حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه همواره بايد مراقب کيد و طراحي دشمن بود، افزودند: چرا عده‌اي اصرار داشته و دارند که حضور دست توطئه‌گر خبيث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون کشور ناديده بگيرند.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار ائمه جمعه سراسر کشور، با تبيين جايگاه بسيار مهم و تأثيرگذار نماز جمعه در ابعاد مختلف فردي، اجتماعي، سياسي، ديني و بين‌المللي تأکيد کردند: مهمترين وظايف ائمه جمعه، توجه بيش از پيش به اين جايگاه والا، آگاهي از واقعيت‌هاي روز جامعه، غافل نشدن از طراحي‌هاي دشمن، ارتباط نزديک و صميمي با جوانان و استفاده از ابتکار و توانايي‌هاي آنان است.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان جايگاه والاي نماز جمعه، به ويژگي‌هاي منحصر به فرد نماز جمعه از جمله تکرار هفتگي آن اشاره کردند و افزودند: نماز جمعه همچون نشانه‌هاي راهنما است که هر جمعه در مقابل ديدگان آحاد مردم قرار مي‌گيرد و به آنان مسير صحيح حرکت را نشان مي‌دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شرايط فقهي اقامه نماز جمعه، جايگزيني خطبه‌هاي نماز جمعه به جاي دو رکعت نماز، نحوه بيان خطبه‌ها به وسيله امام جمعه و مضمون خطبه‌ها را از جمله ويژگي‌هاي نماز جمعه و جايگاه بسيار برجسته آن برشمردند و خاطرنشان کردند: در چنين جايگاهي، قطعاً ‌حرکات، سخنان، اشارات و حتي سکوت امام جمعه مي‌تواند الهام بخش باشد، بنابراين از جمله وظايف مهم ائمه جمعه، حفاظت از اين جايگاه و مراقبت مضاعف از خود است.
رهبر انقلاب اسلامي، ذکر کثير را از ديگر ويژگي‌هاي نماز جمعه دانستند و افزودند: برکات نماز جمعه منحصر در امام جمعه و نمازگزاران نيست بلکه اين تفضلات الهي در طول هفته، در ميان جامعه و مردم سرريز مي‌شود که اين، همان ذکر کثير نماز جمعه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين آثار ذکر کثير در جامعه، يکي از نتايج آن را استحکام ايمان و نهراسيدن از دشمنان برشمردند و تأکيد کردند: کساني که از برکات ذکر کثير بهره‌مند مي‌شوند، هياهوها و تهديدهاي دشمنان، براي آنان ترس آفرين و غيرمنتظره نخواهد بود، زيرا ظالمان و مستکبران که براساس رويه زياده‌طلبي خود همواره به دنبال در انحصار گرفتن و بلعيدن همه امکانات و ذخاير مادي کشورها هستند، فرياد عدالت‌طلبي و آزادي انسان‌ها و دفاع از مظلوم را هيچگاه برنمي‌تابند.
ايشان افزودند: مستکبران و زياده‌طلبان دنيا برخلاف شعارهايشان، تمام قدرت و ثروت را براي عده‌اي معدود و اطرافيان خود مي‌خواهند که نمونه بارز آن مقايسه وضعيت زندگي مردم عادي با حاکمان، در آمريکا است.

*سفر رئيس‌جمهور به سازمان ملل پر مغز بود
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي آمارهاي تکان دهنده از وضعيت زندگي مردم آمريکا، خاطرنشان کردند: البته رئيس جمهور محترم بخشي از اين حقايق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بيان کردند و وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده‌ها ميليون انسان در زير خط فقر‌بخشي از حقايق تلخ جامعه آمريکا است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: در مقابل چنين تفکر زياده‌طلب‌خواهانه‌اي که به دنبال سلطه بر همه دنياست، يک ملت با همه وجود ايستاده است و زير بار حرف زور نمي‌رود و در حمايت از ملت‌هاي مسلمان و مظلوم به ويژه مردم فلسطين نيز صريحاً اعلام نظر مي‌کند.
ايشان افزودند: خشم، تهديد، و دندان گرگ نشان دادن سلطه‌طلبان در مقابل چنين ملتي، غيرمنتظره و غيرطبيعي نيست اما در مقابل اين تهديدها يا بايد تسليم شد يا اينکه با استحکام ايمان و ارتباط با خداوند، در مقابل زياده خواهان ايستاد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: مقاومت و ايستادگي خواسته اسلام و قرآن است و اين ايستادگي از خصوصيات ذکر کثير نماز جمعه است و اگر اين ذکر کثير، همه ابعاد دروني، اجتماعي، سياسي و بين‌المللي را دربر بگيرد، قطعاً جامعه مقاوم و استوار خواهد بود.

* آگاهي از مسائل روز و واقعيات جامعه وظيفه ائمه جمعه است
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، آگاهي از مسائل روز و واقعيت جامعه و هوشياري را از ديگر وظايف ائمه جمعه برشمردند و تأکيد کردند: در طول سي سال گذشته، لغزش‌ها، خطاها، انحراف‌ها و از مسير خارج شدن برخي افراد به دليل بي‌اطلاعي از واقعيت‌ها بوده است.
ايشان توجه به طراحي و توطئه دشمن را از جمله وظايف مهم ائمه جمعه دانستند و افزودند: در سال‌هاي اخير برخي قلم‌ها، تلاش فراواني کردند تا موضوع دشمن شناسي را از ذهن جامعه و مردم خارج کنند و حتي در برخي موارد مغالطه مي‌کردند که نظام براي فرار از مسئوليت برخي مشکلات داخلي، دائماً موضوع دشمن خارجي را طرح مي‌کند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اين حرف از اساس نادرست است زيرا کسي نمي‌تواند منکر کوتاهي‌ها، غفلت‌ها و سهل‌انگاري‌هاي مسئولان در بروز برخي مشکلات در سي سال گذشته باشد اما اين موضوع نبايد به معناي ناديده گرفتن دشمن باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه همواره بايد مراقب کيد و طراحي دشمن بود، افزودند: چرا عده‌اي اصرار داشته و دارند که حضور دست توطئه‌گر خبيث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون کشور ناديده بگيرند.
ايشان تأکيد کردند: بايد همواره نسبت به تحرک دشمن هوشيار بود و شيوه مقابله با آن را دانست.
رهبر انقلاب اسلامي سپس با طرح اين سؤال که امروز مهمترين نقطه‌اي که دشمن بر آن متمرکز شده، کدام است؟ افزودند: جوانان که اکثريت جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند اصلي ترين هدف دشمن هستند، زيرا جوان موتور پيش برنده کشور است.
ايشان با اشاره به برنامه‌ريزي دشمن از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي براي ضربه‌زدن به اين سرمايه گرانبها، خاطرنشان کردند: بايد جوانان را از آسيب خطرهاي دشمن حفظ کرد که يکي از راه‌هاي آن، ارتباط مستمر و هدايتگر ائمه جمعه با جوانان است
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: بايد با جوانان رفيق بود و حرف و سخن آنان‌ را شنيد و راه را براي حضور آنان در عرصه‌هاي مختلف باز کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اهميت نقش جوانان، ائمه جمعه را به شنيدن و برطرف کردن شبهات ديني، اجتماعي و سياسي جوانان توصيه کردند.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه ضمن تشريح اهداف برگزاري بيست و يکمين گردهمايي ائمه جمعه، به برگزاري نماز جمعه در 643 شهر اشاره کرد و گفت: در طول يکسال گذشته برنامه هاي مختلفي براي افزايش آگاهي و بصيرت مردم، آرامش بخشي جامعه، همکاري ائمه جمعه با آموزش و پرورش و ارتباط بيشتر آنان با نسل جوان اجرا شده است.
در پايان اين ديدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس