کد خبر 778732
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
علی عطا

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برای اینکه نظم و انضباط بیشتری در شهرداری حاکم شود طرح کاهش اختیارات شهردار توجیه می‌یابد و این امر در تنظیم رابطه میان شورا و شهرداری می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

به گزارش مشرق، علی اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتصاب‌های اخیر شهردار تهران و استفاده از افرادی که دارای شائبه هستند، گفت: از زمانی که بنا شد آقای نجفی به عنوان یکی از نامزدهای شهرداری تهران مطرح شوند این بحث مطرح بود. با توجه به برایند نظرات به سمتی رفتیم که شورا در انتصابات مداخله‌ای نداشته باشد.

وی ادامه داد: براساس جمع‌بندی که اعضای شورا داشتند بنا شد که شورا دخالتی در انتصابات شهرداری تهران نداشته باشد، اما این به آن معنا نیست که اعضا نظرات مشورتی به شهردار منتقل نکنند و یا  دیدگاه هایشان را در رابطه با انتصابات مطرح نکنند.

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: برخی از اعضای شورا نظراتی نسبت به انتخابات داشتند که در صحن علنی شورا نیز مطرح کردند و در جلسه غیررسمی نیز در این رابطه صحبت شد.

اعطا ادامه داد: از سویی این بحث نیز مطرح است که با توجه به اینکه شهردار باید به شورا پاسخگو باشد باید بتواند معاونین را خودش انتخاب کند تا بتواند پاسخگوی عملکرد خود باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به این پرسشی که شورا برآیند استفاده از نیروهای جوان است و چرا در شهرداری از نیروهای جوان استفاده نشده است، گفت: در میان معاونین افراد جوان وجود دارند و در رابطه با شهرداران مناطق نیز به نظر می رسد رویکرد جوان گرایی جدی تر دنبال شود.

وی درباره استفاده از خانم‌ها در پست‌های مدیریت شهری نیز گفت: در جلسه غیررسمی درباره حضور بانوان در مدیریت شهری مباحثی مطرح شد و آقای نجفی موافق بودند که از پتانسیل‌ خانم‌ها نیز در شهرداری بیشتر از سنوات قبلی استفاده شود و  البته این موضوع را در زمان اعلام برنامه نیز مطرح کرده بودند..

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش در ادامه درباره طرح کاهش اختیارات شهردار که از سوی بعضی از اعضای شورا مطرح شده است، اظهار داشت: طراحان این طرح اعتقاد دارند باید ایتدا بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیریم که اختیارات تفویض شده در این بازه زمانی احصا شود.

اعطا گفت: در این بازه زمانی، می توان ارزیابی کرد کدام اختیار ملغی شود و کدام اختیار تداوم داشته باشد و شهرداری می تواند نظراتش را در رابطه با اختیاراتی که ضروری می داند به شورا منتقل کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه آیا انجام این بررسی‌ها روند مدیریت شهری را کند نمی‌کند، گفت: ممکن است در مقطع کوتاهی روند فعالیت‌ها کند شود ولی برای اینکه نظم و انضباط بیشتری در شهرداری حاکم شود  طرح  توجیه می‌یابد و این امر در تنظیم رابطه میان شورا و شهرداری می تواند نقش موثری داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: بخشی از مشکلاتی که در حوزه مالی در گذشته اتفاق افتاده بود به دلیل  اختیاراتی بیش از حدی بود که به شهردار تفویض شده بود.

وی یادآور شد: بخش عمده مشکلات مالی شهرداری در گذشته به دلیل بی‌انضباطی مالی بوده که باید در این دوره این مشکل حل شود. به عنوان مثال در حوزه آیین‌نامه‌های معاملاتی وحدت رویه‌ نداشتیم.

اعطا با تأکید براینکه باید به سمت شفافیت پیش برویم، گفت: براساس اقداماتی که در دستور کار داریم ممکن است در دوره‌ای نگاه  انقباضی نسبت به حوزه مالی داشته باشیم.

اعطا درباره تعامل دولت و مجلس با شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: قبل از اینکه شروع به کار رسمی در شورا کنیم با نمایندگان تهران در مجلس جلسه‌ای داشتیم و در زمینه‌های مختلف با نمایندگان تهران در مجلس مباحثی مطرح شد و بر بیگیری لوایح درآمدهای پایدار شهرداری و لایحه مدیریت یکبارچه تاکید شد.

اعطا گفت: در این دوره انتظار می رود بتوانیم از ظرفیت های همسویی شورا، دولت و مجلس در جهت منافع شهر و شهروندان اقدامات موثری انجام دهیم و از این امر به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: بیش از یک دهه شهردار در جلسات هیأت دولت شرکت نمی‌کرده است و حضور آقای نجفی در هیأت دولت چراغ سبز دولت به مجموعه مدیریت شهری است.

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: قطعاً شهردار کلانشهر تهران مسائل را نمی‌تواند بدون کمک دولت حل کند که البته دولت نیز بعضی از مسائل خود را باید با همکاری شهرداری ‍بیش ببرد.

اعطا درباره بدهی دولت به شهرداری تهران نیز اظهار داشت: در گذشته شهرداری رقمی را به عنوان کمک دولت به شهرداری محاسبه می‌کرده که قانون بودجه مختص همان سال بوده است و نمی‌توان در صورت تأمین اعتبار این بودجه را به سال‌های بعد برای پرداخت اختصاص داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه چه راهکارهای برای درآمدهای پایدار شهر تهران دارید و آیا تراکم‌فروشی را همچنان شهرداری ادامه خواهد داد، گفت: بهتر است همه جا از تعبیر شهرفروشی استفاده نکنیم و به جای آن از واژه عوارض ناشی از ساخت‌وساز استفاده کنیم چون همه عوارض مربوط به شهر فروشی نیست و شهرفروشی مربوط به بخش غیرقانونی درآمد ناشی از تراکم است و نه آن بخشی که بر اساس طرح و برنامه های مصوب باشد.

اعطا گفت: باید طرح جامع و تفصیلی در شهر تحقق بیدا کند. اگر بنا باشد دولت طرح های توسعه و عمران را مصوب کند و به شهرها ابلاغ کند اما شهرداری‌ها و شوراها مسیر دیگری را طی کند، چه کسی باسخگوی بی انضباطی و اتلاف منابع  خواهد بود؟ بنابرین روشن است که باید طرح جامع و تفصیلی تحقق یابد.

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در 10 سال اخیر درآمد هشت کلانشهر ایران 79 درصد آن وابسته به عوارض ساخت‌وساز بوده و در تهران نیز حدود 75 درصد از درآمدها از طریق عوارض ساخت‌ساز تأمین شده است بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که اگر زمانی بازار ساخت‌وساز راکد شد شهرداری بی‌پول نشود و بتواند حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.

اعطا افزود: شهرداری به قدری وابسته به عوارض بوده است که در2 سال گذشته به دلیل رکود بازار، از نظر مالی وضعیت خوبی نداشته است در صورتی که نباید نبض درآمدی شهرداری وابسته به میزان ساخت و ساز در شهر باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس