روزنامه اصلاح طلب

با نگاهی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب مشاهده می‌کنیم که اظهارات ضد آمریکایی آقای روحانی و همچنین اظهارات وی درخصوص واکنش ایران به نقض برجام به هیچ عنوان در صفحه اول این روزنامه‌ها جایی نداشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** سانسور اظهارات ضد آمریکایی روحانی در روزنامه‌های اصلاح طلب

رئیس‌ دولت در سخنرانی خود در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس‌جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت‌ها از این اجلاس -یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله با جنگ و تروریسم - قرار داشت.

روحانی افزود: به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: پیشرفت ایران با از بین رفتن برجام متوقف نمی‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که سخنرانی رئیس جمهور کشورمان می‌توانست به فرصتی برای تشریح عهدشکنی و کینه توزی‌های آمریکا در برجام مبدل شود که این انتظار آن طور که شایسته بود، محقق نشد. از سوی دیگر در پاسخ به اظهارات سخیف و گستاخانه ترامپ، این سخنرانی می‌توانست فرصتی برای به چالش کشیدن وضعیت داخلی آمریکا باشد که این امر نیز محقق نشد.

اما با این وجود، با نگاهی به روزنامه‌های اصلاح طلب مشاهده می‌کنیم که اظهارات ضد آمریکایی آقای روحانی و همچنین اظهارات وی درخصوص واکنش ایران به نقض برجام به هیچ عنوان در صفحه اول این روزنامه‌ها جایی نداشته است.

روزنامه‌های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «فتح دنیا با سعدی و مولوی و حافظ»، «نوای صلح در برابر فریاد جنگ»، «سعدی روحانی در برابر بمب ترامپ»، «اهل مذاکره‌ایم نه با زبان تهدید»، «صدای اعتدال در برابر فریاد خشونت» و...به این سخنرانی پرداختند.

روزنامه ایران در سرمقاله امروز به قلم «صادق زیباکلام» نوشت:

«فضای سخنرانی آقای روحانی کاملاً متفاوت از فضای سخنرانی ترامپ بود. او نه تنها حاضر نشد با وجود انتظار و توقع تندروها از نوع و جنس ادبیات و لحن ترامپ در سخنرانی‌اش استفاده کند، بلکه برعکس بسیار دیپلماتیک، معتدل و آشتی‌جویانه سخن گفت. نه هیچ کشور و ملتی را تهدید کرد و نه نشان داد که با کشوری سر جنگ دارد. برعکس او سعی کرد در چارچوب سخنرانی‌اش ازفرهنگ و تمدن ایران، سعدی و حافظ و مولوی، نجات یهودی‌ها از سوی ایرانیان و پناه دادن به مسیحیان سخن به میان آورد. برخلاف آنچه که ترامپ ایران را متهم ساخته بود، او در پاسخش نشان داد که کشورش نه به دنبال صدور انقلاب است، نه مذهبش و نه ایدئولوژی‌اش را می‌خواهد به دیگران تحمیل کند».

روزنامه آفتاب یزد نیز در سرمقاله امروز با عنوان «کرامت روحانی، تهدید ترامپ» نوشت:

«به نظر می‌رسد استراتژی حسن روحانی در برابر جهالت ترامپ، مثبت و صحیح بود. او به جای آنکه درگیری لفظی با رئیس جمهور ایالات متحده راه بیندازد با ادبیاتی فاخر و دنیاپسند در برابر او ایستاد...حسن روحانی دیروز در میدان ترامپ بازی نکرد و صرفاً سخن مردم ایران زمین را به گوش جهانیان رساند».

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب به دفعات ثابت کرده‌اند که در مقابل گستاخی آمریکا حتی حاضر نیستند نازکتر از گل به کدخدا! بگویند. این جریان همواره توپخانه خود را به سمت منتقدان داخلی نشانه می‌رود. تجربه ثابت کرده است که مسئله لغو تحریم‌ها اصلاً برای این جماعت به عنوان مسئله اصلی مطرح نیست. مسئله اصلی آنها بزک چهره کریه شیطان بزرگ و جاده صاف کنی برای پیاده سازی سیاست‌های مغایر با منافع ملی در کشور است.

** تاج زاده: عدم تحقق وعده‌های دولت به به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان لطمه می زند

«مصطفی تاج زاده» در مصاحبه با روزنامه قانون گفت:

«عدم تحقق وعده‌های رییس جمهور به هردلیلی که باشد به پایگاه اجتماعی و مردمی دولت و اصلاح طلبان، هر دو لطمه می زند».

تاج زاده افزود: «هم دکتر روحانی به حمایت ما احتیاج دارد و هم ما نیازمند تداوم و موفقیت دولت هستیم. به هرحال کشور در شرایطی است که ما محکوم هستیم وعده‌های مردم را تا آنجا که می‌توانیم محقق کنیم. روشن است که هرقدر این وعده‌ها بیشتر محقق شود، پیوند دو طرف مستحکم‌تر می‌شود».

گفتنی است پیش از این منتجب‌نیا، زیبا کلام، عبدی و دیگر اصلاح طلبان نیز تاکید داشتند که سرنوشت دولت دوازدهم و اصلاح‌طلبان به یکدیگر وابسته است و مردم در انتهای این ۴ سال، اصلاح‌طلبان را با عملکرد دولت قضاوت خواهند کرد.

همزمان با این موضع گیری‌ها، در هفته‌های کذشته، برخی از اصلاح‌طلبان علیرغم گرفتن سهم افزونتر در کابینه دوم روحانی، رفع مسئولیت از خود درباره ناکارآمدی‌های احتمالی دولت دوازدهم را کلید زدند.

این طیف همزمان و پس از اتفاقاتی همچون «سلفی حقارت» و «زدو بند فراکسیون امید با وزرای کابینه دوازدهم» نیز نسبت به پذیرش مسئولیت فراکسیون امید، از خود سلب مسئولیت کرد.

در مجموع کابینه دوازدهم با اندکی تغییر، همان کابینه یازدهم است و اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن، اعم از وزرا و یا معاونان رئیس‌جمهور برگرفته از میان اصلاح‌طلبان هستند؛ بنابراین اصلاح طلبان چه بخواهند و چه نخواهند، باید درباره عملکرد دولت پاسخگو باشند.

** اجرای اقتصاد مقاومتی با کالای چینی!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «اقتصاد مقاومتی و کالای چینی!» نوشت:

«یکی از موضوعاتی که این روزها کاربران فضای مجازی عنوان می‌کنند پر شدن بازار ایران از کالاهای بی‌کیفیت چینی است. در این باره یکی از کاربران نوشته: درسال اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی و اشتغال، شهر آفتاب بازار فروش کالاهای بی‌کیفیت چینی شده است. یکی دیگر از کاربران نوشته: «امسال تمام لوازم تحریری‌های شهرمان پر بود از کالاهای چینی. کالاهایی بی‌کیفیت اما خوش آب و رنگ» کاربر دیگری عنوان کرده: «تمرین همزمان اقتصاد مقاومتی و واردات و قاچاق!»

آمار گمرک نشان می‌دهد واردات کالای چینی در دولت یازدهم ۳۱ درصد از لحاظ ارزشی و ۲۵ درصد از لحاظ وزنی رشد داشته و به رقم ۱۰ میلیاردو ۷۵۲ میلیون دلار و معادل ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۷۷ تن رسیده است.

در سال ۹۵ به میزان ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۷۷ تن کالای چینی به ارزش  ۱۰ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۴۱ دلار به کشور آمده است که در مقایسه با سال قبل از روی کار آمدن دولت (درسال ۹۱) ۲۵ درصد رشد وزنی داشته است.

گفتنی است که ایران در سال ۹۵ بیشترین واردات خود را از چین انجام داده است و امارات، کره جنوبی و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

** تکرار ادعای نخ نمای همنوایی منتقدان برجام با اسرائیل!

«مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«ما امروز با آمریکایی‌ها مشکل داریم و دلیل این موضوع هم این است که سیاست حاکم بر ایالات متحده آمریکا مانند سیاست تندروهای داخل ایران است. امروز می‌بینیم که اسرائیل و تندروها در آمریکا مخالف برجام هستند، چرا که برجام منافع آنها را به خطر می‌اندازد».

گفتنی است «کارمی گیلون» رئیس اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت)-تیرماه 96- به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام در یادداشتی برای نشریه آمریکایی فارن پالیسی از برجام به عنوان یک موهبت برای این رژیم یاد کرد.

گیلون تاکید کرد حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علناً یا تلویحاً به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دست‌کم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند.

«افرایم هالوی» رئیس سابق موساد که زمانی مغز متفکر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت نیز- مرداد ماه ۹۴- در مصاحبه با کانال ۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود.
همچنین «جان کری» وزیر سابق امور خارجه آمریکا-سال ۹۵- در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها - گفت: «هیچ چیز بهتر از توافق هسته‌ای (برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
روزنامه جروزالم‌پست نیز- مهرماه ۹۵- در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور جداگانه دیدار کرد و در این دیدارها تاکید شد که آمریکا در اجرای برجام با اسرائیل هماهنگ است.
بسیاری از کارشناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.

پس از امضای برجام - تیرماه ۹۴- برخی از مقامات ارشد دولت یازدهم در کنار روزنامه‌های اصلاح طلب با اجرای «عملیات روانی علیه منتقدین برای جا انداختن و تحمیل توافقات پرخسارت» مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با اسرائیل همنوا شده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    45 1
    ایا اگر کسی به مقدسات اسلام توهین کند روزنامه های اسلامی ان توهین را منتشر می کنند؟ صد البته نه . خوب امریکا هم از مقدسات اصلاح طلبان است .لذا نباید هیچ مطلبی ضد مقدساتشان را انتسار دهند
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      7 6
      برات دعا میکنم!
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      22 0
      خیلی خوب بود. انشاله آنانی که قلبا عاشق غرب هستند در آخرت با آنان محشور شوند
  • US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    13 0
    باور کنید ما هم سخنرانی رو گوش دادیم، ولی توهینی از روحانی نشنیدیم، یعنی اینکه بخواد جابز قاطعیت به اونا داده باشه توش نبود. اینا خودشون رو بخاطر ملت خراب نمیکنن!
  • DE ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    10 0
    بهتره بنویسید افساد و ویران طلب.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    10 0
    احنمالا منظورتون سانسورآشکاربوده
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    1 7
    برو بابا
  • علیرضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    8 0
    خب بالاخره پول های خرج شده آمریکا درباره نفوذ باید ثمره داشته باشه!!!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    7 0
    بزک شیطان بزرگ آخر عاقبت ندارد.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    7 0
    تشت رسوایی برجام از بام افتاده
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    9 0
    بزرگان گفته اند عشق اجازه دیدن بدیها را نمی دهد در جایی که روزنامه های آمریکایی همین مطالب را منتشر کرده اند ولی اصلاح طلبان بخودشان اجازه نمی دهند وجه آمریکائیها خدشه دار شود نه اینکه فکر کنید آمریکایی تر هستند نه چون حمایت و بودجه شان را از دست میدهند . طفلکیها گرفتار دو گانگی اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس