طرح جلد شماره 51 حلقه وصل - کراپ‌شده

در این شماره حجج‌اسلام پناهیان، حاجتی، طائب، جوشقانیان، انجوی‌نژاد، وافی و حاج صادق آهنگران و حاج سعید حدادیان به بیان نکات مهم و راهکارهایی برای تقارن محرم و هفته دفاع مقدس پرداخته‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، حلقه‌وصل در شماره 51 خود به مناسبت تقارن محرم و هفته دفاع مقدس به بررسی ریشه‌های فرهنگی عاشورا و دفاع مقدس پرداخته و زمینه‌های پیوند کربلای حسینی و کربلای خمینی را واکاوی کرده و به این سوال پاسخ داده است که نقش هیئت در بیداری گفتمان عاشورا و دفاع مقدس در مصادیق امروزی مانند شهید حججی چه بوده است؟

در این شماره حجج‌اسلام پناهیان، حاجتی، طائب، جوشقانیان، انجوی‌نژاد، وافی و دو تن از ذاکران اباعبدالله حاج صادق آهنگران و حاج سعید حدادیان به بیان نکات مهم و راهکارهایی برای تقارن محرم و هفته دفاع مقدس پرداخته‌اند.

گرامی داشت هفته دفاع مقدس با لباس مشکی

صادق یزدانی، سردبیر ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‌وصل در سرمقاله شماره 51 می‎نویسد: «محرم امسال پیوندی است که میان همه آنچه که در روضه‌ها از کربلای حسین(ع) شنیده‎ایم و نسل‎های پیش از ما در سومار و پاوه و فکه و شلمچه دیده‎اند و نسل‎های امروزی در دیرالزور و حلب و خان‎طومان و موصل و نبل‎والزهرا می‎بینند.» یزدانی در ادامه تاکید می‎کند: «شاید محرم امسال بهتر بتوان درک کرد که هرچند میان مشک و قمقمه، میان شمشیر و اسلحه، میان کلاه‎خود و کلاه‎فلزی، میان نیزه و سرنیزه، تفاوت‎هایی ظاهری هست ولی غیرت و شجاعت و مجاهدت و ولایت‎پذیری و بصیرت و دوری از ذلت و نه به دشمن گفتن و فداکاری و ایثار و ادب و تشنگی در جبهه حق، هیچ تفاوتی نکرده است.»

عاشورا و دفاع مقدس؛ کارخانه تولید انسان

در این شماره، حجت‌الاسلام طائب در گفت‌وگو با حلقه‌وصل به این سوال پاسخ گفته است که «امام(ره)، چگونه از ظرفیت‌های عاشورا برای به چالش کشیدن قدرت‌ها بهره برده است؟ وی معتقد است که در «وسط معرکه جنگ، عاشورا بود و دیگر هیچ». سیدمحمد انجوی‌نژاد در یادداشت خود با عنوان «عاشورا و دفاع مقدس؛ کارخانه تولید انسان» به بررسی رابطه میان دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و هیئت پرداخته است. حاج احمد پناهیان در گفت‌وگو با حلقه‌وصل از حال و هوای هیئت‌ها در روزهای دفاع مقدس سخن گفته و این سوال را مطرح کرده که «چرا از رجزها غفلت می‌کنیم؟»

هیئت، باید افراد را به خط‌مقدم بفرستد

در ادامه، حجت‎الاسلام سیدحسین مومنی در یادداشت خود به چگونگی تلفیق دفاع مقدس با محرم پرداخته و می‌نویسد که «هیئت، باید افراد را به خط‌مقدم بفرستد». حجت‎الاسلام حاجتی در گفت‌وگو با حلقه‌وصل ریشه‌های عاشورایی دفاع مقدس را واکاوی می‌کند و معتقد است که «دفاع مقدس تجلی درس‌پذیری از عاشورا بود». نسخه علمی و کاربردی برای شب‌های محرم در بیان حجت‎الاسلام جوشقانیان از دیگر مطالب شماره 51 حلقه‎وصل است. حجت‎الاسلام جوشقانیان در بیان خود به واکاوی ریشه‎های پیوند کربلای حسینی و کربلای خمینی می‌پردازد.

محمدجواد زمردیان نیز روایت‌های ناگفته‌ای را از «محرم در اسارت» بیان می‌کند و می‌گوید: در اسارت «جزای عزاداری، شلاق تا حد مرگ!» بود.

با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، شاه را بیرون کردیم

«با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، شاه را بیرون کردیم» عنوان گفت‌وگوی حاج صادق آهنگران با پنجاه‌ویکمین شماره حلقه‌وصل است. آهنگران در این گفت‎وگو از محرم، انقلاب و دفاع مقدس سخن گفته است.

حاج سعید حدادیان نیز در گفت‌وگو با حلقه‌وصل درباره نسبت بین عاشورا و دفاع مقدس معتقد است: «دهه محرم، دهه یارگیری برای جبهه‌ها بود». امین رشیدی، یکی از فعالان واحد شهدای هیئت رهپویان وصال است. رشیدی در گفت‌وگو با حلقه‌وصل به تشریح برنامه «علی‌اکبرهای خمینی» در شب‌های هشتم محرم پرداخته است. «جبهه، قطعه‌ای از کربلاست» تیتر گفت‎وگوی سیدمحمدجواد شرافت با حلقه‌وصل است. شرافت در این گفت‌وگو به بیان رابطه بین اشعار دفاع مقدس و اشعار عاشورایی پرداخته است.

سفره سیدالشهدا را با سلایق خودمان تنگ نکنیم

هادی خادم‎الحسینی از پایه‌گذاران ستاد «تکریم شهدای مدافع حرم» در شماره جدید حلقه‌وصل از غربت شهدای مدافع حرم در کشور سخن گفته است. «ایده‌های هیئتی برای تقارن دهه محرم و هفته دفاع مقدس» یکی دیگر از مطالب شماره 51 حلقه‌وصل است. این ایده‌ها خروجی نشست شورای اندیشه‌ورز مشعر و دهمین نشست خادمان استانی جامعه ایمانی مشعر است. در ادامه نیز حجت‌الاسلام مرتضی وافی به این سوال پاسخ داده است که «راه قرارگیری جامعه امروز ما در یک مسیر خردمندانه و دیندارانه در چیست؟» حجت‌الاسلام وافی در این گفت‌وگو تاکید دارند که «سفره سیدالشهدا را با سلایق خودمان تنگ نکنیم».

علیرضا کوه‌فر نیز در این شماره به بیان توضیحاتی درباره برنامه ظهر عاشورا در مقتل شهدای فکه پرداخته است.

سیدحسن نصرالله را با نام «خامنه‌ای کوچک» می‎شناختند

گزارشی از مراسم بزرگداشت مقاومت اسلامی در سالروز 57 سالگی سیدحسن نصرالله با حضور حمید داودآبادی، علی‌محمد مودب، لاله افتخاری، حجت‌الاسلام غلام‌حسین متو، خانواده شهید باغبانی و پدر شهید احمدی روشن که در دفتر نشریه و سایت حلقه‌وصل برگزار شده بود، در این شماره منتشر شده است.

همچنین در این شماره بخش معرفی کتاب به مطالب نشریه اضافه شده است. بازخوانی خاطرات معلم و سرتیم خنثی‌سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معرفی کتاب‌هایی مانند «خیابان تبریز»، «چشم‌روشنی»، «روزهای بی‎آیینه» از جمله مطالب این شماره است.

درگیری با بٌت‌های عقلانی در دوره دوم تاریخ

قسمت هشتم پرداختن به «ریشه‌های قرآنی نهضت امام خمینی(ره)» به قلم مرحوم حجت‎الاسلام مسعود صدوق بخش پایانی پنجاه‌ویکمین شماره ماهنامه حلقه‌وصل است. مرحوم صدوق در یادداشت خود به ماموریت انقلاب اسلامی پرداخته است و عنوان می‌کند که این ماموریت «درگیری با بٌت‌های عقلانی در دوره دوم تاریخ» بوده است.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن 5-02177655134 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس