سعید ملایی

دارنده نشان برنز مسابقات جهانی با حضور در خبرگزاری تسنیم در خصوص کسب مدال مسابقات جهانی پس از ۱۰ سال و آرزوهای آینده ورزشی خود صحبت کرد.

به گزارش مشرق، جودو ایران در سالیان اخیر شرایط خوبی را سپری نکرده بود اما در مسابقات جهانی مجارستان پس از 10 سال موفق شد مجددا توسط سعید ملایی به یک نشان برنز دست یابد تا برای تداوم موفقیت‌های اخیر خود انگیزه بیشتری داشته باشد.

سعید ملایی در شرایطی موفق شد نام خود را در جمع دو مدال‌آور گذشته جودو ایران در مسابقات جهانی ثبت کند که 15 ماه و 22 روز پیش در المپیک ریو در گام نخست مغلوب "نمازاوف" از برزیل شده بود و حتی تصمیم به خداحافظی از دنیای قهرمانی گرفته بود.

سعید ملایی در خصوص کسب مدال مسابقات جهانی پس از 10 سال، آرزوهای آینده ورزشی خود و شرایط سخت مسابقات المپیک گذشته به صحبت پرداخت که در زیر می‌خوانید.

**برخی افراد در فدراسیون گذشته نمی‌خواستند جودو موفق شود

 ابتدا در خصوص حس و حال خود بعد از کسب مدال جهانی و شکستن شدن طلسم 10 ساله جودو ایران در این مسابقات صحبت کنید.

خدا را شکر می‌کنم که بعد از 10 سال طلسم جودو ایران در مسابقات جهانی را شکستم و به مدال برنز جهان رسیدم. واقعا بعد از مسابقات المپیک ریو زحمات زیادی را متحمل شدم. بعد از المپیک متنی در صفحه شخصی‌ام منتشر کردم و اعلام کردم قصد خداحافظی از ورزش را دارم اما با برنامه‌ریزی مدیر تیم‌های، مربی شخصی‌ام و خودم مجددا به جودو بازگشتم و تمرینات را پیگیری کردم. تمام تلاشم این بود هدفمند کار کنم و اشتباهاتی که در 4 سال گذشته و به خصوص المپیک انجام دادم و دود آن به چشمم رفت را مرتکب نشوم. در این مدت در تمامی اردوهای مشترک، تمرینات و مسابقات حضور داشتم و زحمات زیادی کشیدم که ثمره تمام این زحمت‌ها و همچنین تلاش‌های رئیس فدراسیون، مربیان و مدیر تیم‌های ملی را با مدال برنز مسابقات جهانی کسب کردم. درست است که مدال من تبدیل به طلا نشد اما تمام تلاشم را برای کسب یک نشان خوشرنگ از مسابقات جهانی انجام دادم.

 همانطور که اشاره کردی بعد از المپیک قصد خداحافظی از دنیای قهرمانی را داشتی اما چه انگیزه‌ای باعث شد از این تصمیم خود منصرف شوی؟

دوست دارم خیلی شفاف قبل از المپیک صحبت کنم که چه اتفاقاتی باعث شد به آن تصمیم فکر کنم. سیستم مدیریتی و برخی افراد در فدراسیون گذشته نمی‌خواستند جودو موفق باشد. مشاوره‌های دکتر حسن‌زاده، مربی شخصی‌ام و روحیه دادن‌ها او باعث شد مجددا انگیزه خود را پیدا کنم و با برنامه مجددا به ادامه فعالیت در جودو بپردازم. سعی کردم در دفتری که تمام سرمشق‌های زندگی‌ام را یادداشت می‌کنم، تمام برنامه‌های 4 ساله‌ام را بنویسم و در تمام اردوها و مسابقات نیز حضور داشته باشم.

** نصرت‌خان در المپیک توریست بود

 چه اتفاقاتی در المپیک افتاد که تو و جواد محجوب در گام نخست حذف شدید و عملکرد نا امید کننده‌ای داشتید؟

سیستم مدیریتی و مشکلاتی که در داخل سیستم فدراسیون گذشته وجود داشت در ناکامی جودو ایران نقش زیادی داشت و این مسئله باعث شد مربی ایرانی به این مسابقات اعزام نکند. نصرت‌خان نیز نیز هیچ تجربه‌ای در رشته جودو نداشت و مربی سامبو بود. شاید من و محجوب از لحاظ بدنی خوب بودیم اما از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی نداشتیم. برای موفقیت در المپیک فقط آمادگی بدنی کافی نیست و باید از لحاظ روحی و روانی نیز شرایط برای ورزشکار مناسب باشد. تیم ما به حدی درگیر مشکلات بود که تا شب قبل از وزن‌کشی هیچ کسی کارهای ما را انجام نمی‌داد و مربی ازبکستانی به عنوان توریست آنجا حضور داشت. برای مراسم وزن‌کشی نیز من و محجوب به تنهایی در وزن‌کشی شرکت کردیم و هیچ کسی همراه ما نبود.

**نمی‌توانستم نقش جاسوس را بازی کنم

 به نظر می‌رسد دل‌ پری از مسئولان سابق فدراسیون جودو داری؟

شرایط فدراسیون گذشته واقعا بد بود و به یقین می‌گویم آن سیستم مدیریتی 100 درصد نمی‌خواست موفقیت ما را ببیند. شرایط و حرف‌هایی آنجا رد و بدل شد و برخی افراد با سیاست‌های خاص خود اتفاقاتی را رقم زدند تا جودو نتایج خوبی نگیرد. همه افرادی که در جامعه جودو حضور دارند می‌دانند و یقین دارند سیستم مدیریتی گذشته در نتایج ناموفق جودو در المپیک دخیل بود.

 قصد نداری با صراحت از این افراد نام ببری؟

 قصد ندارم از کسی نام ببرم اما هر کسی که در سیستم قبلی مدیریتی بود این مشکلات را به وجود آورد. همه کسانی که در جریان هستند از افرادی که این اتفاقات را رقم زدند نام بردند. المپیک برای من تمام شد و زندگی من مجددا بعد از المپیک ریو آغاز شد اما قصد دارم خاطره‌ای را تعریف کنم. فردی که در فدراسیون گذشته حضور داشت قبل از شروع مسابقات از من خواست درخصوص ورزشکاران و هر اتفاقی که آنجا می‌افتد به او اطلاع بدهم. واقعا برای یک ورزشکاری که قصد رقابت در المپیک را دارد شنیدن این صحبت‌ها زشت بود . انجام دادن این کارها در وجدان و شرف من نبود تا به عنوان ورزشکار در ریو حاضر شوم اما در عمل خیانت کنم و نقشی جاسوس را بازی کنم. محجوب نیز در زمان این درخواست کنار من حضور داشت و این اتفاقات را مشاهده کرد. این فرد حتی بین ورزشکار و مربیان اختلاف می‌انداخت تا برای المپیک مربی ایرانی اعزام نکند. بعد از مطرح کردن این اتفاقات برای پدرم حتی او اعلام کرد در ریو حاضر نشوم. وجدان من اجازه نداد این کارها را انجام بدهم تا یک فرد سود آن را ببرد اما چندین ورزشکار بیچاره شوند. این اتفاق باعث شد بعد از المپیک رابطه من با آن فرد کلا خراب شود.

** برای کسب مدال به المپیک نرفته بودیم

 به نظر می‌رسید با توجه به این شرایط از لحاظ روحی و روانی نیز از شرایط مناسبی برای حضور در المپیک برخوردار نبودی؟

در المپیک من اصلا کوچ نداشتم و فقط در اواخر مسابقه نصرت‌خان روی صندلی کوچ من نشست. واقعا قبل از المپیک شرایط خوبی نداشتم و هر روز با موتور دوستم به شاه عبدالعظیم می‌رفتم تا در کلاس‌های ملک‌محمدی حاضر شوم و از او برنامه تمرینی بگیرم و به تنهایی تمرین کنم. در المپیک نیز به عنوان توریست حاضر شدیم و نرفتیم که مدال المپیک کسب کنیم. تمام ورزشکاران دنیا با بهترین شرایط در این رویداد حاضر شده بودند اما من در روز مسابقه خودم کارهای بانداژ دست و پایم را انجام دادم. محجوب در حال وزن کم کردن بود و جانی در بدن نداشت و من نیز قصد مزاحمت برای او نداشتم. مجبور بودم برای مرور فن سراغ ورزشکاران دیگر کشورها بروم. المپیک خاطره تلخی برای من بود اما بعد از المپیک تصمیم گرفتم دیگر اشتباهی مرتکب نشوم و تحت تاثیر هیچ کسی قرار نگیرم. در حال حاضر نیز فقط تابع مدیر تیم‌های ملی و درخشان هستم که روی حرفی که می‌زنند باقی می‌مانند.

 به نظر می‌رسد از سیستم مدیریت فعلی فدراسیون راضی هستی؟

قصد تعریف و تمجید از سیستم مدیریتی فدراسیون را ندارم اما در حال حاضر همه چیز سر جای خود قرار دارد و همه در حال زحمت کشیدن هستند. در گذشته این سیستم نبود و وقتی در مسابقات حاضر می‌شدیم یک یا دو نفر مدال می‌گرفتند و بقیه حذف می‌شدند اما امسال خدا را شکر نتیجه زحمات خود و فدراسیون را گرفتیم و موفق شدیم روی سکوی آسیا قرار بگیریم. مدال‌ها در جودو در حال کسب شدن هستند و دیدگاه ورزشکاران به کل تغییر کرده و دیگر در مسابقه حاضر نمی‌شویم که در دور اول حذف شویم و فقط با نیت کسب مدال به مسابقات می‌رویم. صد در صد نتیجه این کارها را در بازی‌های آسیایی دریافت خواهیم کرد.

** قبول دارم در دیدارهای نیمه‌نهایی تحت تاثیر قرار می‌گیرم

 اگر با شرایط امروز به المپیک اعزام می‌شدی نتایج بهتری کسب می‌کردی ؟

یک ورزشکار حرفه‌ای سالی یک یا دو بار به اوج می‌رسد و من برای مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان این برنامه‌ریزی را انجام داده بودم. قبل از مسابقات قهرمانی جهان به منصوری گفتم که می‌نویسم در بین چهار ورزشکار پایانی حضور خواهم داشت. تنها اشتباه من در دیدار نیمه‌نهایی این بود که نتوانستم برنامه‌هایم را اجرا کنم و روی هوش و ذکاوت حریف ایتالیایی مغلوب شدم اما برای مدال برنز تمام تفکر خود را گذاشتم تا دستم از مدال کوتاه نماند. اگر در المپیک این برنامه و تجربه را داشتم شاید بهتر نتیجه می‌گرفتم. در المپیک از لحاظ بدنی آماده‌تر بودم اما از لحاظ ذهنی آمادگی مسابقات جهانی را نداشتم. در حال حاضر تمام خوب‌های جودو دنیا در یک سطح هستند و تنها باورها و تفکر مبارزه کردن نتایج را تغییر می‌دهد. شاید اگر با این تفکر در المپیک حاضر می‌شدم نتایج بهتری می‌گرفتم.

 در مسابقات اخیر نشان دادی اگر بخواهی توانایی پیروزی مقابل هر حریفی را داری اما به نظر می‌رسد همچنان مسائل روحی و روانی در دیدارهای نیمه‌نهایی باعث می‌شود با تمام توان نتوانی مبارزه کنی؟

 از لحاظ روحی و روانی قبول دارم در دیدارهای نیمه‌نهایی تحت تاثیر قرار می‌گیرم و این مسئله نیز به خاطر شرایط مسابقات است. در مسابقات جهانی نیز حریف ایتالیایی‌ام آنچنان حریف پرقدرتی نبود و شاید اگر یکبار دیگر مقابل او مبارزه می‌کردم به راحتی پیروز می‌شدم. همین جا اعلام می‌کنم اشتباهات من باعث شکستم در دیدار نیمه‌نهایی شد. قبل از دیدارهای نهایی برخی اوقات تفکراتی سراغ می‌آید که باعث می‌شود از کارایی‌ات کاسته شود. خیلی روی این موضوع در حال کار کردن هستم تا در بازی‌های آسیایی از لحاظ روانی شرایط بهتری داشته باشم . منصوری نیز من را به پزشک روانشناس تیم ملی معرفی کرده تا بیشتر روی این مسئله کار کنیم.

** در گذشته لابی‌بازی در تیم ملی نقش داشت

 به نظر می‌رسید در سیستم مدیریتی جدید فدراسیون احترام بیشتری به ملی پوشان گذاشته می‌شود؟

دقیقا همین طور است و البته همچنان کارهایی وجود دارد تا به حد استاندارد برسیم اما در حال حاضر شرایط تیم ملی به گونه‌ای شده که نفرات اول تا سوم تیم ملی حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. در گذشته سالی یک بار به ملی‌پوشان لباس داده می‌شد و بچه‌ها مجبور بودند در برخی مسابقات لباس‌های خود را با یکدیگر تعویض کنند اما در حال حاضر تمام بازیکنان از لباس مسابقه، تمرین و حقوق برخوردار هستند. در حال حاضر وقتی به آکادمی المپیک می‌رویم مشاهده می‌شود جودو نظم خاصی دارد و برای حضور در تیم ملی نیز هر کسی بهتر باشد به عضویت تیم ملی در می‌آید. در گذشته لابی‌ بازی در حضور در تیم ملی نقش داشت  و بازیکن با حضور در تیم ملی اگر نتیجه نمی‌گرفت دیگر اعزام نمی‌شد.

 برخی‌ ورزشکاران با کسب یک مدال مسابقات جهانی انگیزه خود را از دست می‌دهند. چقدر امیدوار هستی این روند موفقیت را تداوم ببخشی و از انگیزه‌هایت کاسته نشود؟

هنوز راه زیادی در پیش دارم و حتی بعد از کسب مدال مسابقات جهانی به سرمربی تیم ملی گفتم همین جا این مدال را فراموش کردم. وقتی از سکوی قهرمانی پایین آمدم دیگر قهرمان جهان نیستم. از فردای مسابقات جهانی نیز تمرینات خود را برای بازی‌های آسیایی جاکارتا آغاز کردم تا بتوانم بازهم برای کشورم مدال کسب کنم. از روز اول اردوی تیم ملی تمام بازیکنان به هم قول دادند تا «من» را فدای «ما» کنند. همه بازیکنان در اردوی تیم ملی دوست هستند و همه از کسب مدال یکدیگر خوشحال می‌شوند . تیم خوبی داریم و هم دل در حال کار کردن هستیم و قول می‌دهم در بازی‌های آسیایی تیم خوبی داشته باشیم.

** کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

 قطعا کسب مدال جهانی باعث خواهد شد همه از تو توقع کسب مدال المپیک را داشته باشند ؟

 در مسابقات جهانی تازه فهمیدم کسب مدال جهانی چقدر راحت است و فقط باید همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد. برای کسب مدال فقط آمادگی نیاز نیست و باید شخصیت قهرمانی داشته باشی و بتوانی بار روانی را تحمل کنی. این شخصیت قهرمانی رفته رفته در تیم ما در حال تزریق شدن است و متوجه شدیم کشورهای مانند ازبکستان و قزاقستان که در المپیک مدال می‌گیرند هیچ تفاوتی با ما ندارند. بچه‌های ما این توان را دارند تا به راحتی آنها را شکست بدهند. نمی خواهم شعار بدهم مدال المپیک را راحت کسب می‌کنیم اما بعد از مسابقات جهانی این چراغ در ذهن من روشن شد که کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست.

 سال آینده بازی‌های آسیایی را پیش رو خواهیم داشت. با توجه به کسب مدال جهانی قول کسب مدال در اندونزی را می‌دهی؟

تا بازی‌های آسیایی زمان زیادی باقی مانده است اما قول مدال را می‌دهم. نه تنها قول مدال خودم را می‌دهم بلکه قول می‌دهم تیم‌مان نیز مدال کسب کند. امیدوارم خدا نیز لیاقت کسب خوشرنگ‌ترین مدال را به من بدهد تا بهترین مدال را در اندونزی کسب کنم.

** هیچ کشوری در جودو زنگ تفریح نیست

 بعد از پایان مسابقات جهانی مسئولان و مربیان تیم ملی سطح این رقابت‌ها را بالاتر از المپیک اعلام کردند. با توجه به حضور در هر دو رویداد این موضوع را قبول داری؟

بعد از المپیک تیم‌ها خیلی سرمایه‌گذاری کرده بودند و بسیار جوان شده بودند. غیر از ژاپن که از قهرمانان المپیک خود استفاده کرده بود ما شاهد حضور تغییر برخی تیم‌ها بودیم. حتی کشورهایی که جودو پرقدرتی نداشتند نیز با تیم کامل و خوبی در این مسابقات حاضر شده بودند . دیگر در جودو هیچ کشوری زنگ تفریح نیست چرا که در جودو جهان هر هفته مسابقات متعددی برگزار می‌شود و کشورها با قدرت در آن شرکت می‌کنند. سطح مسابقات این دوره نیز فوق‌العاده بالا بود و با در نظر گرفتن جوایز مالی همه جودوکاران خوب دنیا در این مسابقات حاضر شده بودند . برگزاری مسابقات نیز در کشوری که مقر فدراسیون جهانی است و رئیس فدراسیون جهانی به آن کشور تعلق دارد باعث شده بود شاهد مسابقاتی بسیار سنگین باشیم اما در خصوص سطح این مسابقات و المپیک کارشناسان باید اظهار نظر کنند.

 عملکرد محمد منصوری را چطور ارزیابی کردی؟

 با منصوری در لیگ سابقه همکاری داشتم و حتی در زمان حضور در تیم جوانان، منصوری در کادرفنی آن تیم نیز حضور داشت. این موضوع باعث شده دو طرف شناخت خوبی نسبت به خصوصیات یکدیگر داشته باشیم. منصوری مربی جوانی است که اطلاعاتش نسبت به جودو دنیا و حریفان به روز است. کادرفنی تیم ملی نیز با یکدیگر هماهنگ هستند و به خوبی در تمام زمینه‌ها فعالیت می‌کنند.

** دوست دارم اولین مدال المپیک جودو را کسب کنم

 در سالیان اخیر شاهد حضور برخی ورزشکاران در MMA بودیم. با توجه به اینکه قصد خداحافظی از جودو را داشتی به حضور در این رشته فکر نکردی؟

شاید بچه‌های دیگر تفکراتشان اشتباه باشد و یک شبه به دنبال طی کردن راه صد ساله برای شهرت بیشتر باشند اما رشته من جودو است و تا آخر قصد دارم در این رشته فعالیت کنم و دوست دارم اولین مدال المپیک جودو را کسب کنم. در صحبت‌هایی که با قهرمانان المپیک ایران داشتم آنها اعلام می‌کردند کسب مدال المپیک تنها به تلاش و کوشش نیست و ذره‌ای نیز لیاقت و دل بزرگ می‌خواهد.

 با توجه به موفقیت‌های جودو در مسابقات اخیر چقدر امیدوار هستی وزارت ورزش نیز به این رشته نگاه ویژه‌تری داشته باشد؟

این مسئله به راس مدیریت وزارت ورزش بستگی دارد. قطعا اگر مسئولان ورزش ایران می خواهند رشته‌ای سخت همچون جودو مدال‌آور باشد باید بودجه لازم را در اختیار فدراسیون قرار بدهند و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. سیستم مدیریتی وزارت ورزش نیز به خوبی می‌داند جودو رشته‌ای است که کسب مدال در آن بسیار سخت است. به نظر می‌رسد دیدگاه مدیران وزارت ورزش نیز بعد از تغییر و تحولات مدیریتی جودو و مدال‌های این رشته در مسابقات اخیر عوض بشود و سرمایه‌گذاری بیشتری در این رشته داشته باشند.

** شاید بعد از المپیک 2020 دیگر در جودو نباشم

 چقدر امیدوار هستی عملکرد موفقت را در مسابقات آینده تداوم بدهی؟

تمام تلاشم را انجام می‌دهم در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنم بهترین عملکرد را داشته باشد. جودو دنیا نیز به صورت تور جهانی در حال برگزاری است و هر ماه شاهد مسابقات مختلفی هستیم. با این شرایط امکان دارد در یک مسابقه در شرایط خوب قرار داشته باشم اما در مسابقه دیگر دوران افت خود را سپری کنم اما تمام تلاشم را انجام می‌دهم در این 4 سال هیچ اشتباهی نکنم و تحت تاثیر حاشیه‌ها نباشم. در صحبت با مسئولان فدراسیون جودو نیز خواهش کردم با توجه به اینکه شاید بعد از المپیک 2020 دیگر در جودو نباشم تمام برنامه‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم جودو را به اوج بازگردانیم و پایه این رشته را مجددا بازسازی کنیم تا این رشته در مسیر موفقیت حرکت کند.

 و صحبت پایانی ...

واقعا از تمام کسانی که برای من زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. نمی‌خواهم فقط از تیم مدیریتی فدراسیون جودو تشکر کنم اما واقعا از پایین‌ترین عضو این فدراسیون تا راس آن زحمات زیادی کشیدند تا ما صاحب مدال جهانی شویم. از دکتر حسن‌زاده مربی خودم که از کودکی برای من زحمت زیادی کشیده نیز تشکر می‌کنم که باعث شد بعد از المپیک مجددا به جودو بازگردم. تشکر پایانی را نیز از عموی خود می‌کنم که به او قول مدال جهانی را داده بودم و امیدوارم با مدال بازی‌های آسیایی و المپیک بیشتر او را خوشحال کنم. عموی من فرزندی ندارد اما پدرم من را به عنوان فرزند به او داد و در زندگی‌ام متحمل زحمات زیادی شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس