اس 300

رادار گاما توانایی ردگیری همزمان ۲۰۰ هدف را داشته و امکان ارتباط با سامانه های دفاع هوایی مدرن همچون اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ را دارد. همچنین می تواند موشک‌های بالستیک را از فاصله ۱۱۱۱ کیلومتری شناسایی کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، علاوه بر نمایش غرورآفرین دستاورد جدید موشکی کشورمان به نام "خرمشهر" در رژه ۳۱ شهریورماه امسال نیروهای مسلح، سامانه های مهم دیگری نیز در این مراسم حضور داشتند که به علت عدم آشنایی اهالی رسانه و فقدان اطلاع رسانی جامع بخش های اطلاع رسانی نیروهای مسلح، توجهی چندانی به آنها نشد. از جمله این اتفاقات مهم و مسرت بخش، آن بود که رادار مدرن و مهم "گاما" برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. البته پیش از این در بهمن ماه سال ۹۲ خبری در خبرگزاری های داخلی منتشر شد که بر اساس آن، امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) از مواضع پدافندی در استان سمنان بازدید کرده بود و در این خبر برای اولین بار، نامی از رادار پیشرفته گاما و عملیاتی شدن آن در ایران، منتشر شد.

رادار گاما در رژه روز جمعه نیروهای مسلح

اعلام رسمی حضور رادار گاما در رژه توسط قرارگاه پدافند هوایی


رادار Gamma یکی از محصولات پیشرفته شرکت آلماز آنتنی به شمار می آید. این رادار در دو گونه DE و S۱E طراحی و ساخته شده است و با توجه به اینکه موسسه مطالعاتی مشهور CSIS در گزارشی سالهای گذشته خود درباره وضعیت ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه های گوناگون از جمله نظامی اشاره ای به برنامه ایران برای در اختیار داشتن گونه DE این رادار مطرح کرده است. بر اساس این پیش فرض، به معرفی توانایی های این گونه از رادار گاما خواهیم پرداخت.

رادار گاما گونه DE در حالت آماده به کار


سامانه  Gamma DE یک مجموع راداری آرایه فازی فعال سه بعدیUHF   در باند L است که وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی شامل پرنده های بال ثابت با سطح مقطع راداری پایین و بالگردها، موشکهای کروز و مهمات هدایت شونده و همچنین موشکهای بالستیکی تاکتیکی کوتاه و میان برد را بر عهده دارد. این سامانه معمولا به منظور هدایت و کمک به هواپیماهای رهگیر و یا سامانه های یکپارچه پدافند هوایی عمل می کند. قابلیت شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین و همچنین مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله نکات مثبت این سامانه راداری به حساب می آید.

یکی از قابلیتهای پیشرفته این سامانه توانایی "کشف بدون کمک اهداف" یاNCTR   است. در این حالت رادار گاما با استفاده از ارتباط برقرار کردن بین نشانه های شناخته شده از هر هدف پرواز جداگانه، آنالیز امواج بازتابانده شده از اهداف گوناگون و همچنین مشخصه های خاص پروازی هر هواگرد و همچنین در مورد بالگردها با آنالیز تغییرات موجود در امواج ایجاد شده در حرکت پره های بالگردها می تواند به شناسایی آنها اقدام کند.

رادار گاما در حالت آماده به حرکت برای جابجایی

در کنار سامانه راداری گاما، سیستمی برای مقابله با موشکهای ضد رادار با عنوان Gazetchik E  نیز ارائه می شود که وظیفه آن هشدار دادن در مورد نزدیک شدن موشکهای ضد رادار،  پخش امواج گمراه کننده و فریب دادن موشکهای ضد رادار است. همچنین سامانه های پخش کننده چف و فلیر و همچنین دودزا نیز برای این سامانه راداری تعبیه شده است.

در منابع رسمی اعلام شده است که میزان موفقیت این سامانه دربرابر موشک های ضد رادار در حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد است. این سامانه همچنین می تواند سامانه های جستجوگر الکترو اپتیک موجود در مهمات هدایت شونده را نیز از کار بیاندازد. در رادار گاما تماما از فناوری حالت جامد استفاده شده است. رادارها و در کل قطعات الکترونیکی که بر اساس این فناوری تکمیل شوند به نسبت سایر قطعات الکترونیکی از عملکرد بسیار بهتری برخوردار بوده و زمان کارکرد آنها بسیار بالاتر است. به طور معلوم احتمال خرابی این گونه قطعات بسیار پایین تر بوده و در بحث سرعت انتقال جریان های الکترونیک، خصوصا در قالب اطلاعات، بسیار سریع تر عمل می کنند.

نمایی از المان های داخلی رادار آرایه فازی گاما


برد کشف هدف در گونه های مختلفGamma DE   در برابر هدفی با سطح مقطع راداری ۱ متر مربع بین ۳۱۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و هدفی با سطح مقطع راداری ۰.۱ متر مربع ۱۷۵ تا ۲۴۰ کیلومتر اعلام شده است. البته شرکت سازنده اعلام کرده است که این رادار می تواند موشکهای بالستیک را که از ارتفاع بالا به سمت زمین می آیند را از فاصله ۱۱۱۱ کیلومتری شناسایی کند. این سامانه راداری توان پوشش دادن تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح دریا را دارد. گاما می تواند در شرایط جوی سخت از دمای +۵۰ تا -۵۰ درجه سانتی گراد به عملیات بپردازد. این سامانه می تواند در رطوبت ۹۸ درصد و بادهایی با سرعت ۲۵ متر در ثانیه و در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا عملیات کند. کل خدمه مورد نیاز برای کار با این سامانه ۵ نفر است.

سامانه Gamma DE  و متعلقات مربوط به آن بر روی دو دستگاه کامیون حمل می شود و می تواند در مدت زمان ۵ دقیقه برای کار آماده شود. گونه کششی این رادار نیز موجود است که زمان آماده سازی آن در حدود ۲۰ دقیقه می باشد. این سامانه راداری از یک سیستم یکپارچه تشخیص دوست از دشمن بهره می برد. بهره بردن از قابلیت آرایه فازی فعال این قابلیت را به این رادار می دهد که بتواند در زوایای مثبت و منفی ۶۰ درجه در سمت و ارتفاع را دارد. این رادار توانایی ردگیری همزمان ۲۰۰ هدف را دارد.

گاما همچون سایر رادارهای پیشرفته روسی مانند کاستا و نبو، توانایی مرتبط شدن با سامانه های دفاع هوایی موشکی مدرن روسی همچون اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ را دارد. در نتیجه این رادار به عنوان تکمیل کننده این سامانه ها نیز عمل می کند. با توجه به اینکه پیش از ورود سامانه اس-۳۰۰ به ایران، رادارهای نبو و کاستا در ساختار پدافند هوایی ایران وارد شده بودند، امروزه با عملیاتی شدن اس-۳۰۰، اطلاعات این رادارها همچون نمونه های پیشرفته ایرانی در اختیار آتشبارهای موشکی دفاع هوایی قرار می گیرد.

نکته مهم دیگر این است که ایران امروزه خود به یکی از قطب های طراحی و ساخت رادارهای پیشرفته آرایه فازی تبدیل شده و نه تنها نمونه های بومی از رادارهای مطرح روسی و چینی را به تولید رسانده بلکه نمونه هایی با طراحی های کاملاً داخلی نیز توسط متخصصان جوان کشورمان در یگان های عملیاتی پدافند هوایی در حال خدمت هستند که پیش از این نمونه های متعدد آنها معرفی شده بودند. استقرار این سامانه راداری در منطقه ای مانند سمنان ضمن آنکه عمق دفاعی کشورمان را از گزند سامانه های موشکی دشمن دور می کند، توانایی انتقال این رادار به مناطقی را می دهد که دشمن هیچگونه اشرافی از طریق سامانه های ماهواره ای خود ندارد و گاما در کنار کاستا، نبو، مطلع، غیر و ثامن، شبکه ای مطمئن از سیستم های راداری را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار می دهد که عمدتا متحرک و با قابلیت جابجایی بالا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 43
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    0 1
    فقط میتونم بگم پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید.یه سریا عرضه نداشتن جنسی که پولشو کامل دادیم رو تحویل بگیرن
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    56 7
    عالی
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      31 32
      بعضیها فک می‌کنند که برد رادار برابر با توانایی اون برای کشف هدف از اون فاصله است!! همچنین برد رادار با ارتفاع رادار فرق داره و دومی بسیارکمتر از برد رادار است و در برابر بالستیک که. با سرعت. بالا از ارتفاع حمله می کنه. شانسی نداره. گل سرسبد ماجرا اس۴۰۰ هست کشکه فقط ۲۷ کیلومتر برد داره!!
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    ما ابر قدرت منطقه خواهیم بود
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      93 10
      بگو ان شااله
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      77 20
      الآن ابرقدرتیم
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      32 41
      وقتی ما این را از روسیه میخریم اعراب هم بیکار نیستند و سالها هست از سامانه هایی قویتر از این را از آمریکا دریافت میکنند . مثل بازی پرسپولیس الهلال نشه که لهمون میکنند اونها بازیکنان چند میلیاردی میگیرند و ما منشا .............شبیه همین قضیه در مسایل نظامی هست.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    31 0
    آلماز آنتی درسته
  • GB ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    53 18
    فایده نداره رادار باید بومی باشه وگرنه هک می شه
  • ایرانی IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    84 42
    کسانی که توی این صنایع مخابراتی هستند اطلاع دارن که متاسفانه علیرغم تلاش‌هایی که شده ما هنوز نمی‌تونیم لامپ‌های مایکرویو مگنترون یا کلایسترون (المان تولیدکننده موج خروجی رادار) با توان بالا مناسب رادار بسازیم و مجبوریم از روسیه یا چین خریداری کنیم. درباره‌ی تقویت‌کننده‌های نیمه‌هادی هم که توان پایین‌تری تولید می‌کنن وضعیت بدتر هستش. بعضی دوستان تحت تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای تصور می‌کنن که توی صنایع دفاعی معجزه داره اتفاق می‌افته، غافل از این که صنعت ایران همین چیزی هست که در بخش‌های دیگه (مثل خودروسازی) می‌بینید....ما برای چیزهای ساده‌ای مثل ساخت یه آنتن موج میلی‌متری مشکل‌های پیش پا افتاده‌ای (مثل صاف‌کاری یا برش با دقت بالا) داریم که جای ذکرش نیست. به نظر من مشکلات ما خیلی پایه‌ای و بیشتر اجتماعی و سیاسی هستن، نه فنی و علمی...این‌طوری ۱۰۰ سال دیگه هم به جایی نمی‌رسیم.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      17 48
      ن مزدور
  • US ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    37 41
    شايد با موشك هاي روسي امتحان شده والا اون موشك هارم اي كه من ميشناسم كارشو خوب بلده در ضمن امريكا اول با جنگنده هاي رادار گريز مياد خوب كه دفاعي هارو زد نوبت بقيه هواپيما ها ميشه
    • حامد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      40 22
      سلام. آهان آهان. ما هم عین آدامس یا خرماوایمیستیم نگاش میکنیم. -_-
    • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      33 15
      سلام. گاهی خود آمریکایی هم اینطوری خودشونو تحویل نمی گیرن که یک عده تو ایران براشون سر و دست میشکونن. اونا مارو باور کردن، اینجا یک عده خودی هنوز باور ندارن. آمریکا هم اف 22 رو یک شبه نساخته. اگر شرایطی که 4 دهه بر ایران گذشت، بر آمریکا میگذشت الان اون کشور کجای کار بود؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      31 16
      میشه بفرمایید چرا نزدیک به چهل سال آمریکا پشت درهای دفاعی ما مغلوب و ناتوان ایستاده و درجا میزند استاد!!!؟؟؟!!
  • US ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    19 30
    شايد با موشك هاي روسي امتحان شده والا اون موشك هارم اي كه من ميشناسم كارشو خوب بلده در ضمن امريكا اول با جنگنده هاي رادار گريز مياد خوب كه دفاعي هارو زد نوبت بقيه هواپيما ها ميشه
  • سعید IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    26 19
    ممکنه لطف کنید یک امار بدهید اون دشمنانی که شما برای انها موشک می سازید چند عدد از این سامانه ها دارند ایا همانقدر که شما روی این سامانه حساب می کنید انها حساب نمی کنند سامانه شما باز دارنده است و سامانه انها خیر
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    28 12
    دشمن هر روز از حمله به این مرز و بوم نا امیدتر می شود دیگه سخنی از گزینه های روی میزشون نمیکنن قبلن هر روز تو ماهواره شایعه میکردن اسرائیل میخواد تا آخر هفته به ایران حمله کنه
  • ناشناس IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    17 21
    یعنی این سامانه راداری با سامانه راداری تاد برابری میکنه؟!
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      22 21
      عمرا. انگشت کوچیکه تاد هم نمیشه
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      6 3
      بهتر از تاد هست
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    20 8
    خدا قوت
  • سوسان IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    24 26
    تنها چیزی دشمن رو میترسونه موشک هست و سیستم پدافند هوائی اس 300 دیگه ما هیچ چیز در برابر دشمن نداریم اگه موشکها نبودند تا الان کشور ما رو شخم میزدند در تکنولوژی خیلی عقب هستیم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    34 7
    زیاد دل به سخت افزار و تجهییزات نکنیم.اسراییل دوم بغل گوشمون داره درست میشه.اینبار توطئه خیلی پیچیده است.شمال سوریه هم کلا درست امریکا و اسراییله.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    10 4
    اول مشرق این تصویری که از رژه گذاشتین اصلا گاما نیست صفحه انتن رادار کاملا صاف هستش درصورتیکه گاملا منحنی شکله اون تصویر رادار نجم هستش
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    21 21
    برادر شما که میگی نتونستیم اون لامپهای ماکروویو رو بسازیم جهت اطلاع این مدل لامپها ساخته شده تصاویرش هم هست
  • آرش IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    23 3
    نیروی هوایی رو دریابید !
  • آوا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    32 9
    ترکیه سه ماه بعد از بستن قرارداد اولین واحد اس 400 شو تحویل گرفته این همه جارو جنجال نکردن اونوقت ما ده سال بعد از قرارداد اس سیصد داریم رادارشو می گیریم باید جشن بگیریم
  • ناشناس US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    30 18
    در واقع S-300 برای ما حکم مسکن دارد و هدف از خرید آن پرکردن خلاء بود که تا زمان عملیاتی شدن سامانه باور 373 اگه خدایی نکرده جنگ رخ داد بتوانیم از خود در برابر تجهیزات دور ایستای دشمن دفاع کنیم. سامانه باور 373 مشابه S-300 یا S-400 و یا حتی THAAD نیست سامانه باور 373 دارای ویژگی های خیره کننده هوشمند است و هیچ رادار اصلی با پرتاب وجود ندارد! در این سیستم، آرایه های رادار های جعلی وجود دارد و قرار دادن رادار اصلی باوجود موشک های ضد تابش موجود مثل موشک هارم بسیار سخت خواهد بود. این سیستم یک ابر نادیدنی و شفاف از ذرات فراهم می کند که قادر است موشک ها، هواپیما، هلیکوپتر، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره با سطح مقطع راداری پایین و تاثیر پذیری پایین اشعه مادون قرمز یا UV ... را کشف کند. بنابراین، هنگامی که یک شیء پرواز می کند از این ابر نامرئی عبور می کند، به راحتی کشف میشود و با تاثیر آنی نابود خواهد شد! این سیستم دارای ویژگی های ویژه ای برای ماموریت های Anti-SEAD (ضد سرکوب دفاع هوایی دشمن) می باشد، می تواند Jammers و سیستم های ضد تشعشع و اجزای آن را کشف کند. این سیستم یک معماری مدولار پیشرفته است که با استفاده از یک بانک از پردازنده های چند هسته ای است کاملاً یکپارچه Photonics و به طور گسترده ای از فیبر نوری با توجه به "موازات سختی به هنگام" الگوریتم منطق فازی ماموریت بحرانی استفاده می شود در نهایت این سیستم کاملا متحرک است و آرایه ها همیشه به طور کامل در حال حرکت هستند! علاوه بر این، این سیستم با رادارهای هوایی مانند رادار ارتقا یافته F-14 یا حتی MiG-31BM و Su-35S هماهنگ شده است. در این راستا، جنگنده نیاز به حمل موشک ندارد و می تواند با استفاده از لانچر متحرک حدف را ردگیری و نابود کند.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    12 0
    باید روی این رادار تحقیقات وسیعی انجام بدیم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    21 6
    700 میلیارد بودجه نظامی آمریکاست اون وقت ما 7 میلیارد به زور خرج نظامی میکنیم خودتان مقایسه کنید
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      7 1
      40 ساله به خاطر همینه به ایران نتونسته حمله کنه؟
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 16
    اینها شغل نمی شود
  • مغز متفکر نیمه اصلی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    28 19
    آواکس چی شد پس ؟ آواکس رو دریابید که از اوجب واجبات است !
  • مغزمتفكر جعلي(عقل كل IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    23 6
    آواكس!در صورت وجود آواكس هيج نقطه كوري وجود نداشت!همانا اوكس اوجب واجبات و اهم مهمات است
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    18 8
    اگر این رادار جسمی با سطح مقطع راداری ۰.۱ متر مربع رو در ۱۷۵ تا ۲۴۰ کیلومتر کشف میکنه پس اف 35 که سطح مقطع رادارش 0.001 هست و اف 22 که سطح مقطع رادارش 0.0001 هست رو در چند کیلومتر کشف میکنه؟
    • US ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      6 1
      عزیزم ، اولا سطح مقطع راداری اف 22 هم برابر اف 35 هست! یعنی 0.001 که این هم مربوط به سطح مقطع راداری از روبرو هست! یقینا وقتی در آسمان هستن دارای سطح مقطع بسیار بیشتری هستن
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    6 2
    این چشم مرموز احتمالا چند ماه دیگه تو عربستان و ترکیه هم دیده خواهد شد خخخ
  • ardeshir SE ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    14 0
    فقط یک نیرو و اون هم نیروی بازدارنده استراتژیک هست که می‌تونه ایران رو در مقابل دشمنانی که بودجه دفاعی اونها نه ۱۰ برابر بلکه ۱۰۰ برابر ایران هست حفظ بکنه. غافل موندن از رسیدن به بازدارندگی راهبردی خیانت بزرگ به ایران و ایرانی‌ هست چه با برجام چه بی‌ برجام و بر خلاف تصور همگی‌ ملت ایران خائنین به میهن رو به سزای عملشون خواهند رساند. تاریخ این رو نشون داده که ایرانیان بر سر مسائل مهم و سرنوشت ساز با کسی‌ چه خودی و چه بیگانه شوخی‌ ندارند. دکترین دفاعی که فقط روی پدافند درست بشه به درد لای جرز هم نمیخوره، این دقیقا اون چیزی هست که دشمنان ایران برای ما تو برجام دیکته کردند و ستون پنجم اونها در داخل کشور بادش میکنند. حتا روسیه و چین که ۱۰۰ برابر ایران سلاح دفاعی دارند و عمق استراتژیک بیشتری دارند میدونند که دکترین دفاعی باید هم پدافندی و هم افندی باشه. یعنی‌ اینکه کسی‌ که به شما حمله می‌کنه باید بدونه که نه فقط هواپیمای اون زده می‌شه بلکه آشوبی در منطقه ایجاد می‌شه که جم کردنش کار خداست. این پدافندها فقط بدرد زمان صلح میخوره و یا زد‌‌و خورد کوچک با کشوری هم مرز. چون در زد‌‌و خوردها با قدرتای بزرگ و یا هم پیمانان اونها این سلاح‌ها یا overload میشن و یا hack با کمک جنگ الکترونیک و انبوه اشیای پرنده بی‌ سرنشین. این اتفاق بار‌ها برای سوریه افتاده توی این ۱۰ سال اخیر و هیچ بار رادار هاش کاری نتونستند بکنند. پس تمامی‌ سعی‌ و تلاش خود رو باید برای نیروی بازدارنده راهبردی یا همون استراتژیک گذاشت که این تنها چیزی هست که دشمن از اون میترسه و این همون چیزی هست که می‌تونه توازن قوا رو حفظ کنه و باعث جلوگیری از بروز جنگ و خون ریزی بشه.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      16 0
      پس واسه چی فکر میکنی رهبر گفته که اگه امریکا حمله کنه اسراییل رو با خاک یکی میکنیم؟
  • سعید IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    4 0
    باید پیشرفت کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس