کد خبر 778076
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
شاسی بلندی که خانم ابتکار را پس از دوران ریاست روانه خانه کرد!

رفتارهای مداخله گرانه مشاور رسانه‌ای خودخوانده ابتکار پس از سازمان محیط زیست این بار در معاونت زنان باعث شده تا درب این معاونت به روی فعالان، اساتید و خبرنگاران این حوزه بسته شود.

به گزارش مشرق، فریبا ابتهاج مشاور رسانه‌ای ابتکار است. البته آن‌ها که او را بیشتر می‌شناسند، شوخی و جدی از او با عناوین مختلف همچون دایه یا رئیس ابتکار هم نام می‌برند.

بیراه هم نمی‌گویند؛ زیرا همه می‌دانند که مخالفت ابتهاج با موضوعی یعنی مخالفت ابتکار با آن موضوع و موافقت ابتهاج با موضوعی یعنی موافقت ابتکار با آن موضوع.

شاید همین دایره وسیع اختیارات ابتهاج باعث شد تا به‌رغم آنکه ابتکار در دوران تصدی مسئولیت ریاست سازمان حفاظت محیط ‌زیست در دولت یازدهم حداقل در سه نشست روز خبرنگار به‌صورت رسمی وی را به‌عنوان مشاور رسانه‌ای خود مورد تقدیر و تکریم قرار داد هرگز به‌صورت رسمی برای او حکمی نزند و آن را رسانه‌ای نکند. زیرا در آن صورت بیم آن می‌رفت که ابتهاج به دلیل دخالت‌های وسیعی که در حوزه‌های مختلف دارد، مورد نکوهش قرار گیرد یا دایره اختیاراتش محدود شود. اختیاراتی که ابتهاج همواره منکر آن بود اما برای همه آن‌ها که با وی و ابتکار مراوده‌ای داشتند، واقعی و ملموس بود.

البته به‌واسطه همین حمایت‌های بی‌حدومرز ابتکار بود که ابتهاج بارها به‌صورت علنی با خبرنگاران حوزه محیط‌ زیست وارد تنش شد؛ تنش‌هایی که هر بار با بالا گرفتن اعتراض‌های خبرنگاران، از سوی ابتهاج انکار می‌شد.

به‌طور نمونه، تأخیر بیش از یک ساعت در شروع مراسم امضاء تفاهم‌نامه میان ابتکار و سلطانی‌فر در اردیبهشت‌ماه 93 بدون عذرخواهی یا اطلاع‌رسانی، منجر به ترک مراسم توسط خبرنگاران و البته توهین ابتهاج به خبرنگاران شد. اتفاقی که در همایش روز هوای پاک سال 94 هم تکرار شد و حتی وقتی خبرنگار وقت واحد مرکزی خبر تلاش کرد تا در حاشیه مراسم و در قالب طرح سؤالی موضوع را به ابتکار منتقل کند ابتهاج با سر و صدای زیاد مانع از ضبط گزارش شد.

نمونه‌ای دیگر ازاین‌دست رفتارهای ابتهاج را خبرنگاران در پایان نشست خبری سعید متصدی معاون وقت محیط زیست انسانی سازمان در دی‌ماه 95 شاهد بودند. این رفتارها البته به همین چند مورد خلاصه نشد و این تنش‌ها در قالب‌ها و زمان‌های مختلف به اشکال مختلف بروز کرد.

یک‌بار بابت لایو اینستاگرام که غالباً بالغ‌بر 50 بازدیدکننده ندارد و مانع از پخش مستقیم نشست خبری ابتکار از شبکه خبر می‌شد با خبرنگاران دعوا می‌کرد و بار دیگر تیتر خبری را بهانه می‌کرد و خبرنگاران را مورد عتاب و خطاب قرار می‌داد.

پرخاشگری‌های خانم مشاور البته تنها به اصحاب رسانه محدود نبود و حتی بارها در سفرهای استانی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منجر به فیض اهالی استان‌ها هم شد! فیلم‌های پخش‌شده از نشست ابتکار در دانشگاه همدان یا مراسم روز جهانی تالاب‌ها در خوزستان نشان داد که هیچ‌کس در پیشگاه مشاور رسانه‌ای ابتکار حق انتقاد ندارد.

رفتارهای مداخله گرانه و پرخاشگری‌های ابتهاج اگرچه بسیاری از اساتید، فعالان، مدیران و اصحاب رسانه حوزه محیط زیست را از این حوزه و کمک به ابتکار برای مدیریت و ساماندهی اوضاع بحرانی محیط زیست دور کرد اما هرگز از سوی ابتکار مورد تذکر برای اصلاح قرار نگرفت.

علاوه بر این دخالت‌های این مشاور خود خوانده در برخورد با رسانه‌ها و تقسیم آن‌ها به رسانه خود و غیرخودی از دایره دفتر ریاست به دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان محیط زیست هم رسیده بود به حدی که جایگاه روابط عمومی با امر و نهی‌های وی تا حد یک کارپرداز برای خانم مشاور نتزل درجه داده شد.

روش تقسیم رسانه‌ها به خودی و غیرخودی به‌صورت واضح در انتشار و انعکاس اخبار در پرتال این سازمان قابل‌مشاهده بود، چراکه با تصمیم ابتکار (بخوانید ابتهاج) از انعکاس اخبار برخی رسانه‌ها که به مذاق وی خوش نمی‌آمد و به‌عنوان رسانه‌های منتقد دولت برمی‌شمرد، جلوگیری می‌شد.

همین عدم تذکر و اصلاح باعث شد تا حالا ابتهاج در همان قد و قامت و چه‌بسا باقدرت مانور و اختیار بیشتر همراه ابتکار در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باشد. البته این بار با تندروی بیشتر! تا جایی که در کمتر از دو ماه سکان‌داری ابتکار در معاونت زنان و تأکید وی بر ایجاد گفتگوی ملی در حوزه زنان فارغ از هر نگرش و جناح‌بندی سیاسی در نخستین نشست خبری خود، خبرنگاران معضل جدید انتخاب گزینشی برای مراسم‌ها را تجربه می‌کنند!

به‌طور نمونه برای دیدار ابتکار با رئیس مجلس بلژیک همان‌طور که در گزارش تصویری پورتال رسمی این معاونت دیده می‌شود تنها رسانه حاضر خبرگزاری رسمی دولت یعنی «ایرنا» است. اتفاقی که تنها به فاصله چند روز و در نشست مرکز مشاوره توحید به‌نوعی دیگر تکرار شد؛ این بار چند رسانه به‌اصطلاح خودی دیگر هم دعوت‌شده بودند؛ حلقه‌ای چنان کوچک که منجر به حذف بسیاری از رسانه‌های معتدل و حتی اصلاح‌طلب شد! گرچه این نشست برخلاف میل خانم مشاور و روابط عمومی امور زنان به شکل بسیار عمومی‌تر برگزار شد و حتی رسانه‌های منتقد هم در آن حضور داشتند، اما بعید است تا درس عبرتی برای دعوت عمومی و حضور آزاد رسانه‌ها در مراسم‌ها و برنامه‌های معاونت زنان باشد و باید منتظر تکرار چنین رفتارهایی حتی در سطح وسیع‌تر طی چهار سال آتی بود.

رفتارهایی که این بار باعث خواهد شد تا درب معاونت زنان به روی فعالان، اساتید و خبرنگاران این حوزه بسته شود. با این تفاوت که معاونت زنان از نقطه قوت محیط‌ زیست یعنی بدنه وسیع کارشناسان و مدیران غالباً پاسخگو به رسانه‌ها هم برخوردار نیست و این به معنای آن است که رخوت و رکود معاونت زنان در دولت دوازدهم هم ادامه خواهد داشت.

البته از آنجاکه همگان واقف‌اند که ابتکار وقعی برای نظر کارشناسی و انتقادات قائل نیست و بالعکس تمام تلاش خود را برای لجبازی و انجام کار غیر کارشناسی و نادرست به کار می‌بندد؛ باید منتظر طرح اتهاماتی جدید، پاسخی چندصفحه‌ای و البته تشدید رفتارهای تند و بی‌خردانه مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی معاونت امور زنان بود! معاونتی که به‌رغم همه انکارهای بلندبلند خانم مشاور توسط وی مدیریت می‌شود نه ابتکار!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس