جان کربی

سخنگوی سابق وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا طی یادداشتی در «سی ان ان» گفت که رئیس‌جمهور کشورش قطعاً دلیلی برای از بین بردن برجام ندارد و باید این توافق هسته‌ای را حفظ کند.

به گزارش مشرق، «جان کربی» تحلیلگر امنیت ملی و بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که بعنوان سخنگوی وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا فعالیت داشت، طی یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «سی ان ان» تصریح کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به طور قطع هیچ دلیلی برای لغو برجام ندارد.

وی ادامه داد که ترامپ می بایست به توصیه‌های ژنرال‌های خود گوش فرا دهد و همچنان توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌روسیه، چین بعلاوه آلمان) را حفظ کند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا درباره پیامدهای از بین بردن برجام گفت: «کناره‌گیری کردن در شرایط کنونی از برجام، بر اعتبار آمریکا تأثیر می‌گذارد  و پیام راهبردی اشتباهی را ابلاغ می‌کند».

در این یادداشت آمده است، در جلسه استماع روز سه‌شنبه کمیته نیروهای مسلح سنا، معتبرترین و متفکرترین عضو تیم امنیت ملی ترامپ که رفتار بسیار سنجیده‌ای دارد، گفت که معتقد است برجام به بهترین شکل در راستای منافع آمریکا است.

وی ادامه داد، این ژنرال، «جیمز متیس» همان وزیر دفاع آمریکا بود.

کربی اینگونه نوشت، اگر این جلسه را از دست دادید، این حرف‌هایی است که در آن زده شد:

سناتور «آنگوس کینگ» اینگونه گفت: «آیا معتقدید که باقی ماندن در برجام در حال حاضر در راستای منافع امنیتی ما است؟ این یک سؤالی است که جواب آن آری یا خیر است».

متیس پاسخ داد: «بله سناتور، هست».

کربی ادامه داد، مردی که مسئول تضمین آمادگی نظامی ما برای دفاع از کشور است، به وضوح گفت که معتقد است که یک راه برای تحقق این هدف، حفظ برجام است.

بر اساس این گزارش، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز در تصدیق حرفهای متیس گفت که ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است و برجام «گسترش توانمندی هسته‌ای ایران را به تعویق انداخته است».

این مقام سابق دولت اوباما ادامه داد که برجام ایران را به تعهدات دائمی مبنی بر اینکه هرگز تسلیحات هسته ای را دنبال نکند، متعهد کرده است. این مسئله صحت دارد که محدودیت‌های خاصی بعد از یک بازه زمانی برای ایران تسهیل می‌شود اما نظام بازرسی ها تا ابد برجای خود باقی است و اگر ایران برای تقلب کردن تلاش کند، ما از آن مطلع می‌شویم و تمامی تحریم‌های هسته‌ای که لغو شده بود، مجدداً برجای اول خود بازمی‌گردد. 

در این یادداشت نوشته شده است، هفته گذشته، دانفورد، همچنین به سناتورها گفت که درباره تأثیری که کناره‌گیری آمریکا از برجام بر اعتبار واشنگتن خواهد گذاشت نگران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    1 0
    هرچی خدا بخواد و به صلاح مملکت باشه اتفاق بیافته
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    1 0
    آمریکایی‌ها هم آدم حسابی دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس