کد خبر 777000
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
 دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر انقلاب

رهبرانقلاب در دیدار اخیر رئیس و اعضای دوره جدیدمجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن سه وظیفه مهم آن و تشریح هر یک،در نهایت درباره نوع رابطه‌ای که مجمع باید با امام راحل داشته باشدنکته مهمی را یادآور شدند.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با بر شمردن سه وظیفه مهم آن و تشریح هر یک، در نهایت درباره نوع رابطه‌ای که مجمع باید با امام راحل داشته باشد تا وظایف اصلی‌اش درست انجام شود نکته مهمی را یادآور شدند که اجمالاً در ذیل موضوع"ارزش جایگاه و کارکرد مجمع تشخیص مصلحت در نظام اسلامی به آن است که همچون امام انقلابی به مسائل بپردازد" تحلیل و بررسی می‌شود.

"تشخیص مصلحت"، مشاورت در تعیین سیاستهای کلی"و"ارائه راه حل در معضلات کشور" سه وظیفه مهمی است که رهبر معظم انقلاب برای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر شمردند و درباره هر یک توضیحاتی دارند؛ با وجود این توضیحات بسیار دقیق و تخصصی معظم له در انتها، به شاخصی پرداختند که انجام وظیفه مجمع و توضیحات شخصی ایشان درباره درست انجام شدن وظایف مجمع در ذیل و سایه آن محقق می‌شود. معظم له این مهم را چنین بیان کردند: "مجمع تشخیص مصلحت یادآور امام بزرگوار و فراورده انقلاب است، و در فرایند اداره و مدیریت کشور دارای تأثیر بسیار مهمی است؛ بنابراین باید تفکرات امام و انقلاب بر آن کاملاً‌ حاکم باشد، انقلابی فکر و عمل کند و هیچ مصوبه، موضع گیری یا اقدامی متفاوت با مبانی اصلی انقلاب و میراث گرانقدر امام از آن مشاهده نشود."

همانگونه که از ظاهر فراز فوق بر می‌آید بخش اول آن یعنی از ابتدای"مجمع تشخیص مصلحت تا انقلابی فکر و عمل کند" توضیحی تخصیصی ایجابی است و مابقی آن توضیحی عمومی(کلی) و سلبی است. با تأمل در عبارتهای فراز فوق به نظر  می‌رسد نکته بسیار ضروری بحث که لازم است بیشتر بر آن تأکید کرد در عبارت"بنابراین باید تفکرات امام و انقلاب بر آن کاملاً حاکم باشد، انقلابی فکر و عمل کند" نهفته است. معظم له پس از تأکید بر اینکه "باید تفکرات امام و انقلاب بر آن (یعنی مجمع) حاکم باشد" عبارت"انقلابی فکر و عمل کند" را اضافه کردند تا توضیح بیانی تخصیصی برای عبارت قبل باشد که در بردارنده منظومه تفکرات امام و انقلاب است.

به عبارت دیگر ایشان با آوردن عبارت " انقلابی فکر و عمل کند" از میان مجموعه‌ای از ویژگیهای فکری امام و انقلاب"انقلابی فکر و عمل کردن" را تخصیص زدند تا ضمن لازم شمردن رعایت تمام ویژگیهای فکری امام و انقلاب بر این ویژگی تاکید مضاعت کنند؛ زیرا با توجه و حفظ این ویژگی، وظایف سه گانه مجمع که به آن اشاره شد به خوبی و موثر انجام می‌شود و در غیر این صورت این امکان وجود دارد که مجمع به درستی نتواند از عهده وظایف برآید و در نتیجه کشور در حل مشکلات و معضلات در بماند. این مطلب از آنجا بهتر فهمیده می‌شود که رهبر انقلاب در بیان خود به اسلام اشاره نکردند و آن را پیش فرض گرفتند. این پیش فرض گرفتن افاده مفهوم جدیدی می‌کند. به این معنا که تمسک صرف به اسلام با برداشتهای کم و بیش تفاوت به تنهایی نمی‌تواند رافع و حلال مشکلات باشد و آنچه که می‌تواند دیدگاهها و برداشتها از اسلام را به هم و به حقیقت نزدیک‌تر کند در نظر داشتن وجه انقلابی تفکر امام و انقلاب است. معنای این حرف مبنا قراردادن تفکر انقلابی برای فهم اسلام نیست؛ بلکه براساس این حرف باید به مفاهیم انقلابی نهفته در آموزه‌های اسلامی بیشتر توجه داشت و به آن عمل کرد همانگونه که امام  راحل توجه و عمل کرد تا جایی که انقلابی بودن وجهه جهانی ایشان شد اما در جهان هیچکس اما انقلابی را از اسلام جدا ندید.

غفلت از وجه انقلابی تفکر امام و انقلاب، خطر خمودگی، رخوت، رفاه زدگی، عافیت و مرعوبیت و... را در پی دارد؛ حال آنکه تقید به وجه انقلابی تفکر امام و انقلاب که آبشخور آن اسلام اصیل است اجازه نمی‌دهد انقلاب در دام‌هایی بیفتد که رنگ و لعاب دینی، انسانی، اخلاقی و ارزش‌های کاذب دارد و از مسیر رستگاری که امام راحل ترسیم کرد و رهبر معظم انقلاب از زمانی که اعلام کردند "راه ما راه امام است" آن را ادامه داده‌اند و بر عصبانیت دشمن افزودند، دور بیفتد. بقاء انقلاب پس از حدود چهار دهه، حضور قدرتمندانه در سوریه و عراق، حمایت آشکار از مردم یمن و بحرین، رویارویی صریح با استکبار و صهیونیسم، پشتیبانی همه جانبه از فلسطین و حزب الله لبنان، رویارویی مقتدرانه با تروریسم عبری-عربی، غربی، پیشرفت در حوزه‌های گوناگون علم و فناوری و ... همه ناشی از حفظ خط و مشی انقلابی امام و انقلاب است؛ به همین دلیل دشمن، دشمن اسلامی است که از آن اندیشه انقلابی بیرون می‌آید و با اسلام فاقد اندیشه انقلابی کاری ندارد و از چنین اسلامی استقبال هم می‌کند. تفکر امام و انقلاب نمونه برجسته‌ چنین اسلامی است که مجمع تشخیص مصلحت با توصیه اکید رهبری با توجه بیشتر به این ویژگی امام و انقلاب، می‌تواند پیوند کار کردی با امام را مستحکم‌تر و موفقیت‌های ملی‌اش را ماندگارتر سازد. ان‌شاء‌الله                                               

رضا گرمابدری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس