کد خبر 780990
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴
 تجمع عاشوراییان کرج

آن چه مبنای قیام عاشورا قرار گرفت، تلاش برای استقرار حق بود، حتی اگر قیمت این تلاش گران و سخت بود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید رضا اکرمی در یادداشت روزنامه خراسان نوشت:

قیام امام حسین (ع) یکی از حوادثی است که در طول تاریخ، بیشترین توجه خود ساخته و تاثیری عمیق از منظر اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بر جوامع مسلمان و غیر مسلمان گذاشته است. اتفاق جریان‌ساز در گذر قرن‌ها پیام خود را زنده نگه داشته است. 

آن چه مبنای قیام عاشورا قرار گرفت، تلاش برای استقرار حق بود، حتی اگر قیمت این تلاش گران و سخت بود. 

حضرت سید الشهدا (ع) حاضر نشدند با یزید بیعت کنند، چرا که به خوبی می‌دانستند وی لیاقت حاکمیت بر دنیای اسلام را از نظر علم، عقل، تجربه، دیانت، اخلاق و تعهد ندارد. تن در ندادن به بیعت با یزید پیام بزرگی داشت و آن این که نباید عافیت و عاقبت اندیشی ما را از حقیقت دور کن و تلاش را برای رسیدن به حق متوقف سازد. 

در حقیقت بیعت نکردن  امام حسین (ع) با یزید خط بطلانی بر روی تمامی افکار، اخلاق، بینش و منش او بود. 

اما این واقعه مهم تاریخی با همه درس ها و عبرت‌هایش باید به شایستگی برای مردم بیان شود. چنان که خداوند در آیه 5 سوره ابراهیم می فرماید :«... وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ انَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» - «ایام الهی و روزهای خدا را به یاد قوم خود بیاور در این سخن و در همه ایام ا...، آیات و نشانه ‏هایی است برای هر انسان شکیبا و پراستقامت و شکرگزار». فلسفه بزرگداشت قیام عاشورا آن است که آدمیت، شرافت، شجاعت و شهادت طلبی برای حفظ ارزش ها برجسته شوند تا انسان ها به سمت کمال حرکت کنند، چرا که انسان موجودی است کمال‌طلب که مستمر تمنای حرکت در مسیر تعالی را دارد نه آن موجودی که صرفا عیش و نوش را طلب می‌کند. به بیان دیگر انسان خلیفة ا... است و بنا به ذات خویشتن، تلاش می‌کند تا به جایگاه واقعی خود دست یابد. کربلا به مثابه دانشگاهی است که انسان های با شرف را تربیت می کند و زن و مرد در این آزمایشگاه خودشان را خالص می سازند. 

امام حسین (ع) به تمامی ملت های رنجیده عالم آموخت که چگونه راه مبارزه با استعمار را در پیش بگیرند و در برابر زالوصفتان طماع که همه هویت جامعه اسلامی را هدف گرفته‌اند، ایستادگی کنند و خود را از استعمارزدگی و فلاکت نجات دهند. 

این قیام بزرگ انعکاسی جهانی در طول تاریخ داشت و در این مکتب شاگردان بسیاری پرورش یافتند. یکی از برجسته‌ترین تاثیرات آن را می‌توان «انقلاب اسلامی ایران» دانست که از این قیام عظیم و تاریخی الگو گرفته است، به واقع باید اذعان کرد که اگر درس های کربلا نبود ما همچنان سرسپرده بیگانه و زیر منت کشورهای استعمارگری همچون آمریکا بودیم. 

به برکت همین عاشورا و محرم بود که ایرانیان قیام و ایثار کرده و شهید دادند. برخلاف تمامی مشکلات، امروز ایران کشوری سربلند است که افتخار مردمانش استقلال و آزادگی است. تمامی این مسائل دستاورد کربلا و قیام عاشورا به شمار می‌آید.  این دانشگاه عظیم، به تاریخ درس حریت، آزادگی و ایستادگی را آموخت و نجات بشریت را به این رویکرد پیوند زد.

حماسه حسینی دربردارنده نگاهی جامع، جهانی و جاویدان برای انسان ها در راه تکامل، سعادت و رستگاری بوده و هست. این قیام، دارای ظرفیت ها و استعداد بی پایانی در جهت رشد، خودسازی، بیداری، حرکت و تحول بشریت به شمار می‌آید. در واقع رسالت و رویکرد قیام آن حضرت بر مبارزه با ظلم و ستم، عصیان و انحراف، حق کشی و دین سازی های باطل، تجاوز به حقوق مومنان و محرومان، فساد و تباهی استوار بود و ترویج گفتمان توحید و کمال بشریت را دنبال می کرد. به بیان دیگر عاشورا منشأ تحول تاریخ بود و تا عالم باقی است، امواج پرتلاطم آن فراگیر خواهد شد.

به هر روی، اگرچه قرن‌ها از این اتفاق می‌گذرد اما همچنان عاشورا و کربلا، نقطه عطفی در تاریخ به شمار می‌آیند و هر کدام ما به اندازه ظرفمان از ظرفیت عظیم این واقعه بهره می‌گیریم، امید که این بهره حداکثری و ماندگار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس