کد خبر 776171
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۰
ترامپ

پیام رئیس‌جمهور آمریکا به کنفرانس سالانه آژانس: اگر نظارت‌های آژانس کافی نباشد از برجام خارج می‌شویم.

به گزارش مشرق، اگر تا دیروز نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل مامور پیگیری فشار بر آژانس برای انجام بازرسی از مراکز نظامی ایران بود اما روز گذشته دونالد ترامپ به صورت رسمی به این موضوع ورود کرد. روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند، این نهاد داور در توافق میان ایران و ۱+۵ را تهدید کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد دونالد ترامپ در پیامی به کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در ادامه بدعهدی‌های مقامات آمریکایی در قبال ایران اعلام کرد اگر نظارت‌های آژانس به اندازه کافی شدید نباشد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.


 در مهم‌ترین بخش بیانیه ریک پری، تحت این عنوان که «سرنوشت برجام با نحوه نظارت آژانس بر پایگاه‌های نظامی ایران گره خورده» آمده است: «ما (آمریکا) توافقی را که ضعیف اجرا شده یا به نحو نامناسبی نظارت شود نخواهیم پذیرفت». این برای چندمین‌بار است که دولت دونالد ترامپ تاکید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از مراکز نظامی ایران بازرسی کند. پس از دیدار چندی پیش نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو در ۲ نوبت گفت مراکز نظامی ایران در دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آمانو این را هم گفت که بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس تفاوتی میان درخواست برای بازرسی از مراکز هسته‌ای و مراکز نظامی قائل نمی‌شود.


اظهارات آمانو، به نوعی تقویت مواضع ترامپ درباره ضرورت بازرسی از مراکز نظامی ایران است. در ایران علی‌اکبر ولایتی در انتقاد از این اظهارات آمانو گفت: این اظهارات، اختراع خود یوکیا آمانو است. ولایتی تصریح کرد: این قرارمان با آمانو نبود. وزارت امور خارجه ایران بارها اعلام کرده کشورمان با بازرسی از مراکز نظامی خود مخالف است و آمریکا باید به مفاد برجام پایبند باشد.  


صالحی: مطمئنم آژانس مقاومت می‌کند


علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز در اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به فشار آمریکا به آژانس گفت مطمئن است آژانس در مقابل این فشارها مقاومت خواهد کرد.

صالحی در این نشست اظهار داشت: به نظرم ضرورت دارد، ولو به اختصار، به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست‌های عجیب و غیرقابل توجیه درباره راستی‌آزمایی برنامه‌ صرفا «صلح‌آمیز ایران، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا تعریف شده‌اش» مطرح شده است، اشاره‌ای داشته باشم.

نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.

اطمینان داریم آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست‌های غیر قابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به صورتی عینی، عادلانه و بی‌طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصله از بازرسی‌ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین‌المللی این نهاد خواهد شد.

همکاری جدی و فعال سایر طرفین توافق و در مقیاس وسیع‌تر اعضای آژانس در واقع مساعدتی مثبت به این هدف خواهد بود.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس