کد خبر 780546
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کله پاچه

رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران گفت: نگهداری کله و پاچه و سیرابی دام‌های ذبح شده می‌تواند ناقل بیماری تب کریمه کنگو و کنه باشد.

به گزارش مشرق، محمدحسین عزیزی در خصوص قربانی کردن دام در ایام ماه محرم هشدار داد و گفت: با توجه به هشدارهای مکرر سازمان دامپزشکی  نسبت به عدم قربانی کردن دام در سطح شهر، همچنان این روند ادامه دارد براین اساس به علت عدم امکان تشخیص بیماری در دام  هر لحظه احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

وی افزود: با توجه به رسم قربانی کردن در ایام محرم، میزان انباشت امعاء و احشاء دام‌های قربانی شده در قصابی‌ها افزایش یافته و این امر نگهداری اینگونه فرآورده‌های گوشتی را دچار مشکل می‌کند این در حالی است که با توجه به احتمال بالای شیوع بیماری تب کریمه کنگو نگهداری جگر، کله‌پاچه و دیگر امعاء و احشاء دام‌های قربانی شده در سطح شهر بدون نظارت سازمان دامپزشکی خطرناک بوده و می‌تواند شیوع بیماری را افزایش دهد.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: اولین افراد در مواجه با بیماری تب کریمه کنگو قصاب‌ها و بعد از آن آشپز هیئت‌ها هستند چرا که این افراد با گوشت خام  و خون دام‌های قربانی شده در تماس بوده و از طریق خون این فرآورده‌ها می‌توانند مبتلا به بیماری شوند بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در روزهای باقی مانده از ماه محرم از ذبح دام در سطح شهر جداً خودداری شود.

وی عنوان کرد: نگهداری کله و پاچه و سیرابی دام‌های ذبح شده بسیار خطرناک است و کسانی که این فرآورده‌های گوشتی را بدون پاک کردن به همراه خون نگهداری می‌کنند می‌توانند بیماری را اشاعه داده و افراد زیادی را آلوده نمایند. همچنین کنه‌های موجود در کله و پاچه دام‌های ذکر شده نیز به‌راحتی در فضا پخش شده و بیماری را از یک مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کنند.

عزیزی اذعان داشت: اعضای دام‌های قربانی شده بعد از مدتی دچار فساد و کرم‌زدگی می‌شود و با نگهداری طولانی‌مدت خاصیت و سلامت این نوع فرآورده‌ها از بین رفته و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

وی در خصوص خطر کشتار دام‌های نذری در بین مردم افزود: کشتار دام‌های نذری در بین مردم و هیئت‌های حسینی به راحتی کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو را به مردم منتقل می کند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر تذکر به قصاب‌ها و فروشندگان دام‌های محلی به مردم  نیز اکیداً توصیه می‌شود از حضور در خیابان‌ها و هیئت‌هایی که اقدام به قربانی کردن دام می‌کنند جدا خودداری کرده به  هشدارها توجه نمایند و نسبت به عدم ابتلا به بیماری آگاهانه رفتار کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس