رهبر و اردوغان

رئیس جمهوری ترکیه و هیأت همراه ساعتی پیش با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (چهارشنبه) در دیدار آقای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و هیئت همراه، با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور،   توافق و همکاری ایران و ترکیه در مسائل مهم دنیای اسلام را بسیار مهم و اثرگذار خواندند و با اشاره به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی از برگزاری همه‌پرسی در منطقه کُردستان عراق، خاطرنشان کردند: آمریکا و قدرت‌های خارجی، غیرقابل اعتماد و به دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه هستند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات جدی در جهان اسلام از شرق آسیا و میانمار تا شمال افریقا، گفتند: در مقابل این مشکلات، اگر ایران و ترکیه در مسئله‌ای به توافق دست پیدا کنند، آن توافق قطعاً محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو کشور و به دنیای اسلام خواهد رسید.


ایشان با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، افزودند: متأسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوان، سطح همکاری‌های اقتصادی در چند سال اخیر هیچ پیشرفتی نکرده و باید در این خصوص، بیش از پیش تلاش و فعالیت کرد.


رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از همکاری‌های ایران و ترکیه در اجلاس آستانه و روند رو به بهبود قضایای سوریه در اثر این همکاری‌ها، افزودند: البته مسئله داعش و تکفیری‌ها به این شکل پایان نخواهد یافت و حل این مسئله، نیازمند یک برنامه بلندمدت و واقعی است.


ایشان در ادامه، برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده آن، خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت این اقدام برای همسایگان، تأکید کردند: ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، «همکاری، همفکری و تصمیم‌های واحد و جدی سیاسی و اقتصادی» از سوی ایران و ترکیه در مقابله با این قضیه را بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: نگاه آمریکا و دولت‌های اروپایی به این موضوع با نگاه ایران و ترکیه کاملاً متفاوت است و آمریکا مایل است که همواره یک عامل ایذایی علیه ایران و ترکیه در اختیار داشته باشد، بنابراین به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و مواضع آنها به هیچ‌وجه نمی‌توان اعتماد کرد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه افزودند: همچنان که اشاره کردید، از حوادث اخیر در درجه اول رژیم صهیونیستی و بعد از آن، آمریکایی‌ها سود می‌برند.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای مشغول‌سازی ایران و ترکیه و دور کردن دو کشور از مسائل مهم منطقه، افزودند: قدرت‌های خارجی و بویژه رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه و بوجود آوردن وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند.


ایشان تأکید کردند: باید با نگاهی بلندمدت و راهبردی به قضایای اخیر، تصمیمات جدی و سریع گرفت و در قالب اقدام واحد، با این موضوع مقابله کرد.


در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه با تأکید بر لزوم ایجاد اتحاد قدرتمند بین ایران و ترکیه در منطقه، گفت: در مذاکرات با رئیس جمهور اسلامی ایران در خصوص سوریه و عراق توانستیم به جمع‌بندی برسیم.


رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به لزوم اقدامات مشترک و همزمان ایران، ترکیه و عراق در مسئله کردستان عراق، گفت: بر اساس اسناد و شواهد غیرقابل انکار، آمریکا و اسرائیل در خصوص مسئله کردستان به یک توافق کلی رسیده‌اند و بارزانی با برگزاری همه‌پرسی، خطایی غیر قابل بخشش مرتکب شد.


آقای اردوغان با بیان اینکه به‌جز اسرائیل، هیچ‌کس کردستان عراق را به رسمیت نشناخته است، گفت: همسایگان عراق، قطعاً نمی‌توانند این تصمیم را قبول کنند، بنابراین مسئولان کردستان عراق از این پس قدمی نمی توانند بردارند و راه رهایی نخواهند داشت.


رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا، فرانسه و اسرائیل می خواهند کشورها را در خاورمیانه تجزیه، و از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند، خاطرنشان کرد: آنها برای سوریه نیز همین نقشه را دارند و اتحاد و تصمیم واحد ایران و ترکیه در این خصوص بسیار مهم است.


آقای اردوغان با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور تا سطح ۳۰ میلیارد دلار، افزود: کارهای فراوانی وجود دارد که می‌توانیم با همکاری یکدیگر انجام دهیم اگرچه عده‌ای از گسترش این همکاری‌ها خوشحال نخواهند شد و تلاش خواهند کرد که این گام‌های مثبت را متوقف کنند.


رئیس‌جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد با برگزاری سالانه شورای راهبردی در ایران و ترکیه، تصمیمات و توافقات به طور جدی عملیاتی شود.

منبع: دفتر مقام معظم رهبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    56 39
    لعنت بر بارزانی خائن
    • منم IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      24 8
      بیش باااااااد...
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      51 26
      22:41 بارزانی علیه داعش مبارزه کرده اما اردوغان چی؟
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      35 20
      در جواب کاربر7:40> اولا بارزانی هنگامیکه دواعش به استان های عرب نشین عراق حمله ور شده بودند ککش هم نگزید و به صورت غیر مستقیم از انها هم دفاع کرد ولی وقتی متوجه حرکت دواعش به سوی کرکوک شد احساس خطر کرد و ما تسلیحش کردیم علیه دواعش ثانیا درست است که اردوغان با داعش نجنگید ولی بارزانی دارد نوکری ارباب داعش را میکند
  • محمد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    44 14
    خدا کنه اردوغان از اشتباهاتش در راه دادن داعش به سوریه درس گرفته باشه . آینده ترکیه در صورت حمایت از معاندین سوریه چیزی جز تجزیه ترکیه نمیتانه باشه .من نمیدانم این اردوغان با چه دلیلی از معاندین سوریه حمایت کرد .
    • سلامی IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      46 9
      اردوغان هرجا منافعش باشه همونجا پیداش میشه... فوق العاده انسان درون تهی و بدون آرمانی هستش... اصلا نمیشه روش حساب باز کرد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    56 26
    لبیک یا امام خامنه ای
    • مسلم IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      33 12
      مثبت میدم تا بسوزد هرآنکه نتواند دید... جانم فدای اسلام و تابع رهبر عزیزمان هستیم
  • US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    19 14
    منظور واردات بیشتر از ترکیه است؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    23 24
    الان اعضای جبهه سایبری بانکردیسمم فقط میخوان با هر سخنانی بین دو کشور ایران و ترکیه اختلاف بیندازند تا راحت تر طرح تجزیه طلبی خودشونو در این کشورها به نوبت عمملی کنند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      18 52
      جبهه سایبری چه از نوع پانترکی-بوزگوردی و چه پانکردی-بارزانی ؛ ملعونن و نژادپرست و نوچه صهیون؛ پس لعنت به نژادپرست
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      9 1
      تکلیف پان شیعه ایسم را مشخص نکردید؟
  • US ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    21 9
    رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد «اسرائیل جدید» در منطقه است
  • US ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    8 17
    رگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده آن، خواندند
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    22 18
    بالاخره هر سیاستمداری در راه ب ثمر نشاندن اهدافش اشتباهاتی میکنه ولی مهم اینه خیلیاشون خطا رو جبران نمیکنن در این مورد هم اقای اردوغان با ادامه دار کردن وجود داعش و معارضین در سوریه و عراق باعث ایجاد فرصت جهت جدائی کردها شده والان با زحمت بیشتری باید اون اشتباهاشو جبران کنه که کمی سخته ولی ممکنه. اگر ایران رو مثل برادری خیر خواه و ید واحد در کنارش بتونه حفظ کنه و به برکت این اتحاد منافع بیشتری به ملتهای مسلمان خواهد رسید که قبلن نمیشددر بستر اختلاف به آنها دست پیدا کرد. در شرایط کنونی بهترین نزدیکی بین دو کشور برقرار شده و امیدواریم دشمنان بینشان رخنه نکنند و جدا نسازند این دو دولت قوی اسلامی رو.
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    18 43
    اتحاد ایران و ترکیه خاری است در چشم صهیونیستها
    • هومن IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      11 24
      اون قدیما هم متحد بودن با یک باد مخالف از سوریه دشمن خونی شدن ترکیه هم داعشو ساخت الان هم جوش نزن تو هنوز اردغان رو نشناختی اردوغان و بارزانی دو روی یک سکه ان "اتحاد ایران و ترکیه خاری است در چشم صهیونیستها" : باش تا بشه
  • عبدالله IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    21 18
    اتحادوهمکاری وهمراهی ایران و ترکیه بفرموده ولی امرمسلمین درهرمسئله ای واردشوندپیروزخواهند شد. این جملات کوتاه رهبر معظم انقلاب دستورالعملی ویژه برای مسلمین است . اخوان المسلمین بایدتوجه داشته‌باشد حذف مرسی حاصل فرورفتن دراموری کوته بیننانه بود که به برادری چون ایران دراشتباهی تاریخی پشت کردوانقلاب اسلامی مصررابربادداد . اکنون فرصت خوبی است ودشمن چهره واقعی خود انسان دادومتاسفانه یک قصاب پیدامیشودکه اسراییل دوم وبلکه دیگری سوم‌را تشکیل دهد وهمانطورکه وای امرمسلمین اشاره کردند باسرعت عمل عراق و ایران و ترکیه این شقی درین راناکام کرد . جلال طالبانی خدابیامرزدش کردی بلندنظربود که جایش خالی است . روحش درمیان خوبان الهی محشورباد .
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    17 20
    اتحاد ایران و ترکیه برای جلوگیری از تجزیه عراق و سوریه و تشکیل کشور جعلی کردستان بسیار حیاتی است.نقشه غرب و رژیم صهیونیستی از تشکیل این کشور جعلی مهار همیشگی قدرت ایران،ترکیه،عراق و سوریه است.چرا که این چهار کشور پتانسیل تبدیل شدن به جبهه مقاومت علیه توسعه طلبی غرب را دارند
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    12 43
    داعش اصلی در اقلیم عراق و شمال سوریه است.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    20 40
    چقدر دقیق گفتند... اسراییل جدید... صهیونیست ها هم در یک منطقه جمع شدند و بعد اعلام کردند کل کشور واسه ماست!
  • DE ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    11 21
    جانم فدای امام خامنه ایی
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    9 18
    ترکیه در اعتماد به غرب و وهابیت و صهیونیزم دیگه نباید اشتباه کنه و الّا هم از خطر کودتای درون و هم تجزیه توسط دشمنان قسم خورده اش در امان نخواهد ماند باید روابط برادریشو با ایران قویتر کنه تا در برابر توطئه ها نشکنه و مثل مصر نشه. امیدواریم آثار این اتحاد در اقتصاد و عظمت مسلمین بیشتر دیده بشه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    12 37
    لعنت بر اردوغان
    • قارداش AZ ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      45 1
      بر شمر بی حیا همیشه لعنت
    • عبدالله IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      0 0
      خواستم جوابت راطوری بدهم که تاابد خیانت بارزانی یادت بماند . البته کسی وبارزانی تابحال ازخودپرسیده حاکمیت آمریکاکه دردست فراماسونرهای یهودی است میتواندوحتما این حاکمیت شیطانی یهودی درسالهای نزدیک به چین نقل مکان میکند ؟.افول آمریکا برنامه ریزی شده است . اماسوال اصلی این است که چرابرخلاف برنامه فرقه فراماسونری که آرمانی ضد تعالیم ادیان الهی دارد بعدازایران که انقلابش برای خداوتنهاکشوری شدکه بسوی خدارفت وباخلوصش این فرقه شیطانی رادرهرمصافی شکست داد اکنون دولت عراق هم باالله تعالی ولشکرش درایران پیوست . قبل ازآن غزه خلوص برای خداوندجنگیدن رادرایرنیهادیدوحزب الله لبنان وحماس وایران اتحادی ازشیعه وسنی شدندکه اسراییل غاصب راچندبارشکست دادند شکستی که چندکشورعربی که پان عربیسم رادین زندگی مردم مسلمان کردندوگرنه اگر خداودینش اسلام راراه شهادت خودقرارمیدادند همان زمان باکمک اسلام آن همه فرزندان امت اسلام که فریب شیطان وپانهای وارداتی راخورده بودنداگربرای خداو قدس میجنگیدندپیروزمیشدند . اکنون که سربازان شیطان برعلیه اسلام میجنگند صداهایی مقدس برای اتحاد ازقطروترکیه ویمن بلندشده اندوهرچه فرقه شیطانی فشارش رابیشترکندمسلمانان بیشتری بسوی اتحاد پیش میروندو اتحادنظامی اسلامی درسراسرجهان اسلام شکل میگیرد . مصربسوی سوریه میرودوتونس همینطور ؛ پس کیدشیطان نگرفت وسعی اودرحفاظت ازرژیم صهیونیستی بامسلمانان فریب خورده ای چون داعش وبقیه نگرفت وهرروزکشورهای مسلمان بیشتری سفارتخانه های خودرادردمشق بازمیکنند . اکنون همه فریب خوردگان داعش جبهه النصره وغیره مردندواندکی ماندندوبارزانی چون فرعون درمیان نیل کشورهای مسلمان غرق خواهدشد . غیرازترکیه که به جنگ کسی آمدکه میخواهداسراییل دوم رابرپاکند بزودی کشورهای بسیاری وارداین اتحادمیشوند واگرمردم مسلمان اقلیم کردستان نمیدانند جریان چیست تقصیرایران وترکیه وکشورهای مسلمان دیگرچیست ؟ بارزانی گناهی نابخشودنی انجام دادزیرا حزب الله لبنان رادربرابرجنگ دیگری بارژیم صهیونیستی قرارداده است واگرجنگی دراینجاصورت گیرد گناه تمام کشته های لبنانی چه شیعه دررزم وبمب باران وسنی اعم اززن وبچه ومرد وپیروجوان برعهده بارزانی است والبته این اوبودکه میدانست ایران وعراق وترکیه حاضرنیستندرژیم غاصب بابارزانی همسایه سه کشورمهم شوندهرکس کشته شوداینجاهم حاصل گناه بارزانی است .
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    34 9
    این یزید زمانه آب را بر مردم عراق و سوریه بسته و مخفیانه با داعش همکاری میکند.مرگ بر اردوغان.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      7 5
      اینم حرفیه. اصلا اگه این طرح خودپسندانه سد سازی ترکیه نبود، شاید اصلا داعش به وجود نمی آمد.
  • لبیک یا خامنه ای AU ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    6 21
    لبیک یا خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس