده و وابستگی کمتری به نفت خاورمیانه دارد. این موضوع به آمریکا توانایی صادر کردن نفت بیشتر و کاهش نفت کشورهایی مانند ایران در بازار را می‌دهد.»

سیاستمداران آمریکا در طول سال‌های گذشته بارها درباره ایده استفاده از انرژی به عنوان سلاحی برای پیشبرد سیاست‌های خودشان اظهار نظر کرده‌اند. طرفداران این طرح می‌گویند هدف از اعمال چنین سیاستی اعمال نفوذ بر متحدانی مانند عربستان سعودی، قطر و استرالیا برای مقابله با کشورهای دشمن آمریکا نظیر ایران، روسیه و چین است.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    6 0
    والا این ژستی که این ترامپه گرفته کلا ریشه برجام رومیزنه
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    یاد امام و شهدا دل رو میبره کربلا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس