یاشار سلطانی

جو سازی سیاسی علیه قالیباف و املاک نجومی طبل تو خالی اصلاح طبان بود که بعد از یک سال بر همگان عیان شد.

به گزارش مشرق، شهریور سال گذشته، آقای یاشار سلطانی سردبیر سایت معماری نیوز، اسنادی را در این سایت منتشر کرد و مدعی شد که شهرداری تهران در واگذاری املاک به مدیران ارشد خود حدود 2 هزار میلیارد تومان تخفیف داده است.

این اسناد بعدها به املاک نجومی معروف شد و روزنامه‌های اصلاح طلبی که در افشای حقوق‌های نجومی سکوت کرده بودند، به شکل زنجیره‌ای و مفصل به این ماجرا دامن زدند. در حال حاضر که حدود یک سال از ماجرا گذشته، دروغ‌های نجومی یاشار سلطانی و باقی رسانه‌های اصلاح طلب به طور کامل رسانه‌ای شده و همه می‌دانند که آن اسناد مخدوش بوده‌اند. نکته‌ قابل‌توجه این ماجرا این است که مدتی پس از انتصاب یکی از متهمان املاک نجومی به معاونت آقای محمد علی نجفی، سلطانی مطلبی در شبکه‌های‌اجتماعی توییتر منتشر و در آن به مخدوش بودن اطلاعات و تهمت زدن به افراد بی‌گناه اشاره کرده است.

یاشار سلطانی که در دوران دانشجویی گرافیک خوانده، پایگاه معماری نیوز را با هدف اطلاع رسانی تخصصی در حوزه معماری راه‌انداخت. او در چند سال اخیر مطالب بسیار زیادی را ضد شخصیت‌های مختلف اصول گرا و به خصوص محمدباقر قالیباف منتشر کرد. ماجرای قرق کردن پارک لویزان برای عروسی دخترقالیباف و املاک نجومی، دو مورد از معروف‌ترین این موارد است. سلطانی در ماجرای املاک نجومی، اسناد مخدوش و بدون تأیید را از یک عضو شورای شهر دریافت کرد و در پروژه‌ای مشخص و از پیش تعیین شده که توسط محمدعلی نجفی طراحی و برنامه ریزی شده بود، منتشر کرد.

پس از انتشار این مطالب در یک سیر  از پیش برنامه ریزی شده، رسانه‌های اصلاح طلب به این موضوع پرداختند و برخی چهره‌های مطرح سیاسی مصاحبه‌هایی در این رابطه انجام دادند. پس‌از این اتفاقات، یاشار سلطانی به خاطر نشر اکاذیب باز داشت شد. بر اساس مطالب منتشر شده در سایت معماری نیوز و روزنامه شهروند، در ماجرای املاک نجومی حدود 2 هزار و دویست میلیارد تومان تخلف صورت گرفته اما مسوولان شهرداری هیچ وقت چنین تخلفی را نپذیرفتند و اسناد سازمان بازرسی را مخدوش، بدون کارشناسی و... خواندند.


با انتشار اطلاعات مربوط به واگذاری املاک به کارکنان شهرداری، قوه قضاییه پرونده‌ای موسوم به املاک نجومی را تشکیل داد و به بررسی جزئیات این ماجرا پرداخت. نتیجه‌ همه این بررسی‌ها به این منجر شد که بخش بسیار بزرگی از مطالب منتشر شده توسط یاشار سلطانی در سایت معماری نیوز، کذب است و صرفاً تخلفاتی به شکل فردی و موردی در این رابطه صورت‌گرفته که نشان می‌دهد جرم صورت گرفته به هیچ وجه سیستماتیک نیست.

چه کسی مهندس املاک نجومی بود؟
کمی بعد از این صحبت‌ها شهردار تهران هم در رابطه با املاک نجومی و شفافیت در شهرداری صحبت‌های‌ مفصلی را در شورای شهر انجام داد. او در این رابطه گفت:« دیوان عدالت، مجلس، کمیسیون اصل ٩٠، بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، دادستانی تهران و قوه‌قضاییه نهادهایی هستند که مرتب از شهرداری توضیح می‌خواهند. بازرسی کل کشور سالانه ٤٠ تیم بازرسی را به صورت دوره‌ای به شهرداری تهران اعزام می‌کند.

در ماجرای املاک نجومی نامه منتشر شده نامه یکی از کارکنان سازمان بازرسی برای جمع آوری اطلاعات بود اما ما در رسیدگی به این موضوع هیچ خط قرمزی نداشتیم. ١١٤ تعاونی در شهرداری شکل گرفته و ٢٧ هزار و ٦٠٠ نفر از کارکنان شهرداری و شورا عضو این تعاونی‌ها هستند. بر اساس اعلام دادستان، تنها در ٢٧هزار و ٦٠٠ مورد واگذاری٤٥ مورد تخلف شکلی صورت گرفته بود و بعد از اعلام، بلافاصله ٣٦ مورد را همان زمان لغو کردیم. اسناد آن اکنون موجود است.» وی در مورد میزان تخلفات صورت گرفته در واگذاری املاک شهرداری هم گفت:«کل تخلفات اگر مشخص شود، کمتر از ٥ تا ٦ میلیارد تومان خواهد بود. درخواست ما از قوه قضاییه این است که بررسی‌ها را تا نهایی شدن موضوع ادامه داده و برای ما نظر قطعی قوه قضاییه فصل الخطاب خواهد بود.»


پس از صحبت‌های صریح دادستان کل کشور و شفاف‌سازی‌های صورت گرفته، دروغ‌های نجومی در مورد املاک شهرداری تا مدت‌ها خریدار نداشتند و رسانه‌های مختلف سعی می‌کردند کمتر به آن بپردازند. البته این اتفاق فقط تا مناظرات انتخاباتی ادامه پیدا کرد. آقای اسحاق جهانگیری، در این مناظرات دوباره به مطالب منتشر شده در سایت معماری نیوز استناد کرد اما محمد باقر قالیباف در پاسخ صحبت‌های دادستان کل کشور را تکرار کرد و در ادامه گفت:« آقای نجفی به عنوان مشاور آقای روحانی تلاش کرده با مطرح کردن املاک نجومی کار سیاسی کند تا جلوی خرابکاری حقوق نجومی گرفته شود.»  البته این صحبت‌ها توسط خود محمدعلی نجفی تکذیب شد و تنها فردی که به جرم نشر اکاذیب راهی زندان شد، کسی نبود به جز یاشار سلطانی! چند ماه بعد از این اتفاقات و درست در روزهایی که یاشار سلطانی درگیر دادرسی به پرونده‌ دروغ‌های نجومی‌اش است، محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. نجفی در اولین انتصاب‌های خود، چهارمعاون جدید را به مردم معرفی کرد که یکی از آن‌ها، آقای سمیع الله حسینی مکارم است که نامش در لیست منتشر شده از طرف سلطانی قرار داشته است.

نجومی‌ها در شهرداری نجفی
زمانی که حسینی مکارم به سمت معاونت مالی و اقتصادی شهردار تهران منصوب شد، مطالب بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند که تقریباً همه آن‌ها در مورد عملکرد طراح ماجرای املاک نجومی در انتصاب معاون جدیدش بود. زمانی که مطالبات مردم در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت، یاشار سلطانی که همواره بر روی صحت اسنادش تاکید داشت، در یک توییت اعلام کرد اسناد منتشر شده مخدوش بوده و مطلبی که در مورد آقای حسینی مکارم منتشر شده بود، اشتباه و تهمت بوده است. البته این اولین باری نیست که حرف‌های سلطانی با رفتار گذشته تناقض دارد. برای مثال، سلطانی در یکی از سخنرانی‌هایش در رابطه با املاک نجومی اعلام کرده بود:« این افشا گری‌ها در راستای فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با فساد است.»

باور این صحبت از جانب کسی که یکی اهالی فتنه 88 است و سابقه زیادی در توهین به مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی دارد، کمی سخت است. توییت یاشار سلطانی نشان  داد که صحبت‌های افرادی مانند محمد باقر قالیباف مبنی بر مخدوش بودن اسناد و تهمت بودن ماجرای املاک نجومی، درست است. به همین خاطر رسانه‌های رسمی سعی کردند کمتر به این ماجرا بپردازند؛ اما با این حال محمد علی نجفی با اظهار نظر عجیبی که در مورد املاک نجومی کرد، این ماجرا دوباره تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شد. نجفی در مصاحبه‌ای گفت:« یکی از افرادی که به عنوان معاون من انتخاب شده است، اسمش در لیست اولیه مربوط به املاک نجومی وجود داشت.

روی این موضوع بررسی‌ها انجام شد و از خود ایشان درخواست گزارش کردیم. گزارشی که ارائه شد و اسناد و مدارک ارائه شده دال بر این است که ایشان هیچ سوء استفاده‌ای از این مسأله نکرده است. ایشان کارمند شهرداری تهران و عضو تعاونی شهرداری بوده است که به عنوان یکی از اعضای تعاونی، آپارتمان به ایشان تعلق گرفته است؛ حتی چون متراژ آپارتمان بیشتر از سهم ایشان بوده، مابه التفاوت ملک را با قیمت آزاد و حتی گرانتر از قیمت امروز آپارتمان به ایشان فروختند.

مطرح شدن این موضوعات یا براساس نداشتن اطلاعات کافی و تحقیق نکردن درباره مورد موضوع است یا براساس اغراض سیاسی که در هر دو صورت به دلیل نداشتن اطلاعات لازم با آبروی یک فرد در جامعه بازی می‌شود.» نکته جالب این صحبت‌ها تطابق آن با صحبت‌های محمدباقرقالیباف در رابطه با املاک نجومی است. در واقع دروغ‌های نجومی توسط خود دروغ‌گویان نجومی تکذیب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس