کد خبر 78128
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹

زندگی مسالمت‌آمیز با موش‌ها جزئی از زندگی شهروندان دراغلب کلانشهرها شده است. اما به رغم همه تلاش‌های مدیران شهری کلانشهرها و استفاده از انواع و اقسام راههای شیمیایی و فیزیکی که برای مبارزه با موش‌ها در شهرهایی چون تهران، اصفهان، مشهد،تبریز، شیراز، کرج و... انجام شده هنوز موفقیت چندانی در این خصوص حاصل نشده و موش‌ها به راحتی در داخل شهر تردد می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، طرح مبارزه با موش برای نخستین بار در سال 1363 مطرح شد و به دنبال آن در سال‌های 69 و 70 و سال‌های 75 و 79 در قالب طرح‌های مختلف ادامه پیدا کرد.
 
اگر‌ این طرح‌ها با استقبال شهروندان روبه‌رو شد اما آنطور که باید و شاید نتوانست گامی جدی برای مبارزه با موشهایی شود که روز به روز فربه‌تر می‌شدند. پس از اجرای ناموفق این طرح‌ها که دلایل گوناگونی از جمله درست جانمایی نکردن تله‌ها و آفات، پخش گسترده زباله در معابر و بی‌توجهی شهروندان به امحای صحیح زباله‌ها، دور ریختن مواد غذایی در داخل جوی‌ها و... داشت شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران در تیرماه سال 84 اولین طرح جدی مبارزه با این جونده را در پایتخت آغاز کرد.

برپا شدن چادرهای مبارزه با موش در سراسر شهر تهران که اطلاعاتی در خصوص خسارت‌های اقتصادی و بهداشتی موش‌ها به شهروندان ارائه می‌دادند در این سال بود که مرحله دوم این طرح با مبارزه شیمیایی با موش‌های پایتخت آغاز شد. به دنبال این طرح شهرداری تهران در طرحی جهادی جوی‌های پایتخت و شکستگی‌های جداول را ترمیم کرده و حفره‌های موجود در پیاده روها را پر کرد تا مانع از ورود موش‌ها به معابر شود. اما این طرح نیز با موفقیت چندانی رو به رو نبود. چرا که تعداد موش‌های پایتخت نه تنها کم نشد که به نظر می‌رسد

زاد و ولد آنها نیز به رغم تمام سمپاشی‌ها و سمومی که در محل زندگی آنها ریخته می‌شود همچنان ادامه دارد. به گفته کارشناسان انباشته بودن سطح بسیاری از انهار و جوی‌های شهر تهران از زباله و مواد غذایی دور ریختنی درحالی که هر روز صبح ماموران شهرداری به لایروبی انهار می‌پردازند یکی از مهم‌ترین عوامل در ازدیاد جمعیت موش هاست. این درحالی است که روزانه در تهران 8 هزار تن زباله تولید می‌شود که این موضوع عاملی در ازدیاد جمعیت موش‌هاست.

محمد مهدی حیدر زاده، مشاور محیط زیست شهردار تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: خیابان ولیعصر (عج) که به مرکزی برای انواع و اقسام رستوران‌ها و فست و فود‌ها تبدیل شده و روزانه حجم زیادی از زباله‌های غذایی در این خیابان تولید می‌شود به زیستگاهی برای موش‌های تهران تبدیل شده است. به گفته وی بیشترین تعداد جمعیت موشها در این خیابان زندگی می‌کنند و بیشترین تعداد لاشه موش‌ها از این خیابان جمع آوری می‌شود. بعد از خیابان ولی عصر (عج)‌نیز بیشترین تعداد لاشه موش متعلق به خیابان شریعتی است.

وی با اشاره به بهسازی پیاده روهای ولیعصر تصریح کرد: بعد از سنگ چین کردن خیابان تعداد جمعیت موشها به میزان 24 درصد کاهش یافت و این اقدام موثری در این راستا بوده اما حجم قابل توجه زباله تولیدی در این خیابان بر رشد موش‌ها تاثیر گذار است.

مشاور محیط زیست شهردار تهران تکمیل نشدن شبکه فاضلاب تهران و فعال بودن کانون‌های تولید موش در شهر را از نقاط ضعف طرح‌های مبارزه با موش در پایتخت عنوان کرده و می‌گوید: به دلیل فقدان شبکه فاضلاب در تهران ضایعات و زباله‌ها وارد انهار می‌شود این در حالی است که انهار نیز سرپوشیده نیست و بسیاری از شهروندان زباله‌های خود را داخل جوی‌های آب رها می‌کنند و این نوع رفتارها باعث شده تا کانون‌های خوب و گسترده‌‌ای در تهران برای رشد و تغذیه موش‌ها به وجود بیاید.


شهرهای بزرگ، ایستگاه‌های تولید موش

دکتر اسماعلی کهرم، استاد محیط زیست با اشاره به این نکته که تنها راه مبارزه با موش تغییر رفتار شهروندان است، می‌گوید:به دلیل رفتار نامناسب شهروندان در ریختن زباله و پسماندهای غذای‌داخل جوی‌های آب و معابر در شهرهای بزرگ ایستگاه‌های تولید موش ایجاد شده است. به گفته این استاد دانشگاه مسقف شدن جوی‌های آب و غرقاب شدن موش‌ها در داخل آن می‌تواند باعث کمتر شدن تعداد موش‌ها شود اما برخی جوی‌ها مسقف شده به دلیل جریان نداشتن آب تبدیل به محل تجمع زباله و مواد غذایی و زندگی تعداد زیادی موش شده است.

دکتر کهرم با انتقاد از طرح عقیم‌سازی گربه‌ها در کلانشهرها گفت: هزینه عقیم کردن گربه‌ها بالاست و تعداد زیادی از گربه‌ها نیز در اثر عوارض بعد از عقیم شدن از بین می‌روند که همین موضوع نیز باعث افزایش تعداد موش‌ها‌می‌شود. این استاد دانشگاه با اشاره به وزن بالای موش‌های تهرانی گفت: به نظر‌می‌رسد این موش‌ها دچار نوعی جهش ژنتیکی شده‌اند به گونه‌ای که از فرط بزرگی گربه‌ها نیز توانایی مقابله با آنها را ندارند و کار مبارزه با این‌موش‌ها نیز سخت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس