کد خبر 776326
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
زائران عتبات

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به تقاضای بالای مردم برای ثبت نام در عتبات در تاسوعا و عاشورای حسینی، ظرفیت ثبت افزایش خواهد یافت.

به گزارش مشرق،‌ محسن نظافتی گفت: هر ساله به علت افزایش تقاضا از جانب مردم ، میزان کاروان‌های اعزامی به عتبات در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نیز افزایش یافته و بیش از ۲۰ هزار نفر در کاروان‌های عتبات سازمان حج و زیارت ثبت نام می‌کنند. این در حالی است که روزانه ۵۰ تا ۶۰ گروه ۴۰ نفره به عتبات اعزام می‌شوند.

وی در خصوص تجهیز هتل‌های کشور عراق افزود: طبق تفاهم‌های انجام شده با کشور عراق، تجهیز تمامی هتل‌های موجود در لیست سازمان حج و زیارت انجام شده و این هتل‌ها به مسئولین سازمان حج تحویل داده شده است. اما به طور کلی کیفیت هتل‌های عراق در حد متوسط ارزیابی می شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: از بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هتل موجود در نجف،  ۱۵ تا ۱۶ هتل در حد مناسب قرار دارند و مابقی از لحاظ کیفیت درسطح متوسط ارزیابی می شوند. این نسبت بیشتر در شهر نجف قابل رؤیت است.

نظافتی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای ثبت نام زائران در عتبات به ویژه در مناسبت هایی چون ماه محرم و صفر، سازمان حج و زیارت مجبور به استفاده از هتل‌هایی با درجه بندی متوسط است چرا که با حجم وسیع زائران در کشور عراق نسبت به اسکان آن‌ها دچار کمبود جا بوده و برای جبران آن مجبور به استفاده ازا ین هتل‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۵ درصد هتل‌های شهر نجف و کربلا در قالب مسافرخانه فعالند که در طی جنگ‌های متعدد در کشور عراق، از روند بازسازی عقب مانده اند. بر این اساس سازمان حج و زیارت در این راستا از مردم ایران و عراق تقاضای کمک کرده تا با کمک های مردمی نسبت به ساخت هتل و بازسازی آن اقدامات لازم صورت گیرد. کشور عربستان نیز در گذشته دچار این معضل بوده و بعد از ۱۲ سال موفق به بازسازی و ساخت هتل‌های جدید شده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: بارها به مردم هشدارهای لازم در زمینه ثبت نام درکاروان‌های آزادبر داده شده است چرا که این شرکت‌ها از امنیت لازم در کشور عراق برخوردار نبوده و این امر همانند حادثه اخیر ناصریه می‌تواند مشکل آفرین باشد.

نظافتی افزود: کاروان‌های عتبات سازمان حج و زیارت بر طبق توافقات انجام شده با کشور عراق از امنیت لازم برخوردارند. در این راستا  سازمان حج و زیارت با پرداخت هزینه به عراق، از امکان اسکورت‌های امنیتی برای حفاظت از کاروان ها در این کشور برخوردار شده و نسبت به کاروان‌های آزادبر ایمنی زائران تا حد امکان فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در جریان حادثه ناصریه، کاروان سازمان حج و زیارت مجهز به نیروهای امنیتی بودند،که بعد از شروع تیر اندازی از جانب نیروهای داعشی به سمت زائران ایرانی، نیروهای امنیتی دو اتوبوس مربوط به سازمان حج و زیارت وارد عمل شده و درا ین حین یک سرباز امنیتی کاروان  به شهادت رسید.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تجربه حادثه اخیر ناصریه گویای برخی ناامنی‌ها درکشور عراق است و لزوم وجود نیروهای امنیتی درکاروان‌های حامل زائران ایرانی را بیش از گذشته نشان می دهد. بنابراین با اشاره به حادثه اخیر ناصریه می توان گفت میزان خسارت‌های جانی درکاروان‌های آزادبر درسطح بالایی قرار دارد و مردم باید نسبت به انتخاب نوع کاروان وثبت نام در این کاروان‌ها دقت لازم را داشته باشند.

نظافتی اظهار کرد: از جمله مزایای ثبت نام در کاروان‌های عتبات سازمان حج و زیارت، بهره گیری از بیمه و امکانات امنیتی است و این امکان فراهم می شود که در مواقع بروز حادثه، از مصدومین و شهدا و خانواده های آن ها حمایت شود. پرداخت دیه ۲۰۰ میلیون تومانی به یک تن شهید حادثه ناصریه از جمله این اقدامات است. 

وی در پایان یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار نفر در کاروان‌های عتبات سازمان حج و زیارت ثبت نام کرده‌اند. هزینه دریافت ویزا ۴۰ دلار تعیین شده است که این مبلغ بر اساس نرخ اعلامی روزانه بانک مرکزی محاسبه می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس