کد خبر 780274
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
ترامپ

کاهش محبوبیت روزافزون رئیس جمهور آمریکا، وی را از هم‌اکنون به فکر کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ انداخته است.

 به گزارش مشرق، نظرسنجی‌هایی که در ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود، حاکی از کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور این کشور است. از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی تا کنون، محبوبیت ترامپ در کاخ سفید تا حدود زیادی کاهش یافته است. نظرسنجی دانشگاه «کویینی پیاک» حاکی است که تنها 36 درصد مردم آمریکا از عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهور رضایت دارند و اکثر آنها معتقدند که ترامپ صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری این کشور را ندارد. بدون شک، این میزان رضایت عمومی، نمی‌تواند ضامن ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید باشد. از این رو دموکراتها سعی دارند در انتخابات ریاست جمهوی 2020 با قدرت بیشتری حضور پیدا کنند. از سوی دیگر، بسیاری از جمهوری‌خواهان نگران این موضوع هستند که نارضایتی عمومی نسبت به رویکرد سیاسی ترامپ، خود را در انتخابات میان دوره یا کنگره که در سال آینده برگزار می شود نیز نشان دهد. محصول این روند، می تواند از دست رفتن اکثریت سنا و مجلس نمایندگان به ضرر حزب جمهوری‌خواه باشد.

ترامپ سعی دارد در برهه فعلی، نظرسنجی‌های صورت گرفته در رسانه‌ها و حتی مراکز علمی و تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا را منکر شده و از آنها تحت عنوان نظرسازی یاد کند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که روند افت محبوبیت ترامپ طی ماه‌های گذشته محسوس بوده است. فراتر از آن، نباید فراموش کرد که ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته در ایالات متحده آمریکا، با استناد به سیستم انتخاباتی الکترال توانست بر نامزد رقیب یعنی هیلاری کلینتون پیروز شود. این در حالی بود که آرای عمومی ترامپ حدود 3 میلیون عدد کمتر از هیلاری کلینتون بود. بنابراین، رویکرد منفی شهروندان آمریکایی نسبت به حضور ترامپ در کاخ سفید، موضوعی ناملموس نیست.

اخیرا هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات خواستار اصلاح ساختار انتخاباتی الکترال در ایالات متحده آمریکا شده است. اگر این اصلاح ساختار صورت گیرد و در سال 2020 شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس تساوی آرای شهروندان باشیم، ترامپ قدرت پیروزی دوباره در انتخابات را نخواهد داشت. با این حال، کاهش محبوبیت ترامپ نشان می‌دهد که حتی در صورت برگزاری انتخابات به صورت الکترال نیز این بار وی شانس کمتری نسبت به سال 2016 میلادی خواهد داشت. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که در ایالاتی پاندولی و تعیین کننده (که آرای آنها به صورت سنتی به هیچ یک از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه تعلق ندارد) نیز محبوبیت ترامپ همگام با دیگر ایالات آمریکا کاهش یافته است.

در چنین شرایطی ترامپ از هیچ گونه تلاشی برای حضور دوباره در قدرت فروگذار نخواهد کرد! یکی از این تلاش‌ها، تزریق فضای تهدید و ناامنی در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکاست. دقیقا مانند اقدامی که بوش پسر در سالهای 2001 تا 2004 میلادی صورت داد و توانست پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 را تضمین کند. در آن زمان، جان کری به عنوان نامزد حزب دموکرات نتوانست اقدامی در برابر بوش پسر صورت دهد زیرا فضای رسانه‌ای، تبلیغاتی و سیاسی شکل گرفته در ایالات متحده، آن هم بر اساس انگاره ها و مولفه‌های واهی و پوچ سبب گردش دوباره آرا به سود جمهویخواهان گردید. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از اصلی ترین دلایل تنش زایی‌های اخیر ترامپ در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، خصوصا در قبال کره شمالی، همین مسئله است. ترامپ به خوبی می‌داند که اگر جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال آینده شکست بخوردند و اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، وی با فشار مشترک دو حزب اصلی آمریکا مواجه خواهد شد. در این صورت، احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس