کد خبر 777493
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
پرویز فتاح نمایه

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با ارائه توضیحاتی درباره خیریه‌های کشور، گفت: باید متولی نظارت بر خیریه‌ها توسط مجلس شورای اسلامی تعیین شود.

به گزارش مشرق، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با نهادهای وابسته و اداری همانند بهزیستی موازی‌کاری ندارد، اظهار داشت: کمیته امداد امام‌خمینی (ره) کاملاً با نهادهای دیگر حمایتی همانند بهزیستی هماهنگ بوده و اسامی هر ماه به دولت ارائه می‌شود تا روی هم قرار گیرد، البته در ابتدا تداخل‌هایی وجود داشت که این اسامی استخراج شد و اکنون موازی‌کاری وجود ندارد و مسائل کاملاً شفاف است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد با ثبت‌احوال ارتباطاتی از لحاظ آماری برقرار کرده است، افزود: هر فوت و یا هر ازدواجی صورت گیرد، یا ازدواج مجدد زن سرپرست خانوار به کمیته امداد اعلام می‌شود و این موارد در نظر گرفته می‌شود، لذا موازی‌کاری منتفی است، چرا که سیستم الکترونیکی بوده و دستی نیست که خطای انسانی رخ دهد.

*تداخل و موازی‌کاری با سازمان تأمین اجتماعی برطرف شده است

فتاح با بیان اینکه تداخل و موازی‌کاری با سازمان تأمین اجتماعی برطرف شده است، تصریح کرد: تنها خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها هستند که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت، چرا که سازمان‌های مردمی هستند، البته خیریه‌هایی که در وسعت ملی فعالیت می‌کنند با کمیته امداد همکار هستند و بدون کمیته امداد نمی‌توانند فعالیت کنند چرا که شعبه ندارند و اگر بخواهند دفتر احداث کنند، هزینه‌شان بالا می‌رود.

وی یادآور شد: این خیریه‌ها اطلاعات‌شان را از کمیته امداد دریافت می‌کنند و اگر در هر استانی همانند جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد فعالیت کنند، اسامی ایتام و زنان سرپرست خانوار به آنها ارائه می‌شود و این خیریه‌ها آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند، لذا تداخل وجود ندارد و هدایت آمار با کمیته امداد است.

*درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد پایین است

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد پایین است، افزود: بر این اساس گفته می‌شود که سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به این خانواده‌ها کمک کنند و نمی‌توان اسم آن را موازی‌کاری گذاشت چرا که اگر  این نهادها نیز کمک کنند مشخص نیست که خانواده‌ها به چه میزان توانمندی اقتصادی دست می‌یابند.

وی ادامه داد: از نظر کمیته امداد امام‌خمینی (ره) اگر همه کمک کنند، وضعیت بر خانواده‌ها به گونه‌ای بوده که جای دوری نمی‌رود، چرا که کمیته امداد به میزانی کمک نمی‌کند که به دیگران بگوید شما کمک نکنید، زمانی کمک‌های کمیته امداد به میزان کافی بوده و کفایت می‌کند، اما در حال حاضر نمی‌توانیم  این را بگوییم هر کسی می‌تواند کمک کند.

*چرا نباید اجازه ایفای نقش به سازمان‌های مردم‌نهاد داده شود

فتاح با بیان اینکه در سیستم اداری کشور به این رسیده‌ایم که نباید سیستم متصدی باشیم، اظهار داشت: باید اجازه داد مردم به میدان بیایند و نقش خود را ایفا کنند و اگر مردم به میدان آمدند نباید گفت این اقدام را انجام بده یا انجام نده چرا که سازمان‌های مردمی خود کار خود را بلد هستند و اداری کار نمی‌کنند و داوطلبانه کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد اموال خود را برای کمک آورده‌اند، اما کمیته امداد از دولت و مردم منابع دریافت و پرداخت می‌کند، لذا چرا نباید اجازه ایفای نقش به سازمان‌های مردم‌نهاد داده شود.

*توسعه خیریه‌ها را نباید محدود کرد

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه توسعه خیریه‌ها را نباید محدود کرد اما این خیریه‌ها باید کنترل شوند، ادامه داد: ممکن است تخلفاتی در بین برخی از خیریه‌ها صورت گیرد و از احساسات مردم استفاده کرده و پول جمع‌آوری کنند، اما برای مردم صرف نکرده و برای خود املاک و دفتر خریداری کنند، لذا باید بر اقدامات آنها نظارت صورت گیرد که جای این نظارت خالی است.

وی با اشاره به اینکه آمار این خیریه‌ها وجود داشته و به نهادهای مربوطه ارائه شده است، یادآور شد: این نگرانی وجود دارد که این خیریه‌ها صندوق نصب می کنند و اسم ائمه را هک می‌کنند، اما مشخص نیست که منابع این صندوق در مجرای کمک به مردم هزینه می‌شود یا خیر.

*بررسی عملکرد کمیته امداد توسط دستگاه‌های نظارتی

فتاح افزود: کمیته امداد که یک نهاد بوده و به نظام و رهبری وابسته است عملکرد آن از سوی سازمان بازرسی، سازمان حراست، دیوان محاسبات، شرکت مفید راهبر و معاونت نظارت دفتر رهبری نظارت می‌شود؛ لذا خیریه‌ها نیز باید کنترل شوند که چقدر پول جمع‌آوری می‌کنند و به چه کسی پرداخت کرده‌اند، اما جای این نظارت خالی است که آسیب زده، می‌زند و خواهد زد.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) در پایان خاطرنشان کرد: درخواست از مجلس این بوده که با تصویب قانون مشخص کند که متولی کنترل و بازرسی در خیریه ها کیست و اختیار لازم را به این دستگاه نظارتی دهد و شاید بودجه به آن نیز اختصاص یابد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس