اخبارویژه

بررسی بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در اکثر استان‌ها در فاصله بهار 95 تا بهار سال 96 روند افزایشی دارد به طوری که استان البرز با ثبت افزایش 6/2 درصدی نرخ بیکاری در بالاترین رتبه قرار دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

حامیان دو آتشه برجام حالا از آن طرف بام افتاده‌اند!


آیا علاقه دولتی‌ها به برجام کم شده است؟ سایت الف با طرح این پرسش نوشت: حامیان دولتی برجام نه تنها دیگر از القاب بلند بالا برای برجام استفاده نمی‌کنند بلکه حتی از آن در برابر نقض‌ها نیز دفاع درخور نمی‌کنند.


الف نوشت: پس از گذشت یک سال و نیم از اجرای برجام و در حالی که آمریکا در حال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های روح و جسم آن است، مسئولین ما، تازه یادشان افتاده برجام قرار نبوده «‌شق القمر» کند. این، گفته وزیرامور خارجه ایران است. ظریف چندی پیش مدعی شد که این منتقدان بودند که با بزرگنمایی برجام، انتظارات مردم را بالا بردند. البته شاید جناب ظریف فراموش کرده باشد که دکتر روحانی بود که «همه چیز» و حتی «‌آب خوردن ملت‌» را به توافق احتمالی گره زد و دقیقا خود او بود که توقعات برای مردم ایجاد کرد تا میوه آن را در انتخابات بچیند و الا منتقدینی که مدام می‌گفتند برجام راه‌حل کشور نیست، چه زمانی منافع حاصل از آن را بزرگنمایی کردند؟

جدای این مسئله‌اما، از ظریف در جایگاه یک دیپلمات کارکشته که روحانی از او با عنوان « برند » یاد می‌کند، بسیار بعید است در شرایطی که کشور باید از تمام ظرفیت برجام استفاده کند، با بی‌ربط نشان دادن عدم رفع تحریم‌های باقی مانده به برجام، پتانسیل آن را محدود نشان دهد و توان چانه‌زنی کشور را برای مواجهه با بدعهدی آمریکا کم نماید.


آمریکا- حداقل در ٦ ماه اخیر- با سه حربه در حال استفاده بیشینه از ظرفیت‌های برجام است. آمریکا تلاش می‌کند تا از طرفی با سو استفاده از تفسیرپذیری « متن » برجام، به ایران برای اخذ مجوز بازرسی‌های «‌هرکجا- هرزمان‌» فشار بیاورد، از طرف دیگر با استفاده از واژه نه چندان واضح «‌روح‌» برجام برنامه موشکی ایران را تحت شعاع قرار دهد و در تازه‌ترین اتفاق، با ‌اشاره به «‌مقدمه‌» برجام، حتی حضور ایران در سوریه را هم مغایر برجام نشان دهد و از مجموع این‌ها، ایران را به‌عنوان ناقض برجام معرفی کند و نهایت استفاده را از «‌برجام» ببرد.

ثمره این استراتژی، حداقل این است که ایران تحت این فشارهای شرارت‌آمیز، بی‌خیال اعتراض به نقض عهدهای مکرر آمریکا شود (یا توان آن را نداشته باشد) تا ایالات متحده با خیالی راحت هم تحریم‌های قبلی را حفظ کند، هم برنامه هسته‌ای ایران را عقب نگاه دارد و هم با تحریم‌های جدید، سایر چالش‌های خود با ایران را هدف‌گیری نماید.


در همین حین و در حالی که ایالات متحده آمریکا با مربوط کردن هر چیز نامربوطی به برجام درصدد استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های متن، مقدمه و روح برجام است، در طرف ایرانی گویا مسئولین دیگر اعتقادی به ظرفیت حداقلی برجام هم ندارند. مقامات محترم دولت، نه تنها عدم رفع تحریم‌های قبلی را با هزار بهانه توجیه می‌کنند که حتی تصویب تحریم‌های جدید را هم مخل برجام نمی‌دانند. طرف مقابل تهدید می‌کند، تحریم می‌کند و بی محابا حتی زیر صریح‌ترین تعهدات خود - در فروش هواپیما - می‌زند و مسئولین ایرانی تازه یادشان افتاده برجام حلال مشکلات نیست!


این البته اولین باری نیست که مقامات دولت، در زمان‌های حساس دقیقا برعکس آنچه باید عمل کنند، فعالیت می‌کنند. آن روزی که انتظار می‌رفت تا با عدم بزرگنمایی تحریم و تاثیر توافق، دست طرف مقابل برای ‌امتیازگیری را باز نگذارند چونان «‌همه چیز» را به توافق گره زدند که تو گویی توافق قرار است «‌بالمره‌» حلال تمام مشکلات از روز ازل تاکنون باشد. و ‌اما حالا که اثر برجام چیزی جز «‌تقریبا هیچ‌» نیست و دقیقا زمانی که باید ظرفیت بالقوه برجام را وسیع نشان دهند تا با چانه‌زنی مقابل بدعهدی‌های آمریکا بایستند پتانسیل آن را محدود می‌کنند!


اما مسئولین ایرانی را چه شده است که از تعریف و تمجید از برجام دست برداشته‌اند؟! البته انتظاری نیست تا طرف ایرانی هم با استفاده از روح و مقدمه برجام، ‌امتیازات فرابرجامی ‌از طرف آمریکائی اخذ کند؛‌ اما همین که مسئولین ایرانی به همان برجامی‌که بدان علاقه‌مند بودند برگردند و همان ظرفیت‌های کذایی را برای افزایش چانه‌زنی، برای آن قایل باشد کافی است. شاید لازم است برایشان یادآوری کرد که این برجام، همان آفتاب تابانی است که بسیار به آن علاقه‌مند بودند و همه چیز را به آن متصل می‌دانستند!

نفاق گل درشت روزنامه غربگرا
یک روزنامه اجاره‌ای به بهانه تشییع باشکوه شهید مدافع حرم محسن حججی، به تمجید از شیخ آلت دست منافقین پرداخت.


روزنامه شرق در مطلبی به قلم مصطفی ایزدی از سیاست‌های باند مهدی هاشمی معدوم نوشت: «پنجشنبه‌ای که گذشت در دیار علم و ایثار، در شهر آیت‌الله منتظری و با فراخوان گروه‌ها و ارگان‌های فعال، انبوه مردمی که نزدیک به 40 روز منتظر پیکر بی‌سر شهیدمحسن حججی بودند، به خیابان‌ها آمدند تا آن شهید عزیز را به سوی آرامستان جنت‌الشهدا بدرقه کنند و به خاک بسپارند. نجف‌آباد، شهر هزاران شهید، اعم از بسیجی و جهادگر و پاسدار، یک بار دیگر خروشید...


شهری که شهروندانش تحت تأثیر آموزه‌های دینی و آزادی‌خواهانه علمای بزرگ و در رأس آنها مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری بود، چنان فرزندانی را در خود پرورش داده که می‌توانند برحسب ضرورت به میدان‌های سخت مبارزه بیایند و از میان مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند، سرافرازانه بیرون آیند و هر کدام افتخار جدیدی به نام زادگاهشان بر جای گذارند. پنجشنبه گذشته، همین مردمی که در سال‌های دفاع مقدس، چند روز یک بار، از کار و زندگی‌شان دست می‌کشیدند تا ده‌ها و بعضاً صدها شهید به خون آغشته را تشییع و تا گلزار شهدای نجف‌آباد همراهی کنند، باز به خیابان آمدند تا اراده جمعی و وحدت خود را به مردم ایران و جهان نشان دهند.»


بهانه کردن مراسم تشییع باشکوه شهید حججی برای تمجید از منتظری در حالی است که حضرت امام رسماً به خاطر تحلیل‌های یأس‌آفرین و ضدانقلابی منتظری درباره دفاع مقدس از مردم به ویژه خانواده‌های شهدا عذرخواهی کردند و فرمودند ما برای یک لحظه هم در جنگ پشیمان نیستیم و این جنگ پیروزی‌های بزرگ در آینده به دنبال خواهد داشت (که همان طور هم شد).


مردم شریف نجف‌آباد نیز در ماجرای اخیر به تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرمی اهتمام کردند که قبلاً توسط محافل زنجیره‌ای غربگرا، سرزنش و شماتت می‌شدند. بنابراین محافل مذکور غلط زیادی می‌کنند که بخواهند قیام کم‌نظیر و حماسی مردم برای تشییع یک مدافع مظلوم حرم را مصادره به مطلوب خود کنند.


ضمناً آقای منتظری و امثال روزنامه شرق، در سال 88 دربست در خدمت فتنه نیابتی آمریکا و اسرائیل قرار داشتند؛ فتنه‌ای که سردمداران آن با تروریست‌های فتنه‌گر در سوریه ابراز همدردی می‌کردند. از این جهت نیز، تظاهر روزنامه بدسابقه شرق به همراهی با قافله شهید حججی، نوعی نفاق گل درشت است.

فقدان اولویت‌بندی و بیم تولید رانت در طرح کارورزی
اختصاص 30 هزار میلیارد تومان به طرح موسوم به کارورزی بدون اولویت‌بندی، طرح تورمی است که فقط موجب ایجاد رانت و تشدید تورم می‌شود.


روزنامه وطن امروز در این زمینه نوشت: افزایش نرخ بیکاری به 12/6 درصد در بهار 96 و شکستن رکورد بیشترین نرخ بیکاری در 20 فصل اخیر، در کنار منفی شدن‌اشتغال خالص (افزایش خروجی‌های بازار کار نسبت به ورودی‌های آن) نشان از بحرانی شدن موضوع بیکاری و ناکامی مطلق دولت در حوزه‌اشتغال دارد. دولتی که بر اساس وعده‌های اعلامی خود در سال 92 قرار بود چنان رونقی در اقتصاد ایجاد کند که هیچ‌کس به 45 هزار تومان یارانه نقدی نیازی نداشته باشد.


روحانی سال 92 مدعی بود: «ما برای ‌اشتغال یک برنامه جدی خواهیم داشت و من جدی‌ترین برنامه اقتصادی‌ام در ماه‌های اول، حل معضل‌اشتغال است، به‌ویژه برای آنهایی که تحصیلکرده دانشگاه‌ها هستند و وقتی این مشکل حل شد خود به خود ما می‌توانیم دانشجویان تحصیلکرده خارج از کشور را هم به داخل کشور جذب و استفاده کنیم!»


چندی پیش در آخرین روزهای شهریور، مثلث ولی‌الله سیف، محمدباقر نوبخت و علی ربیعی در ردای منجی این وضعیت بحرانی در نشستی مشترک از آغاز طرح پرداخت 30 هزار میلیارد تومانی تسهیلات به تولید در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و ایجاد ‌اشتغال سخن گفتند.


بی‌شک پرداخت حجم انبوهی از منابع که قرار است بخش مهمی از آن تحت عنوان طرح‌اشتغال فراگیر پرداخت شود این تردید را در ذهن ایجاد می‌کند که ملاک عمل دولت در تخصیص این منابع که عمدتا از منابع بانکی کشور است چه بوده و چه مکانیزمی طراحی شده است تا بنگاه‌هایی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند مستحق (به معنای شایسته و واجد شرایط) دریافت این تسهیلات باشند؟ آیا این احتمال که این طرح نیز مانند طرح‌های گذشته دچار انحرافاتی شده یا در اختیار عده‌ای رانتخوار قرار بگیرد وجود ندارد؟ دولت چه تدابیری را برای اینکه این طرح نیز به بلای بنگاه‌های زودبازده یا طرح‌های ضربتی‌اشتغال در دولت‌های گذشته دچار نشود اندیشیده است؟ اگر قرار باشد روال گذشته ادامه یابد ـ که شواهد گویای آن است ـ این منابع عظیم در اختیار گروهی دارای رانت قرار گرفته و صرفا نرخ نقدینگی و تورم جامعه بدون اتفاق مثبتی در تولید افزایش خواهد یافت و این موضوع نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد که به معنای عمیق‌تر شدن رکود است و فاجعه!


طبیعتا پرداخت تسهیلات و تزریق نقدینگی نیازمند بررسی شرایط اقتصادی کشور، تعیین اولویت‌ها، شناسایی ظرفیت‌ها و هموار کردن تولید در کنار ایجاد بازار برای صادرات و تقویت قدرت خرید طرف تقاضاست. این در حالی است که فارغ از وجود اولویت‌بندی در صنایع کشور، هدف دولت صرفا توزیع بی‌هدف پول در کشور و خروج اقتصاد از رکود به ضرب و زور این پول‌پاشی و به هزینه هدررفت منابع مالی، افزایش تورم و... است، چرا که هیچ اولویت‌بندی از نیازهای صنایع کشور به نقدینگی وجود ندارد، همانطور که طرح پرداخت 16 هزار میلیارد تومانی تسهیلات به بنگاه‌های نیمه‌تعطیل در سال گذشته نیز به صورت هدفمند و بر اساس اولویت‌های کشور صورت نگرفت که اگر اینگونه نیست باید از دولت پرسید ماحصل پرداخت حدود 550 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به کل اقتصاد ایران در سال 95 چه بود؟


از سویی در حالی که افزایش بی‌سابقه نقدینگی و عبور این رقم از 1300 هزار میلیارد تومان شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران رقم زده، قرار است صرفا در طول مدت 6 ماه 30 هزار میلیارد تومان حجم پول وارد اقتصاد کشور شود، موضوعی که با توجه به ضریب فزاینده پولی کشور هر واحد پایه پولی حدود 5 برابر نقدینگی بر اقتصاد تحمیل خواهد کرد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت با اجرای این طرح ممکن است رقمی حدود 150 هزار میلیارد تومان به نقدینگی موجود کشور اضافه شود و موجب بازگشت غول تورم شود.



افزایش بی‌سروصدای نرخ بیکاری
بررسی تغییرات بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در اکثر استان‌ها در فاصله بهار 95 تا بهار سال 96 روند افزایشی دارد به طوری که استان البرز با ثبت افزایش 6/2 درصدی نرخ بیکاری در بالاترین رتبه خیل عظیم بیکاران قرار دارد.


به گزارش سایت فردا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود با خبرنگاران نرخ بیکاری تابستان امسال را 11/5 درصد اعلام کرد.اما بررسی تغییرات بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در اکثر استان‌های کشور در مدت بهار 95 تا بهار سال 96 روند افزایشی دارد به طوری که استان البرز با ثبت افزایش 6/2 درصدی نرخ بیکاری در بالاترین رتبه خیل عظیم بیکاران قرار دارد.


بررسی شاخص‌های عمده نیروی کار در بهار سال 96  در مقایسه با بهار سال 95 به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی در بهار سال 96 رقم 6/3  درصد بود که این میزان با افزایش 4 درصدی به 10/3 درصد در بهار امسال رسیده است. علاوه بر این در آذربایجان غربی هم شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم به طوری که این نرخ در بهار 95 رقم 9/2  درصد بود که اکنون با افزایش 1/8 درصدی به 11 درصد افزایش پیدا کرده است.


استان اصفهان نیز در میان این آمارها افزایش 0/4 درصدی نرخ بیکاری را نسبت به بهار 95 تجربه می‌کند و در سایر استان‌ها از جمله استان البرز اختلاف بسیار بالایی در نرخ بیکاری وجود دارد به طوری که این استان با افزایش 6/2 درصدی نرخ بیکاری اکنون در رقم 20/4 درصدی قرار دارد و می‌توان گفت که بیشترین میزان بیکاری در این استان رقم خورده است.


طبق گزارش مرکز آمار ایران در بهار سال 96 نرخ بیکاری با افزایش 0/4 درصدی نسبت به سال ماقبل خود به 12/6 درصد رسیده است.


نتایج این طرح آماری در بهار سال 96 نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله، 28/8 درصد بوده و این نرخ در زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر است.بررسی روند تغییرات نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته یعنی بهار 95 یک درصد و نسبت به فصل گذشته یعنی زمستان 95، 0/7 درصد افزایش دارد.

خراسان

سخت گیری جدید دولت روی همایش های بی فایده

بر اساس پیشنهاد یکی از اعضای کابینه که با تایید مدیران ارشد اجرایی، به زودی برای اجرا به همه اداره ها و سازمان های دولتی ابلاغ خواهد شد، برگزاری هرگونه همایش، خارج از حوزه ماموریت قانونی و اصلی دستگاه، توسط نهادهای اجرایی تخلف محسوب می شود و علاوه بر آن که مسئولیت اجرای این مقررات برعهده رئیس دستگاه اجرایی است، ذی حساب آن دستگاه نیز موظف است از پرداخت هزینه های مربوط به همایش هایی که خارج از چارچوب مورد تایید دولت باشد، جلوگیری کند.

اولین مجوز خودرویی کابینه دوازدهم

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام شده است به استناد اصل 138 قانون اساسی، این وزارتخانه مجاز است به خرید 100 دستگاه خودروی سواری تولید داخل برای خود، از محل اعتبارات مربوطه اقدام کند. همچنین در این ابلاغیه تاکید شده است خرید خودروهای مذکور از محدودیت های مصوب دولت در سال 1387 مبنی بر گازسوز بودن خودروهای خریداری شده نیز مستثنی خواهد بود. 

اعتماد

مطهری: نباید هدف از عزاداری‌ را گم کنیم

گروه سیاسی| علی مطهری که نامه‌های سرگشاده و یادداشت‌هایش در مورد مسائل روز بخش اصلی شخصیت سیاسی او را تشکیل داده است این‌بار از محرم نوشته است. در شرایطی که دهه اول عزاداری‌های ماه محرم به پایان رسیده است، علی مطهری، نایب‌رییس مجلس دست به قلم شده است و از آفت‌ها و مشکلات عزاداری‌ها گفته است. او در این یادداشت تاکید کرده است که نباید با شکل نادرست در عزاداری‌ها، هدف از عزاداری را گم کنیم. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شعارها و نوحه‌های عزاداری‌های امام حسین‌(ع) باید خالی از جعلیات و خرافات باشد، همچنین تاکید کرد که حواشی دسته‌های عزاداری نیز باید خالی از سبک شمردن و استهزای احکام اسلامی باشد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در یادداشتی با عنوان «یک آسیب در عزاداری‌های ما»، نوشته است: «از آسیب‌ها و آفت‌های دسته‌های عزاداری ما در چند سال اخیر یکی این است که برخی بانوان در حاشیه این دسته‌ها یا به دنبال آنها با یک وضع ناهنجار از نظر پوشش و آرایش حضور می‌یابند. گویی توجه ندارند که اساس فلسفه قیام امام حسین(ع) احیای اسلام و احکام اسلامی بوده است. قطعا برخی از این بانوان توجه ندارند و سهل‌انگارند ولی به نظر می‌رسد که برخی دیگر عالماً- عامداً و برای جلب‌توجهات و نگاه‌ها دست به این کار می‌زنند - و البته احتمال برنامه‌ریزی در این خصوص نیز وجود دارد.

به هر حال باید تدبیری اندیشید تا این آسیب و آفت از بین برود. دسته‌های عزاداری یک تفنن و سرگرمی نیست و همانطور که شعارها و نوحه‌هایی که خوانده می‌شود باید خالی از جعلیات و خرافات باشد و آهنگی که به کار می‌رود باید حماسی و رثایی باشد، حواشی این دسته‌ها نیز باید خالی از سبک شمردن و استهزای احکام اسلامی باشد. نباید هدف از این عزاداری‌ها را گم کنیم تا تاثیر مثبت در نحوه زندگی ما داشته باشند.»

بازگشت پیکر ۱۱۹ شهید دوران دفاع مقدس به کشور

پیکر مطهر ۱۱۹ شهید دوران دفاع مقدس پنجشنبه ۱۳ مهرماه از مرز شلمچه وارد کشور می‌شود. به گزارش میزان، پیکر مطهر ١١٩ شهید دوران دفاع مقدس روز پنجشنبه ١٣ مهرماه مصادف با ١٤ ماه محرم ساعت ٩ صبح از مرز شلمچه وارد کشور خواهد شد. پیکر مطهر این شهدا طی ماه‌های اخیر در مناطق عملیاتی زبیدات، عملیات رمضان در کنار نهر کتیبان و عملیات کربلای ٤ در ساحل غربی رود اروند تفحص شدند.

از این تعداد پیکرهای تازه تفحص شده ٥٣ پیکر از شهدای ژاندارمری که توسط تک دشمن در منطقه عملیاتی زبیداد به شهادت رسیدند، ٣٦ پیکر از شهدای سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در منطقه عملیاتی رمضان و ٣٠ پیکر از شهدای عملیات کربلای ٤ از سپاه و بسیجان هستند. پیکر ٥٣ شهید ژاندارمری توسط نیروی انتظامی در مرز شلمچه مورد استقبال قرار خواهند گرفت. گفتنی است، مراسم وداع با پیکر مطهر این شهدا ١٣ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه ثارالله برگزار می‌شود. سپس پیکر شهدای تازه‌تفحص شده برای گذراندن مراحل آزمایش و شناسایی به تهران منتقل می‌شوند.

مجلس: نامه‌ای برای معرفی وزرای علوم و نیرو نرسیده

« دولت تاکنون نامه‌ای برای معرفی این دو وزیر باقی مانده از کابینه دوازدهم به مجلس ارایه نکرده است.» این را بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی گفته است. در روزهایی که جلسات علنی مجلس مدام همراه با تذکرهایی از سوی نمایندگان در مورد چرایی عدم معرفی وزرای علوم و نیرو همراه است، مجلس همچنان می‌گوید که خبری از معرفی وزیر از سوی دولت به مجلس نیست.

هرچند که دولت این تاکید را دارد که تا مدت سه ماه می‌تواند این دو وزارتخانه را با سرپرست اداره کند اما مجلسی‌ها بر معرفی وزیران پیشنهادی اصرار دارند. لیست وزرای کابینه دوازدهم که ١٧ مردادماه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود یک گزینه را در بر نداشت و آن هم وزیر پیشنهادی علوم بود. با این همه وزیر در دولت هنوز خبر مشخصی در مورد گزینه‌ای که قرار است به عنوان «وزیر پیشنهادی علوم» معرفی شود وجود ندارد.

از سوی دیگر اما رای نیاوردن حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس باعث شده است که وضعیت این وزارتخانه نیز همچون وزارت علوم باشد. اما اینکه چه کسی قرار است به عنوان وزیر نیرو هم معرفی شود آنچنان مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که احتمال معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در جلسات این هفته مجلس وجود ندارد و هرچند که دولت زمان معرفی این وزرا را «مهرماه» اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد که دولت تمایل دارد از فرصت مهرماه به صورت کامل استفاده کند.

آرمان

تبدیل دستگاه‌ها به وزارتخانه، مغایر قانون

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس طرح تبدیل دستگاهها به وزارتخانه را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانست و گفت: تشکیل وزارتخانه‌های جدید مشکلی از کشور حل نمی‌کند.

غلامعلی جعفرزاده درباره طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دستور بررسی قرار دارد، اظهارکرد: نمایندگان تصور می‌کنند که به دنبال افزایش نقش نظارتی خود هستند و می‌توانند با تبدیل معاونتی در ریاست جمهوری به وزارتخانه بر نقش نظارتی خود بیفزایند.

وی ادامه داد: یعنی می‌توانند وزیر جدید را استیضاح یا برای سوال به مجلس آورند اما سوال اینجاست که آیا نمایندگان مجلس توانسته‌اند بر وزارتخانه‌های کنونی نقش نظارتی دقیقی داشته باشند؟ امروز وزارتخانه‌های نیرو در حوزه آب، وزارت جهادکشاورزی در بخش‌کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش در زمینه نیروی انسانی دچار بحران هستند و هرگز این گونه نبوده است که اگر دستگاهی وزارتخانه شود همه چیز به‌سرعت حل خواهد شد.

تجربه تلخ ائتلاف در انتخابات مجلس

یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید گفت : تجربه تلخ ائتلاف در انتخابات مجلس دهم به خصوص در تهران باعث شد که این احتمال وجود داشته باشد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با هیچ گروه و جناح دیگری ائتلاف نکنند. علیرضا رحیمی درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با معتدلین و مستقلین افزود: ائتلاف در انتخابات موضوع شناخته شده و غریبی نیست.

ائتلاف زمانی شکل می‌گیرد که حداقل‌هایی از وجوه مشترک به وجود آمده یا طرفین به وجه مشترکی برسند. وی اظهارکرد: قاعدتا زمانی که تعامل به تعبیر عامیانه به بده بستان تبدیل شود، آن ائتلاف پایدار نمی‌ماند. اگر ائتلافی بخواهد پایدار باشد باید مبنای آن وجوه مشترک طرفین قرار گیرد؛ چون در فضای تعامل و بده بستان سیاسی ائتلاف شکننده بوده و تاثیرات منفی و تبعات معکوس به جای خواهد گذاشت.

حتی‌یک ایرانی در یمن وجود ‌ندارد

رئیس‌جمهور پیشین یمن در یک سخنرانی گفت: عربستان بیرون از مرزهای یمن با ایران تسویه حساب کند. علی عبدا... صالح، افزود: ریاض بیرون از مرزهای یمن با تهران تسویه حساب کند، چرا سعودی‌ها در خاک یمن با ایران تسویه حساب می‌کنند و کودکان یمنی را می‌کشند، بروید و بیرون از مرزهای یمن با ایران بجنگید.

وی افزود: در خاک یمن حتی یک ایرانی وجود ندارد؛ یک ایرانی را به ما نشان دهید که آن را اسیر کرده‌اید و یا کشته‌اید و ما مسئولیت آن را به عهده می‌گیریم، یک موشک به ما نشان دهید که ساخت ایران باشد، اظهارات شما نفاق است، نفاق است، نفاق است.براساس این گزارش، ائتلاف عربی به رهبری عربستان ایران را به حمایت از حوثی‌ها و نیروهای عبدا... صالح متهم می‌کند و مدعی است که یکی از اهداف عملیات نظامی در یمن مقابله با نفوذ ایران در یمن است.

مهاجرت گسترده از ایران به چین!

بعد از مهاجرت گسترده فعالان صنعت پوشاک به چین، حالا سرمایه‌های بازار آی‌تی ایران راهی کشور اژدها شده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفته است؛ حدود یک‌درصد از سرمایه بازار آی‌تی ایران راهی چین شده‌اند تا در آن‌جا به تولید و صادرات کالاهای دیجیتال بپردازند.

شهروند نوشت؛ به گفته میرمهدی کمیجانی دولت چین به‌اندازه‌ای به تولیدکنندگان و صادرکنندگان امتیاز داده که حتی بعضی از فعالان این صنف در ایران، درحال سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی در چین هستند تا تولیدات خود را علاوه بر ایران در سایر کشورها هم به فروش برسانند. آن‌طور که او می‌گوید، 5هزار و 500 واحد صنفی در صنف یارانه فعال هستند که تا اینجای کار حدود یک‌درصد آنها در چین سرمایه‌گذاری و شروع به تولید کرده‌اند.

ترامپ از برجام خارج نشود

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت ترامپ باید با توجه به وضعیت کنونی کره شمالی از لغو توافق هسته‌ای با ایران خودداری کند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی و با طرح ادعایی بی‌پایه و اساس که ممکن است عبدالقدیر خان، پدر دانش هسته‌ای پاکستان نحوه ساخت سلاح هسته‌ای را به ایران انتقال داده باشد، نوشت: چنین امری محتمل است و این خود یک دلیل محکم و منطقی است که ترامپ نباید از برجام خارج شود و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در 15 اکتبر تایید کند.

در این گزارش ادعا شده است، در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران لغو شود، این کشور قادر خواهد بود تا طی چند ماه سلاح هسته‌ای بسازد.

توطئه تجزیه عراق ناکام ماند

معاون رئیس‌جمهوری عراق با بیان اینکه همه پرسی اقلیم کردستان یک توطئه برای تجزیه عراق بود، گفت: این توطئه ناکام ماند و باید از مردم کُرد در برابر این توطئه چینی‌ها و شعله ور شدن جنگ و نزاع حمایت کرد.

نوری المالکی با صدور بیانیه ای گفت: توطئه تجزیه عراق به دلیل مواضع قاطع و واضح مرجعیت دینی عراق و موضع گیری دوراندیشانه پارلمان و قوای سیاسی عراق که از آینده این کشور نگران هستند، ناکام ماند. وی افزود: پاسخ محکم دولت عراق و اتخاذ مواضع واضح در رد همه پرسی و نتایج آن اهرم فشاری بر طرف‌های دعوت کننده به همه پرسی بود.

دستگیری ۳ وابسته به داعش

یک منبع آگاه در فارس گفت:۳ نفر از عوامل وابسته به گروه تروریستی داعش همزمان با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا قصد انجام اقدامات خرابکارانه و بمب‌گذاری در اماکن مذهبی شهر داراب را داشتند که با هوشیاری و اقدام به موقع نیروی انتظامی و اداره اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ ۲ نفر از این افراد توسط نیروی انتظامی و یک نفر توسط ماموران اداره اطلاعات استان دستگیر شده‌اند.

استقرار تانک‌های ایران در مرز اقلیم

یک رسانه غربی به نقل از منابع کردی مدعی استقرار تانک‌های ایرانی در مرز با اقلیم کردستان عراق شد. رویترز این مطلب را به نقل از منابع کردی که‌اشاره ای به نام آنها نکرده منتشر کرده است. این در حالی است که ایران و عراق در حال برگزاری رزمایش مشترک هستند. این رزمایش در مرزهای اقلیم کردستان در حال برگزاری است.

ورود پیکر مطهر ۱۱۹ شهید به کشور

پیکر مطهر 119 شهید دوران دفاع مقدس در روز پنجشنبه، 13مهر 96 وارد کشور می‌شود. پیکر مطهر این شهدا که طی عملیات اخیر تفحص توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کشف شده‌اند صبح پنجشنبه از طریق مرز شلمچه در جنوب کشور وارد کشور خواهد شد. مراسم استقبال از این شهدا در مرز شلمچه با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سور یاس IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    18 3
    با این شرایط وحشتناک بیکاری وعدم اشتغال وتورم ومشکل مسکن پس می خواهید مردم چه کار کنند حتی شده فرش زیر پایشان را بفروشند این کار را میکنند
    • RO ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      55 6
      خوب مردم چشمشان را باز می کردند و به کسی که عملکرد اقتصادی دارد رای می دادند نه به دروغ رای دهند ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    23 4
    من دارم کارامو درست میکنم انشاالله به زودی رفتنی هستم
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      3 3
      پيامبر اكرم‌صلي الله عليه و آله و سلم فرموده اند: «اطلبوا العلم ولو بالصين».[وسائل الشيعه، ج ۲۷، ص ۲۷.] مسلما وقتی حتی برای کسب علم و دانش رفتن به چین از جانب بزرگان دین سفارش شده قطعا امرار معاش و کسب و کار هم از این قاعده مستثنی نیست
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      2 2
      من میام ...باید چیکار کنم من در فیلد نفت و گاز کار کردم لطفا راهنمایی کنید من برم چین ...
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      2 4
      کجا میری او دنیا یا چین...اگر اون دنیا میری سفر به سلامت ...ولی اگه چین میری کار برای من هم هست بیام نفت و گاز.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    16 4
    من دارم کارامو درست میکنم انشاالله به زودی رفتنی هستم
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      4 0
      همه رفتنی هستند
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      1 2
      خوش به حالت
  • محمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    20 27
    شما ها بهترشو بلد بودید با آقای احمدی نژاد نشون میدادید که داشت مملکت رو ، رو به فروپاشی می برد . با توجه به دسته گلی که دولت سابق در عرصه های اقتصادی و بین المللی به آب داد همین که هنوز طعم جنگ و قحطی رو نچشیدیم جای شکرش باقیه.
    • طاهره IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      9 2
      نه که الآن چهارسال و نیمه دولت فعلی سرکاره خیلی پیشرفت به بار آورده؟ دولت احمدی نژاد کلی خانواده های محروم رو جلو برد و کمک کرد این دولت چی؟؟ ماشاءالله حقوقهای مدیران نجومی بگیر رو خیلی کمک کرد!!!!!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    25 3
    بیکاری روز به روز بیشتر می شود انوقت اقای نوبخت در تلویزیون امار کاهش ان را می دهد بنده خدا را دست انداخته اند و یا ایشان مردم را سر کار گذاشته اند
    • RO ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      11 30
      این بنده خدا همشهری ما است برای یک بارک الله کل ایران را مفت می فروشد ؟؟؟؟؟
  • حمید AE ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    21 3
    همه کسانی که دستی بر اتش دارند مقصرند
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    9 0
    عزای بیکاری زنان رو گرفتن در حالیکه مردهای ما از غم بیکاری رنج سفر به چین و ماچین رو بر خودشون هموار میکنن!
  • پسر IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    3 0
    مهاجرت گسترده از ایران به چین! مسئولان ایران فقط به فکر منافع خودشون نه مردم. با این وضع ایران و اقتصاد و بیکاری در آینده نه چندان دور ایران رو به پیری و دیگر کسی حاضر به زندگی در این کشور نخواهد بود
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    4 0
    برجام وضع رو برای تولید کننده های داخلی وحشتناک بدتر کرده زمان تحریم ها فقط باید با شرق آسیای ها رقابت می کردیم الان باید با کل اروپایها و دنیا هم رقابت کنیم از همه خنده دار تر این هست اکثر قراردادهای سرمایه گزاری فقط فروش و اشغال بازار مصرف هستن و موضوع ساخت مشترک و انتقال فناوری یک دروغ بیشتر نیست در همین خودروسازی همین امسال 25 درصد کاهش صادرات داشتیم و 25 درصد افزایش واردات از فرانسه!
  • تارا IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    4 1
    امیدوارم ایرانی جماعت هرجا هست شاد سربلند و پر روزی باشه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    3 0
    با مدیریتی که الان سرکار هستش راهی جز فرار از کشور برای مردم باقی نمونده. البته کسایی که از ایران میروند سه دسته هستند : ۱-پولدارهای بی اعتقادی که برای عقده گشایی از ایران میرن. ۲- نخبه هایی که در حال سوخت شدن هستند و راهی به جز خروج از کشور ندارند. ۳- افرادی که که از شدت فقر و بی کاری و فشار روانی حاصل از آن حاضرن قید وطنشونو بزنن. قشر اول خیانت کار هستن. قشر دوم باید نیم نگاهی به کشور داشته باشن و قشر سوم هم که مظلوم هستن و اون دنیا از خیلی ها طلبکار خواهند بود.
  • احمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    4 0
    مشکل بیکاری اینطوری حل نمیشه
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    3 7
    آقا شعار ندین..فرض کنید همین الان برجام لغوشد گزینه شماچیه؟میخوایین چیکار کنین؟؟غنی سازی به چه درد مردم میخوره؟؟
  • SE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    10 0
    خانمهای گوگوری مگوری به عالیجنابتان رای دادند که آزاد باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس