آموزش قرآن

هنوز ترکش های امضای سند ۲۰۳۰ یونسکو از ذهنمان پاک نشده بود که آموزش و پرورش با اقدام جنجالی دیگری معلمان پرورشی را از تدریس قرآن در مقطع ابتدایی حذف کرد و گام دیگری برای تضعیف قرآن در مدارس برداشت.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- پس از بحث های فراوانی که بر سر تصویب سند ۲۰۳۰ در دولت و اجرای آن توسط آموزش و پرورش به راه افتاد، مهمترین تاکید رهبر انقلاب، تعیین مسیر آینده آموزش و پرورش بر پایه نقشه راهی بومی با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین بود که شش سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده بود؛ سندی که نه تنها بخش های عمده ای از آن هنوز بر زمین مانده، بلکه در بسیاری از موارد با کارشکنی های صورت گرفته، اصل سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش نیز به حاشیه رانده شده است.

حال اما در شرایطی که هنوز ترکش های تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو از ذهن ها پاک نشده است، مسئولان آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دست به اقدام جنجالی دیگری زده اند و با حذف معلمان قرآن در مقطع ابتدایی، آموزش قرآن را از معلمان تخصصی مربوطه گرفته و به معلمان هر کلاس واگذار کرده اند.

نقشه راه سند تحول بنیادین درباره آموزش قرآن

سند تحول بنیادین، آذرماه سال ۱۳۹۰ در هشت فصل مختلف به تایید رئیس جمهور رسید و به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴تبیین شد. در بند اول از فصل هشتم این سند که به تببین اهداف عملیاتی و راه کارها پرداخته شده است، در مورد فعالیت های قرآنی در مدارس آمده است: «تقویت انس با قرآن در دانش آموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و توانمند سازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره ی ابتدایی، آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرانی در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی»

بر اساس این سند، آموزش و پرورش وظیفه برنامه ریزی و مهندسی آموزش عمومی قرآن کشور را بر عهده دارد و نکته حائز اهمیت در این سند قانونی تاکید بر انجام گرفتن تمامی فعالیت های قرآنی کشور مبتنی بر سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش است. به نحویکه در یکی از بندهای آن آمده است، تمامی فعالیت های قرآنی کشور که توسط نهادها، ارگان ها و سازمان های دولتی و مؤسسات قرآنی مردمی در حوزه  آموزش عمومی قرآن کشور انجام می گیرد- مانند آموزش روخوانی و روان خوانی و ... -  باید از سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش تبعیت کند.

با اینکه آموزش و پرورش به عنوان متولی و سیاست گذار آموزش قرآن در کشور تعیین شده است اما تصمیم اخیر این وزارتخانه برای حذف آموزش قرآن توسط مربیان پرورشی و حذف مربیان متخصص از آموزش قرآن خود فاصله زیادی با اصول سند تحول بنیادین دارد.

حذف معلم قرآن از مقطع ابتدایی

چند روز قبل، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در اتفاقی مهم و قابل تامل از حذف معلمان پرورشی برای آموزش قرآن در مقطع ابتدایی خبر داد. مهدی فیض با تاکید بر اینکه از سال تحصیلی جاری برای مدارس دوره ابتدایی، معلم مجزا که درس قرآن را تدریس کند بکار گرفته نخواهد شد، وظیفه تدریس قرآن در مدارس ابتدایی را از وظایف معلم هر کلاس دانسته و تاکید کرده بود که وظیفه آموزش قرآن در مقطع ابتدایی به عهده معلم هر کلاس است!

فیض ادامه داد: بهره بردار معلمان قرآنی در دوره ابتدایی، معاونت آموزش ابتدایی است .وی با بیان اینکه اکنون آموزش قرآن در کلاس درس برعهده معلمان قرار داده شده است و نیازی به استخدام معلم قرآن برای مدارس نیست، با تفسیری قابل تامل گفته بود: با این شیوه آمار معلمان قرآنی به تعداد معلمان مدارس ابتدایی خواهد بود.

فرشیدی: حذف معلم قرآن از مقطع ابتدایی باسند تحول بنیادین در تضاد است

در همین زمینه دکتر محمود فرشیدی وزیر پیشین آموزش و پرورش در گفتگو با مشرق، حذف معلمان پرورشی از آموزش قرآن در مقطع ابتدایی را ظلمی آشکار به آینده قرآنی کشور دانست و گفت:چنین تصمیمی اگر به منظور کاهش بار مالی آموزش و پرورش و شانه خالی کردن از زیر بار استخدام معلمان قرآنی صورت گرفته باشد، کاملا غیر منطقی و مخالف اصول آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه بعضی اوقات نگاه غیرکیفی مسئولان در آموزش و پرورش سعی در حل مشکلات به صورت غیر منطقی داشته است، گفت:حذف یک معلم از نظام آموزشی به دلیل کمبود نیروی انسانی و واگذاری تدریس آن درس به معلم دیگر، کاری اشتباه است و تفاوتی ندارد این اتفاق برای درس قرآن بیفتد یا ریاضی و فیزیک.

فرشیدی مشکل این روزهای نظام آموزشی را اولویت نداشتن دروس مرتبط با معارف انسانی نسبت به دروس مادر، برای مسئولان آموزش و پرورش  دانست و گفت: اگر مدرسه ای فقط یک هفته معلم ریاضی و فیزیک نداشته باشد تمامی زیرمجموعه ها برای رفع مشکل به می شوند، اما کمبود معلم قرآن و پرورشی نه تنها برای مسئولان دارای اولویت نیست، بلکه با چنین تصمیمات غیر کارشناسی ممکن است نسبت به تضعیف قرآن در مدارس گام برداند.

وزیر پیشین آموزش و پرورش البته بر این باور است که اگر معلمان دروس تخصصی پس از گذراندن آموزش های ویژه و تخصصی تدریس قرآن ، آموزش قرآن در مدارس را برعهده بگیرند، تاثیر بهتری بر روند آموزش قرآن در مدارس خواهند داشت، گفت: وقتی دانش آموزی ببیند معلم ریاضی یا فیزیک قرآن نیز آموزش می دهد نگاه بهتری به آموزش قرآن پیدا می کند.

وی حذف معلمان متخصص آموزش قرآن از مقطع ابتدایی را منافی اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانست و تاکید کرد: هدف سند تحول بنیادین حذف نگاه صرفا علمی به مدرسه و دانش آموز بود.بر اساس این سند باید انسان تربیت و وارد جامعه شود و دانش آموز تمامی زوایای انسانی و اجتماعی را به طور کامل آموزش ببیند.

فرشیدی غیر متخصص بودن معلمان مقطع ابتدایی در آموزش قرآن را پیش زمینه ای برای حذف تدریجی درس قرآن در مقطع دبستان دانست و گفت: با اینکار معلم، از یک سو به دلیل محدود بودن ساعت های آموزشی و از سوی دیگر به دلیل عدم علاقه و توانایی لازم برای تدریس قرآن، زمان تعیین شده برای این درس را به سایر دروس اختصاص می دهد و به مرور زمان قرآن در مقطع ابتدایی به حاشیه خواهد رفت.

سند ۲۰۳۰ رفت اما اثراتش باقی است

حذف یکباره معلمان پرورشی از نظام آموزش قرآن در مقطع ابتدایی، دومین حرکتی است که آموزش و پرورش پس از کاهش ۳۰درصدی ساعت درس قرآن در مقطع متوسطه انجام داد و درست برخلاف سند تحول بنیادین و هم سو با سند ۲۰۳۰به سرانجام رسانده است.

این موضوع درست بر خلاف رویه ای است که نظام، از وزارت آموزش و پرورش توقع دارد چراکه از آنجا که چالش­ های مرتبط با آموزش عمومی قرآن از سال­های گذشته شناسایی شده بود، استراتژی و راه حلی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد. بر اساس ماده اول مصوبه جلسه اول شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۸۸ «مسئولیت حوزه آموزش عمومی قرآن کشور بر عهده وزیر آموزش و پرورش است»، یعنی وزیر آموزش و پرورش باید اولین پاسخگوی این وضعیت و نفر اول برای توسعه آموزش عمومی قران در کشور باشد، موضوعی که با رویه فعلی، درست برعکس ان عمل شده است.

با این روند به نظر می رسد متأسفانه وزارت آموزش و پرورش که جایگاهی بنیادی در امر توسعه آموزش های قرآنی در کشور دارد، بعد از گذشت سالها هنوز قرآن را یک درس ساده و همچون ریاضی و ادبیات فارسی برای دبستانی ها می داند و  آموزش آنرا نیز یک کار حاشیه­ ای تصور می کند، موضوعی که درست بر خلاف سند تحول و موافق با روح و رویه هاییست که نسخه نویسان غربی برای جوامع اسلامی تجویز می کنند.

***

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش مشرق، جوابیه ارسال کرده است که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    هدف این سند به صورت خلاصه اینه که غربی ها و صهیونیست ها مطمئن بشن امثال "حسین فهمیده" ها تربیت نشن.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      60 7
      امثال حججی ها داداش جان
    • امین IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      42 6
      به زودی دلایلی رو برای اینکار میارن و چنان وانمود میکنن که اینکار باعث تعالی آدم میشه! ممکنه بگن این نحوه آموزش قرآن صحیح نیست. به فرض که حرف شما درست باشه. خب برین نحوه درستش رو ایجاد کنید نه اینکه حذفش کنید.
    • ابی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      41 5
      آفرین کوتاه و مختصر
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      19 65
      هدف این سند پرورش انسان های آزاده و منطقی است. داعش هم به بچه ها و نوجوانان خود عقاید را تحمیل می کند و از کشته های خود برای کودکان، سمبل می سازنند.
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      23 5
      حججی از نسل فهمیده است
    • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      43 2
      تیم سیاسی حاکم بطور حتم و با توجه به رویکرد چندساله لایئک هستند و دنبال حاکم کردن این که مشخص است ؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 25
      واقعا متاسفم برای این عمل .کلاسهای قران خطرش برای بچه ها بیشتر از مدرسست .بالاخره ادم ناجور زیاده اا
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    چند روز پیش در خیابون پسر جوانی دیدم که بجای شلوار ساپورت تنگ زنانه پوشیده بود و به این طریق در منتهای فساد 2030 را ترویج میکرد . ای ننگ بر کسانیکه به فرمان اربابشان آمریکا چنین قرارداد ننگین و موهنی را امضا کردند و با وجود اینهمه تذکر بی اعتنا مشغول اجرای پروژه دین ستیز خود هستن
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      56 25
      خودت ازش پرسیدی ،گفت من الگوی لباسم رو از سند 2030 گرفتم!!؟
    • AU ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      36 31
      اتفاقا منم وقتی‌ دیدم پرسپولیس با اختلاف ۴تا گل باخت تازه فهمیدم که این سند ننگین ۲۰۳۰ اثراتشو کجاها داره میذاره!!!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      19 33
      دانشمند ،از شلوار تنگ يه مردکي چجوري تو به منتهاي فساد و 2030 پي بردي?! اصلا چرا اختيار چشاتو نداري،دنبال ساپورت و ...اينايي،حاجي شرم کن! اون ميپوشه که تو چشم چروني کني،هر دوتون مشکل دارين.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    از اول هم معلوم بود که با وجود لغو ظاهری این سند در شورای انقلاب فرهنگی، دولت در عمل این سند را اجرا خواهد کرد
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    زمان شاه در دبستانها از سال اول ابتدایی هم معلم قرآن بود هم معلم دینی! و حالا معلم قرآن و دینی برای دبستانها حذف شده؟؟؟؟؟ خجالت آور نیست؟
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      اون زمان هنوز نمیدونستند درس دینی چقدر برای لیبرالیزم و صهیونیزم میتونه خطرناک باشه. نمونه اش هم جوانان انقلابی و مومن در جبهه های دفاع مقدس. لیبرال هادر ایران , همان منافقین هستند بدون اسلحه و بمب , ای کاش مردم ایران میفهمیدند....
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      16 21
      من با سیستم معلم دینی در مدرسه بزرگ شدم، الان فکر میکنی وضعیت اعتقاداتم خیلی عالی هست؟! کلاس های بی روح، خشک، روزنامه ی جام جم و روخوانی در کلاس، صحنه صحنه ی آن دوران در ذهنم مجسم است. البته از حق نگذریم برخی هم اینچنین نبودند، بالاخره ما یازده دوازده سال در مدرسه بودیم، قضاوت ما اصل است نه تحقیقات شما!
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      23 27
      پس نتیجه ی اقدامات شاه، جوانان انقلابی و مومن در جبهه های دفاع مقدس و در بعد از انقلاب، جوانان فراری از همه ی قواعد است!
  • دبیر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    48 10
    بنده کاری به مفاد ۲۰۳۰ ندارم وبه تاسی از مقام معظم رهبری آن را مردود می دانم ولی به عنوان یک دبیر دینی وقرآن وکسی که حداقل ۲۰ سال درمدارس ابتدایی تدریس داشته است وبا آن بیگانه نیست باید عرض کنم که با اینکار موافق هستم متاسفانه ما به تعداد کافی معلم خبره قرآنی که آشنایی کامل با شرایط روحی وروانی دانش آموزان ابتدایی داشته باشند نداریم تدریس قرآن درمدرسه با تدریس درمحافل مذهبی مانند مساجد وهیات ها کاملا فرق می کند بنده شاهد بودم که برخی از معلمین قرآن موجب دوری دانش آموزان از قرآن شده اند تدریس قرآن درمدارس ظرافت خاص خود را دارد متاسفانه دربرخی ازمدارس ما دروس دینی وقرآن برای دانش آموزان جذابیت خاصی ندارد آن هم فقط به دلیل نداشتن مهارت های لازم دبیران این دروس است اگر می خواهیم قرآن در مدارس ابتدایی گسترش پیدا کند با اصلاع روند آموزش ضمن خدمت وهمچنین افزایش نظارت ها ی آموزش وپرورش بهترین فرد حداقل تا پایه چهارم ابتدایی شخص معلم کلاس است .تقاضای بنده به عنوان فردی که سابقه ۳۰ سال خدمت درجایگاه تدریس دینی وقرآن وعربی که فقط ۲۰ سال آن تدریس درکلیه پایه های ابتدایی( آمادکی تا پنجم) بوده است این است که این مسئله را فقط ازجایگاه سیاسی نبینید واز منظر کارشناسی هم بدان نگاه کنید قانون ۲۰ ۳۰ مردود است ولی این مورد باید کارشناسی شود بنده به عنوان کسی که تحصیلات دانشگاهی دارم می دانم که ما دردانشگاهها هم درشیوه تدریس دروس معارف اسلامی مشکل داریم بارها هم گفته شده ولی گوش شنوایی نیست. فهم این مسایل کاری بسیار ساده است به دانشگاهها ومدارس بروید وبا دانش آموزان ودانشحویان صحبت کنیدمتوجه خواهید شد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    روح تحجر باید از نظام اموزشی حذف تا بتوانیم هم افرادی با تقوا و هم با علم روز پرورش داده و تحویل جامعه بدهیم. نتیجه 40 سال تحجر بر نظام اموزشی پرورش جوانانی است که اعتقادی به دین و اسلام ندارند و حتی بی تقوایی و روی گردانی از دین از زمان رژیم شاه هم بدتر شده است
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      54 13
      نتیجه ۴۰ سال مبارزه با عمال داخلی و خارجی امریکا پرورش حججی هاست. کوری؟ نمیبینی با چه حرارتی در قدر و عرفه و تشییع جنازه شهدا حاضر میشن؟بی بند و باری ها هم بی هیچ شکی نتیجه ی خیانت امثال س م خ هاست
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      35 2
      این تحجر که میگویید نتیجه نگاه غیر علمی و غیر کارشناسی تعدادی معلم نمای بی سواد است که آینده دنیوی و اخروی دانش اموزان را به تباهی می کشاند
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      42 6
      الان آموزش قرآن به نظر شما تحجره؟!!! پس تقوا برای چیتونه
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      20 6
      نمونه بارز این تحجر، غربگرایانِ بی اصل و نسبند که مغزی برای تالیف ندارند و فقط بلدند ترجمه نشخوار کنند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      30 7
      تحجر ؟! اتفاقا آنهایی که کارهایی مثل حذف معلمان قرآن می کنند ، به همین اتهام بی پایه اقدام می کنند ، کی به کیه ؟ راحت برچسب تحجر رو به هر چه دلشون خواست می چسپونند و ...
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      28 5
      سلام به شما یعنی به نظر شما کلام خداوند سبحان و نشانه ها و ایات اعظم ان و روایات و احادیث و گفته ها و زندگی اءمه ی معصومین ع و اولیاءالله تحجر و لغو و باطل است و میباشد... ان المنافقین فی درک اسفل من النار الفتنه اشد و اعظم واکبر من القتل... کلام خدا وزندگی اولیاءالله اسوه حسنه برای همه ی هست و نیست و برای همه ی مخلوقات از جمله همه ی بشریت از ازل تا ابد اسوه حسنه بهترین بالاتری وبزرگترین الگو و سرمشق تمام ابعاد زندگی بوده میباشد واست و خواهد بود...
    • امیر IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      25 7
      منظورت از حذف روح تحجر تن دادن به سند 2030 است؟!!!!! بهتره منظور اصلی خودتو با صراحت وبه صورت شفاف بیان کنی، ما از بین نسل سوم انقلاب شهید مدافع حرم هم داریم، اعتکاف جوانان به صورت گسترده در مساجد سراسر کشور در ایام البیض را ندیدی ؟!!! چرا همه جوانان را به یک چوب می زنی و ادعا می کنی جوانان اعتقادی به دین و اسلام ندارند ( جنابعالی آمار همه جوانان کشور را داری؟!!!!) ؟!!!!! کسی مخالف یادگیری علم روز توسط جوانان ایرانی بوده که جنابعالی چنین ادعایی می کنی؟!!!!!! کسب مدال های مختلف در المپیادهای جهانی توسط جوانان ایرانی ، به راحتی ادعای شما را رد می کند و نشان می دهد که جوانان ایرانی با علوم روز هم آشنا می شوند ، همچنین گسترش شرکت های دانش بنیان ، در ضمن ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم داریم که باید هر چه زودتر وارد مراحل اجرایی خودش شود، بهتره شما تعریف دقیقی از کلمه تحجر بیان کنی، چون زمان رژیم شاه هم مخالفان رژیم را متحجر معرفی می کردند.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    5 29
    اگر به سند 2030 باشه، بحث های نژادی و قومی هم حذف میشوند. تهیه ی کتاب به زبان بومی آن منطقه به خیلی چیزها ضربه میزند؛ تزهای احمقانه ی خود را به زباله بیاندازید. اگر به سند 2030 باشد، عملیات استشهادی و داوطلبانه ی نوجوانانه مثل آن عزیز فهمیده، در دنیا محلی از اعراب نداشته و آن را سوءاستفاده از کودکان به حساب آورده و به شستشوی مغزی و تهیج احساسی مرتبط میسازند. آن وقت نره غول های مثل شما، فریاد وا اسلاما سر میدهند. اگر به سند 2030 باشد، دنیا مشکلی با حفظ فرهنگ و سنت های ملل مختلف ندارد، اما حق انتخاب دین در سن بالاتر را محترم تر میشمارد. مدرسه جای یادگیری ادیان مختلف و سپس انتخاب آن است. باشه؛ اشکالی ندارد خودتان را به نفهمی و خریت بزنید؛ مثل آن وهابی هایی که با آزادی رانندگی زنان در عربستان اکنون بدور خود میچرخند! تا تعصب های جاهلانه کور شود، آش همین است که میشود ... .
  • رامین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    26 7
    لعنت خدا و قرآن بر باعث و بانی این کار. رئیس دولتمون مجتهد مجلس خبرگانه!!!!
  • حسن IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    4 24
    تا جایی که یادم ما دانش آموزان دهه شصت هم معلم قرآن مجزا نداشتیم.ضمنا معلمان ابتدایی آموزش تدریس عربی و قران رو دیدند.از طرفی هدف اصلی هر طرح جدیدی که در این ده ساله در آموزش و پرورش انجام شده کاهش هزینه است .و مسولش هم تمام ارکان کشور هستند که توجهی به آموزش و پرورش ندارند.
  • DE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    41 5
    از کسانی که به هر قیمت می خواهند دل غربی ها را بدست بیاورند این کارها بعید نیست. کلا بودجه آموزش و پرورش بسیار کمبو دارد و برای هر چیزی مدارس مخصوصا در روستاها مشکل دارند.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    7 47
    شگم خالی جیب خالی وکودک گرسنه قران یاد نمی گیرد فکر
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      71 6
      تا اونجا که ما میدونیم انقلاب اسلامی رو همین پابرهنه ها و فقرا به ثمر رسوندن و همین عزیزان مقدمات برپایی دولت جهانی امام موعود رو حاضر خواهند کرد
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      11 5
      فقط جهت اطلاع، بیشتر از ۶۰ درصد دانش آموزان ابتدایی مشکل چاقی و اضافه وزن دارن.....!
  • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    13 4
    عزیزان بایدگفت که ما بعد از انقلاب یک معلم متخصص در قرآن تربیت نکردیم و این ظلم به قرآن است در هر مقطعی که معلمان در رشته خود درس کم داشته باشند به او قرآن می دهند تا تدریس کند شما نگاه کنید ببینید در مقطع متوسطه اول چه کسانی قرآن تدریس می کنند؟ اگر می خواهی با دینی مبارزه کنی باید آن را بد تبلیغ کنی آیا هر کس می تواند قرآن تدریس کند؟ کسی که نمی تواند دو آیه قرآن بخواند چگونه امروز قرآن تدریس می کند! و این موضوع ربطی به 2030 ندارد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    14 3
    آموزش و پرورش یک ژیان قراضه است، یا حداقل سوار بر این ژیان قراضه است!
  • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    7 13
    هر چیزی که در این جامعه روی اون مانور و جولان داده شود نتیجه عکس میدهد نمونه اش حجاب ؟ هر چیزی راهی دارد ، از ابتدای انقلاب تا کنون که قرآن تدریس میشده نتیجه اش را میبینیم، چند درصد از جوانان امروز حداقل های دینی را رعایت میکنند، در زمان رژیم شاه چگونه بود، ریشه مشکل جای دیگری است؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    13 2
    آموزش و پرورش مثل درختی است که هر روز شاخه ای از اون به خاطر مسائل اقتصادی قطع میشه و تقریبا شاخه ای براش نمونده،و این جور که پیش میره پیش بینی میشه که به یه مدرسه با مثلا ۴۰۰ دانش آموز فقط یک مدیر تعلق مى گیره بدون معاون و معلم. چرا که معاونت ها در حال حذف شدن هستند، بخشنامه شده که تازمانی که معاونت فناوری مدرسه بازنشست نشده معاونت فناوری به مدرسه تعلق می گیره در غیره این صورت حذف میشه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    8 29
    دولت به جای شنیدن صدای اقلیت متحجر صدای اکثریت مردم را بشنود و این سند پیشرفته و مترقی را هر چه سریعتر اجرایی کند.
  • NL ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    17 0
    ده جلسه برای آموزش معلم ها هزینه بر است یا استخدام معلم جدید؟ پاسخ با وجدان شما
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    15 3
    نشانه همراهی دولت تدبیر وامید با نگاه گره خورده و ملتمسانه با همراهی شیطان بزرگ علی برکت ا...
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    23 4
    لعنت بر کسانی که با دین خدا دشمنی میکنند و سد معبری برای آن هستند
  • علی بابا IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    7 20
    فکر کنم سیستم مشرق در دریافت نظرات مثبت و منفی دچار مشکل شده . یعنی برعکس ثبت میکنه . و اگر واقعا نظر ملت اینه باید بگم که فاتح مع صلوات که بدجورغرب گرا شدیم
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      15 6
      داداش نظر ملت رو در تشییع جنازه حججی مشاهده کردی
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    14 5
    هدف فرهنگی است چون قران انسان درست می کند که زیر بار ظلم نرود که این مغایر دولت کنونی است پس اداره کردن مردم بدون قران راحتر است
  • AE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    13 5
    این حرکت یعنی پالس فرستادن برا دشمن که ما داریم دستورات شما رو زیر پوستی انجام میدیم بابا زرنگگگگگ الان هیشکی نفهمید :))) زیر پوستیتون تو حلقم
  • موسی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    15 0
    از اول هم اینطور بوده چندین سال است که در مدارس ابتدایی معلم کلاس درس قرآن راتدریس میکند.پرورشی ها میگن آرایش وظیفه ما نیست
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    14 4
    خاک بر سر اون مسیولی که بانی این کار بوده.
  • مرتضی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    17 6
    اصلا هم معلوم نیست یکسری‌ها دارن با فیلترشکن مثبت منفی می‌دن :) برید خوش باشید باهوشا!!!
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    21 2
    دور از انتظار نبود که دولت با لغو ظاهری سند بیست سی پنهانی اونو اجرا کنه
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    2 20
    با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزدانی که در این صفحه نظر داده‌اند اما گویا بعضی از دوستان تخصص لازم را در این ضمیمه نداشته اند و صرفا تا مسئله ای سیاسی می شود هجوم تبلیغاتی می آورند. قابل توجه 1.درس قرآن حذف نشده است بلکه همیشه بعهده آموزگاران بوده و همیشه هم تاکید بر این بوده که آموزگار می بایست دوره لازم را مانند دیگر دروس دیده باشد. 2.حدود چهار سال پیش افرادی بنام مربی قرآنی وارد آموزش و پرورش شده اند که بعنوان مربیان قرآنی فعالیت قرآنی را در سطح کل مدرسه (نه تدریس)به عهده داشته اند 3.در بعضی از استانها فعالیت اینگونه مربیان را تبدیل به تدریس در کلاس کرده بودند و از آموزگارآن این ساعت را کم کرده بودند. وزارتخانه برای اینکه مربیان قرآنی در سطح وسیعترین به همه فعالیتهای قرآنی خود(مانند.مسابقات قرآنی.،حفظ قرآن،نهج البلاغ،نماز و دهها برنامه دیگر )رسیدگی کنند. تدریس را صرفا از این گونه مربیان حذف نموده است. حال قضاوت کنید حجم بالای طرح های قرآنی در سطح کل مدرسه مهمتر است یا فقط تدریس این درس در تعدادی محدودی کلاس. بنده از آقای فرشید متعجبم که از چیزی که اطلاع ندارند اینطور صریح اظهار نظر میکنند.
  • عین غین سین IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    15 2
    بزودی اتفاقاتی می افته.صبرنظام ومردم سرآمده
  • احمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    10 23
    برادر گرامی. خروجی این همه درس مذهبی چه بوده است .جز عادی شدن دوستی دختر پسر.با درس مذهبی بچه مذهبی نمیشود.با رعایت اخلاق مشابه در جوامع دموکراتیک. به قول شما غرب استکباری. سبب تغییر رفتار میشود
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      18 6
      جناب عادی شدن دوستی دختر پسر، به خاطر ماهواره هستش. به نظرم
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    18 4
    لیبرال های توسعه گرای برون گرای وابسته غرب هر غلطی خواستن کردن
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    24 3
    بر زبان نام رهبر را می گویند ولی در عمل در جهت خواست غرب حرکت می کنند. تزویر
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    6 25
    وقتی که مساجد ما فقط موقع اذان باز میشون و بعد بسته میشود و مراسمات عزاداری متوفی انجام میشود دیگه چه انتظاری دارید که مدارس این کار رو نکنن و بعدش هم خواهشا هر چی رو سیاسی نکنین
  • DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    21 4
    جالب اينجاست كه در چند كشور إسلامي ديگر هم همينكار را كرده اند و حتي بِسْم الله الرحمن و الرحيم را از كتابها حذف كرده اند و ايران هم زمان با انها چنين كاري را كرده اين نشانده اجراي سند سازمان ملل توسط كشورهاي اسلامي منجمله ايران است برخي دارند بدون اشاره به ان سند ننگين و بردگي مفاد انرا اهسته و پيوسته به اجرا ميگذارند در تضاد با فرمان رهبري و اين قابل پيش بيني . چه بايد كرد حال كه برخي مزورانه در صدد اجراي ان هستند . بايد انها را متوقف كرد اين يك بايد است .
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    12 2
    علی برکت الله ............
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    13 3
    باز هم خیانت
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    4 11
    اين نقد شما اشتباه است!من معلم ابتدايي هستم !از سال ٧٩ درس قران براي پايه اول و دوم وسوم ابتدايي بر قرار شد!تا قبل از ان فقط پايه هاي چهارم و پنجم درس قران داشت!!انزمان معلمان مقاومت ميكردند و بيان ميشد بچه كلاس اول چطورقران بياموزد!معلمان اموزش ديدند و طرح اجرا شد و چون قران درس حساسي است قرار شد معلم كلاس خود قران را اموزش دهد چرا كه وقت بيشتري دارد و با ووحيات دانش اموزان اشناست!و همينطور پايه خاي بالاتر چون همه اموزش ديدند و مانند دروس فارسي و رياضي به صورت يك پارچه در هر پايه اموزش داده شود چرا كه روحيه كودكان در مقطع ابتدايي با تخصصي شدن دروس سازگار نيست!در ثاني معلمين قراني كه قبلا اين كار را انجام ميدادند اموزش نديده بودند و صرفا براي پر كردن ساعت قران سر كلاس ميرفتند!
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    12 4
    اگر فرزندانی صالح ومتدین می خواهیم باید ملت به پا خیزند و اعتراض کنند و گرنه دولت بدون توجه برنامه هایش را اجر میکند
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    19 3
    علی مطهری یکی از دستاوردهای سفرش را مذاکره در رابطه با ۲۰۳۰ با یونسکو می داند یکی بگه مگر ملغی نشده است
  • اصغر IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    19 1
    دولت روحانی شیوه بگوچشم ولی بروکارخودت رابکن راپیش گرفته
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    15 9
    کیا دارن منفی میدن؟؟؟ اینا مسلمونن؟؟؟؟
    • محید IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      11 20
      نه فقط جنابعالی مسلمان واقعی هستی
  • هوشنگ IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    21 6
    تا موقعی که وزارت ارشاد و آموزش و پرورش پاکسازی کامل از روشنفکران غربی و نئولیبرال ها نشود، این مشکل حل نمی شود و این مشکل هم حل نمی شود مگر با یک انقلاب فرهنگی دیگر از نوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا.
  • محمد IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    4 21
    خوب کاری کردن
  • مظاهری IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    32 13
    اگر ادامه پیدا کند به خون شهید حججی قسم که وزارت خانه را اتش می کشیم
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      9 12
      بیشتر از اینم از شما انتظار نمیره
    • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      11 19
      خخخخخ جوگیری ها
    • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      11 2
      اولا به خون پاک این شهید والا مقام و آسمانی قسم نخور دوما اگه خیلی ادعات میشه سعی کن شما هم از این شهید بزرگوار روحیه جهاد و شهادت را یاد بگیری همین یک درس برای من و شما کافی هست.اتش زدن وزارت خانه هم پیشکش
  • سروش IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    5 39
    اگه شما ها کمی قرآن می دونستید، نمی رفتید وزارتخونه رو آتیش بزنید معلم تخصصی ؟؟؟ معلم قرآن همیشه همون معلم کلاس بوده اونم بعد زنگ ورزش، دروغ میگم ؟! مشرق با این جنجال سازی های مسخره به جایی نمیرسی، فقط بلدید نفاق درست کنید این نظر رو هم منتشر نمی کنید چون ضد تونه کی یادتون میاد شماها از کی پیروی میکنید؟ سیا؟ mi6؟ کدومش ؟ شاید هم سازمان اطلاعات پاکستان :)))))))
  • US ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    1 28
    خدا کنه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    25 7
    ای تف به شرف نداشته کسانی که میلیارد میلیارد از بیت المال میزنن جیب از اینطرف با قراردادهای ننگینی همچون 2030 نسل آینده مملکت را به فنا و فساد و تباهی سوق میدهند . ننگتان باد عشاق حلقه بگوش آمریکا
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    26 5
    خدایا هر خطایی که دولت میکنه و تو نمیپسندی رو توی کارنامه اعمال اون ۲۳میلیونی که به این ها رأی دادن بنویس
  • یونس IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    31 3
    غرب پرستی تا کجا نفوذ کرده ... وزیر بت پرست بهتر از وزیر غرب پرسته ... کاش وزیر حداقل بت پرست بود، چون اینجوری بت نمی تونست بهش مشورت و نقشه بده !!!
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    11 6
    منافقین گروهی میان مثبت منفی میزنن
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      24 8
      یکمشت قرتی بچه سوسولن از فرارو سرازیر شدن اینجا میخوان محیط این سایت رو عین مرام خودشون آلوده کنن
  • مارشال IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    19 3
    این دولت مجری برنامه های غربی است وارزشها را ازبین می برد
  • ناشناس US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    5 32
    خخخخ جالبه سايت حزب الهي مشرق نيوز نظر اونايي رو ميچاپه كه موافقشن مخالفا و نظرات واقعي مردمو منتشر نمي كنه هخخخ
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    32 6
    تهش شده غارت بیت المال و دستبوسی آمریکا و رقص کنسرت و همجنس بازی 2030
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    22 5
    نمیدونم! فقط خدا کنه بچه ای که تحویل جامعه میدیم گرگ و جانور نشود که شرمنده ی مردم بشیم.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    34 5
    ننگ بر باعث وبانی این سند ننگ باد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    7 27
    عربی حذف کنین با همون کلاس عربی یاد بدن چرت ترین غیر قابل فهم ترین عربی بود
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    24 6
    این سند2030 جز تربیت افرادی مثل گروهای تفریطی مثل داعش است وهبچ سنخیتی با دین اسلام ندارد.این سند 2030 سند خیانت است وهرکس بخواهد انرا اجرا کند خائن است وباید محاکمه شود
  • رضا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    21 2
    نمایندگان محترم مجلس ، بیدار شوید ، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار فوری قرار بگیرد ، اگر دیر بجنبید فردا خیلی دیر است ، پس بلادرنگ اقدام کنید...
  • mehrdad IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    23 0
    روز به روز اخبار عجیب تری میشنویم با تشکر
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    ای جریان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. بعد از روی کار آمدن آقای دکتر زلفی گل همه روسای دانشگاههای تهران و شهرهای دیگر عوض شده‌اند ولی آقای دکتر نصیری قیداری عملا ابقا شده‌اند! مجری طرح ضد فرهنگی ۲۰۳۰، معاون حقوقی و پارلمانی دوره وزارت دکتر توفیقی گویا بر قاعده بازی مسلط است. ابقا ریاست مجری طرح ۲۰۳۰ بر دانشگاه شهید بهشتی !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس